Wat nu? 2 vraagjes. Rechten in deze situatie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Wat nu? 2 vraagjes. Rechten in deze situatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:12

Mijn shetlandhengstje is nu 11 jaar en sukkelt al een jaar lang met zijn gewicht. Hij is echt VEEEEEL te mager. Wormenpasta gegeven...nogmaals...nogmaals...nog steeds geen resultaat...dan hebben we hem ontwormt in de spier...geen resultaat. We hadden mest onderzoek laten doen...geen wormen te vinden. Bloedonderzoek gedaan en weer niets te vinden. Hij krijgt 2 keer per dag 1kg krachtvoer en staat heel de dag op het gras en krijgt ook een portie hooi. Hij lijkt maar dunner en dunner te worden. Ik vreesde eigenlijk voor de winter omdat hij geen reserves meer heeft. Hij heeft wel een dikke wintervacht. Castreren zou een optie zijn maar ik ben maar bang dat hij uit de castratie in deze toestand niet uit komt. Hij staat bij een vriendin in de wei en die weigert een deken op te leggen omdat hij lange winterharen heeft en daar deze weide achter het huis ligt en met een poort gesloten is (hoge schutting) kan ik daar niet binnen zonder de vriendin en dus ook geen deken opleggen.

Even wat meer info:
Ik heb die pony gekregen op een moment dat ik geen weide had. Daar de weide waar hij toen opstond enkel een oplossing zou zijn voor enkele maanden (tot de zomer) moest ik dringend op zoek naar een andere plaats. Toen kwam er een vriendin naar mij met de boodschap dat zij in haar tuin nog een pony bij wou als vriendje voor haar pony en om het gras kort te krijgen. Na lang twijfelen heb ik dit uit noodzaak moeten accepteren (zonder contract) en als voorlopige oplossing. Een half jaartje later vond ik dan eindelijk een geschikte weide en toen ik belde om te vragen of ik hem kon komen halen begon zij zielig te doen dat haar dochtertje al heel erg gehecht was aan de pony en dat ze heel erg ging huilen. Ik heb er toen ook bewust voor gekozen om even te wachten zodat het dochtertje afscheid kon nemen. De afspraak toen was dus om nog te wachten tot de volgende zomer voor hij kwam (ongeveer). Nu begon mijn pony heel erg mager te worden en telkens als ik vroeg om een dierenarts te laten komen voor een mest en bloedonderzoek werd ik met een smoesje om de tuin geleid en kwam het er op neer dat de pony niet ziek is en geen dierenarts nodig had. Voorbeeld van een uitvlucht: Hij is net overgeschakeld op ander hooi en heeft diarree en daardoor wordt hij zo mager. Toen geloofde ik dit ook. Nu 9 maanden later staan we nog steeds bij 0 en had ik vandaag echter besloten dat het tijd werd om zelf met de pony naar een dierenkliniek te gaan in plaats van te wachten tot zij ging. Ik stuurde haar een sms en daarop kreeg ik (samengevat) als antwoord dat als ik mijn pony terug wil dat al het geld aangezien zij beweert al heel veel geld in dierenartsen gestoken te hebben (achter mijn rug) dreigt ze dat als ik mijn pony weg haal dat ik al de koste op mijn rekening moet nemen. Daar dit dierenartskosten van een jaar zijn en dan wil ze nog 175 euro stalgeld voor elke maand dat hij daar stond, is dit veel te duur. Ze heeft dus facturen waar opstaat dat de pony 2 keer bloedonderzoek, 2 keer mestonderzoek, 2 keer hoefsmid, een keer tandarts, 3 wormenpasta's, 2 wormenspuiten in spier en al de inentingen heeft gehad. Daar wist ik dus tot vandaag niets vanaf.

Nu waren mijn vragen:
1.: Wat zou mijn pony kunnen mankeren en hoe los ik dit op voor ik medicatie nodig heb (wegens omstandigheden kan hij niet naar dierenarts "kijkt naar verhaaltje boven")
2.: Hoe zou ik mijn pony terug kunnen halen? En kan zij zomaar achter mijn rug om MIJN pony (heb zijn papieren op mijn naam) laten behandelen voor dingen waar ik niets van weet? (hoefsmid, tanden,...)

Bedankt voor het lezen!! Lucht al een heel pak op door het even allemaal uit te typen :D

Moderatoropmerking:
Dit topic wordt verplaatst vanaf MD naar TAO. Om deze reden willen willen we wel dringend verzoeken om bij het onderwerp te blijven hoe het topic nu loopt. Dus wat de rechten in deze situatie zijn. De medische kant van het verhaal kan dan in een nieuw topic op MD.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 12-01-10 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt en moderatoropmerking toegevoegd.

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:17

Even voor de duidelijkheid: Dit is toch jou pony.....?!?!?!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:18

Zillah_M schreef:
Even voor de duidelijkheid: Dit is toch jou pony.....?!?!?!

Ja dat wel. Hij staat op mijn naam. Chip en boekje.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:23

Wie heeft de papieren van de pony in de lade? Jij of die mensen?
Het probleem is dat hun de pony de laatste tijd hebben onderhouden. Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar er zitten hier bokkers die het wel weten en misschien zien ze deze topic.

Mijn eerste impuls reactie is verkopen voor 1 euro aan iemand die jij kent, en ophalen die pony.
Misschien zijn er bokkers die je tijdelijk willen uit helpen met stalling. Als je in mijn omgeving zit kan ik altijd even vragen aan de stal eigenaar voor een plekje, de kosten komen we wel uit.

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:24

Je moet ervoor zorgen dat je dat beestje zo snel mogelijk daar weg haalt! Wie zegt er dat zij dat inderdaad allemaal heeft laten doen bij jou pony en niet de rekening van een ander paard heeft?
Iemand kan jou pony wel zomaar laten behandelen door een dierenarts als hij wat heeft maar dan moet ze dat toch echt zelf betalen. Ze kan niet later ineens bij jou aankomen met een enorme rekening. Dat had ze dan in overleg moeten doen met jou.
Maar zorg er alsjeblieft voor dat je pony daar weg gaat. Geef je hem wel zelf eten? Ze geven hun eigen pony wel te eten maar wie zegt er dat ze jou pony het eten geven dat vor hem bestemd is?!?!?!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:26

BlueStar schreef:
Het probleem is dat hun de pony de laatste tijd hebben onderhouden. Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar er zitten hier bokkers die het wel weten en misschien zien ze deze topic.

Mijn eerste impuls reactie is verkopen voor 1 euro aan iemand die jij kent, en ophalen die pony.
Misschien zijn er bokkers die je tijdelijk willen uit helpen met stalling. Als je in mijn omgeving zit kan ik altijd even vragen aan de stal eigenaar voor een plekje, de kosten komen we wel uit.

Ik heb de papieren hier nu rechts van mij liggen :) Over dat onderhouden...ze wilt er niet verder mee weg gaan anders had er geen probleem geweest (ik snap niet waarom ik in het welzijn van mijn pony niet naar een dierenkliniek mag?)
Spijtig woon ik niet echt in jou omgeving ;)

BlueStar

Re: Wat nu? 2 vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:28

Dan zal ik gewoon met een paar lieve kerels die pony ophalen, desnoods even info halen bij de politie. Het is jou pony. De dierenarts rekening vragen en bij hem/haar navragen of het voor jou pony was.
Maar in geval van nood contact met me opnemen. Ik moet binnen kort toch tot sept een stal maatje zoeken dus kan jou pony ook wel op dat plekje staan.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:28

Zillah_M schreef:
Je moet ervoor zorgen dat je dat beestje zo snel mogelijk daar weg haalt! Wie zegt er dat zij dat inderdaad allemaal heeft laten doen bij jou pony en niet de rekening van een ander paard heeft?
Iemand kan jou pony wel zomaar laten behandelen door een dierenarts als hij wat heeft maar dan moet ze dat toch echt zelf betalen. Ze kan niet later ineens bij jou aankomen met een enorme rekening. Dat had ze dan in overleg moeten doen met jou.
Maar zorg er alsjeblieft voor dat je pony daar weg gaat. Geef je hem wel zelf eten? Ze geven hun eigen pony wel te eten maar wie zegt er dat ze jou pony het eten geven dat vor hem bestemd is?!?!?!

Nee zij voedert beide pony's (het dochtertje voedert). Ik wil hem zo snel mogelijk weg maar dan moet ik wel even weten wat mijn rechten zijn natuurlijk... ik wil na een half jaar voor een rekening van 1000000 euro komen te staan als je snapt wat ik bedoel :P

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:29

yeye schreef:
BlueStar schreef:

Ik heb de papieren hier nu rechts van mij liggen :) Over dat onderhouden...ze wilt er niet verder mee weg gaan anders had er geen probleem geweest (ik snap niet waarom ik in het welzijn van mijn pony niet naar een dierenkliniek mag?)
Spijtig woon ik niet echt in jou omgeving ;)

Helaas zeggen papieren niet altijd wat..... Ik heb zelf mijn pony verkocht, tot dat meisje belde dat ze er niet voor kon zorgen. De Pony stond nog steeds op mijn naam dus ik dacht dat ik de pony terug moest nemen. Ik heb toen naar het juridisch loket gebeld voor info en deze wisten mij te vertellen dat ze de pony gekocht had dus deze niet zomaar terug kon brengen.
Later heb ik de pony toch opgehaald omdat ze verwaarloosd bleek te zijn en ik dat echt niet aan kon zien. Maar in dit geval zeiden die papieren dus niks over wie de eigenaar was.....

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:30

BlueStar schreef:
Dan zal ik gewoon met een paar lieve kerels die pony ophalen, desnoods even info halen bij de politie. Het is jou pony. De dierenarts rekening vragen en bij hem/haar navragen of het voor jou pony was.
Maar in geval van nood contact met me opnemen. Ik moet binnen kort toch tot sept een stal maatje zoeken dus kan jou pony ook wel op dat plekje staan.

Heel lief van je hoor :o zal het in mijn achterhoofd houden ;) Weet wel een plekje waar hij eventueel naar toe kan :)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:31

Helaas zeggen papieren niet altijd wat..... Ik heb zelf mijn pony verkocht, tot dat meisje belde dat ze er niet voor kon zorgen. De Pony stond nog steeds op mijn naam dus ik dacht dat ik de pony terug moest nemen. Ik heb toen naar het juridisch loket gebeld voor info en deze wisten mij te vertellen dat ze de pony gekocht had dus deze niet zomaar terug kon brengen.
Later heb ik de pony toch opgehaald omdat ze verwaarloosd bleek te zijn en ik dat echt niet aan kon zien. Maar in dit geval zeiden die papieren dus niks over wie de eigenaar was.....[/quote]

Ja maar zij heeft aan mij nooit geld gegeven voor de pony dus hij is niet gekocht (ook geen contract opgesteld) omdat hij daar maar tijdelijk zou staan.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:34

Heb je die Facturen ook daadwerkelijk gezien?

En stalgeld eisen kan ze vergeten, er is immers geen contract..., nu weet ik wel dat mondeling bindend is, maar dat moet ze dan eerst maar zien te bewijzen

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:34

Het is jouw pony, en jij bepaald wat er mee gebeurt!
Vraag haar eens waarom ze niks over al die rekeningen heeft verteld.
Weghalen die pony en niet meer naar die mensen terug.

Vergeet niet dat het JOUW pony is!!!!

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:36

yeye schreef:
Later heb ik de pony toch opgehaald omdat ze verwaarloosd bleek te zijn en ik dat echt niet aan kon zien. Maar in dit geval zeiden die papieren dus niks over wie de eigenaar was.....

Ja maar zij heeft aan mij nooit geld gegeven voor de pony dus hij is niet gekocht (ook geen contract opgesteld) omdat hij daar maar tijdelijk zou staan.[/quote]

Je moet eens naar een juridisch loket bellen bij jou in de buurt en het verhaal uitleggen. Het kan wel zo zijn dat je dan zelfs aangifte moet doen van diefstal........ maar dat moet je wel zien zitten.
Het is gewoon jou pony en je moet m daar weg halen. Als hij bij een andere stal wel dikker wordt weet je ook meteen hoe het zit met dat voeren van dat dochtertje... ik heb er mijn twijfels bij....maar goed ik ken de situatie ook niet

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:43

Lotus83 schreef:

En stalgeld eisen kan ze vergeten, er is immers geen contract..., nu weet ik wel dat mondeling bindend is, maar dat moet ze dan eerst maar zien te bewijzen

Nee ik heb nog nooit facturen gezien. Dus ik weet ook niet of die kosten ook daadwerkelijk voor mijn pony waren.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:44

Zillah_M schreef:
yeye schreef:

Ja maar zij heeft aan mij nooit geld gegeven voor de pony dus hij is niet gekocht (ook geen contract opgesteld) omdat hij daar maar tijdelijk zou staan.

Je moet eens naar een juridisch loket bellen bij jou in de buurt en het verhaal uitleggen. Het kan wel zo zijn dat je dan zelfs aangifte moet doen van diefstal........ maar dat moet je wel zien zitten.
Het is gewoon jou pony en je moet m daar weg halen. Als hij bij een andere stal wel dikker wordt weet je ook meteen hoe het zit met dat voeren van dat dochtertje... ik heb er mijn twijfels bij....maar goed ik ken de situatie ook niet[/quote]

Morgen meteen huiswerk :D en moet ik daar gewoon naar bellen en zeggen dat ik een probleem heb? :P

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:45

vraag haar maar eens om die voor te leggen en neem dan rechtstreeks contact op met die dierenarts!!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:45

yeye schreef:
Lotus83 schreef:

Nee ik heb nog nooit facturen gezien. Dus ik weet ook niet of die kosten ook daadwerkelijk voor mijn pony waren.

Zolang zij jou die facturen niet kan laten zien heeft ze helemaal geen poot om op te staan!!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:46

anais96 schreef:
Het is jouw pony, en jij bepaald wat er mee gebeurt!
Vraag haar eens waarom ze niks over al die rekeningen heeft verteld.
Weghalen die pony en niet meer naar die mensen terug.

Vergeet niet dat het JOUW pony is!!!!

Ze had nooit de bedoeling om ze aan mij te laten zien. Enkel wanneer ik wou vertrekken omdat ze er zeker van is dat ik dan zou afhaken omdat ik geen geld heb voor duizenden euro's dierenartskosten voor niets te betalen aangezien ik dan achteraf nog naar de kliniek moet. Maar ik geef niet zomaar op hoor...die pony MOET daar weg!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:47

Mopske08 schreef:
vraag haar maar eens om die voor te leggen en neem dan rechtstreeks contact op met die dierenarts!!

Bijkomend probleem...Dierenarts in kwestie is een hele dichte vriendin van haar...kan ik dus geen staat op maken.

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:48

Gewoon bellen, zeggen dat je een (groot) probleem hebt en vragen wat je ermee moet doen. Advies vragen bij het juridisch loket is altijd gratis..... En je weet gelijk hoe sterk je staat. Want wat die vrouw doet is echt niet helemaal volgens de regels hoor!!!!

Wat zij doet is manipuleren. Laat je daarvoor niet gebruiken! Bel morgen eerst zodat je weet hoe sterk je staat en ga dan meteen handelen. Zorg wel dat je haar ermee verrast zodat ze zo min mogelijk tijd heeft om andere dingen te bedenken om jou dwars te zitten. Zodat je zonder gezeik je maatje mee kan nemen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:49

Ik zou nu echt ter plekke de politie bellen en de pony weghalen..., maar ja, waar moet hij dan heen...?

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:49

oh das rot!!

haal gewoon je pony daar weg en laat die mensen gewoon doen... Ze doen zielig omdat hun pony anders alleen staat...

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:50

Zillah_M schreef:
Gewoon bellen, zeggen dat je een (groot) probleem hebt en vragen wat je ermee moet doen. Advies vragen bij het juridisch loket is altijd gratis..... En je weet gelijk hoe sterk je staat. Want wat die vrouw doet is echt niet helemaal volgens de regels hoor!!!!

Wat zij doet is manipuleren. Laat je daarvoor niet gebruiken! Bel morgen eerst zodat je weet hoe sterk je staat en ga dan meteen handelen. Zorg wel dat je haar ermee verrast zodat ze zo min mogelijk tijd heeft om andere dingen te bedenken om jou dwars te zitten. Zodat je zonder gezeik je maatje mee kan nemen.

Ja zij is haar op deze moment van geen kwaad bewust aangezien we onze "problemen" daarstraks uitgepraat hebben en ik haar gezegd heb dat de pony daar mag blijven staan :+

Zillah_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:50

Dat heeft geen zin. Je moet zorgen dat je sterk staat. Schrijf alles eens op papier voordat je het juridisch loket belt en vooral ook dat die DA een vriendin van haar is.