Transportbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Truuskay

Transportbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:43

Hallo,
ik heb een vraagje,
Ik heb geen transportbeschermers, maar kan je ook gewone beschermers gebruiken?
of bandages?
of kan dat niet, en zo nee, waarom niet?
Carlein

Kirrr

Re: Transportbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:45

Ik zou geen bandages gebruiken moesten ze loskomen, ik gebruik ook gewoon 3in1 beschermers voor op de trailer, ben nu op zoek naar transportbeschermers, omdat deze toch iets meer en hoger beschermen.
Maar je hoeft ook niet te beschermen op transport als je paard het gewend is..

Truuskay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:56

okee, ik weet genoeg. Dankje wel voor je bericht!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:13

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:14

Als je geen transport beschermers hebt zou ik bandages gebruiken met spring schoenen. Dat geeft meer bescherming dan gewone beschermers. Ik ben het absoluut niet eens met Kirr dat je , als je paard gewend is, geen bescherming meer nodig hebt. Een keer naast de klep stappen of door een onverwachte beweging in de trailer en de gevolgen kunnen zeer ernstig zijn. Mijn paarden zijn super trailermak en er aan gewend maar staan nooit zonder bescherming op de trailer.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:45

peesbeschermers en stijkklappen is ook voldoende hoor
eventueel met springschoenen ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:11

Aukelizzy schreef:
Als je geen transport beschermers hebt zou ik bandages gebruiken met spring schoenen. Dat geeft meer bescherming dan gewone beschermers. Ik ben het absoluut niet eens met Kirr dat je , als je paard gewend is, geen bescherming meer nodig hebt. Een keer naast de klep stappen of door een onverwachte beweging in de trailer en de gevolgen kunnen zeer ernstig zijn. Mijn paarden zijn super trailermak en er aan gewend maar staan nooit zonder bescherming op de trailer.

Ik zet mijn paard ook nooooooooooit zonder bescherming op de trailer, maar ik ken er vele die dit wel doen, sommige paarden kunnen ook niet tegen de bescherming. Ik zou dit persoonlijk ook niet doen, ik gaf het eerder aan dat dit ook een optie was.
Ik vind het wel raar dat je zegt dat bandages meer bescherming geven dan gewone beschermers.
Mijn bandages scheuren al snel als mijn paard met het spinnen of dat dan ook met haar ijzers haar voorpoten raakt, er zijn altijd slipjes in de bandages, maar nooit is er iets aan de beschermers. Transportbeschermers zelf (goede dan wel) beschermen volgens mij nog altijd het beste, ze zijn goed dik en beschermen van op de hoef tot redelijk hoog het been.
Maar het is natuurlijk ook wat je zelf fijn vindt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:12

Lisa_Dries schreef:
peesbeschermers en stijkklappen is ook voldoende hoor
eventueel met springschoenen ;)

Als je paard met zijn achterhoef van de laadklep schuift dan helpt een strijklap absoluut niks....
Als je toch bescherming aandoet vind ik dat het echt alles moet beschermen. Een strijklap beschermd een van de zwakste en belangrijkste delen van de poot niet, namelijk de pezen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 09:24

Ik mag van mijn instructeur beslist geen peesbeschermers langer dan 2 uur aandoen, dus niet voor transport, rijden en transport weer terug.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:35

Kirr__ schreef:
Ik vind het wel raar dat je zegt dat bandages meer bescherming geven dan gewone beschermers.
Mijn bandages scheuren al snel als mijn paard met het spinnen of dat dan ook met haar ijzers haar voorpoten raakt, er zijn altijd slipjes in de bandages, maar nooit is er iets aan de beschermers. Transportbeschermers zelf (goede dan wel) beschermen volgens mij nog altijd het beste, ze zijn goed dik en beschermen van op de hoef tot redelijk hoog het been.

@ Kirr; Als je geen transportbeschermers hebt zou ik toch voor de bandages gaan met daaronder natuurlijk een paar dikke onderlappen. Persoonlijk kies ik voor hoge transportbeschermers met spingschoenen.
Gewone beschermers beschermen maar een heel klein deel van het been. (onvoldoende voor een trailerrit is mijn mening)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:39

Urielle schreef:
Ik mag van mijn instructeur beslist geen peesbeschermers langer dan 2 uur aandoen, dus niet voor transport, rijden en transport weer terug.

Die van mij is er nog nooit dood aan gegaan. Heb laatst buitenrit van 2 uur gemaakt, daarbij moest hij ook 30/45 minuten(enkele reis) in de trailer staan, en ik had geen transportbeschermers tot mijn beschikking. Daarom heb ik hem met peeskappen en springschoenen gezet. Hij is heelhuids teruggekomen, en heeft niks overgehouden van die tijd met peeskappen om.. En mijn instructeur was mee.. Ze zei dat ik beter dat kon doen, dan helemaal niks..

Snap dat het geen geweldige oplossing is, daarom heb ik nu transportbeschermers gekocht, maar voor tijdelijke noodoplossing kan het best.

Bandages zijn voor de sier, die geven echt geen bescherming...

Bescherming heb je eigenlijk alleen maar tijdens het laden nodig. Tijdens de rit zelf kan er niet zoveel gebeuren...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:40

Aukelizzy schreef:
Kirr__ schreef:

@ Kirr; Als je geen transportbeschermers hebt zou ik toch voor de bandages gaan met daaronder natuurlijk een paar dikke onderlappen. Persoonlijk kies ik voor hoge transportbeschermers met spingschoenen.
Gewone beschermers beschermen maar een heel klein deel van het been. (onvoldoende voor een trailerrit is mijn mening)

Ik heb mijn paard al 50 keer vervoerd met 3in1 beschermers, ik weet niet hoe jij denkt dat deze eruit zien maar die beschermen toch wel een groot deel en het belangrijkste deel van de benen. Ik die 50 keer is ze altijd zonder enige wondjes of wat dan ook van de trailer gekomen en ze heeft de zomer ervoor een soort traumatje opgedaan met de trailer, dus het trailerladen liep af en toe nog wel eens mis, waardoor ze ergens afschoot of veel te snel ergens af kwam of steigerde, maar nooit 1 wondje... zodus...
Natuurlijk zijn hoge transportbeschermers nog beter... maar ik denk niet dat je kan gaan zeggen dat deze maar een klein deel beschermen.... of jij moet het over een heel ander soort beschermers hebben.

Verder blijf ik erbij, bandages zijn voor de sier niet voor de bescherming... zelfs niet met onderlappen (in mijn ogen dan)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:43

Toen ik mijn paard ging ophalen, hadden we onderlappen met bandages om gedaan. Ik had ook geen transportbeschermers, maar zo had ze toch bescherming om.. Persoonlijk zou ik geen peesbeschermers om doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:45

Ik vind het onzin om te zeggen dat je paard geen bescherming meer nodig heeft als ie gewend is.
Die van mij is een engeltje op de trailer. Meestal vraag je je af of je hem uberhaupt wel erin hebt staan.

Maar toch krijgt hij altijd beschermers om.
Je eigen rijstijl kan prima in orde zijn, maar het hoeft niet aan jou te liggen dat het fout gaat.

Ik snap niet dat zoveel mensen dat niet in zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:59

Silence schreef:
Ik vind het onzin om te zeggen dat je paard geen bescherming meer nodig heeft als ie gewend is.
Die van mij is een engeltje op de trailer. Meestal vraag je je af of je hem uberhaupt wel erin hebt staan.

Je eigen rijstijl kan prima in orde zijn, maar het hoeft niet aan jou te liggen dat het fout gaat.

Verkeersinzicht?
Of het onzin is, moet iedereen zelf maar bepalen, nodig is het in ieder geval niet. Ik sleur al 20 jaar paarden door NL, heb daar nooit bescherming om gehad en heb daar ook nooit problemen door ondervonden, zelfs niet in weersomstandigheden die slechter waren dan de huidige (yep, ook in die omstandigheden heb ik paarden door NL gesleurd)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:08

Silence schreef:

Ik denk dat je best mijn 2de berichtje dan nog eens leest.
Ik ga zelf ook voor bescherming, maar er zijn veel mensen en paarden die het aangenamer vinden zonder, weet mensen genoeg die zo al jaren rijden en nog nooit niets voor gehad hebben. Ik neem zelf ook het zekere voor het onzekere.
Maar uit ervaring weet ik dat paarden die nog nooit bescherming of toch nog nooit iets anders dan peeskappen hebben rondgehad enkel stress krijgen van ze ineens in te pakken met bescherming, dan is het vaak beter om ze voorlopig gewoon het beste om ze gewoon te laten transporteren voor een keertje zoals ze het gewend zijn.
Dit is gewoon persoonlijk voor iedereen denk ik...

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:11

in mijn ogen beschermen bandages met speciale transportonderlappen en springschoenen toch wel degelijk meer dat een transsportbeschermer. ga maar is kijken daar de dikte ervan. negen van de tien keer vind ik ze niet optimaal zitten en vallen niet mooi over de hoef. ik heb al zo vaak gezien dat paarden evengoed wondjes eronder kregen. en dat bandages afzakken is gewoon om het feit dat je ze niet goed gedaan heb waarschijnlijk. goed bandageren is ook een kunst natuurlijk. ik bandageer altijd en ook wel is problemen met opladen gehad maar nog nooit een gewond paard gehad of 1 met blessures. natuurlijk is het een persoonlijke voorkeur maar om nou te zeggen dat bandages enkel voor de sier zijn zou ik me daar toch wat meer in gaan verdiepen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:06

ik heb transportbescherming altijd veiliger gevonden, maar alleen als ze het gewoon zijn. Straks moet mn merrie een hele rit doen en dan krijgt ze wel transportbescherming om.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:02

Truuskay schreef:
Hallo,
ik heb een vraagje,
of bandages?
Carlein

Dit word een regel menskes:)
Transporters op trailer of camion word verplicht
Je krijgt problemen als politie controle doet
Gebruik altijd iets wat heel goed beschermt en hoog genoeg beschermd, je kan beter wat meer geld uit geven voor goede transporters waar je heel wat jaartjes mee doet dan je paard z'n benen te laten blesseren:)

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:07

Ik doe altijd transportbeschermers om, alleen al omdat hij voor mijn gevoel dan veiliger op de trailer staat.(kan zich met zijn benen nergens aan bezeren) Heb me nooit echt erin verdiept hoe dat zou zijn als je ze niet om zou doen, uit automatisme doe ik bij allemaal transportbeschermers om. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:31

DoubleVv schreef:
Truuskay schreef:
Hallo,
ik heb een vraagje,
of bandages?
Carlein

Dit word een regel menskes:)
Transporters op trailer of camion word verplicht
Je krijgt problemen als politie controle doet
Gebruik altijd iets wat heel goed beschermt en hoog genoeg beschermd, je kan beter wat meer geld uit geven voor goede transporters waar je heel wat jaartjes mee doet dan je paard z'n benen te laten blesseren:)

Denk je er wel even aan dat de regels in België meer afwijken dan overeenkomen op dit gebied.
Ik kan wel begrijpen waarom het in België verplicht zou zijn, maar dat is niet aardig om te schrijven........

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:10

Ik kan niet onmiddelijk iets onaardigs ontdekken Ikke in het stukje wat doubleVv schreef, enkel dat het verplicht zal worden om transporters aan te doen (heb er trouwens nog nooit van gehoord, maar goed).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:53

Wat dat betreft zijn de regels in België een stuk strenger dan in Nederland valt me op.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:02

Ik woon in België en heb nog niets gelezen of gehoord van deze regel.... (heb mijn paard altijd met bescherming staan, daar niets van...)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:25

zitake schreef:
Ik kan niet onmiddelijk iets onaardigs ontdekken Ikke in het stukje wat doubleVv schreef, enkel dat het verplicht zal worden om transporters aan te doen (heb er trouwens nog nooit van gehoord, maar goed).

Ik geloof niet dat er iets 'onaardigs' in het stukje van DoubleVv staat, maar dat de reden waarom de Belgen het zouden kunnen gaan verplichten iets is waar je wat 'onaardigs' van zou kunnen zeggen :D
En ik mag hopen dat we in Nederland verschoond blijven van zo'n regel, transportbeschermers en andere zooi om de benen is meer last dan gemak. Inderdaad, mijn paard staat met blote benen op trailer en vrachtwagen.