Paard gaat relaxt liggen in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amber2202

Paard gaat relaxt liggen in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 20:58

Hai Hai,

ik xzit met een probleempje..
mijn paardje ging van de 1 op andere dag ineens proberen te liggen in de trailer..
dit gaat uiteraard niet want er zit een schot tussen..
deze haalt hij helemaal uit zn voegen etc.
hij staat op zn gemak uit het raampje te kijken en laat dan zn kont via het schot naar beneden glijden terwijl hij nog steeds naar buiten staat te kijken..
geen paniek of iets..
erin en eruit lopen is geen punt.. hij vind het ook helemaal niet eng..
heeft geen last van zwakke benen..
we hebben zelf nog dingetjes die we willen proberen zoals aan de andere kant van het schot zetten en eventueel in een 1 paardstrailer proberen maar de kans dat de zijkant van die trailer dan kapot gaat is heel groot en dat wil ik niet riskeren..
zijn er mensen die nog iets weten wat ik kan doen???
ps het schot gaat er niet tussenuit.....

ik hoop dat iemand me kan helpen!!!

Sim

Re: Paard gaat relaxt liggen in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:58

EA VP -> TAO

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:42

Dit heb ik nog nooit gehoord :)
Kan het schot er niet uit, omdat het "vast" zit of wil je dat gewoon niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:12

Ik zie het probleem niet. Als dat paard wil gaan liggen, lekker laten doen. Schot eruit en klaar. Een paard wat "zomaar" besluit erbij te gaan liggen, daar doe je vrij weinig tegen. Je kunt er al moeilijk erbij gaan staan om 'm overeind te houden, nog los van het feit dat het niet mag.
Liggen is geen probleem, het wordt pas een probleem als ie onderweg ook weer wil opstaan. Dan kom je in de problemen met de voorstang.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:23

neem contact op met petra van 2moons. succes!

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:36

Dat wil ik niet en mag ook niet van de persoon die rijdt en waar de trailer van is..
dan is er grote kans dat je paard vast komt te liggen etc.. vandaar..

Leedebee schreef:
Dit heb ik nog nooit gehoord :)
Kan het schot er niet uit, omdat het "vast" zit of wil je dat gewoon niet?

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:37

Had ik al gedaan maar ik wil eerst zelf proberen zonder hulp wat erg veel centen kost.. ;)

rakni schreef:
neem contact op met petra van 2moons. succes!

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:38

en je paard kan vast komen te liggen..
daarom halen wij het schot er niet tussenuit..

ikke schreef:
Ik zie het probleem niet. Als dat paard wil gaan liggen, lekker laten doen. Schot eruit en klaar. Een paard wat "zomaar" besluit erbij te gaan liggen, daar doe je vrij weinig tegen. Je kunt er al moeilijk erbij gaan staan om 'm overeind te houden, nog los van het feit dat het niet mag.
Liggen is geen probleem, het wordt pas een probleem als ie onderweg ook weer wil opstaan. Dan kom je in de problemen met de voorstang.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:39

haha, dat is weer eens wat anders dan "mijn paard durft niet in de trailer".
Heb je al geprobeerd het schot zo te verkleinen dat hij klem staat tussen de 2 wanden?

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 12:11

nee nog niet, maar dan staat het schot niet vast??
hoe bedoel je het precies dan?

Liezel1 schreef:
haha, dat is weer eens wat anders dan "mijn paard durft niet in de trailer".
Heb je al geprobeerd het schot zo te verkleinen dat hij klem staat tussen de 2 wanden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:37

Waarom staat dit tussen verzorgpaarden?

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:30

hij is verplaatst.. hij staat onder TAO??

ztugwell schreef:
Waarom staat dit tussen verzorgpaarden?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:25

toch wel fijn om te zien dat hij zich helemaal veilig voelt op de trailer. alleen heeft hij niet door dat het verre van veilig is. idd ik zou ook zeggen, opsluiten dat hij niet kan liggen, strak tussen 2 schotten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:32

Er zijn paarden die uit voorzorg gaan liggen omdat ze bang zijn te vallen.
Ik sprak laatst iemand die zijn paard gaat bij hun op het gangpad liggen als het wat nat is en je even niet oplet. Hij is daar 1x een beetje uitgegleden(niet eens onderuit, maar meer een misstap) toen hij wat vrolijk deed. En sindsdien heeft hij daar de neiging om te gaan liggen. Ze had eens (er niet bij na denkend) haar paard even aan iemand gegeven om hem even vast te houden omdat ze nog wat moest pakken voor het rijden. Kwam ze terug, lag hij op de grond(opgezadeld en wel) en was niet van plan op te staan. Dit paard was ook helemaal niet gestrest hier onder.

Ik denk dus niet dat het 'te veilig' voelen is. Maar juist een vorm van voorzichtigheid.

Ik zou hem proberen klem te zetten. En NOG voorzichtiger rijden.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 09:13

Wij wilde zelf proberen om een strobaal onder zn buik te leggen maar we hebben zoiezo geen idee hoe we die daar krijgen.. maar het schot kan niet strakker tegen m aangezet worden want dan staat die niet vast.. dus ik heb geen idee hoe ik hem klem zou moeten zetten?? :(
voorzichtiger rijden kan haast niet.. we reden niet harder dan 10km/u omdat we juist bang waren..
Dus misschien omdat hij 1x zn evenwicht is verloren omdat hij bijv. niet oplette in een bocht wil hij nu gaan liggen zodat dat niet nog een keer gebeurd?
We zijn ook zo bang dat het schot gaat breken... hij is nu al zeker 8 maanden niet meer in de trailer geweest en moet steeds te paard naar me wedstrijdjes.. :(

Dennis schreef:
Er zijn paarden die uit voorzorg gaan liggen omdat ze bang zijn te vallen.
Ik sprak laatst iemand die zijn paard gaat bij hun op het gangpad liggen als het wat nat is en je even niet oplet. Hij is daar 1x een beetje uitgegleden(niet eens onderuit, maar meer een misstap) toen hij wat vrolijk deed. En sindsdien heeft hij daar de neiging om te gaan liggen. Ze had eens (er niet bij na denkend) haar paard even aan iemand gegeven om hem even vast te houden omdat ze nog wat moest pakken voor het rijden. Kwam ze terug, lag hij op de grond(opgezadeld en wel) en was niet van plan op te staan. Dit paard was ook helemaal niet gestrest hier onder.

Ik denk dus niet dat het 'te veilig' voelen is. Maar juist een vorm van voorzichtigheid.

Ik zou hem proberen klem te zetten. En NOG voorzichtiger rijden.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:20

Persoonlijk zie ik geen probleem als ze gaan liggen. Voorstang eruit, schot eruit, touw met houtenblok zodat deze strak blijft hangen. Als dieren gaan liggen voor het rijden, zullen ze blijven liggen tot ze een tijdje stilstaan, dus langer dan een stoplicht.

Waarom geen proefronde rijden op veilig terrein? Kijk of hij wil gaan opstaan tijdens het rijden.
Als ik in mijn geheugen graaf is er zelfs een top springpaard die gaat liggen in de vrachtwagen zodra die start en staat weer op als de motor uitgaat. Oplossing van de springruiter was simpel. Meer ruimte geven tussen de schotten voor dat paard.
Het is bakkes vermoeiend voor een paard om in evenwicht te blijven. Jou paard spaart dus gewoon zijn energie voor de wedstrijd :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:20

Strobaal zou ik nooit aan beginnen!! Stel dat hij erin (bijv. de touwtjes) komt te zitten?!?!?

Is het een mogelijkheid je paard achteruit te laden, zodat hij achteruit 'reist'??
Heel misschien voelt hij zich daarbij prettiger?! Het schijnt zo te zijn dat achteruit of zijwaarts (in vrachtwagen) vervoeren de prettigste manier is voor een paard!!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:22

Ik heb vroeger eens gehoord dat 1 van de bekende Nederlandse springruiters ook een paard had die altijd ging liggen, dit was alleen wel in de vrachtwagen. Ik weet niet meer welke springruiter dit was. maar hij liet het paard gewoon liggen, dikke laag stro of zaagsel eronder en rijden maar...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:24

ik zou hem lekker laten liggen. ik zou zelfs wat meer ruimte voor hem maken :)

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:34

Kans op vastliggen is dan heel groot..
En aangezien het niet mijn trailer ook is, en de eigenaar het schot er niet uit wil hebben is dat geen oplossing..

KiWiKo schreef:

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:39

Een paard van een kennis heeft dat ook een tijdje gedaan. Die hebben ze tijdens de rit laten liggen en toen die gelost moest worden het schot losgemaakt. Paard stond weer op en liep rustig de trailer weer uit.
Ik weet dat die dat lang heeft volgehouden, zij hebben nooit een oplossing gevonden

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:42

hoe weet je zo zeker dat hij dit nog doet als je al 8 maanden niet meer met een trailer bent weg geweest?
ik weet niet hoe oud je paardje is maar als hij nog jong is kan het best zijn dat hij nu meer evenwicht heeft en beter blijft staan
heeft hij het altijd gedaan of is hij daar ineens mee begonnen?

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:46

Het zal niet zomaar ineens weg zijn..
hij is bijna 8 en deed het van 1 op andere dag ineens..
nooit iets aan de hand geweest in de trailer.. nooit onderuit gegaan of iets dergelijks.. ook niet buiten de trailer om.
hij heeft lange ritten gehad en heeft soms zelfs na een wedstrijd ongeveer 2 uur op de trailer gestaan voordat we weggingen..
daarna nog paar keer weggeweest en nooit iets mis gegaan tot dat ineens de zijkant van de trailer kapot werden getrapt merkten we dat er iets aan de hand was.. met andere auto erachter gereden en toen deed hij dus dit..

spatter schreef:
hoe weet je zo zeker dat hij dit nog doet als je al 8 maanden niet meer met een trailer bent weg geweest?
ik weet niet hoe oud je paardje is maar als hij nog jong is kan het best zijn dat hij nu meer evenwicht heeft en beter blijft staan
heeft hij het altijd gedaan of is hij daar ineens mee begonnen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:38

amber2202 schreef:
Kans op vastliggen is dan heel groot..
En aangezien het niet mijn trailer ook is, en de eigenaar het schot er niet uit wil hebben is dat geen oplossing..

KiWiKo schreef:

welnee :D kans op vastliggen is net zo groot op stal :)

En als hij gewoon rustig gaat liggen, en rustig weer op staat is er ook weinig tot geen kans op schade :D

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:02

ik weet niet of het een mogelijkheid is maar ik heb wel eens bij iemand in de trailer een soort van stootkussens gezien. Deze zaten aan de wanden bevestigd. Die zaten in die trailer omdat er een paard zich wel een tegen de zijkant liet hangen in bochten. Misschien is dat iets om hem zo meer op te sluiten dat hij niet de ruimte krijgt te gaan liggen? Verder zou ik het niet weten. Ik heb hier (gelukkig) geen ervaring meer. Succes.