Kogeldruk trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 18:23

Ik heb tussen de bestaande topics gezocht, maar niet het juiste antwoord gevonden.

Wat is de daadwerkelijke kogeldruk van een trailer met ledig gewicht rond de 550-600 kg en een paard van hetzelfde gewicht.
(Ik kan het zelf niet nameten want mijn paard staat niet stil op de trailer als de trailer stil staat, wel als we rijden.)

Ik weet dat je kogeldruk het liefst 75kg of meer moet zijn, maar ik wil weten wat het daadwerkelijk is.
En wat kan er gebeuren als je een trekhaak hebt met minder kogeldruk.

Mijn vader vroeg zich dit af en ik kon hem gewoon geen goed antwoord geven.

Een van jullie vast wel :D

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:29

De enige manier om erachter te komen wat het exact is, is wegen.
De kogeldruk verandert trouwens niet zo heel veel want als het goed is is de constructie van de trailer zo dat het gewicht vooral op de 2 assen drukt.
Wat er kan gebeuren is dat je een bekeuring krijgt bij overschrijding (al heb ik nog nooit meegemaakt dat daar naar gekeken werd) en in het geval van een ongeval en het blijkt dat je het overschreden hebt, kun je wel eens problemen krijgen met een verzekering die moeilijk doet.

Afgezien van dit alles moet je je natuurlijk afvragen of je überhaupt het maximum wilt overschrijden. Het wordt er niet bepaald veiliger van, rijdt zéér onprettig en wil je je paard aan dergelijke risico's blootstellen? En daarnaast andere weggebruikers in gevaar brengen omdat jij de regels aan je laars lapt? ;)

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:32

bovendien drukt er dan meer gewicht op de achteras waardoor als het ware dit gebeurt \/ .
Je hebt dan minder aslast op de voorwielen van je auto, waardoor deze minder goed bestuurbaar is.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:34

Het gaat er niet om waar IK mee rij, maar ik wil weten gewoon wat er kan gebeuren als je met minder rijdt, ik nben nl op zoek naar een andere auto en heb er een afgewezen omdat de kogeldruk te laag was, mijn vader vond het onzin.
Hij zegt dat als de auto het kan trekken ze heus geen trekhaak eropzetten die minder kan trekken.

Vandaar dat ik wil weten wat nou exact de kogedruk is van een 1,5 paards trailer en of de trekhaak eraf kan breken als hij bv maar 50 kg kogeldruk heeft.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:35

annastasia schreef:
bovendien drukt er dan meer gewicht op de achteras waardoor als het ware dit gebeurt \/ .
Je hebt dan minder aslast op de voorwielen van je auto, waardoor deze minder goed bestuurbaar is.



Dat heb je dan toch net zo goed als je er een trekhaak met 75 kg kogeldruk erop zet?

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:38

daar is de auto op berekend.
Als ik een lichtere trekker heb en daar een eigenlijk te zware schudder in hang dan is deze ook haast niet meer bestuurbaar als ik over een hobbel heen ga.
Hang ik er een lichtere schudder aan dan is er niets aan de hand.

Bij een auto moet je het net zo bekijken.

joyce83

Berichten: 5659
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:49

Dit vond ik op de site van de anwb oke gaat over een caravan komt dus op hetzelfde neer. Alleen onze bagage kunnen we wat minder makkelijk verdelen.

Kogeldruk
De 'kogeldruk' is de kracht die de caravan of vouwwagen, via de koppeling, in verticale richting uitoefent op de trekhaak van de auto. Bepalend voor de kogeldruk is de manier van beladen. Veel gewicht in de disselkast en voorste bankkasten, kan een te hoge kogeldruk tot gevolg hebben. Te veel bagage achterin zorgt voor een te lage kogeldruk.

Te laag
Het gevaar van een te lage kogeldruk is dat de caravan onvoldoende binding met de auto heeft en zich daardoor zweverig gaat gedragen. Hierdoor kunnen, bijvoorbeeld bij zijwind en passerende vrachtwagens, heel snel slingerneigingen ontstaan. Dit is gemakkelijk te verhelpen door wat bagage van achter naar voren te verplaatsen. U kunt ook meer bagage in de disselkast leggen.

Te hoog
Een te hoge kogeldruk zorgt voor een overmatige belasting van de autovering, de trekhaakbevestigingspunten en caravankoppeling. Dit heeft een negatieve invloed op het weggedrag en ook neemt het rijcomfort af. Een te hoge kogeldruk kunt u veelal aanpassen door de bagage die voor in de caravan ligt, dichter bij de as te leggen. Laat in verband met de veiligheid wel de gasflessen op hun plek staan.

.De ideale kogeldruk
Als uitgangspunt kunt u voor de kogeldruk ongeveer 5 à 10% van het gewicht van de beladen caravan aanhouden. De grens daarbij is de maximale kogeldruk die de fabrikanten van uw auto, trekhaak en caravan voorschrijven. U kunt deze waarden vinden in het instructieboekje van de auto. De laagste waarde is maatgevend en die mag u dan ook niet overschrijden.

.Meten
Voor het meten van de kogeldruk zijn speciale meters te koop, maar het kan ook met een gewone personenweegschaal. Dit gaat als volgt: leg op de weegschaal een plankje om de kracht over een groter oppervlak te verdelen. Plaats daarna tussen de koppeling en het plankje op de weegschaal een stuk hout en laat daar de caravan op rusten.

.Bagage in de auto
Hoeveel bagage in de auto kan, hangt af van het laadvermogen (zie het instructieboekje van de auto). Neem niet meer mee, want de diverse delen van de auto – zoals vering en wielophanging – zijn ontworpen voor een bepaald maximum. Wanneer u daaroverheen gaat, kan schade ontstaan en het weggedrag worden beïnvloed. Wat kan, rekent u als volgt uit. Allereerst trekt u van het laadvermogen het gewicht van de inzittenden af. Daarna doet u hetzelfde met het gewicht waarmee de koppeling van de caravan op de kogel van de auto drukt (doorgaans tussen de 50 en 75 kg). De kilo’s die u overhoudt, kunt u aan bagage in en/of op de auto meenemen. Bij vier inzittenden is de kofferbak veelal niet toereikend. De meeste bagage moet dan naar de caravan verhuizen.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:16

Silly1972 schreef:
Het gaat er niet om waar IK mee rij, maar ik wil weten gewoon wat er kan gebeuren als je met minder rijdt, ik nben nl op zoek naar een andere auto en heb er een afgewezen omdat de kogeldruk te laag was, mijn vader vond het onzin.
Hij zegt dat als de auto het kan trekken ze heus geen trekhaak eropzetten die minder kan trekken.

Vandaar dat ik wil weten wat nou exact de kogedruk is van een 1,5 paards trailer en of de trekhaak eraf kan breken als hij bv maar 50 kg kogeldruk heeft.


Dit eisenlijstje heb ik al eens vaker hier geplaatst:
1,5 paards:
140pk (100kW)
275Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1400 - 1600kg
toegestaan trekgewicht min. 1600kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

Met name die kogeldruk MOET heilig voor je zijn!!!! Wanneer je bij brokken de trailer blijkt te trekken met een auto die dat eigenlijk niet kan (te lage toegestane kogeldruk) dan doet de verzekering niet moeilijk, die betalen domweg niet uit!! Of beter: ze betalen de tegenpartij en komen dat geld vervolgens bij je ophalen.

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Re: Kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:30

precies wat ikke zegt.

Velen kijken naar het maximale trekgewicht, maar vergeten vervolgens de kogeldruk. Dit is iets wat al heel vaak voorbij is gekomen.
Een lichte trekauto mag vaak ook minder kogeldruk hebben en wanneer je de 75 kg niet haalt, kun je het trekken van een paardentrailer per definitie wel vergeten.
Je zou eens moeten weten hoeveel mensen er op deze manier eigenlijk met een illegale combinatie rondrijden, duizenden. Ga daar niet bij horen.

Die kogeldruk is iets wat vrijwel altijd wordt vergeten, en hoewel de politie deze bij een controle ook vaak vergeet of niet ziet, de verzekering daarentegen vergeet deze niet en zullen dit zeker aangrijpen als reden om niet te hoeven betalen. Met als gevolg dat je zelf alles mag gaan betalen, en dat zijn bedragen waar je echt niet lekker van wordt.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 11:57

Harstikke fijn, maar dit weet IK allemaal al, lees maar goed mijn openings post.
Voor mijn vader is de verzekering geen doorslaggevend feit.
Het slingeren heeft hij geen last van, zegt ie.

Dus nogmaals de vraag.....................

Hoeveel is de DAADWERKELIJKE kogeldruk en kan de trekhaak zomaar afbreken??

Princesj

Berichten: 4630
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:35

De trekhaak zal niet afbreken, die dingen kunnen flink wat hebben. Met te lage kogeldruk is het risico dat je trailer erg gaat slingeren en zelfs balans kan verliezen en omkiepen

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:42

Ga ervan uit dat de daadwerkelijke kogeldruk de kogeldruk is welke op het papier van de trailer staat. Voor een 1 1/2 is dit 75kg en voor een 2paards min. 100kg.

Waarom ook deze kogeldruk aanhouden voor je auto?
- Verzekering keert niet uit
- Je trekt je auto naar zijn grootje ivm belasting waar de auto niet op is ontworpen
- Je asbelasting van je auto wordt ongelijk
- Belabberd stuurgedrag

Als je pa het niet uitmaakt dat de verzekering niet uitkeert, ga ik mijzelf toch behoorlijk achter de oren krabben ;(

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:40

Ik vind het idd ook een behoorlijk kwalijke zaak dat je vader er niet om geeft dat de verzekering niet zou uitkeren.

Een andere auto die wel geschikt is, is vele malen goedkoper, zowel huur als koop, dan een ongeluk.

Als jij een ongeluk veroorzaakt met letselschade, of erger nog blijvende invaliditeit. Reken dan maar op schadeclaims van enkele tonnen.
Dat kan bijna niemand opbrengen, daarom ben je ook verzekerd. Zou je dus zoiets hebben, dan zit je de rest van je leven in de schuldsanering, kun je braaf elke maand je salaris uit handen geven, geen echt leuk vooruitzicht lijkt mij.
En dan heb ik het uiteraard nog niet gehad over maatschappelijke kosten, want die komen er ook nog bij. Wat denk je dat het kost als politie, brandweer, rijkswaterstaat e.d. allemaal op moet komen draven bij een ongeluk, dat loopt ook in de tienduizenden.

Wees simpelweg niet zo stom, en zorg gewoon voor een correcte combinatie. Nu denk je nog dat het allemaal wel mee zal vallen, maar als het ooit zover mocht komen ben je echt goed de sigaar.

Wat betreft de technische capaciteiten van de trekhaak, deze kan inderdaad behoorlijk wat hebben, maar alles heeft z'n grenzen.
De opgegeven maximale waardes, zijn waardes waarbij de fabrikant kan garanderen dat alles goed is en heel blijft, ga je daarboven, dan is de kans groter dat er dingen stuk gaan.
De trekhaak opzich kan wel veel hebben, waar je eerder problemen mee moet verwachten is de auto, het chassis, de assen, de vering, aandrijflijn, zullen hogere belasting dan waarvoor ze ontworpen zijn, toch niet echt geweldig vinden.
Uiteraard scheelt dit van auto tot auto, de ene fabrikant bouwt meer marge in dan de andere. Heb je bijv. een stevige terreinwagen (en dan bedoel ik geen suv), dan zul je meer marge hebben dan met een personenauto. Echter om hiermee te experimenteren is natuurlijk niet verstandig.
Laatst bijgewerkt door stefanvi op 17-02-10 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:43

Even voor de duidelijkheid voor iedereen MIJ aan gaat vallen.
IK heb een goede combinatie!!

Maar niet iedereen en wil op de goede manier duidelijk kunnen maken waarom dat zo belangrijk is en dat kan ik nu.
Dus dank u iedereen.
Topic mag wat mij betreft op slot.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:25

Silly1972 schreef:
Even voor de duidelijkheid voor iedereen MIJ aan gaat vallen.
IK heb een goede combinatie!!

Maar niet iedereen en wil op de goede manier duidelijk kunnen maken waarom dat zo belangrijk is en dat kan ik nu.
Dus dank u iedereen.
Topic mag wat mij betreft op slot.

Maar je schrijft dat het je vader niks uitmaakt. Als het mijn pa zou zijn geweest, dan had ik 'm al lang en breed om z'n oren geslagen waar de honden geen brood van lusten! Gelukkig heb ik een verstandige vader die gewoon luistert naar reeele argumenten.....

Wat jouw pa zegt, dat is zijn zaak; JIJ rijdt met een combi die klopt (dat schrijf je althans) en dat is wat telt.
Dat hier duidelijk willen maken, zodat anderen daarvan leren is een nobel streven, maar helaas moet ik je melden dat de praktijk is dat veel Bokkers nog weerbarstiger zijn dan je vader en domweg helemaal niet luisteren of hier dingen neerzetten die kant noch wal raken. Je weet wel, klokken en klepels en zo....

Als jouw combi echt klopt, dan wens ik je vele veilige reiskm toe en laat het deel van Bokt dat toch niet wil luisteren, lekker..... nou ja, je weet wel, daarheen dus...........
Laatst bijgewerkt door ikke op 17-02-10 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:44

Ja ik snap het ook wel hoor, maar volgens mij heb ik hem nu weten te overtuigen.
Dankzij jullie :D

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:02

ikke schreef:
Silly1972 schreef:
Het gaat er niet om waar IK mee rij, maar ik wil weten gewoon wat er kan gebeuren als je met minder rijdt, ik nben nl op zoek naar een andere auto en heb er een afgewezen omdat de kogeldruk te laag was, mijn vader vond het onzin.
Hij zegt dat als de auto het kan trekken ze heus geen trekhaak eropzetten die minder kan trekken.

Vandaar dat ik wil weten wat nou exact de kogedruk is van een 1,5 paards trailer en of de trekhaak eraf kan breken als hij bv maar 50 kg kogeldruk heeft.


Dit eisenlijstje heb ik al eens vaker hier geplaatst:
1,5 paards:
140pk (100kW)
275Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1400 - 1600kg
toegestaan trekgewicht min. 1600kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

Met name die kogeldruk MOET heilig voor je zijn!!!! Wanneer je bij brokken de trailer blijkt te trekken met een auto die dat eigenlijk niet kan (te lage toegestane kogeldruk) dan doet de verzekering niet moeilijk, die betalen domweg niet uit!! Of beter: ze betalen de tegenpartij en komen dat geld vervolgens bij je ophalen.



Wat houden dat toeren gebeuren in en hoe belangrijk is dat?

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:28

Silly1972 schreef:
ikke schreef:
Dit eisenlijstje heb ik al eens vaker hier geplaatst:
1,5 paards:
140pk (100kW)
275Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1400 - 1600kg
toegestaan trekgewicht min. 1600kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

Met name die kogeldruk MOET heilig voor je zijn!!!! Wanneer je bij brokken de trailer blijkt te trekken met een auto die dat eigenlijk niet kan (te lage toegestane kogeldruk) dan doet de verzekering niet moeilijk, die betalen domweg niet uit!! Of beter: ze betalen de tegenpartij en komen dat geld vervolgens bij je ophalen.


Wat houden dat toeren gebeuren in en hoe belangrijk is dat?

Met het toerental bedoel ik het toerengebied waarbij het genoemde koppel daadwerkelijk beschikbaar is. Dit staat in de specificaties.
Met name bij benzinemotoren kan dit best lastig worden. In de praktijk zul je dan veelal bij de grotere (6-cilinder of 8-cilinder) motoren uitkomen.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:31

en hoe belangrijk is dat?

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:38

Silly1972 schreef:
en hoe belangrijk is dat?

Zonder in allerlei technische details te treden; het koppel zorg ervoor dat je weg kunt komen; vermogen zorgt ervoor dat je snelheid kunt (blijven) maken.
Koppel is dus erg belangrijk om je trailer " van plek" te krijgen (en te houden). Het vermogen zorgt ervoor dat je probleemloos 80km/h kunt rijden (=90km/h op je teller) en als je genoeg hebt ook kunt versnellen om bijvoorbeeld een hele trage vrachtwagen snel en veilig in te halen terwijl je berg op over de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn rijdt.

Los hiervan kun je nooit te veel vermogen en/of koppel hebben, dus neem de sterkste motor die je kunt vinden, ook al moet je daarvoor wat verder rijden om 'm te kopen.
www.autoweek.nl en www.autotrader.nl zijn twee voorbeelden van sites waar je heel snel en eenvoudig deze gegevens kunt controleren.
Laatst bijgewerkt door ikke op 17-02-10 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:40

Je wilt toch wel je volledige vermogen benutten.
Als je auto 120 pk heeft maar als dit aantal pk's pas bij 4500 toeren te benutten is.
Dan weet je zelf wel hoe dat rijd.
Belabberd.

Daarom moet je zorgen dat je volledig vermogen van de auto bij 2500 - 3000 toeren vrijkomt.
Dat betekent dat je best 90 in z'n 5 kunt rijden, en ook wel een hellingtje kunt pakken.
Anders ga je even terug naar z'n 4 en is er nog niets aan de hand.

Heb je dit vermogen niet, dan zou je bij wijze van spreken in z'n 3 over de snelweg crossen om bij die viaduct omhoog te komen.(even een extreem voorbeeld)

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:41

Haha oke goed voorbeeld Anna.
Ik zal erop letten!

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:45

Dan nog even terugkomend op het stukje van je vader.
Die is denk ik eind 60, begin 70.
Heel veel mensen van die leeftijd die vinden het wel best, en letten totaal niet op dat soort dingen.
De meesten weten niet eens hoe alles zit.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Kogeldruk trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:51

Klopt inderdaad, maar hij geeft nu ook toe dat hij er eigenlijk geen verstand van heeft. Hij bedoelt het ook allemaal niet zo kwaad, hij ziet gewoon een leuke deal en let dan niet op de details, nou ja ik geukkig wel.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:58

annastasia schreef:
Je wilt toch wel je volledige vermogen benutten.
Als je auto 120 pk heeft maar als dit aantal pk's pas bij 4500 toeren te benutten is.
Dan weet je zelf wel hoe dat rijd.
Belabberd.

Daarom moet je zorgen dat je volledig vermogen van de auto bij 2500 - 3000 toeren vrijkomt.
Dat betekent dat je best 90 in z'n 5 kunt rijden, en ook wel een hellingtje kunt pakken.
Anders ga je even terug naar z'n 4 en is er nog niets aan de hand.

Heb je dit vermogen niet, dan zou je bij wijze van spreken in z'n 3 over de snelweg crossen om bij die viaduct omhoog te komen.(even een extreem voorbeeld)

Kleine aanvulling: wanneer het vermogen bij een hoger toerental beschikbaar is, is de handigste uitweg om een motor te nemen met meer vermogen, zodat het gewenste vermogen alsnog beschikbaar is waar je dat wil. Er is echter wel enige technische/natuurkundige kennis noodzakelijk om de vermogens-toerenkromme en de koppel-toerenkromme te kunnen lezen. Vandaar dus mijn advies dat je nooit te veel vermogen kunt hebben....