paard op proef en na keuring niet helemaal goed bevonden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

paard op proef en na keuring niet helemaal goed bevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 09:25

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem.
Sinds nieuwjaarsdag heb ik een paard op proef.
Het is een 9 jarige ruin, kwpn stamboom.
Het paard is enorm makkelijk in de omgang, geeft met rijden een fijn gevoel, super karakter.
Het zou voor mij het paard kunnen zijn waar ik zeker mee verder kan.
Paard gaat enorm goed in het koppel mee, is de grootste vriendjes met de einzelganger van stal.

De afspraak was klinisch en rontgenlogisch keuren en dan zou de knoop door worden gehakt.
Echter kwam hij de klinische keuring niet door.
Bij de buigproeven liep hij met het rechter voorbeen wat te rommelen.
Dierenarts vond het erg jammer maar wilde het paard nog graag een kans geven want ook daar vonden ze het direct al een erg leuk paard. Dus binnen aan de gang met longeren, hier konden ze echter niets zien van het rommelen in enkele passen in het rechter voorbeen. Na 20 min. longeren toch weer naar buiten om op het harde de buigproeven te herhalen. Het rommelen in het been bleef.
Dit was voor hun reden om te zeggen het paard is op dit moment niet goed.
Een grote bemerking voor hun was de manier waarop hij op zijn voeten staat en hoe hij is beslagen.
Dit kreeg ik ook al direct te horen van onze eigen hoefsmid die op stal aanwezig was toen we terug kwamen van de keuring.

Nu zit ik met het volgende, het is een enorm leuk paard in alles. Kan niets vinden waarop ik zeg van dat is een minpuntje.
De hoefsmid gaf (net als de dierenarts!) aan dat het rommelen in het voorbeen heel goed kan voortkomen uit het werk van de hoefsmid van de verkopers.
Graag zou ik dit paard een kans willen geven.
Dus heb ik gisteren de verkopers gebeld en een voorstel op tafel gelegd.
Zij gingen hier over nadenken en komen vanavond langs om te praten.

Wat is in jullie ogen dit paard nog waard? Op basis van de afkeuring zeg ik helemaal niets.
Maar wat als je hem wel goed krijgt door het veranderen van de hoefstand en een ander beter passend beslag eronder?

Het voorstel wat ik heb gedaan bij de verkopers is dat het paard nog 2 maanden bij ons blijft dat onze smid het paard onder handen neemt en dat we dan gaan kijken hoe hij is. Dat we dan overnieuw gaan keuren en bij goed blijven en bij niet goed alsnog terug. (kosten van onderhoud en hoefsmid dan voor mij) Ook heb ik gezegd dat ik de koopsom dan niet betalen wil totdat hij wel goed uit de bus kom.

Wat vinden jullie verstandig/redelijk?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:35

Je zou ook kunnen overwegen om foto's te maken van het been. Kijken of daar iets zichtbaars wordt.
Dan weet je waar je over beslist.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:37

Foto´s maken, absoluut...

hotchocolat

Re: paard op proef en na keuring niet helemaal goed bevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:41

idd foto's maken.

Mocht er achteraf na de hulp van je eigen smid toch iets niet goed zijn ga je spijt krijgen (denk ik).

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:44

Ja laat maar foto's maken!

Hopelijk werkt het voor jullie en kan met behulp van je hoefsmid dit paardje terug goed lopen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 09:51

En voor zijn dan de kosten van de foto's?
Voor de verkoper of voor mij?

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:53

Gewoon eerst op de foto laten zetten!
Kan ook zijn dat de pijn (?) ergens anders vandaan komt en op deze manier laat zien.
Die 2 maanden is helemaal top als de eigenaren dat goed vinden!
Succes met je keuze!!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:54

Bij afkeur voor verkoper, goedkeuring voor koper...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:57

Ik vind jou voorstel erg goed :j
En dan als hij klinisch de keuring door komt, dan ook rontgen! Wordt hij afgekeurd kosten voor de eigenaar, goedgekeurd kosten voor jou!!
Dan handel je het netjes af en heb je je best voor alles gedaan ! ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 09:57

Caesar schreef:

Paard is in principe niet goedgekeurd!
Ik wil m alleen graag een kans geven.
Eigenaar wil ook erg graag dat dit paard bij ons komt en blijft.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:58

als je alleen foto's van dat ene been laat maken zijn de kosten niet zo hoog,maar er was toch al de afspraak van rontgenen?
dat schrijf je tenminste in je eerste post.
ook heb je voor veel verzekeringen een foto-rapport nodig,als je ook wil verzekeren kan je ook de acceptatie van de verzekering mee laten wegen in je besluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:00

Ik zal eerlijk zijn, ik zou als ik de verkoper was niet mijn paard 2 maanden aan iemand meegeven en die hun gang laten gaan. Misschien leg je er wel een niet passend zadel op wat weer andere klachten geeft bijvoorbeeld. Je hebt ongetwijfeld de beste bedoeldingen, maar de verkoper heeft er geen zicht op.
Als je zoiets toch wil doen zou ik wel een goed contract laten maken waarin staat wat er precies gebeurd. Stel dat het paard koliek krijgt terwijl hij bij jou staat, en het is einde verhaal, wie maakt die beslissing dan? Jij of de huidige eigenaar? En moet je het paard dan alsnog betalen, of deels, of niet? Dat soort dingen moeten heel duidelijk zijn wil je gedonder voorkomen.

Persoonlijk zou ik dan ook kiezen voor foto's maken. Bij goedkeuring betaal jij, bij afkeuring de verkoper.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-10 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:01

De eerste afspraak was inderdaad met rontgen.
Alleen omdat hij al niet door de klinische keuring kwam is de rest niet door gezet.
De verzekering kon ik overnemen en daar was geen sprake van overnieuw keuren volgens de verzekeringsagent.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:03

Blijheid schreef:
Ik zal eerlijk zijn, ik zou als ik de verkoper was niet mijn paard 2 maanden aan iemand meegeven en die hun gang laten gaan. Misschien leg je er wel een niet passend zadel op wat weer andere klachten geeft bijvoorbeeld.Als je zoiets wil doen zou ik wel een goed contract laten maken waarin staat wat er precies gebeurd. Stel dat het paard koliek krijgt terwijl hij bij jou staat, en het is einde verhaal, wie maakt die beslissing dan? Jij of de huidige eigenaar? En moet je het paard dan alsnog betalen, of deels, of niet? Dat soort dingen moeten heel duidelijk zijn wil je gedonder voorkomen.

Persoonlijk zou ik dan ook kiezen voor foto's maken. Bij goedkeuring betaal jij, bij afkeuring de verkoper.

Ik heb alle spullen van het paard mee gekregen, inclusief zadel en hoofdstel en dekens enzovoorts.
De mensen stoppen vanwege hoge leeftijd en gezondheid helemaal met de hobby.
Het is inderdaad een grote stap.
Zij willen vanavond ook met een tegen aanbod komen. Een x bedrag van de aankoopsom af zodat ik daar de nodige onderzoeken van kan laten doen. Maar ze willen dan niet verder praten over wel of niet goed keuren tot nu toe.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:04

Ik zou als eigenaar niet akkoord gaan met het '2maanden'-voorstel, als eigenaar is me dat te lang en te riskant (wat als paard in die twee maanden bij jou door de draad gaat? stamp krijgt? koliek krijgt en dood gaat?). Zoiezo de risico's bij het op proef meegeven, maar hoe langer de proefperiode, hoe riskanter het wordt.

Dus, gewoon foto's laten maken. Heb ik bij de aankoop van mijn paard ook gedaan. Zij kwam wel door de buigproef, maar op kleine volte in draf liep ze aan één kant echt niet zuiver. Ze stond ook vrij steil op één van haar hoeven. Maargoed, voorbeen op de foto, niets op aan te merken. Verder ook nooit last of problemen van gehad...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:05

Pff eerlijk gezegd is dat dus een reden waarom ik niet een paard op proef ga geven. Heel sneu nu voor je TS, maar we hebben het ooit meegemaakt. Paard voor de verkoop laten keuren, (klinisch en rx ok), paard op proef meegegeven (twee weken) mensen lieten hem herkeuren en hop niet goed door klinische keuring. Dacht toen LV iets gevoelig, maar was ook warmer.
Bon toch maar extra foto, niets te zien uiteraard. En de mensen moesten dat paard niet meer hebben en een heel verhaal en blabla.
Dus paard terug gewoon bij ons, ff gewoon rust gegeven en terug begonnen. Opnieuw laten keuren op de kliniek en liep zo alles door. Tja en wat was de reden geweest, mss verstapt overnomen of wat dan ook. Uiteindelijk nieuwe eigenaars gevonden en die zijn tot op vandaag supercontent van beestje zonder dat ze ooit iets gemankeerd heeft. Dus hier geen proefperiodes meer. Komen proberen zoveel ze willen, maar dier gaat niet meer het hof af.

En ja normaliter afkeur= kosten verkoper en goedkeur= kosten koper.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:06

ik ken zat paarden die niet door een buigproef komen maar helemaal goed zijn op de foto en altijd goed lopen..andersom ook
het zal altijd een keuze zijn met een risico eraan,maar dat geldt voor alles wat leeft,toch?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:06

We hebben bewust voor een wat langere periode gekozen omdat je toch wat aan de stand van de hoef moet gaan veranderen, dit kost gewoon meer tijd. Dat heb je met 2 weken gewoon niet gezien. Paard heeft daar gewoon wat tijd voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:07

@ TS
Het is ook maar een voorbeeld, in plaats van een niet passend zadel zou je ook kunnen denken aan een trap op de wei, uitglijden in de sneeuw etc. Wat gebeurt er als je paard op het been wordt goedgekeurd maar er als gevolg van een ongelukje iets anders uit komt?

Er zijn zo vaak verhalen op bokt van mensen die een pony/paard op proef hebben die een ongelukje krijgt, zonder van te voren te hebben afgesproken wat er gebeurt. Daar probeer ik je alleen voor te waarschuwen. Leg alsjeblieft goed vast (op papier) wat jou verantwoordelijkheden zijn (zowel financieel als qua zorg voor het paard) als hun verantwoordelijkheden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:09

knollentuin schreef:
ik ken zat paarden die niet door een buigproef komen maar helemaal goed zijn op de foto en altijd goed lopen..andersom ook
het zal altijd een keuze zijn met een risico eraan,maar dat geldt voor alles wat leeft,toch?

Klopt helemaal wat je zegt, vandaag goed gekeurt en volgende week kunnen ze een been breken in de wei tijdens het gek doen..

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:10

Een klinische keuring is een momentopname. Het kan best zijn dat hij zoals je zegt slechte hoeven heeft, of hij kan zich misstapt hebben, wat dan ook.
Het is goed mogelijk dat hij over een maand weer perfect loopt.

Anderzijds, als hij wel iets mankeert is elk bedrag dat je ervoor geeft hoger dan de slachtprijs teveel betaald

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 10:10

Blijheid schreef:
@ TS
Het is ook maar een voorbeeld, in plaats van een niet passend zadel zou je ook kunnen denken aan een trap op de wei, uitglijden in de sneeuw etc. Wat gebeurt er als je paard op het been wordt goedgekeurd maar er als gevolg van een ongelukje iets anders uit komt?

Er zijn zo vaak verhalen op bokt van mensen die een pony/paard op proef hebben die een ongelukje krijgt, zonder van te voren te hebben afgesproken wat er gebeurt. Daar probeer ik je alleen voor te waarschuwen. Leg alsjeblieft goed vast (op papier) wat jou verantwoordelijkheden zijn (zowel financieel als qua zorg voor het paard) als hun verantwoordelijkheden.

Dat is ook zeker de bedoeling als we het eens kunnen worden met elkaar.
Daarom leg ik ook de vraag hier neer, meer mensen meer gedachten en ervaringen!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:13

Ik zou gewoon het paard gelijk op de foto zetten. Dan ben je er gelijk vanaf. Hoef je ook geen 2 maanden te wachten of het inderdaad door de hoefstand komt. Voor beide partijen in mijn ogen de snelste slag.

Fransje_70

meggiemeg schreef:
Caesar schreef:

Paard is in principe niet goedgekeurd!
Ik wil m alleen graag een kans geven.
Eigenaar wil ook erg graag dat dit paard bij ons komt en blijft.

Hoi Meggiemeg,
Ik heb ook een paard met bemerking gekocht. De prijs was wel zodanig dat ik het risico daarmee aandurfde. Het ligt er natuurlijk aan wat je met hem wil gaan doen. Als je wedstrijden wil gaan rijden dan ga je m natuurlijk meer belasten met trainingen.
Ik heb voor het besluit mijn paard te kopen goed nagedacht wat ik met haar wil doen, en dat is géén wedstrijdrijden, maar haar spieren etc opbouwen dmv rechtrichten en klassiek dressuur. Verder ben ik erg van de freestyle dus ik hoef er niet elke dag op. Er is 'iets' met haar knie van rechterachterbeen, onzichtbaar op de foto's, maar ze treedt niet altijd even goed in en loopt dan onregelmatig. Ligt ook aan hoe koud het is, soms onzichtbaar, dan weer zichtbaar.
Ik heb heel wat mensen geraadpleegd voor ik haar kocht, maar uiteindelijk komt het er toch op neer dat de paarden die écht niets hebben schaars zijn. Ik zou wel foto's laten maken om te zien of het iets ernstigs kan zijn.
En ik bedacht toen maar: heb je een toppie gekeurd paard, krijgt ie in de wei een klap tegen zijn knie, is ie toch kreupel.....

Als verkoper zou ik paard nooit 2 maanden op proef meegeven...... ik denk dat ik ervoor zou gaan, foto's laten maken, en als daar niets uitkomt, dan ik zou zeggen ga ervoor als je zo'n goed gevoel erbij hebt, en goed je kop erbij houden wat je met m gaat doen.

Sim

meggiemeg schreef:
We hebben bewust voor een wat langere periode gekozen omdat je toch wat aan de stand van de hoef moet gaan veranderen, dit kost gewoon meer tijd. Dat heb je met 2 weken gewoon niet gezien. Paard heeft daar gewoon wat tijd voor nodig.

Maar met 2 maanden krijg je dat ook niet voorelkaar! Je smid kan niet in 1 beurt de stand van de hoeven corrigeren. Dat gaat met ieniemienie beetjes per keer.
En daar zit ook een euvel, wat als het corrigeren verkeerd gaat? Dat is dan jouw verantwoordelijkheid.