Kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blalala

Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 10:30

Ik heb een paardje op het oog, alleen weet ik niet zeker of ik deze wel moet kopen i.v.m. leeftijd enz.

Afbeelding

Afbeelding

Zaharo is een werkelijk bloedmooie jongen. Hij is ca. 1.60m hoog en fors. Hij heeft prachtige ruime gangen en is vrij van gebreken.
Is in Zwitserland geboren, staat al jaren in Nederland. Is superbraaf op vreemd terrein, in de trailer en langs de weg. Op de foto's en het filmpje zie je hem na een lange reis zojuist aangekomen bij ons, er staan merries in de wei en hij hinnikt er even na maar loopt braaf zijn rondjes, en dat voor een echte hengst!
Hij is altijd tussen de merries gereden en dat gaat heel goed, ook op stal staat hij zonder problemen tussen de merries. Prachtige volle bouw.
Volbloed Arabier met zeer goed papier van L. Arab Mohari x Neman x El Shaklan X Kord. Geboren 8 juli 1994. Inclusief keuringsrapport inclusief bloedafname van 26 januari 2010.

Alles is (c) stal doorstap!

Kimbey

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:32

Eerste indruk: Wow wat een kanjer.
Maar dan terug naar je vraag wat zijn je doeleinden met Zaharo?

blalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 10:37

Belady schreef:
Eerste indruk: Wow wat een kanjer.
Maar dan terug naar je vraag wat zijn je doeleinden met Zaharo?

Ik wil het liefst hem in de dressuur gaan trainen, omdat ik het nu toch wel mis (op dit moment rijd ik western) En eventueel ook op wedstrijd gaan...

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:38

Voor hoger op in de dressuur zou ik het niet doen.. (Hengst, leeftijd)
Mits je onderlinge manegeproefjes wilt gaan volgen. Ik vind het een toppertje voor de recreatie en onderlinge wedstrijdjes!

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:38

neeeeeeeeeeee!!!!! stal doorstap hebben hele leuke paardjes alleen melanie mutsers is niet zo heel erg klantvriendelijk heb hier ook me haflinger vandaan heb er 3 x opgezeten en paard is gewoon overwerkt en heeft bij mij eerst 4 maanden moeten uitrusten daarna rustig aan het werk gaan beest is daar gewoon in een maand tijd van niks tot het z proberen te rijden hoe gek ben je dan in je hoofd en het mooiste komt nog staat op contract half jaar inruil gerantie nou mooi geen half jaar inruilgerantie nee je krijgt wel korting op je volgende paard nou als ik iemand voor me liet bellen was het beestje 2500 en als ik belde 3500 euro best wel raar:S maarja is je eigen keuze ik waarschuw je alleen maar

blalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 10:41

beertje12 schreef:
neeeeeeeeeeee!!!!! stal doorstap hebben hele leuke paardjes alleen melanie mutsers is niet zo heel erg klantvriendelijk heb hier ook me haflinger vandaan heb er 3 x opgezeten en paard is gewoon overwerkt en heeft bij mij eerst 4 maanden moeten uitrusten daarna rustig aan het werk gaan beest is daar gewoon in een maand tijd van niks tot het z proberen te rijden hoe gek ben je dan in je hoofd en het mooiste komt nog staat op contract half jaar inruil gerantie nou mooi geen half jaar inruilgerantie nee je krijgt wel korting op je volgende paard nou als ik iemand voor me liet bellen was het beestje 2500 en als ik belde 3500 euro best wel raar:S maarja is je eigen keuze ik waarschuw je alleen maar

Een vriendin van me heeft haar paard daar ook gekocht, en daar was alles mee in orde. Ze had 6 weken proeftijd, maar alles was goed gedaan.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:46

ja je moet gewoon mazzel hebben met een paard kopen maar ik vertel het er wel even bij dan denk je er nog een keer extra over na en heb je er al op gereden?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:48

Ik heb er ook geen goede ervaringen mee.....
Wel een errug leuk arabiertje, maar pas goed op!!!!! Wij kochten een 7-jarige tuiger die altijd wedsltrijden had gelopen in het 2-span..... Bleek uiteindelijk echt een kronkel in zijn kop te hebben, staakte op het been en probeerde alles en iedereen te slopen.... Dat beest stond alleen maar op zijn achterbenen. Levensgevaarlijk!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:49

hoeveel rijervaring heb je zelf? Hoe oud is het paard?
En hengst, je kunt hem ook laten ruinen.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:53

ze is zelf 13 staat in profiel en paard is 16

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:57

hoe oud je zelf was had ik al in je profiel gezien, maar hoeveel rijervaring heb je?

blalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 11:00

denise04 schreef:
Ik heb er ook geen goede ervaringen mee.....
Wel een errug leuk arabiertje, maar pas goed op!!!!! Wij kochten een 7-jarige tuiger die altijd wedsltrijden had gelopen in het 2-span..... Bleek uiteindelijk echt een kronkel in zijn kop te hebben, staakte op het been en probeerde alles en iedereen te slopen.... Dat beest stond alleen maar op zijn achterbenen. Levensgevaarlijk!

Ik heb 2 filmpjes van hem gezien waar hij zich keurig gedroeg, wilt dat niet veel zeggen?

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:00

ik ben niet de gene waar over het gaat maar meisje is zelf offline

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:01

dat zag ik net ja ;) sorry

blalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 11:02

Hebbesje schreef:
hoe oud je zelf was had ik al in je profiel gezien, maar hoeveel rijervaring heb je?
Ik rijd al 8 tot 9 jaar paard en niet alleen op maneges, heb verschillende verzorgpaarden gehad, heb al meegeholpen op stallen enz.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:03

Wij hebben de tuiger destijds 3 keer bezichtigd en tevens erop gereden.... Zo mak als een lammetje was hij..... Toen wij hem kochten, brak hij niet alleen de kar af, maar ook de gehele rijbak.... Ik heb altijd het vermoeden gehad dat hij gedrogeerd is geweest.
Toen wij hem 9 weken later terugbrachten met de melding dat hij onbetrouwbaar was, kregen we zelfs een coplimentje dat hij zo vooruit was gegaan.... Nou vraag ik je!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:12

Je hebt dus al aardig wat ervaring, dan ligt de keuze bij jezelf en ga uitproberen. Bij twijfel niet kopen. Een paard moet je 100 % achter staan en als je twijfelt moet je het niet doen (is mij altijd gezegt)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:13

Arabieren zijn lichamelijk minder geschikt voor dressuur. schrijf dus niet dat ze het niet kunnen!
Als jij dus dressuur wil gaan rijden is dit niet de beste keuze.
keuring moet je altijd over laten doen en ook ront keuring. Daar moet je BIJ zijn! Bij een uitgebreid kreupelonderzoek kom je behoorlijk in de buurt van (of ga je er zelfs overheen met een kreupelheid) de kosten van een ront-onderzoek, dus kun je maar beter vooraf doen.
Ookal moet je het zelf betalen en betaald de handelaar niks als hij wordt afgekeurd, dan nog ben je goedkoper uit dan wanneer je een slecht paard koopt.
Een afwijking op de foto hoeft trouwens ook helemaal geen probleem te zijn, maar sommige combi's geven bijzonder veel risico. Goed overleg met de D.A is dan erg belangrijk.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:14

Oww en nog een laatste tip: Neem een eigen DA in de arm!!!!
Er is mij ook wel es verteld dat de keuringsrapporten enzo voor geen ..... kloppen.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:15

Ik heb dit paardje op bokt een keer gezien. Moet je even de zoek-functie gebruiken hier op bokt. Misschien kan je dan de vorige eigenaar PB-en voor advies.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:18

Ik heb nog even gezocht het is een fotoshoot, staat bij In the Picture van 7 maart 2009.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:19

ik zou hem niet kopen omdat
- hengst, castreren heeft op deze leeftijd ook weinig zin
- leeftijd, waarom 16 jarige kopen als er genoeg te koop zijn die jonger zijn
- achterbeen is te stijl, is voor de dressuur niet echt wenselijk
+ mooi koppie maar daarmee alleen kun je niet rijden
- betreffende stal is handelsstal zonder aantoonbaar geweten gezien de verhalen die ik er van gehoord heb. Je weet in ieder geval dat je de hoofdprijs betaald met het hoogste risico op problemen.

Lekker verder zoeken zou ik zeggen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:19

Electra63 schreef:
Ik heb nog even gezocht het is een fotoshoot, staat bij In the Picture van 7 maart 2009.

wat goed dat jij dat kan onthouden, wil ook zo'n geheugen :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:20

Laat eerst het paard keuren door je eigen dierenarts. Nooit afgaan op de keuring van de verkoper.

Wil jij wedstrijden gaan rijden? Heb je dat al eerder gedaan?
Wil je namelijk een hengst gaan starten moet je minstens L2 met winstpunten zijn. En ik geloof 14 jaar zijn, maar dat weet ik niet zeker. Maar dat is wel op te zoeken in de reglementen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:21

Laatst bijgewerkt door superwoman op 16-02-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt