Trailer aankoppelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal1973

Trailer aankoppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:29

Bij het behalen van mijn E bij B is mij geleerd om elke keer weer als de koppeling erop zit even het wieltje laag te draaien om te kijken of de auto mee opgetild wordt ofdat de koppeling eraf schiet.
Zou dit ongelukken kunnen voorkomen of kan er toch zomaar de koppeling loslaten?
Als dit zo is wanneer weten we dan zeker dat onze juwelen goed vervoerd worden.
Het ongeluk wat een aantal dagen geleden is gebeurd was met een goed nagekeken jonge trailer.
Dan vraag ik me af is het nog wel veilig om met een traler te rijden of kan het checken voorkomen dat er ongelukken gebeuren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:54

Wat was de oorzaak van dat ongeluk???

Ik til de dissel altijd even op en controleer of de koppelindicator goed staat. Daarnaast zorg ik ervoor dat de kogel en de koppeling goed in het vet zitten. Goede trekauto en veel vlieguren doen de rest....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:00

koppelindicator? dat plastic groen met rode dingetje??
(dat groen moet zijn als ie goed vast zit.. (plopt dan uit) wist niet dat dat zo heette,
eigenlijk logische naam.. dank u voor deze nieuwe kennis!)

dissel optillen?? is voor sterke mannen :+ Ik draai mijn neuswieltje netzoals TS wel even heen en weer.

Eilinora

Re: Trailer aankoppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:18

ongeluk van paar dagen geleden was van iemand hier op bokt....volgens mij wisten ze de oorzaak nog niet of ik heb er overheen gekeken

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:17

PP --> TAO

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:49

Als ik de trailer aangekoppeld heb is mij geleerd het voorste gedeelte op te tillen hierdoor kun je controleren of de bevestiging correct is. De bevestiging is goed als je de achterkant van de auto omhoog kan tillen.
Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelgd hebt zonder als 'de hulk' over te komen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:08

hahaha nou dat klint als een echte hulk.
Daarom draai ik het neuswiel omlaag en hoef ik niks te tillen. Denk ook dat de druk op de koppeling extra groot wordt en ik zeker weet dat het goed zit.
Althans dat hoop ik dan. Het blijft een grote verantwoording met trailer rijden en ik wil dat niemand een ongeluk krijgt en er niks met mijn paardjes gebeurt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:15

ik koppel aan, draai mijn wiel weer naar beneden net zolang dat ik de auto weer omhoog zie komen en draai dan mijn neuswiel op.

Dan trek ik de trailer van zijn plaats, trap even op de rem... (als ik boink hoor zit ie mijn auto en ligt ie er vanaf) en daarna rij ik hem naar achteren en rem nogmaals even flink en hoor ik dan boink dan heb ik ook een probleem.
Hoor ik helemaal niets, zie ik niets langskomen dan zet ik mijn trailer op zijn plek, rem nogmaals flink en ga dan pas trailerladen.

maar ook dit is geen garantie want zelfs dan kan je nog over een hobbeltje heen gaan en kan hij eraf schieten... dus het is gewoon een kwestie van ieder jaar je trailer nakijken, kogeldruk laten meten...

Het blijft idd een verantwoording want het hoeft soms helemaal niet aan jou te liggen....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:24

Hier ook nog iemand die altijd even weer het wieltje naar beneden draait en de
auto omhoog wil zien komen :)

Of dit 100% zekerheid geeft durf ik niet te beweren, maar ik neem aan dat als de
trailer niet goed aangekoppeld is, hij vast loskomt als je het op deze manier test.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:30

Het wieltje even weer naar beneden draaien is inderdaad wel een goede methode. Maar de dissel mag in de meeste gevallen niet meer dan 100 kilo omhoog trekken. De auto is in alle gevallen veel zwaarder dan die 100kg. Je moet dus heel goed kijken en zodra de auto ook maar een paar millimeter omhoog komt, het wieltje weer opdraaien. Draai je hem wel te ver naar beneden dan komt er dus te veel kracht op de dissel te staan en kun je dus alsnog het risico op een ongeval vergroten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:34

Zeker weten kun je het nooit. Als een paard met al zijn gewicht ineens achterop zijn balkje gaat zitten tijdens de rit dan is het niet ondenkbaar dat zo'n aanhanger los kan komen. Dat geldt ook als je van achteren wordt aangereden, dan kan de boel ook losschieten.
Ik blijf het eng vinden, maar er is weinig keus tenzij je geld te veel hebt en een vrachtwagentje kunt kopen.
Uiteraard moet je altijd zorgen dat je combinatie op ongeveer gelijk niveau staat en niet zoals je soms wel eens ziet bij caravans dat de trailer voorover of achterover hangt als hij aangekoppeld staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:40

HelgaV schreef:
Het wieltje even weer naar beneden draaien is inderdaad wel een goede methode. Maar de dissel mag in de meeste gevallen niet meer dan 100 kilo omhoog trekken. De auto is in alle gevallen veel zwaarder dan die 100kg. Je moet dus heel goed kijken en zodra de auto ook maar een paar millimeter omhoog komt, het wieltje weer opdraaien. Draai je hem wel te ver naar beneden dan komt er dus te veel kracht op de dissel te staan en kun je dus alsnog het risico op een ongeval vergroten.

Pak eens 100kg op. Pak vervolgens eens de auto op aan de trekhaak.
Aardig bedacht, alleen klopt er niks van. Je licht namelijk alleen de auto iets uit de veren, meer niet, dus je blijft echt wel onder die 100kg..........

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:52

Ik til altijd de dissel van de trailer ff op, dan merk je snel genoeg of de boel vastzit. En trap altijd even vol op de rem als ie leeg is en ik m net van de zn parkeerplaats heb gereden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:17

Mijn trailer klikt alleen vast als deze echt goed op de dissel ligt.
Wel eens gehad dat de auto iets lager stond en dus de trailer niet om de kogel kwam te liggen.
Ging ik op de dissel staan dan kwam dit wel goed uit en klikte het wel vast.

Mijn trailer kan ook alleen op slot als deze goed om de kogel ligt.
Verder om 'm losstaand op slot te krijgen moet ik ook de kogel van de trekhaak nabootsen.

Moet wel zeggen dat er vele andere trailermerken zijn waarbij je vele malen meer kans hebt dat je de trailer niet goed achter de hebt dan bij de mijne.

Verder zijn het optillen van het geheel, wieltje draaien en remmen ander goede indicatoren.

zinates

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:24

Ik til ook altijd even op en rij een stukje voor het inladen.

BTW: Vraag aan Ikke: Waarom noem je vet op de kogel van de trekhaak? Waar dient dat voor (behalve een smerige rijbroek ;-)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:28

zinates schreef:
Ik til ook altijd even op en rij een stukje voor het inladen.

BTW: Vraag aan Ikke: Waarom noem je vet op de kogel van de trekhaak? Waar dient dat voor (behalve een smerige rijbroek ;-)

Hoe koppel jij de trailer aan dan?
Je rijbroek hoeft niet vastgeklikt te worden hoor :Y)

Bekijk het eens als een gewricht van bv een paard met artrose.
Als al het vloeistof (smering) eruit is dan schuurt het over elkaar heen, met als gevolg ''extreme'' slijtage.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:31

Zorgen dat je alles goed gesmeerd houd scheelt al een stuk.
Neuswielt altijd even opdraaien zodat je zeker weet dat hij goed vast zit inderdaad. Ik koppel ook het liefst zélf een trailer aan als ik ermee op pad moet. Weet ik zeker dat het goed gecontroleerd is..
Bij neuswiel opdraaien veert hij of van je kogel af, of de auto veert omhoog. In dat laatste geval zit hij goed vast. ;)
Altijd even remmen voor het laden en het liefst ook de oplooprem even testen zijn goede indiciaties.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:33

Ik moet trouwens altijd zo'n 7km rijden voordat ik bij m'n paard ben.
Dus mocht de trailer niet goed zitten, dan zou deze er al wel afgeschoten zijn.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:35

Kijk dat scheelt Annastasia.
Overigens het losbreek rem kabeltje goed bevestigen is bij sommige mensen ook een hele kunst, dit heb ik al (te) vaak fout zien zitten. zeg er wel wat van maar vaak kijken ze je aan van 'jah het zal wel' :\

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:41

Nou dat is zeker een kunst.
Aangezien mijn haak op de auto net verkeerd om zit, en die met de ''originele'' bevestiging er direct af schiet.
Dus nu doe ik 'm iets anders en dan alsnog door de haak, dan weet ik iig zeker dat mocht er wat gebeuren het breekkabeltje m'n trailer op de rem zet.

En anders hoop ik dat de verzekering wat uitkeert ;-)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:46

Ja nouja het kabeltje moet OVER je trekhaak heen vastzitten.
Niet gewoon simpelweg vastklikken vanaf trailer naar haak-oogje.
maarja. Vooral mensen die geen E halen (en wel in een combi rondrijden) weten dat geen eens..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:50

Klopt helemaal, zo maak ik 'm ook vast.
In vele gevallen moet je heel raar de breekkabel er doorheen prutsen (_-) en dan beschadigt het direct weer.
Waardoor je theoretisch gezien na iedere rit een nieuwe breekkabel kunt aanschaffen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:00

Ze zijn niet heel duur maar om nou na elke rit 10 euro weg te gooien aan zo'n kabeltje, is ook niet grappig als je bijv.
2x per week met de trailer op pad bent ;) :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:19

annastasia schreef:
Klopt helemaal, zo maak ik 'm ook vast.
In vele gevallen moet je heel raar de breekkabel er doorheen prutsen (_-) en dan beschadigt het direct weer.
Waardoor je theoretisch gezien na iedere rit een nieuwe breekkabel kunt aanschaffen.

Dan zou ik een andere bevestiging voor de breekkabel monteren. Ik heb nergens last, op geen van de trekauto's. Gewoon lusje over de kogel, door het haakje en dan terug klikken op de kabel.

@Allejandro: de breekkabel mag formeel NIET over de koppeling!!! Dat de politie er niks van zegt, omdat die ook wel weten dat het beter is, is niet hetelfde als dat het volgens de wet mag!!
www.overheid.nl/wetten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:21

Ik heb wel eens de auto van m'n pa voor de trailer gehad (in nood) en daar zat dus ook zo'n rare bevetiging.
Het is alleen een lease auto en hij heeft er nooit een trailer oid achter hangen, dus laat ie dat maar mooi zitten.

Maar als dat aan m'n auto auto zou hebben gezeten dan had ik dat zeker vervangen.