slager verkoopt paard door.. mag dit????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linsim26

slager verkoopt paard door.. mag dit????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:51

hier mijn verhaal..

een half jaartje geleden heb ik via een handelaar waarvan ik de naam niet zal noemen een friese merrie gekocht.
ze heet imke en ze was volgens de handelaar goed zadelmak en geschikt voor beginners.

ik zocht een paardje waar ik lekker buitenritten mee kon maken dus mij sprak dit allemaal wel aan.

ik heb haar 6 weken op proef gehad en afgezien dat het rijiden niet tot moeizaam ging had ze mijn hart wel gewonnen want ze is ontzettend lief en rustig. een groot knuffelpaard. precies wat ik zocht.

ik ben vanaf het begin rustig aan begonnen met longeren, en een goede vertrouwensband opbouwen en nu ben ik zover dat ik lekker buiten met haar kan rijden!

een week of 2 geleden besloot ik eens te zoeken hier op bokt of er iemand was die haar misschien kende want op haar paspoort stond verder geen informatie over vorige eigenaars.

ik kreeg meteen een berichtje van een meisje die imke herkende en we hebben foto's en gegevens uitgewisseld om te kijken of het echt over hetzelfde paard ging.
en ja hoor, het levensnummer klopte en de verhalen over imke kwamen helemaal overeen.

alleen ik ben achter veel dingen gekomen waar ik nu niet goed meer raad mee weet.
het blijkt dus dat mijn imke 2 jaar geleden voor de dood is verkocht aan een slager omdat ze 1 een tumor had op een van haar eierstokken en 2 niet te rijden was door blinde paniek.

ik heb het allemaal even laten bezinken (inmiddels was ik al achter die tumor gekomen door een scan van mijn eigen dierenarts) maar het zit me allemaal niet lekker.

vandaag heb ik dan ook de oude eigenaar gebeld om eens te vragen wat hij er nu van vond dat een slager zomaar een paard doorverkoopt terwijl hij zegt dat het voor de dood weggaat..
deze man vond het ook heel erg dat zulke dingen gebeuren en hij vroeg ook of de verzekering mij nog niet gebeld had.
want die vonden het natuurlijk ook vreemd en zijn dus eigenlijk opgelicht. dan misschien niet door de oude eigenaar maar door de slager.

nu vraag ik me af wie is er hier nu verantwoordelijk en wat kunnen we nog doen?
is er een mogelijkheid om ergens een schadevergoeding te krijgen voor de operatie van mn paard want eigenlijk heb ik een paard gekocht met een gebrek.

het is absoluut niet zo dat ik van mijn paard af wil maar ik ben wel bedonderd.

wie weet er wat te doen of heeft ervaring met dit soort zaken?

alle advies is welkom!

Afbeelding

groetjes linda

Caira

Re: slager verkoopt paard door.. mag dit????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:52

slagers mogen wettelijk gezien een paard niet via de achterdeur verkopen. Een verzekering mag het paard WEL verkopen.

veerlee65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:56

Hoe zit het met die tumor dan? is dat ernstig? een schadevergoeding zou ik eigenlijk niet weten, maar normaal zou je het paard wel terug mogen brengen als het niet voldoet aan wat er gezegd is. maar het is zoals caira zegt, de verzekering mag het paard wel verkopen maar slager niet

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:59

slagers mogen het niet
betekend niet dat ze het niet doen
ken zo al 4 handelaren welke achter de deur staan te wachten
om te zien of het er gezond genoeg uit ziet om door te verkopen als recreatie paard ..

kennis van me heeft momenteel ook zo'n paardje gekocht
is zelfs als recreatie paard niet geschikt en geloof me
ze is niet het type voor appel en ei op 1e rang
en heeft voor dit paardje ook een bedrag neergelegd waar je der 10 voor kopen kan
.. incl ront.keurings rapport..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:00

zo, dan heeft er ook een DA vuil spel gespeeld nicky?

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:03

zo lekker dan? heb je het al via de rechtsbijstand geprobeerd?
ach ze heeft wel een lief koppie zeg! veel sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:08

je zal het maar hebben.
ik vind het niet kunnen dat dit zo gaat.
maar als imke geen pijn heb. heeft ze het nu toch maar weer goed voor elkaar;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:14

opisop_shop schreef:
zo, dan heeft er ook een DA vuil spel gespeeld nicky?

yep

Alou schreef:
je zal het maar hebben.
ik vind het niet kunnen dat dit zo gaat.
maar als imke geen pijn heb. heeft ze het nu toch maar weer goed voor elkaar;)

daar ze verkocht is voor de dood ... voor die reden
lijkt me het sterk dat ze er geen last van heeft

voor de rest .. in de regel stopt kanker niet zomaar ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:16

Paardje van de slacht redden............

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:19

ze is ook heel erg lief rachell:)

die tumor daar kan ze aan geopereert worden maar dat is een dure operatie en de da van de oude eigenaar zei dat de kans erg klein was dat ze nog eens een veulen zou kunnen krijgen.
mijn da zei dat er 90 % kans was dat ze nog gewoon drachtig kon worden na de operatie. voor mij hoeft niet niet persee nog drachtig te worden maar ze mag ook geen pijn hebben.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 21:21

je weet niet wanneer ze er wel of geen pijn aan heeft maar uiteindelijk is er kans op koliek als de tumor groeit of karakterverandering vanwege de hormonen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:01

Wat een mooie koppie...,die ogen...
Hoe is de verloop wat de tumor betreft ? Is het goedaardig of kwaadaardig ?
De slager mocht haar niet verkopen...de verzekering wel !
Het is niet voor niks dat ik roep, blijf erbij of een goede kennis of de da...TOT HET PAARD BEWEZEN DOOD IS !
Dan krijg je wel minder uitgekeerd van de verzekering maar ben je echt zeker dat het paard niet via de achterdeur weer in de handel komt !
Dus...hoe is dat gegaan...zo te lezen is er wel geld uitgekeerd aan de vorige eigenaar...en de verzekering heeft jouw niet benaderd...
Ik denk dus dat de verzekering het paard heeft doorverkocht aan de handelaar en dan is het gewoon handel....
Is het paard wel of niet bij de slager geweest , zijn er getuigen ? Welke da was er in hoeverre bij betrokken, hoe reageerde deze op het bericht ?
Was de diagnose tumor/dodelijk of tumor/behandelbaar ?
Zijn er risico's wat de operatie betreft ?

Helaas is de handel momenteel zo verrot, aan een dood paard wordt niet meer verdiend....dus hou het zolang mogelijk op de been, want zolang het wat oogt en voor de leken hoeft het niet eens te "ogen" dan blijft het handel...!!!
Het draait gewoon om geld, maakt niet uit of het paard crepeerd of de mensen een hoop ellende kopen.....als zij hun geld maar krijgen !
Maar wees eens reeel....is de da/kliniek niet degene die al dit leed en gsjoemel had kunnen stoppen door op te treden...opereren, in beslag nemen of als het echt niet meer gaat, een spuitje ???
Zo lopen er al zoveel....

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:08

ik denk dat je er weinig aan kunt doen de vorige eigenaar heeft het paard naar de verzekering gedaan,de verzekering is omdat moment eigenaar van het paard en mag er mee doen wat hij wil.
meningen van dierenartsen verschillen enorm!de ene dierenarts maakt er een groot probleem van terwijl de andere dierenart er een hele andere mening ovr heeft,daarom kun je beter in zulke gevallen een second opinion vragen bij een andere dierenarts.
het is dus niet het geval dat de slager het paard via de achterdeur heeft verkocht,maar de verzekering heeft het paard doorverkocht.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:22

Kennisen van mij hebben dus zo een rechtzaak verloren.Paard naar de slager verkocht en hij heeft deze door verkocht.
Slager werd in het gelijk gesteld.
slager mag ook gewoon een paard (door) verkopen. Raar maar waar.
Als je zeker wilt weten dat een paard daadwerkelijk geslacht wordt dien je het paspoort terug gestuurd te krijgen met daarin de stempels geslacht.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 23:24

nieuwe vorderingen hoor!

de verzekering heeft mij vandaag gebeld en zij vinden het heel raar want zij hebben imke niet verkocht.
ook degene die imke bij de slager heeft gebracht (in opdracht van de verzekering ) heeft mij ook al gebeld en hij wilt zeker weten dat het hetzelfde paard is waar we over praten dus hij komt woensdag kijken.

ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen.

maar 1 ding is zeker mijn imke blijft bij mij hoor! :)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:53

Caira schreef:
slagers mogen wettelijk gezien een paard niet via de achterdeur verkopen. Een verzekering mag het paard WEL verkopen.

En waar staat dat dan in de wetboeken? Dat slagers niet mogen doorverkopen?

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:57

Jeempie, dat is ook wat, ben wel benieuwd wat er woensdag uitkomt!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:06

Nou het is op z´n minst enorm onbeschoft om een eigenaar te laten denken dat zijn zieke paard geslacht wordt en hem dan als gezond weer doorverkopen (en gebreken verzwijgen mag sowieso niet).

Maar laten we hopen dat de verzekering de slager hier op gaat aan spreken dan. Misschien maakt dat wat meer indruk dan een particulier.

Ze ziet er wel heel lief uit, hoop dat je er nog lang van kan genieten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:08

En hoe zit het dan met dat de eigenaar dat het paard van de verzekering terugkoopt voor de slachtprijs bij afkeuring voor sport? mag het dan nog wel weggegeven worden als recreatiepaard? heel raar dit, als slager het door mag verkopen volgens de wet en of zelfs de verzekering het door mag verkopen als het door de eigenaar voor de dood is meegegeven.

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:10

jammer dat zoiets zo vaak nog gebeurt. en die slager stja........die zitten er tussen. Vroeger werden de staarten afgeknipt bij ons zo kon je zien dat het paard naar de slager ging. duurt lang voordat die aangroiet dus zie een koper. maar nu doen ze dat volgensmij niet meer

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 00:13

randey schreef:
jammer dat zoiets zo vaak nog gebeurt. en die slager stja........die zitten er tussen. Vroeger werden de staarten afgeknipt bij ons zo kon je zien dat het paard naar de slager ging. duurt lang voordat die aangroiet dus zie een koper. maar nu doen ze dat volgensmij niet meer

hoelang zou dat duren voordat de staart weer aangegroeid is?
beetje dom miss dat ik dit zeg maar ze had echt net een veulenstaartje toen ik haar kocht.
die was recht afgeknipt en kwam tot net boven de hak.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:14

Wat een vervelende situatie, TS :(:) Kan me voorstellen dat je hier stevig van baalt. Over de juridische gang van zaken weet ik heel weinig, maar...
broadway schreef:
Wat een mooie koppie...,die ogen...

... hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Dit dier is intens tevreden, zo te zien +:)+

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 00:15

Waves schreef:
Nou het is op z´n minst enorm onbeschoft om een eigenaar te laten denken dat zijn zieke paard geslacht wordt en hem dan als gezond weer doorverkopen (en gebreken verzwijgen mag sowieso niet).

Maar laten we hopen dat de verzekering de slager hier op gaat aan spreken dan. Misschien maakt dat wat meer indruk dan een particulier.

Ze ziet er wel heel lief uit, hoop dat je er nog lang van kan genieten.

ja ze IS ook echt heel lief!! :D
vandaar dat ik voor haar vecht.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:21

Ben toch reuzebenieuwd wanneer dat verplichte medische inlegvel in een paspoort een keertje zin blijkt te hebben... 8)7
TS: super dat je voor je paard, waar je ongetwijfeld teveel voor hebt betaald, wilt vechten. Ik vrees dat je je gemaakte kosten helaas nergens kunt verhalen... :(

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:22

linsim26 schreef:
randey schreef:

hoelang zou dat duren voordat de staart weer aangegroeid is?
beetje dom miss dat ik dit zeg maar ze had echt net een veulenstaartje toen ik haar kocht.
die was recht afgeknipt en kwam tot net boven de hak.

Ten teken dat ze afgekeurd is, inderdaad ;( Heel veel meer kun je als welwillende ex-eigenaar niet doen om te voorkomen dat een paard in de handel komt.