Leeftijd tov ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thenexttry

Leeftijd tov ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:50

ik denk dat dit wel de goede plek gaat aangezien het over reacties op bokt gaat over de leeftijd van mensen en mensen die denken dingen beter te weten. dit is geen aanvallend onderwerp .

ik lees heel vaak de berichten dat er iets is gebeurt zoals vandaag ook het onderwerp dat het paard ophol sloeg.
sommige mensen reageren dan met het is de leeftijd. dit is dus de grootste onzin. sorry maar ik ga al van jongs af aan met paarden om ( ik ben nu 16 ) er zijn mensen die zeggen dat als je b.v. 15 bent je niet genoeg van paarden afweet maar dit is bij iedereen verschillend . als een meisje of jongen van 15 verkeerd gereageerd heeft op wat een paard heeft gedaan betekend dit niet dat het door de leeftijd komt. iemand van 11 kan meer ervaring hebben dan iemand van 30 . helaas zijn er op bokt mensen die gaan zeggen je bent 11, 12,13,14,15,16,17,18,19,20 dus je weet niet waar je het over hebt.

ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden.

(dit bericht is niet boos of aanvallend bedoeld maar als discussie voor mensen die denken dat omdat ze ouder zijn meer verstand ergens vanb hebben )
Laatst bijgewerkt door Revanches op 27-12-09 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast, ter verduidelijking. Overmatige uitroeptekens uit titel en tekst verwijderd.

MarloesRixt

Re: Leeftijd !!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:55

Ik denk wel dat het soms verschil kan maken. Een ouder iemand kan meer verstand van paarden hebben dan een jongere. Dit hoeft niet altijd zo te zijn hoor. Maar iemand die al een lange tijd in de paardenwereld meedraait kan naar mijn idee wel heel wat meer hebben meegemaakt dan iemand die nog een stuk jonger is. Ik denk dus dat het puur afhangt van de tijd dat iemand in de paarden zit. Een meisje van 15 dat vanaf haar 5e paard rijdt en met paarden omgaat kan best meer ervaring hebben dan iemand van 30 met 5 jaar ervaring. Ook denk ik dat de stal waar je rijdt en de paarden die je rijdt verschil maken in ervaring. Als je veel verschillende paarden rijdt leer je met vele karakters om te gaan. Ook wat betreft ziekten en dergelijke.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:56

ik ben zelf 13 word 20 januari 14 *\o/*
had vroeg toen ik een jaar of 6 was al een eigen haflinger (mijn opa fokte ze :P )
ik heb een eigen kwpn die ik zelf moet door rijden
(ken alleen de basis) mijn moeder heeft er veel verstand van
en laat de zorg van mijn paardje ook helemaal aan mij over. ( behalven de kosten :P )
dus ik vind idd dat het helemaal niks met de leeftijd te maken heeft! :D
ligt er aan hoelang je er al mee omgaat..

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:58

ik vind dat het niet eens alleen met de tijd te maken heb dat je er mee omgaat maar ook met de manier waarop! iemand die 2 jaar met paarden omgaat zou ook beter kunnen omgaan dan iemand die al 10 jaar met paarden omgaat . want die gene die 10 jaar ermee omgaat kan b.v. alles oplossen door een paard te slaan. maar mij gaat het erom dat er hier mensen zijn die over mensen oordelen die jonger zijn dat ze er geen verstand van hebben en dat vind ik niet kloppen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:01

Ben nu 33 en gzd een stuk minder onbevangen en onbesuisd dan toen ik 15 was.... :D Toen zat ik 8 uur per dag op een paard, deed mee in de verzorging van een stuk of 48 paarden, woonde in de vakanties op een manege/handelsstal, etc. En ja, toen vond ik dat ik veel verstand had van paarden en de wereld aankon. Inmiddels denk ik daar - bijna 20 jaar ervaring, een instructeursopleiding en div. cursussen verder - iets genuanceerder over. ;)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:11

Ik vind het ook belachelijk hoor,
dat sommige mensen een bijrijder willen van boven de 20 vind ik absurt.
Wat is het verschil tussen iemand van 18 en 20?
Sommige zijn zelfs al volwassener en gedragen zich beter dan een ouder iemand.
Zo ken ik er zelfs heel wat van.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:35

18 en 20 maakt niet zo veel verschil vind ik. Maar tussen 14 en 20 zit wel een groot verschil. Je moet dan denken aan wisselende roosters etc. Dan zou ik ook zeggen van liever iemand van 20. Die hebben vaak wel werk en een stabieler leventje.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:05

MarloesRixt schreef:
18 en 20 maakt niet zo veel verschil vind ik. Maar tussen 14 en 20 zit wel een groot verschil. Je moet dan denken aan wisselende roosters etc. Dan zou ik ook zeggen van liever iemand van 20. Die hebben vaak wel werk en een stabieler leventje.

Inderdaad, en iemand van 18+ heeft meestal wel wat meer verantwoordelijkheids gevoel dan een 14-jarige. Als je zelf die leeftijd hebt bereikt snap je het wel. Toen ik 12 was dacht ik ook dat ik de hele (paarden)wereld aankon, gedragsgestoorde paarden weer kon 'mak' maken en weet ik veel wat allemaal. Nu denk ik daar wel heel anders over.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:07

Bonjoy schreef:
MarloesRixt schreef:

Inderdaad, en iemand van 18+ heeft meestal wel wat meer verantwoordelijkheids gevoel dan een 14-jarige. Als je zelf die leeftijd hebt bereikt snap je het wel. Toen ik 12 was dacht ik ook dat ik de hele (paarden)wereld aankon, gedragsgestoorde paarden weer kon 'mak' maken en weet ik veel wat allemaal. Nu denk ik daar wel heel anders over.

Helemaal mee eens, en waar ik wel moeite mee heb is als mensen de zin niet beginnen met een HOOFDLETTER...__SavannaH__ .... :+ :+ :+ (:) (:)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:09

lovesFIRE schreef:
had vroeg toen ik een jaar of 6 was al een eigen haflinger (mijn opa fokte ze :P )
en laat de zorg van mijn paardje ook helemaal aan mij over. ( behalven de kosten :P )

er staat in je profiel een andere leeftijd .. dat je je haflinger kreeg.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:49

Bonjoy schreef:
MarloesRixt schreef:

Inderdaad, die periode heb ik ook een tijd gehad inderdaad. Ik moest en zou alles zelf oplossen, omdat ik dacht dat ik dat wel kon. Inmiddels heb ik wel geleerd dat hulp soms erg handig kan zijn, en ik soms gewoon niet genoeg ervaring heb om bepaalde problemen op te kunnen lossen.
Ik denk dat veel kinderen dit niet inzien en zelf gaan 'aan modderen' waardoor het probleem alleen maar groter kan worden.

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:47

Bokt is volgens mij voor iedereen .
Je kan bijvoorbeeld tussen de paarden opgegroeid zijn !!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:53

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:05

Ik denk dat kinderen/tieners net zoals 'oudere' mensen veel verstand van paardenzaken kunnen hebben, maar vaak zie ik dat kinderen/tieners toch een stukje verantwoordelijkheids-gevoel missen in vergelijking met oudere mensen. Vooral wanneer er 'vriend(innet)jes en of andere dingen in het beeld komen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:06

Inderdaad, en dat ze iets te graag willen laten merken dat ze er 100% zeker van zijn gelijk te hebben, hoe verkeerd ze ook zitten. En dat gaat niet altijd even subtiel en vriendelijk.

machteld11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:27

nou ik vind het onzin?!!!!
ik ben 11 en weet er nu al veel van|!!
leeftijd maakt niet uit uiterlijk ook niet maar het gaat om je binnenste je innerlijk !!

groeten renée..!!!

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:30

ik ben het met je eens ..
inderdaad iemand van 11 die zn hele leven al bij de paarden loopt kan er meer verstand van hebben dan iemand van 30 die mischien net een jaartje bij de paarden loopt,

maar soms denken 'penny' kinderen altijd overal heel makkelijk over
dat is wel heeeeeel irritand !

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:31

Damariis schreef:
lovesFIRE schreef:

er staat in je profiel een andere leeftijd .. dat je je haflinger kreeg.

mijn haflinger is verkocht ;(
heb er voor in de plaats een kwpn gekregen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 05:51

Leeftijd heeft er niet altijd wat mee te maken. Het klopt inderdaad dat als je 15 bent en al 6 jaar rijd, je meer ervaring mbt paarden kunt hebben, dan iemand van 30 met 1 jaar ervaring.
Daar moet ik je helemaal gelijk in geven.....maar...
Waar het meestal ook mee te maken heeft is de levenservaring.
Ik ben zelf ook pas 21 jaar hoor, maar snap heel goed dat sommige over een leeftijd vallen.Bijvoorbeeld mbt bijrijders.

Ben je 20, weet je toch al beter door ervaring wat wel of niet verstandig is. Dat missen veel mensen van 15 nog, en niet omdat ze geen verstand ergens van hebben, maar minder ervaring. De ervaringen in het leven kan je nml vaak ook toepassen bij de paarden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 05:55

er staat in je profiel een andere leeftijd .. dat je je haflinger kreeg.[/quote]

mijn haflinger is verkocht ;(
heb er voor in de plaats een kwpn gekregen[/quote]

Uit je profiel haal ik deze tekst?!?!?!?!?!
..............toen op mijn 12e kreeg ik een haflinger FIRE

MrsAtoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:53

Ik ben 19 en ik denk toch echt dat er zat kinderen zijn van 12/13 jaar die een stuk meer van paardrijden weten dan ik. Qua kennis gaat het niet om hoe oud je bent, maar om hoeveel verstand je ergens van heb. Qua wijsheid vind ik persoonlijk wel dat je daar misschien iets meer van hebt op een wat oudere leeftijd ookal hoeft dat lang niet altijd het geval te zijn. Er zijn mensen die al heel vroeg wijs zijn, die veel mee gemaakt hebben en er zijn mensen die op hun 40ste bijvoorbeeld nog steeds geen enkel gevoel van verantwoordelijkheid oid hebben. Ik denk gewoon dat het per persoon bekeken moet worden om een eerlijk oordeel te kunnen geven.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:20

ik ben 12. en in heel veel advertenties voor verzorgpony/paard, zoeken ze iemand van boven de 16 of 18.
Maar, gelukkig vinden de eigenaren van mijn verzorgpony het juist leuker, iemand van 12 :D
maar ik vind het onzin dat sommige mensen denken dat bijvoorbeeld 12jarigen niet veel weten over paarden enzo.. een vriendin van mij heeft thuis 5 pony's. ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:32

LautjuLau schreef:
ik ben 12. en in heel veel advertenties voor verzorgpony/paard, zoeken ze iemand van boven de 16 of 18.
Maar, gelukkig vinden de eigenaren van mijn verzorgpony het juist leuker, iemand van 12 :D
maar ik vind het onzin dat sommige mensen denken dat bijvoorbeeld 12jarigen niet veel weten over paarden enzo.. een vriendin van mij heeft thuis 5 pony's. ;)

Ik wil hier even wat aan toevoegen...
Het si niet altijd dat je geen verstand van paarden hebt...
Ik ben zelf ook opzoek naar een verzorger/bijrijdster van boven de 18. De reden daarvan is vanwege het verantwoordelijkheidsgevoel wat je per jaar steeds meer krijgt. Niet omdat een 12 jarige niks van paarden weet.

12 jarige hebben over het algemeen niet zo groot verantwoordelijkheidsgevoel, omdat ze nog ervaring missen. Dat geeft niet en dat komt vanzelf, maar ik wil voor mijn 4jarige toch iemand die al veel verantwoordelijkheidsgevoel heeft. En zo zijn er met mij meerdere.

Voor 12 jarige is een pony die wat ouder is en/of recreatief gereden wordt, veel leuker en beter om van te leren. Maar een jong dier over het algemeen nog niet, omdat die juist van jullie moeten leren en consequent gereden en verzorgt moeten worden. Dit is absoluut geen aanval....

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:51

Ben 15 (bijna 16), heb vroeger een shetlander gereden (rondjes stappen met paps en mams ernaast :+ ) Toen 8 jaar op een manege gereden, met daarbij een verzorgshetlander die ik zo'n 3 keer in de week reed (vanaf dat ik 10 was ongeveer).
In januari ben ik al 2 jaar dag in dag uit bezig op een handelstal, rijden/verzorgen/beleren/mesten/poetsen alles wat erbij hoort etc. Ze zochten een meisje van 16+ maar ik was lekker bijdehand en toch een mailtje gestuurd als 14 jarige en ik mocht langskomen. Ging allemaal goed, mocht lekker poetsen en longeren en 2 maanden later ook wat rijden. Wat lessen gehad, wat paarden gereden en weer verkocht en nu rij ik lekker elke dag en heb het helemaal naar me zin :D
Doe ook de pensionpaarden als die mensen er niet zijn, beetje vaste stalruiter nu :P

Het ligt helemaal aan de persoon, leeftijd zegt naar mijn idee helemaal niet veel. Meestal is het wel zo dat iemand van 20 meer verantwoording heeft dan iemand van 14. Van mezelf weet ik gewoon dat ik best grote verantwoording heb want als eigenaren op vakantie zijn, weekend paarden kijken zijn word er van me verwacht dat gewoon alle paarden er schoon bij staan en worden gereden.

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:58

Klopt, leeftijd maakt echt niks uit.. Ik ken ook mensen die zo rond de 30/40 zijn en niet eens weten of een zadel wel of niet goed ligt, of die niet weten dat de manier/ hoeveelheid en soort voeders een enorme invloed heeft op een paardenlichaam..
Het hangt er van af hoe je zelf in elkaar zit.. En wat je wil leren..

Het gaat meer om ervaring dan om leeftijd..