Jaarling vervoeren van ruim 3 uur lang.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjattukuh25

Jaarling vervoeren van ruim 3 uur lang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 16:56

Beste Medebokkers,

Ik heb al zoveel gelezen wat betreft het vervoeren van een jong paardje maar uiteindelijk zijn de meningen zodanig verschillend dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Het volgende: Ik ga volgende week donderdag een kwpn x fries ophalen van 11 maanden jong. Ik zal een aantal gegevens op een rij zetten waardoor een mening van jullie beter gevormd kan worden.

-Ik heb al een aanbetaling van €100,- gedaan.
-Ik had eerder al een afspraak afgelopen zondag maar omdat het weer zo onvoorspelbaar is hebben we dit verplaatst naar donderdag de 18de.
-Het paardje word opgehaald in Friesland van waar wij terug moeten rijden naar Zuid-Limburg.
-Ik heb een 1,5 paards trailer gereserveerd. ( Weet niet hoe de binnenkant eruit ziet )
-Het paardje is al vaker met z'n moeder mee op de trailer geweest.

Nu gaat het mij erom dat een reis gedurende 3,5 uur me niet lekker zit, weersomstandigheden, gedrag evt. in de trailer enz enz.

Wat als je een paardje van deze leeftijd vervoert MOET je zeker wel doen en wat MOET je absoluut niet doen wat betreft het in de trailer vervoeren? De rest wat er tussenin zit is een kwestie van het maar te ervaren.

Ook niet bepaald onbelangrijk, weersomstandigheden, het vriest hier in Zuid-Limburg onzettend, we hebben al eerder een afspraak verzet, maar weer verzetten is in mijn ogen geen optie, vrees voor het feit dat de mensen dan ook zo iets zullen hebben van weer een afspraak verzetten. Ze zouden het zeer zeker begrijpen maar het is meer een gevoelskwestie van mijn kant uit, tevens zou ik dan wederom de trailer moeten annuleren en weer op tijd reserveren terwijl het weer niet voorspelbaar is, en het trekkend voertuig zou geannuleerd moeten worden en weer opnieuw regelen.

Nu zijn dit maar praktische zaken, en de veiligheid van ons en het paardje gaat zeker voorop.

Wat is in dergelijke situatie haalbaar en wat absoluut niet?

Ik wil graag advies hoe te handelen met het paardje tijdens zijn vervoer, juist omdat ik hem niet ken. Waar moet ik me druk om maken, en waar juist niet om?

Hoop in ieder geval dat jullie mij iets meer kunnen vertellen en graag meer de dingen die als een paal boven water staan. Niet in de zin van mijn paardje werd los vervoerd en de mijne vast en ging allebei goed. Ik wil graag weten wat is praktisch gezien een feit als het gaat om vervoeren van zulke jonge paarden.

Groetjes Sjattukuh

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:01

Wij rijden veel met jonge dieren en doen daarmee niets anders dan met volwassen dieren.
Laden en rijden.
3 uur is voor ons lekker dichtbij als het om shows gaat maar bv met jaarlingen 11 uur onderweg naar Denemarken gaat ook zonder problemen. Paarden komen dan fitter aan dan wij zelf ;)
Stoppen doen we alleen om te tanken op lange afstanden en verder gewoon doorrijden.
Voordeel van een lange afstand is dat als ze in het begin wat staan te stuiteren, ze dat vanzelf zat worden :+
Leermomentje en de volgende keer weten ze dat we er niet harder van gaan rijden...

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 18:19

Dat is inderdaad different cookies als ik dat zo lees. Het is natuurlijk wat je gewend bent. Ik daarin tegen heb zelf nooit lang gereden met een trailer. Gezien dat mijn ervaringen dus bijna nihil zijn maak ik me d'r wel een beetje wellicht onnodig druk om.

Ik had inderdaad ook gelezen dat je het beste gewoon als het kan in ene door kan rijden. Stel, hij staat te trappelen achterin en we vertrouwen het niet, wat is wijsheid? Stoppen en controleren wat er aan de hand is, of door rijden want anders denkt ie iedere keer te gaan trappelen en gaat associëren met stoppen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:37

Mijn nieuwe paardje is 3 weken geleden gebracht en moest daarvoor 25 uur op transport. Hij was dan wel wat ouder (3) maar nog niets gewend. De reis was heel goed gegaan, en hij zal nu wel aan reizen gewend zijn.
Een reisje van 3 uur is voor ons ook heel normaal voor een show of een clinic en dat doen we ook met de jonge paardjes. Gewoon zoveel mogelijk doorrijden, dat is voor het paard het beste.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:44

Toen de nieuwe eigenaren van mijn jaarling haar op kwamen halen, moesten ze ook rond de 4 uur rijden naar huis. Gewoon gedaan als met andere paarden: laden en rijden. Ik geloof dat ze een beetje heeft staan stuiteren toen ze bij een tankstation eventjes zijn gestopt, maar verder geen problemen. Ik zou alleen geen lange pauzes maken, liefst geen: vlak voor aankomt bij je nieuwe paardje nog even de tank volgooien zodat je in 1 ruk naar huis kunt rijden.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:47

Inderdaad de auto vol tanken voor je bij hem bent,en daarna proberen in 1 stuk terug te rijden,lekker een volle hooizak ophangen,trappelen kan je altijd horen,maar valt misschien ook wel mee,zou zeker niet meteen stoppen gaan kijken.

Verder zou ik zeker rekening houden met het weer,want als het zoals vandaag is zou ik zeker niet met een trailer op pad gaan,helaas hebben we een strenge sneeuw winter en er zijn nog een hoop mensen die er ook last van hebben en moeten wachten,begrijp dat dat niet leuk is,maar liever een gezond paardje die een week later is,dan vandaag door rijden naar de kliniek ;)

Sjolvir

Re: Jaarling vervoeren van ruim 3 uur lang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:50

Je hebt maar 1 probleem..
Het weer..

Verder is het laden en rijden...

Leef met je mee, heb ook een probleem, paard gekocht onder voorbehoud van goedkeuring.
Wordt vrijdag gekeurd, moet daarbij zijn... paard moet daarna mee.

Echter ben bang dat het weer spelbreker wordt.
En ik heb nu en de eigenaar en de fokker en de dierenarts en een auto met winterbanden (en chauffeur) allen op die dagt bij elkaar geraapt. zucht.....
Verder ga ik laden en rijden.

(donderdag avond wordt eigenaar gebeld hoe de wegen daar zijn)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 20:44

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik zal dit zeker ter harte nemen, Laden en rijden. En inderdaad voltanken voor aankomst bij het paardje. Goed idee!

Dat was het vervoeren op zicht. Hoe denken jullie over het vastmaken, Kort, lang touw? Touw aan beide zijde van het halster??

Ik vraag dit omdat er blijkbaar genoeg horror verhalen te lezen zijn wat betreft ongelukjes in de trailer en zelf heb ik hier geen ervaring mee.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:51

wij hebben vaak . totaal wereld vreemde veulens vervoerd en die gaven we in iedergeval wat sedalin, baal hooi bij voorkant ivm het door schieten onder de stang en gewoon rijden, bij veel herrie altijd even kijken, want ze kunnen zo op de stang zitten of wat wij wel eens gehad hebben eronder liggen.

en kort vastzetten, dat ze niet kunnen draaien

en verder veel geluk meenemen :D

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:53

ik heb mijn paardje uit frankrijk gehaald. toen 2 jaar. van midden frankrijk naar friesland. zij stond samen met het veulen van mijn zusje in de trailer.
Ze hebben veel hooi gehad en ze stonden samen en hebben de reis goed overleefd met zn tweeen.
Dus geen verdoving etc gebruikt.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:56

Lienek schreef:
ik heb mijn paardje uit frankrijk gehaald. toen 2 jaar. van midden frankrijk naar friesland. zij stond samen met het veulen van mijn zusje in de trailer.
Ze hebben veel hooi gehad en ze stonden samen en hebben de reis goed overleefd met zn tweeen.
Dus geen verdoving etc gebruikt.

die verdoving hoeft niet, maar ze staan gewoon rustig en dat is voor ons dan het belangrijkste.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:02

dat bedoel ik ook.
We hadden wel mee voor de zekerheid maar niks nodig gehad.

dientje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:04

ik ga zaterdag mijn nieuwe jaarling ophalen.
wel spannend!
de eigenaar zei ook al dat ze haar wat sedalin wou geven, maar voel ik me toch niet lekker bij.

hebben jullie ook nog extra maatregels genomen met het afladen?
of lopen ze er meestal wel rustig af?
heb nog nooit een jong paard geladen die ik niet kende, altijd eigen en daarmee oefende we altijd veel.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:12

meredith schreef:
wij hebben vaak . totaal wereld vreemde veulens vervoerd en die gaven we in iedergeval wat sedalin, baal hooi bij voorkant ivm het door schieten onder de stang en gewoon rijden, bij veel herrie altijd even kijken, want ze kunnen zo op de stang zitten of wat wij wel eens gehad hebben eronder liggen.

en kort vastzetten, dat ze niet kunnen draaien

en verder veel geluk meenemen :D

uuuuhm, sedalin (=verdoving/sufmaker) en eten?? dat is toch niet de meest geweldige combi die ik kan bedenken. Of hooi, en als na een uur blijkt dat ze echt een feestje aan het bouwen zijn in de trailer (dat je je auto niet meer recht op de weg kunt houden, of dat ze aan het "paaldansen zijn met de voor- of achterstang) dan het hooi eruit en evt sedalin erin. Maar tegelijkertijd nooit. Je zal de eerste niet zijn, die zowat stikt in hooi, omdat ze niet meer fatsoenlijk kunnen kauwen en slikken.

Succes met je paardje!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:19

Toen ik mijn 6 maanden oude veulen ging halen heb ik alle stangen uit de trailer gehaald hooi los op de grond en hem er gewoon los erin gezet. Hij draaide gelijk om toen ik het touw losmaakte en toen we na 2 uur op stal kwamen stond hij weer normaal. hij stond dus los maar wel het zijltje dicht doen en voor de rest blijven rijden. Ze zijn nog zo jong dat ze zich niet druk gaan maken ivm evenwicht. verdoven raad ik af ook door het evenwicht.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:24

Sedalin geef ik ze nooit :n
Jaarlingen zet ik wel vast, ook als ze dat nog niet kennen. Zet ze wel altijd redelijk strak tussen de schotten dus draaien wordt dan al beperkt.
En wij rijden met een camera in de trailer dus bij herrie hoeven we niet steeds te stoppen.
Maar mijn ervaring is dat ze eventueel gestuiter al snel opgeven als je eenmaal aan het rijden bent.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:26

hey

ik had het zelfde ik kom zelf uit friesland en heb toen een veulen bijna 1 uit weert gehaald.

Ik had ook een aan betaling gedaan van 100,- :P

Toen was het zomer dus zijn we een paar keer wezen stoppen en water te geven. wij zelf hebben ook wat gegeten ja 4 uur heen en weer 4 uur terug dus bij de trailer gezeten om te eten.

zwetend is hij in het land gekomen bij zijn nieuwe vriend.
ja het weer is nu niet zo best maar de snelwegen zijn schoon.

Tip

* haal het veulen er nooit uit om even voeten te strekken.(niet dat ik dit heb gedaan)
* wat hier voor al is gezegt niet teveel pauze's alleen wanneer echt nodig.
* wanneer het paard op de trailer staat gelijk weg rijden. ( bij mij was het zo dat er nog een vriendje stond waar hij wel graag naar toe wou)

succes

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:29

Spannend. Ik ga even meelzen. Ik hoef maar een half uur met de trailer (met een 11 maand oud veulen/jaarling) maar ben ook benieuwd hoe de trailer het beste ingericht kan zijn. (met of zonder schot, vast of los, stangen erin?,.

Ik denk dat als het sneeuwt de verkopers het echt wel zullen begrijpen dat je dan niet met de trailer de weg op kunt.
Veel succes met je paardje!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:46

nee geen hooi voor hun neus in een hooinet.( die zwabbert en kunnen ze dus ingaan hangen) maar een pak hooi of 2 vastgezet tussen het voorschot .
sedalin niet gebruiken met voer!!! goed opgemerkt :o maar achteraf duurt het een beetje lang eer het werkt en zeker als ze dan al tekeer gaan in de trailer en daarbij kan het helemaal geen kwaad( spierverslapper) en dan een halve spuit. Mijn man gebruikt soms ook als veulens gedaan moeten worden om te bekappen, sommige slaan het licht uit je ogen en al die stress is erg slecht . Paarden zijn nu eenmaal niet redelijk en als ze doordraaien ben je verder van huis. maar nu spreken we over extreme.

en ja je kunt zoveel dingen opnoemen die fout kunnen gaan zodra het veulen in paniek raakt en zoveel dingen die je kan voorkomen maar het is altijd weer een verassing als je de deur van de trailer open doet en je veulen hang/ligt erbij dat je niet snapt hoe het mogelijk is.

maar ik denk altijd maar zo, als ze rustig staan is er geen stress en kan er weinig geks gebeuren en gaan ze de volgende keer weer gewoon mee zonder.

moet zeggen dat wij al 25 jaar paarden vervoeren dus mag wel zeggen dat ik het weet waar het om gaat.
en toch ...... paarden }:0 ^) niks wat ik zelf enger vind als op pad met dieren die het niet gewend zijn, neem zelf ook altijd een spuitje ;) :Z

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 06:58

- tank van tevoren
- zorg dat je reserve touw en halster bij je hebt!
- zorg dat er een geldig paspoort is en het paard gechipt is
- voldoende hooi aan boord
- mobiele telefoon bij je
- gewoon lekker doorrijden en niet steeds stoppen
- en probeer zelf rustig te blijven (gemakkelijker gezegd dan gedaan)

Ik zou me eerder zorgen maken over het weer.

Veilige reis!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 08:47

Hallo iedereen,

Weer veel reacties geplaatst zie ik, altijd fijn natuurlijk. ik zal gewoon in delen antwoord geven want anders kan ik tien berichten opnieuw typen.

-Hoe kan ik een correct halster meenemen als ik zelf nog niet bij het paardje ben geweest? Was in eerste instantie wel de bedoeling maar ff van zuid-limburg naar Friesland om even te kijken was ook zo overdreven om twee weken later het paardje op te halen.

Veel dingen heb ik al op andere topics gelezen, ik heb juist deze topic geopend met het idee om aan te horen wat ik juist WEL moet doen en wat ik juist NOOIT moet doen.

doorrijden, van te voren tanken, niet meteen stoppen als ik iets hoor zijn heel erg nuttige tips. Echter, moet ik even opmerken dat ik graag advies wil omtrent een jaarling. Als het gaat om het vervoeren van een echt veulen dan weet ik de ik de wiki kan lezen.

Daar is volgens mij ook het advies van de stang weg te halen op gebaseerd, vandaar dat ik erbij vermeld heb, het gaat om bijna een jaarling kwpn x fries, dan zou je haast denken dat het niet nodig is om stang weg te halen omdat hij er niet meer onderdoor kan schieten.

Zo ook het plaatsen van een baal stro.

Ik lees enerzijds, wel hooinet ophangen, anderzijds niet omdat het voor hun neus bengelt en dat ze erin kunnen gaan hangen. Het punt is, is dat ik het alletwee goed begrijp, maar dat maakt het vaak juist zo lastig hoe te handelen als twee vrij tegenstrijdige punten opgenoemd worden.

Hooi geven lijkt me duidelijk, dan is ie tenminste even bezig. Maar hoe kan een jaarling in het net gaan hangen als je hem strak genoeg vastzet??

Het hoofd van het paard aan twee zijden vastmaken met twee touwen, of er maar een gebruiken??? Wat is het verschil hiervan?? Heb dit namelijk ook al veel gelezen maar verder word weinig onderbouwd waarom men dat doet. Dat is de reden dat ik ook in eerste bericht zei, dat je zoveel leest van verschillende ervaringen, terwijl ieder paard anders is en je het toch maar zult moeten ervaren.

Praktische zaken wat betreft, van te voren tanken, doorrijden, min mogelijk stoppen, extra touw meenemen zijn ook de logische aspecten van het vervoeren.

Ik las ergens in een bericht dat iemand zei: veulen vervoerd en stro op de grond gelegd. Dat lijkt me toch ook zo dubbel, je zou denken veulen los en 't kan zelf alles regelen en misschien wel gaan liggen, anderzijds stro glijdt toch ook onzettend?

Hoop dat jullie mijn dubbelzinnig gevoel begrijpen en uiteindelijk, ja, weet ik ook wel dat ik het gewoon moet ervaren en dan zien we wel.

Als ik lees dat sommige wel langer dan 3,5 uur vervoert worden dan denk ik dat het bij ons toch ook wel goed zal moeten gaan, immers is hij al gewend op de trailer te staan. Ging vaker met zijn moeder naar wedstrijden. Dus verwacht ook wel dat hij blijft staan.

Een ander ding: iemand zei het al, als we aankomen thuis, hoe laad je een paardje dat wellicht stress heeft fatsoenlijk uit???
Heb het met mijn welshpony mee gemaakt, was niet aangenaam, en deze is toch wel ietsje groter, zie het niet echt zitten om weer een steigerend paardje voor me neus te hebben.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Sjattukuh

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:09

aan 2 kanten vast, als je ze aan 1 touw vastzet kunnen ze zichzelf opknopen aan hun eigen halster, dat gaat met 2 touwen aan de zijkant beduidend minder makkelijk.
verder zou ik gewoon een hooinet ophangen, wel hoog genoeg.
laden, rijden en doorrijden, zo heb ik het jaren geleden gedaan met een jaarling fries, eerste keer in de trailer en gelijk van friesland naar belgie, ben onderweg niet 1 keer gestopt :n

paard is droog van de trailer gekomen en had nergens last van :n

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 21:13

Dank je Dana,

Dank je voor je advies, weer iets waar ik wat mee kan.

Groetjes Sjattukuh

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:04

De stangen in de trailer zitten denk ik voor jouw paard wel hoog genoeg.
Ik ben ook voor vastzetten aan 2 kanten.
Hooinet (handigste is haak aan de voorwand ipv plaffond) kan je door touw strak door onderkant te trekken en ook door oog strak te trekken,
muurvast tegen de wand knopen. (Dan zit hij ook nog strak als er hooi uit is)

Halster, van de vorige eigenaar vragen? Die dingen kosten max 5 euro als het geen hele hippe is.

Anders in de winkel even 3 halen (verschillende maten) vragen of je mag terug bregen.
Dan hou je die die past, anderen breng je terug.

Als je een antislip bodem hebt is bodembedekking vaak juist gladder dan geen. Bodembedekking kan wel het inladen van het paard makkelijker maken.

Uitladen, tja.. geen idee... hopen dat hij braaf is?
En altijd achter stang pas los maken als je het paard aan de voorkant los hebt.
En ik zou ergens lossen, waar als hij wegrent, hij niet de straat op kan of zo. (binnenbak, buitenbak, afgesloten terein)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:14

ik heb hetzelfde dilemma gehad als jij, behalve dat ik er 2 te vervoeren had. in eerste instantie hebben we dit met een tweepaardstrailer geprobeerd, maar kregen we er 1 niet geladen en raakte de ander ondertussen in paniek omdat hij alleen stond en gerommel achter zich hoorde.
daarom een professionele vervoerder ingeschakeld met een 12paards vrachtwagen, waar ze zo op stonden, zat een halve spuit sedasan in op advies van veearts en vervoerder, konden in principe nergens heen en stonden aan twee kanten vast. er was camerabewaking in de vrachtwagen, dus chauffeurs konden alles zien. helaas is 1 van de twee halverwege gaan spartelen en omgevallen, heeft zijn halswervels beschadigd en is ingeslapen. mijn advies zou dus zijn, niet vastzetten als ze het niet gewend zijn voor zo'n lange reis.
het ging hier wel om een sensibel geval, de ander was een stukje koeler in de kop en heeft dan ook geen poot verzet onderweg.