verborgen gebrek of niet? ocd en atrose

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

verborgen gebrek of niet? ocd en atrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:32

Hallo,

Ik heb rond 20 dec 09 een 19 jarige pony gekocht bij een handelaar.
De VP van de pony was 1600 euro en heb haar voor 1350 meegekregen.
Omdat de pony al wat ouder was en ik zo op het 1ste gezicht geen kreupelheid of rarigheid zag heb ik haar niet laten keuren.
De handelaar zei namelijk dat ze op haar 12e pas beleerd was en dus absoluut niet versleten. In 2007 was de pony nog gekeurd en toen goedgekeurd, dus toen de handelaar hem kocht heeft die hem ook niet gekeurd omdat ze dus 2 jr geleden nog goed door de k.k heen kwam.
Vanmorgen zou ik les hebben, maar merkte een pijnlijke plek op de schoft. Naar DA geweest om dit op de foto te laten zetten en omdat ze soms wat korter liep met r.a. ook buigproef laten doen. Deze was verre van goed :(
Been op de foto gezet en daar kwam OCD en atrose uit. De DA zei met de buigproef al meteen dat hij haar klinisch af zou keuren.
Maar toen hij de foto had gemaakt zei hij. Ze heeft atrose en OCD maar het valt mee.... Eerst moet ze 2 wkn rust (geen zadel op, wel gewoon longeren) voor dr schoft want daar heeft ze een drukplek van de deken zitten (zadel was wel goed, had ik meegenomen om te laten zien hoe het op haar rug lag) daarna moet ze behandeld worden door de osteopaat omdat ze zo scheef als een hoepel is en dan zou het wel goed komen hij zei ook nog mocht ze er dan toch last van krijgen kunnen we altijd nog inspuiten, maar ga eerst de rust en de osteo maar proberen.
Nu weet ik dus niet goed wat ik ervan moet denken omdat ik altijd alleen maar schrikbarende verhalen lees over OC en atrose paarden (worden zelf vaak gratis aangeboden als weidemaatje enzo) Ook zei hij van ja het is normaal dat oudere paardjes dat krijgen en dat het bij haar (nog) niet ernstig is.
Nu heb ik haar dus bij aankoop niet laten keuren omdat ze volgens de handelaar niet versleten was. Ook heeft de handelaar gezegt dat ik haar 2 mnd op proef mocht en dat ze 1e terugkoop recht wilde. Hierin ben ik accoord gegaan en zou dit per mail opgestuurd krijgen. Echter heb ik nooit geen mail van haar ontvangen.
Maar nu dus is mijn vraag wat kan/moet ik hiermee.

Katja

Re: verborgen gebrek of niet? ocd en atrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:35

Verplaatst van BEH naar TAO.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:35

dacht dat het hier hoorde omdat het een beenprobleem was/is.
Mijn excuus, bedankt voor het verplaatsen :D

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:40

een 19 jarige pony....tja een kk is een moment opname!
dat zegt dus niks over je pony,je kunt je pony vandaag kk,maar dan kan je pony over 3 dagen wel stokkreupel zijn!
de dierenarts kan er ook met het blote oog niet inkijken.
ik zou de pony terug doen,ze wil de eerste koop terug kopen,dus dan kan ze de pony nu terug kopen!heb je de proeftijd er al opzitten?
ik kan me trouwens wel voorstellen dat je een pony van 19 niet röntgen hebt laten keuren als de benen er goed uit zien en ze loopt makkenlijk op het harde(op de volte)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:43

Heb je al contact gehadmet de handelaar

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:45

Ik heb haar nu ong 1,5 mnd en heb mondeling afgesproken dat ik haar 2 mnd op proeftijd zou krijgen, dit zou ik per mail nog op papier toegestuurd krijgen dat zou ik dan uitprinten ondertekenen en terug sturen, maar heb die mail nooit ontvangen.
Je zegt nu wel zo makkelijk ik zou hem terug doen, maar KAN dat ook omdat ik me dus ook niet aan het wettelijke 'onderzoeks' plicht heb gehouden (kk).
Heb de handelaar net een mailtje gestuurd met de bevindingen van vanmiddag en dat we een mondelinge overeenkomst hebben en dat me is gezegt dat de pony niet versleten zou zijn omdat deze pas met 12 jaar is ingereden en dat dat nu dus WEL het geval blijkt te zijn en dat ik nog in mn mondeling overeengekomen proeftijd zit en dat ik graag wil weten hoe we dit op kunnen gaan lossen.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:47

Volgens mij heb je als koper ook de plicht om een paard na te kijken(oof na te laten kijken)
Net als de handelaar een meld plicht heeft.
Maar als het keuringsraport al ouder was wist de handelaar er misschien echt niks vanaf.

Heb je nu al contact met de handelaar gehad?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:47

niet.............je hebt zelf onderzoeksplicht en dat heb je niet gedaan......
dus dat is het risico wat je genomen hebt en waar je nu voor moet bloeden helaas

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:49

Was je alleen bj de mondelinge toezegging?

Nu afwachten op een reactie terug. Niet te lang wachten bij geen reactie.

Als je een rechtsbijstand hebt zou je deze alvast kunnen bellen.

Je moet meestal dan wel eerst zelf een aangetekende brief sturen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:50

ben er dus ook bang voor dat ik geen poot heb om op te staan omdat ik zelf ook niet heb laten keuren.
Heb de handelaar al wel gemailt maar nog geen reactie gehad.
Rechtsbijstand heb ik niet :(

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:52

ook geen rechtsbijstand.......ai :=

je kan het proberen maar ik geef je nog geen 10 % kans :o

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 23:54

@ ik doe maar wat.
Wat zijn we weer lekker sarcastisch bezig!! Ik hoop maar dat het jou nooit overkomt!!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:57

idylle schreef:
@ ik doe maar wat.
Wat zijn we weer lekker sarcastisch bezig!! Ik hoop maar dat het jou nooit overkomt!!!

pardon???? waarom nou een aanval? ik denk dat je mijn tekst op een andere toon moet lezen :7
ik val je niet aan, ik leg je feiten voor ;)
ik vind het heel rot voor je,maar de feiten zijn wel dat er geen keuring geweest is en je ook geen rechtsbijstand hebt....
dan sta je gewoon niet sterk in deze :n

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 00:03

ook PB-tjes van jammer voor je maar het is niet anders heb ik niks aan!!!
Ik weet zelf dat ik weinig kans maak en buiten dat weet ik nog helemaal niet zeker of ik haar uberhaupt wel terug wil doen naar die handelaar. Buiten dat wil ik alleen graag weten OF ik hier iets mee kan en opmerkingen als jammer voor je en weet ik veel wat daar vraag ik niet om!!! Zit er verder ook niet zielig om te doen want ik weet dat het mijn eigen schuld is en ja wie zn billen brand moet op de blaren zitten, en dat doe ik ook echt wel. Baal er natuurlijk van maar heb er zelf voor gekozen om haar niet te laten keuren en ga nu dus niet zielig lopen doen van o jee en weet ik wat. Het enige wat ik wil weten is of ik iets met de handelaar kan regelen juist omdat ik me ervan bewust ben dat ik niet heb laten keuren terwijl dat ook mijn plicht is...
Het enige waar ik het zielig voor vind is mn paardje dat beestje heeft een hoop meegemaakt in dr leven en verdient dit absoluut niet!!! vandaar dat ik ook niet weet of ze uberhaupt wel terrug gaat naar de handelaar mocht die haar terug willen nemen. Wil gewoon alleen informatie en meer niet!! DANK U !!!

@ik doe maar wat, het kan zijn dat je het niet aanvallend bedoelt, maar als er een lachend poppetje achter je zin staat, ja dan komt het wel zo over.
Mocht dat niet je bedoeling zijn dan bied ik bij deze mn excuus aan. Wat ik al zei ik ben me ervan bewust dat ik 'fout' ben geweest dus daar hoef ik geen commentaar op, snap je....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:07

lachend poppetje :?

ow wacht je bedoeld die--> :=
die was bedoeld als een ai ai ai (als in sjit ,klote,balen) poppetje ;)
en nee was dus niet boos bedoeld, alleen maar feitelijk en niet om je neer te halen ,maar meer om je veel moeite te besparen

maar het scheelt je heel veel als je zelf probeerd op een positieve manier te lezen ;)
en minder aanvallend te typen...
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 09-02-10 00:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:08

Idylle, ik denk ook niet dat je van ons op Bokt andere reacties dan dat zal krijgen. Wij zijn (veelal) niet juridisch onderlegd en kunnen jou in deze ook niet helpen.

Bel morgen anders even een rechtswinkel of hippisch advocaat. Sterkte en veel succes :(:)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 00:09

Begrijp ik, de rest kwam idd ook niet zo over hoor, maar dat lachende popje wel ;)
Maar tis al goed, bedankt voor je hulp tot zo ver :)

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:10

Op je vraag denk ik dat je hier weinig mee kan omdat je zelf onderzoeksplicht hebt en omdat je het paard niet hebt laten keuren sta je hiermee al niet in je recht.

Over de mondelinge overeenkomst die je toegemaild zou worden wat niet is gebeurt denk ik dat het jou verhaal tegen het verhaal van de handelaar is.
Ik zou contact opnemen met de handelaar kijken of jullie samen tot iets kunnen komen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 00:12

Dat ik niet in mn recht sta ben ik idd ook bang voor, vandaar dat ik het hier even in de groep gooi mss dat jullie iets zouden kunnen vertellen hierover....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:20

Juridisch gezien sta je niet heel sterk, maar Nee heb je, ja kun je krijgen!! Ik zou morgen de verkoper even contacten via de telefoon of liever in persoon.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 01:01

Ik wacht eerst even af of ik reactie op mijn e-mail krijg.
Ga ondertussen bedenken of ik haar zowieso wel terug wil doen.
Zo ja bel ik deze week met de handelaar. Zo nee laat ik het rusten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:04

Wat wil je nu eigenlijk horen?
Je bent aan de goodwill van de handelaar overgeleverd. Jij hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan. Hij heeft een mondelinge toezegging gedaan tot terugnemen die NIET wettelijk is af te dwingen. Als hij terugkomt op die toezegging, zelfs al heeft hij dat in bijzijn van getuigen gezegd, heb je geen poot om op te staan. Dus alles wat je kunt regelen met die handelaar zal afhangen van je eigen mooie blauwe ogen/zielige verhaal/overtuigingskracht, meer heb je niet. Daar kunnen wij hier echt niets aan toevoegen.

Het goede nieuws is: een paard van die leeftijd met OCD heeft daar 99 van de 100 keer geen last van. Dat is allang ingekapseld. Hooguit is het de reden van de artrose, maar daar kan je nu niets meer aan doen. Het beleid met OCD dat op oudere leeftijd wordt ontdekt is sowieso: geen last, niet opereren.
Het andere goede nieuws is: met de juiste begeleiding/training kunnen paarden met artrose uitstekend bereden worden. Er lopen paarden met zware artrose endurance over langere afstanden zonder problemen. En bij endurance wordt iedere onregelmatigheid genadeloos afgestraft, want dan word je door de keurende DA's uitgesloten.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 09:14

wat ik nu wil horen...? ik denk zelf te weten dat ik geen poot heb om op te staan, maar aangezien ik de wed en zn regeltjes niet allemaal ken, vroeg ik me af of er iets zou zijn waardoor ik er wel wat mee kan.
Heb reactie gehad en nu beweerd de handelaar dat ik 2 wkn proeftijd had (is niet zo hij heeft me 2 mnd gezegt stond mn vriend bij) dus denk dat ik weinig kan verwachten. Maar je weet natuurlijk nooit.
Mocht het niet lukken zal de pony gewoon bij mij blijven want het is een schat van een beest. Wat mij het mooiste lijkt is dat ik een klein bedrag van het aankoop bedrag terug zou krijgen van hem, dan hoeft de pony niet meer de handel in en met dat geld zou hij dan van zn terugneem plicht af zien. (dit was in geval hij dat wel zou moeten doen)

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:25

Je hebt toch een proeftijd van 2 maand, die nu nog niet verstreken is.

Dus wat is het probleem, je wilt de pony terugbrengen in deze proeftijd? Moet toch geen enkel probleem zijn?
Volgens mij maakt het dan niet uit dat je de pony niet hebt laten keuren, of heb je bepaalde voorwaarden opgesteld met betrekking tot deze proeftijd? Als je zegt dat de pony niet bevalt zou het toch in principe voldoende moeten zijn....

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:39

Het is jammer dat je geen kk hebt laten doen en het mailtje waarin de verkoper de twee maanden proeftijd op papier bevestigt nooit hebt ontvangen. Dat daardoor je kansen er niet beter op worden weet je zelf ook.

Maar aangezien je deze pony bij een handelaar gekocht hebt, denk ik dat het probleem niet onoverkomelijk hoeft te zijn. Dit omdat op transacties tussen een bedrijf (de handelaar) en een particulier (jij) het consumentenrecht van toepassing is en dat biedt je een veel uitgebreidere bescherming als koper dan wanneer je deze zelfde pony van een particulier zou hebben gekocht.

Ik meen onderweg ergens meegekregen te hebben dat in geval van een klacht (pony heeft arthrose/OCD) nu de bewijslast bij de verkoper (de handelaar) ligt ipv. bij de koper (jij). Maw.: hij moet gaan aantonen dat de pony goed was op het moment dat die aan jou verkocht werd, ipv. dat jij moet aantonen dat ie al wat mankeerde ten tijde van de koop.

Ik denk dat het wel de moeite waard is om advies bij het juridisch loket ofzo te gaan inwinnen, volgens mij ben je echt nog niet kansloos.

Edit:
Zie: http://www.paardenadvocaat.nl/pages/pos ... nt-138.php