Beschadigd zadel. Wie is verantwoordelijk? (verzekering)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Beschadigd zadel. Wie is verantwoordelijk? (verzekering)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:59

Hallo Bokkers,

Graag wil ik jullie meningen, adviezen en tips over het volgende weten:

Vandaag vroeg mijn stalgenootje aan mij of ik na kon gaan bij mijn verzekering of deze iets konden doen aan een beschadiging op haar zadel. Ik som de feiten even op hoe we tot dit gesprek kwamen:
* begin december: Stalbaas verteld dat de kat die nacht in de kast zat opgesloten. Op de stal waar ik sta zijn er 2 boxen voor de verhuur, die gehuurd worden door mijn stalgenootje en mij. Allebei hebben we 1 paard daar staan. Onze paarden staan naast elkaar en wij delen samen een kast.
* begin januari: stalgenootje gaat op skivakantie
* deze week: stalgenootje is terug van skivakantie en ontdekt een kras op haar zadel. Deze kras zit iets boven het zitvlak en is ca. 8 cm. lang.
* Stalgenootje gaat verhaal halen bij de verhuurder, die zegt dat de kat een paar keer in de kast zat opgesloten en dat ze het met mij moet bespreken, omdat ik 'hoogstwaarschijnlijk die kat heb opgesloten'.
* Kat is van de stalverhuurder, en de kast is vrij groot en diep, er staan veel spullen in. Als die openstaat en je gaat paardrijden, komt een uurtje later weer terug dan zie je op het eerste oog niet of er een kat in zit
* Er zijn weleens andere mensen die iets nodig hebben en dit uit de kast pakken; lesklanten die zweepjes nodig hebben, kinderen die borstels zoeken. Het is dus niet eens 100% zeker of ik wel die kat heb opgesloten.
* Bij mij is alleen het verhaal bekend dat de kat er begin december een keer zat opgesloten, stalgenootje vertelde dat de kras op haar zadel er toen nog niet was. Zij heeft gehoord dat de kat er meerdere keren in opgesloten is geweest.

Ik vraag mij nu dus af, moet ik (of mijn verzekering) hier wel voor opdraaien? Aangezien het niet mijn kat is die een eigendom van iemand anders beschadigd. Ik wil voor mijn stalgenootje best informeren naar mijn verzekering, ik ben alleen bang dat mijn verzekering hetzelfde zal zeggen als wat ik een regel eerder heb gezegd.

Heeft iemand van jullie dit, of een soortgelijke situatie meegemaakt? Hoe werd het opgelost?

Alvast bedankt!

Edit: typefout

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:29

Volgens mij is het zo dat een eigenaar van een dier verantwoordelijk is voor de daden van het betreffende dier. Maar dan moet het wel een eigen gedraging zijn van het dier. Dus dat hij zat opgesloten kan wel meespelen. Al heeft dan nog steeds niemand het dier ertoe aangezet zijn nagels in dat zadel te zetten :P

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:44

Je hebt hier een giga bewijsprobleem. Niemand weet hier ook maar iets zeker over de toedracht. Die zal toch op zijn minst vast moeten staan, wil er iemand uberhaupt naar de aansprakelijkheid gaan kijken.

Neem van mij aan, dit ga je niet vergoed krijgen. :n

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:48

Ook ik ben bang dat je absoluut niets vergoed gaat krijgen. Bewijs maar dat de
kat het heeft gedaan! Wie weet heeft een kind het wel gedaan die iets nodig had in
die kast. lekker ff baldadig gedaan. Ja, dat kan natuurlijk hé!

friesiszwart

Re: Beschadigd zadel. Wie is verantwoordelijk? (verzekering)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:54

Lijkt mij ookniet dat er vergoed zal worden Zij laat het zadel daar achter en dan heb je kans op beschadiging blijkt dus.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:37

kijk wel uit met toezeggingen, mijn vriend heeft iets vergelijksbaar gehad met een schade van iemand (weliswaar geen zadel), en hoewel hij geen schuld aan de schade had, had hij toch even geinformeerd bij de verzekering. Bleken een eigen risico te hebben van 150 euro en onze verzekering dekte het dus niet (wat ik eigenlijk ook wel logisch vond). Maar die man ging er toen dus vanuit dat mijn vriend 'schuld' bekend had en toen verwachtte hij dus centen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:10

dat is het risico dat je stalgenootje neemt als ze haar zadel in een gezamenlijke kast doet en er ook nog lesklanten in die kast kunnen, dan moet ze haar zadel maar achter slot en grendel in een eigen kast opruimen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:14

Lijkt me een typisch gevalletje "zelf je handen niet aan gaan branden en laat je rechtsbijstand en verzekering het maar uitvogelen"

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:06

Maar dan is de stalbaas toch verantwoordelijk? het is zijn kat. Als mijn paard in de box van de stalbaas staat en iets sloopt kan ik toch ook niet de stalbaas aansprakelijk stellen omdat het dier in zijn box stond?

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:09

ik vrees voor je stalgenootje dat ze er zelf voor zal moeten opdraaien,
een verzekering zal niet zo snel iets zonder bewijs betalen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:14

Tja, wie heeft het gedaan.
de kat?
de kinderen?
jij?
je stalgenootje?

Geen getuigen, niemand die het zeker weet..
Lijkt mij een moeilijk verhaal, omdat er niets te bewijzen is.
Zal de verzekering ook moeite mee hebben.

Overigens wat betreft de kat, toch in het vervolg even goed die kast controleren. Niet zozeer voor schade,
maar stel dat die arme ziel daar zonder drinken en eten langer opgesloten zit! Da's ook sneu.

(kat beetje goede muizenvanger? Dan is ie op stal zeer nuttig)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:16

Ik heb zoiets ook gehad en alles vergoed gekregen.

De hond van iemand anders had zijn nagels in mijn zweetbladen gezet. De eigenaar van de hond heeft zijn verzekering gebeld, een schadeformulier ingevuld en vervolgens heeft de verzekering met mij contact opgenomen.

Ik heb het zadel opgestuurd naar de fabriek waar er nieuwe zweetbladen aangezet werden. De rekening incl. verzendkosten e.d. werd al snel door de verzekering uitgekeerd.

Ik moest wat foto's laten zien, de rekening van de reparatie en dat was samen met het verhaal voldoende bewijs.

Laat de staleigenaar even contact opnemen met zijn verzekering, dat moet namelijk vrij gemakkelijk op te lossen zijn. Het kost hem verder ook niks. Je betaald genoeg premie, dus daar iets van terug halen kan geen kwaad.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:27

fjordnina, in dat geval was er dus duidelijk wat er gebeurd is. In dit geval niet en zal de verzekeraar ook zeker niet uitkeren. Het moet wel vast staan namelijk wie aansprakelijk is en dat is hier niet vast te stellen.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:34

Hmm, als je niet zegt tegen de verzekeraar dat je het niet zeker weet, is er niets aan de hand.
"De kat van huppelepup heeft zijn nagels langs mijn zadel gehaald." Is toch gewoon duidelijk dan? Formuliertje invullen, foto's erbij en klaar is kees. Maar dan moet de staleigenaar wel meewerken natuurlijk. ;)

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:39

Mee eens, de aansprakelijkheid staat niet vast, dus de verzekeraar zal niet uitkeren. Je stalgenootje heeft gewoon pech gehad en zal zelf voor eventuele kosten moeten opdraaien of de waardevermindering (van het zadel) voor lief nemen. De gebruikswaarde is immers niet aangetast.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:43

September schreef:
Hmm, als je niet zegt tegen de verzekeraar dat je het niet zeker weet, is er niets aan de hand.
"De kat van huppelepup heeft zijn nagels langs mijn zadel gehaald." Is toch gewoon duidelijk dan? Formuliertje invullen, foto's erbij en klaar is kees. Maar dan moet de staleigenaar wel meewerken natuurlijk. ;)

Verzekeringsfraude voor een kras op het zadel???? Je hebt het wel over een strafbaar feit, he. Denk even na!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:50

Ik dacht dat verzekeraars de boeven waren? :P

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 20:11

Bedankt voor de reacties!

Naar mijn eigen idee was het ook de eigenaar van het dier die iets beschadigt die contact moet opnemen met de verzekering. Ik weet alleen niet of de stalverhuurder wilt gaan meewerken; immers mijn stalgenootje was naar mij gestuurd met dat we het zelf moesten bespreken. Bovendien hoorde ik alles over deze toestand van haar (stalgenootje) en niet van de stalverhuurder, terwijl ik daar toch iedere dag ben.

Het ging mijn stalgenootje er om dat als ze haar zadel ooit gaat inruilen, dat deze nu minder waard is door die kras. Lijkt me ook lastig hoe de verzekering die waardevermindering dan gaat dekken. Het is bovendien geen nieuw zadel, het is een tweedehands (of misschien wel derde- of vierdehands ;)) Daaleman zadel van (volgens mij) 6-8 jaar oud.

Vind het wel vervelend, sta daar super en de sfeer was heel goed. Hopelijk blijft het zo, ondanks dit voorval met het zadel.

Ik heb de staleigenaar nog niet gesproken, ga straks naar mijn paard en hoop dan wijzer te worden!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:38

Bellona_K schreef:
Bedankt voor de reacties!

Naar mijn eigen idee was het ook de eigenaar van het dier die iets beschadigt die contact moet opnemen met de verzekering. Ik weet alleen niet of de stalverhuurder wilt gaan meewerken; immers mijn stalgenootje was naar mij gestuurd met dat we het zelf moesten bespreken. Bovendien hoorde ik alles over deze toestand van haar (stalgenootje) en niet van de stalverhuurder, terwijl ik daar toch iedere dag ben.

Het ging mijn stalgenootje er om dat als ze haar zadel ooit gaat inruilen, dat deze nu minder waard is door die kras. Lijkt me ook lastig hoe de verzekering die waardevermindering dan gaat dekken. Het is bovendien geen nieuw zadel, het is een tweedehands (of misschien wel derde- of vierdehands ;)) Daaleman zadel van (volgens mij) 6-8 jaar oud.

Vind het wel vervelend, sta daar super en de sfeer was heel goed. Hopelijk blijft het zo, ondanks dit voorval met het zadel.

Ik heb de staleigenaar nog niet gesproken, ga straks naar mijn paard en hoop dan wijzer te worden!

Hmmm dat veranderd de zaak, ik dacht dat het om een vrij nieuw zadel ging.

Wat ik zei is opzich geen fraude. Het gaat namelijk om schade die (voor zover bekend) niet opzettelijk is aangebracht en hoogstwaarschijnlijk aangebracht door de kat. Tja dan moet je toch keuzes maken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:58

en als er nou muizen in de kast hadden gezeten... wie had er dan voor de schade opgedraaid?
Ik vind nog steeds dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de eigenaar van het zadel, het zadel ligt op stal in een gezamenlijke kast, daar kunnen anderen in en daar loopt toevallig ook een kat, dat wist ze!

En hoe groot ís de schade dan eigenlijk? kan het met een beetje schuren/poetsen en opkleuren niet verholpen worden?

En het is nog steeds niet zeker dat jij uberhaupt iets ermee te maken hebt dus waarom zou jij het probleem moeten oplossen?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:14

Het gaat om 1 kras? Is het wel die kat geweest?
Mijn katten hebben 4 nagels naast elkaar aan elke poot en als die iets bekrassen/beklauwen, zie ik 4 krassen/strepen. (ze hebben mijn kunstofzadel als eens tegrazen gehad -:(- )

Klink meer als "geef die kat maar de schuld". Ook omdat je aan geeft dat je weet dat de kat er in december eens een keer in de kast opgesloten heeft gezeten en daarna niet meer heb gehoort. En die kras van veel latere datum is.

Je zegt ook dat iedereen in die kast kan komen. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand uit jaloezie zo iets flikt. }> (bij navraag ontkent iedereen, is de ervaring :o )

Mijn advies: neem een kast met (hang)slot en sluit deze elke keer!, dan word het moeilijker voor anderen om iets uit te vreten. En weet je waar je spullen zijn.

De stal waar ik sta hebben we ook alles achter slot en grendel. Ik was veel kwijt en als ik het al vond was het vaak stuk. Niemand had het ongevraagt "geleent" . Weer die kl o te kabouters. :( Hebben we veel van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:20

Is het een kras in of een scheur in het leer?
Een kras kun je heel eenvoudig weg poetsen met leerverf of zwart vet.
Maak je het leer nog wat vochtig dan kun je het ook nog wat 'vormen' en zie je er vaak niets meer van.
Heb ik laatst een keer gedaan bij een zadel waar de stijgbeugel een kras gemaakt had op de lepel omdat het paard samen met zijn zadel was gevallen. Ging prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:26

Jij bent in ieder geval niet aansprakelijk.
Dus jij mag rustig opgelucht ademhalen.

Ik denk dat dit een zaak is die onmogelijk te bewijzen is, tenzij iemand heeft gezien wat er gebeurd is.
En een verzekering zal alleen uitkering als er bewijzen zijn.
Dus dan moet er ook een "bekende" dader zijn, en die is hier nu niet aan te wijzen.

De stal eigenaar, die jullie de kast verhuurd heeft, is de meest logische aansprakelijke.
Zijn kat kan het gedaan hebben, en dan is het zijn verantwoordelijkheid. Maar, alleen als te bewijzen is dat die kat inderdaad de schuldige is. En dan nog zal een verzekering er misschien moeilijk over doen, als ze weten dat de kat wellicht opgesloten was.

En als het echt een kast is die van "jullie" is omdat jullie 'm gehuurd hebben, dan mogen andere mensen daar niet zomaar in komen. Dat is jullie verantwoordelijkheid samen. Maar als de stal eigenaar zomaar aan anderen toegang geeft tot die kast, dan kan hij alsnog wel aansprakelijk gesteld worden voor de schade. Hij had dan namelijk niet zomaar anderen in die kast mogen laten, zonder jullie dat eerst ff te vragen (tenzij jullie daar andere afspraken over hebben gemaakt, en tja, dan is het een gevalletje "jammer dan..." probeer wat zuiniger om te gaan met je eigen spullen en de spullen van 'n ander, en doe ALTIJD de kast op slot als je er niet zelf bij staat).

De hamvraag is dus: wie wordt er aansprakelijk gesteld.
En dat is in dit geval heel lastig te zeggen. Onmogelijk eigenlijk.
Tenzij iemand iets gezien heeft, of gedaan heeft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:29

Precies Hypofocus, zoals ik al zei, bewijs ontbreekt en iemand aansprakelijk stellen kan je dus gerust vergeten.

Vergeet ook even niet dat in het Nederlands recht het 1e uitgangspunt is: 'ieder draagt zijn eigen schade'.........tenzij......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:33

Precies!
En die tenzij is hier erg lastig aan te dragen.