paard mee laten lopen in manegelessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

paard mee laten lopen in manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:50

Als je een eigen paard hebt en deze stalt op een manege en de manege-eigenaar vraagt je of het paard 2 a 3 keer per week een uurtje mee mag lopen in een les, is het dan niet logisch dat je in ruil hiervoor korting op je stalling krijgt? Hij verdient immers geld aan jouw paard?
En hoe zit het dan met aansprakelijkheid als tijdens zo'n les een manegeruiter van jouw paard afvalt en daar vervelend letsel aan over houdt?

Iemand ervaring hiermee?

Caira

Re: paard mee laten lopen in manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:51

nee maar ik zou het ook niet snel doen, het lijkt me niet fijn voor je paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:53

Tijdens de lessen is de manege verantwoordelijk voor de ruiter (bv als die er afvalt).
Het is normaal dat de eigenaar korting krijgt op de stalling.
(hoe meer lessen, hoe meer korting).
Over het paard (bv paard wordt kreupel in de les) zullen afspraken op papier moeten komen.
Maak ook afspraken over onderlinge wedstrijden (of je paard daarvoor ook gebruikt mag worden).

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:54

Bij ons staan de leenpaarden met kost en inwoning op stal, dan worden ze "dagelijks"(zondag zoiezo vrij en wel vaker dat niet alle pony's lopen) gebruikt (zijn vaak pony's waarmee door de eigenaar zelf niks mee word gedaan).
Hoe het zit met aansprakelijkheid weet ik niet.. Ik neem aan gewoon de manege zelf.
Laatst bijgewerkt door _Laura op 02-12-09 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:55

Geen ervaring mee, wel op privépaarden gereden in manegelessen. Ik persoonlijk zou mijn paard ook niet in de manegelessen mee willen laten lopen, tenzij dit onder een vaste ruiter zou gebeuren, maar dat zal haast wel niet ;) ..

Maar imo vind ik het niet meer als normaal dat er dan korting komt op de stalling.. Wat betreft aansprakelijkheid vind ik dat die bij de manege moet liggen, die vragen immers het paard als lespaard en de lessen vallen onder de verantwoordelijkheid van de manege/instructeur..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:55

Gatsie, dat zou ik nou dus echt niet doen met mn paard ..
Maar lijkt me wel dat je iets van korting krijgt ..

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 22:01

Het leek mij ook logisch dat je dan korting krijgt, maar hoorde van iemand dat die dat niet kreeg, dus vandaar dat ik het me afvroeg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:01

Het lijkt me inderdaad dat daar wat tegenover staat op een of andere manier. (Maar dat kan ook goodwill zijn, dat hangt echt helemaal van de situatie af.) Ik weet niet of ik het zou doen, maar bepaalde paarden worden er zeker niet slechter van - ik vind zelf paarden die in verschillende situaties worden gebruikt en met verschillende mensen te maken hebben vaak een stuk fijner in de omgang.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:02

Wat is logisch ;)

Het is gewoonweg wat paardeneigenaar en manegehouder afspreken. En als het je als paardeneigenaar niet zint wat het je oplevert dan zeg je gewoon nee :)

Domweg gewoon afhankelijk van wat je zelf afspreekt en waar je zelf beide mee akkoord gaat.

En qua aansprakelijkheid zal het wel ingewikkeld zitten. Als paardeneigenaar ben je altijd aansprakelijk voor je paard. Ik neem aan dus ook voor de manegeruiter die er uit naam van de manege met je eigen toestemming op rijdt.. Maar daar ben ik te weinig in thuis om het met zekerheid te zeggen. Maar even goed info over inwinnen kan geen kwaad..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:03

Mijn paard heeft 5 jaar lang als manege paard in de lessen meegelopen.
(was toen al van mijn, verplichting toendertijd op die vereniging en tevens voor mij met
mijn werktijden en salaris super optie, de manier om toch een paard te kunnen hebben.)

Wij kregen wel korting op onze stalling.
Denk dat jij dan een vergoeding per les zou moeten afspreken.

Qua verzekering heb je inderdaad soort van een probleem, jij bent de eigenaar van het paard...
Dus verantwoordelijk, dat was de reden dat bij ons de verzekeringen ook werden gecontroleerd.
Tevens werd bij ons ons eigen harnachement gebruikt, wat nog al eens een vloekende mij
op heeft geleverd, als zo'n uk, zadel voor de stal (buiten stal) had laten hangen, of deken
achterstevoren binnestebuiten zo ongeveer op je paard had gedaan.

Of je paard geschikt is voor dit werk? Kom je maar op 1 manier achter.
De mijne heeft het 1e jaar op redelijk simpele wijze (loodrecht opzij rennen bij de deur,
vanuit galop vol in de ho etc.... ) redelijk wat stofhappers opgeleverd...
Na dat jaar, ontdekte ze hoe het ook kon, alles op je elfendertigst.. relaxt..
net doen wat ze vragen, geen pas meer of harder..

Afhankelijk van je paard kan je het wel of niet doen.
Enigste probleem waar ik tegen aan liep was deze..
Had je eindelijk na 1 week vakantie (dan was de manege dicht) het voorelkaar dat ze rechts
wel netjes consequent goed aansprong.. 2 dagen weer de les in en je kon overnieuw beginnen.
Echter who cares.. Terwijl ze in de lessen liep is ze Z1 + winst geworden.

foto van Sjol haar laatste recreanten proefje in 2007, toen mocht ze de lessen uit!!! FEEST!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U6PQKJ78.jpg
Hier ook duidelijk de plom ti dom mentaliteit te zien.
Maar ook dat ze het niet erg vind.
Die oren zitten bij het rijden altijd op standje op zij, als ze bij Sjol naar voren gaan met
dressuur, hou je maar vast, dan gaat ze wat uitvreten...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:16

Wettelijk!! gezien is de manegehouder verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard tijdens de les waarin ze jouw paard gebruiken/lenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:18

Brainless schreef:
Wettelijk!! gezien is de manegehouder verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard tijdens de les waarin ze jouw paard gebruiken/lenen.

Welke wet? Heb je daar een bronvermelding van?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:20

wat is logisch inderdaad.. ik zou zeker korting vragen, waarom zou ik mijn paard anders laten gebruiken voor manege lessen.

wettelijk is indd de instructrice verantwoordelijk voor wat er gebeurd tijdens de lessen. als deze een diploma heeft, dan is het bedrijf veranwoordelijk.

verder denk ik dat je zelf weet wat voor lessen er gegeven w3orden etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:36

Ja hoor, ga even zoeken.
De manege waar ik regelmatig kom hebben dit probleem gehad, en toen bleek wettelijk de manege aansprakelijk te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:38

Hier onder andere, nog zonder wettekst:
Citaat:
Aansprakelijkheid bij een aan de manege uitgeleend paard.
Stel je leent, om bijvoorbeeld de stalkosten te drukken, je paard uit aan de manegehouder zodat een andere paardenliefhebber met de groep mee kan voor een gezellige buitenrit.

Alles goed en wel, totdat je paard ergens van schrikt en in zijn vlucht richting veilige en vertrouwde stal een fietser omver loopt. De fietser valt en moet hierdoor opgenomen worden in het ziekenhuis. Wie kan de fietser nu aansprakelijk stellen voor het ongeval? Je kunt er vanuit gaan dat jij als eigenaar van het paard verantwoordelijk bent. Toch staat er in de (Nederlandse) wetgeving dat een paard dat gebruikt wordt in de uitoefening van een bedrijf, de aansprakelijkheid rust op degene die dit bedrijf uitoefent. Dus in dit geval is dus de manege-eigenaar bij wet aansprakelijk voor de schade van de fietser. Om discussies over deze aansprakelijkheid te vermijden kun je dus van te voren het best de manegehouder wijzen op zijn wettelijke verantwoordelijkheid bij het gebruik van jouw paard.

Meer van deze zaken vind je in het boek Pleidooi voor het paard

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:39

Thanks Brainless, dat is nuttige info!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:40

Ik zou het niet doen, een vriendin van mij heeft het ook gedaan met haar shetlandertje.. en duidelijke afspraken gemaakt..over wat voor bit etc.
Toen ze terugkwamen hing er een bit van weet ik veel wat in..
zijn ze verhaal gaan halen, en ze moesten m maar weghalen als ze het er niet mee eens waren..

Hij is per direct naar een andere wei gegaan.. dan maar geen korting

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:41

NonaWen schreef:
Ik zou het niet doen, een vriendin van mij heeft het ook gedaan met haar shetlandertje.. en duidelijke afspraken gemaakt..over wat voor bit etc.
zijn ze verhaal gaan halen, en ze moesten m maar weghalen als ze het er niet mee eens waren..

Dat verschilt per manege ;) Niet alle maneges zijn hetzelfde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:42

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:44

_Laura schreef:
NonaWen schreef:

Dat verschilt per manege ;) Niet alle maneges zijn hetzelfde.

Klopt.. maar ze vroeg om een ervaring ;)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:45

Op de manege waar ik reed stonden ook wat paarden die in de lessen mee liepen maar niet van de manege waren.
Deze kregen sowieso korting op de stallingskosten.
Zelf zou ik nooit (als ik een paard zou hebben dan) mijn paard mee laten lopen.
Maar als je het doet dan zou ik toch iets afspreken met de manege, en ook alles op papier laten zetten.
Vind het namelijk nogal logisch dat je dan een korting krijgt, hun verdienen dan aan jouw paard.

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:53

TS, ik zou gewoon eens bij de betreffende manege kijken om te zien hoe de instructie met de dieren omgaat en wat er wel en niet word getolereerd bij de manier van rijden en hoe de paarden erbij staan. Eventueel een gesprekje voeren met instructie/manegebeheerder.
Bij ons staat een Zpony van mensen waarvan het dochtertje ervan af gegroeid is en zich maar in de wei stond vol te vreten, die is op aanraden van de DA eens bij ons komen kijken. Van tevoren zei ze dat ze dr pony nooit op een manege zou zetten, toen heeft ze gekeken hoe het er bij ons aan toegaat en met de mensen gesproken en nu loopt de pony mee in de lessen :) Er zijn afspraken gemaakt (het is een kleine D dacht ik; geen te grote mensen en geen voltige/mennen enz, als er veranderingen in het tuig bijvoorbeeld komen omdat ze zo dik was toen ze kwam word dat overlegd met de eigenaresse.)
Nu is het met de welzijn van onze lespaarden/de leskwaliteit behoorlijk wat beter gesteld dan de gemiddelde manege. Dit soort maneges zijn moeilijk te vinden, maar ze zijn er dus wel. Gewoon even kijken dus, bevalt hetgeen wat je ziet je niet kun je het altijd nog afblazen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:11

Art. 6:181 BW ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:21

LDRD dank je!
Citaat:
Aansprakelijkheid voor dieren (art. 6:179 BW)

Het artikel legt een risicoaansprakelijkheid op de bezitter van een dier. Disculpatie is niet mogelijk. Grondslag voor de aansprakelijkheid voor dieren is het feit dat het gevaar van de eigen energie van het dier een onberekenbaar element bevat. De aansprakelijke persoon is de bezitter. Bezitter is degene die het dier voor zichzelf houdt – art. 3:107 BW. Dit zal meestal de eigenaar zijn, maar ook diegene die het dier onderhoudt. Medebezitters zijn hoofdelijk aansprakelijk (art. 6:180 lid 1 BW). In het uitzonderingsgeval van art. 6:181 BW is de aansprakelijke persoon de bedrijfsmatige exploitant van het dier. Ouders zijn aansprakelijk voor de dieren van hun kinderen (art. 6:183 lid 2 BW).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:21

Het is maar net wat je afspreekt met de manege eigenaar mbt de kortingen enzo. Helemaal geen vergoeding krijgen en wel volle mep stalgeld betalen vind ik persoonlijk wel een beetje apart. Toen ik mijn paard kocht verdiende ik als stagiaire bijna niets en kon ik maar de helft van het stalgeld betalen. Maar omdat ik zo verliefd was op dit paard stelde de manege eigenaresse voor dat ik het paard zou kopen, de helft van het stalgeld zou betalen en mijn paard dan een paar keer per week mee te laten lopen in de lessen. Gelukkig heb ik mijn paard als manegepaard gekocht dus was het voor haar net zoals altijd. Ik heb er eigenlijk nooit last van ondervonden, vond het een prima regeling en eigenlijk gingen toen alleen nog maar de goede ruiters op haar. Na 2 maanden ofzo besloten mijn ouders heel lief extra geld per maand bij te leggen voor de volledige stalling en was ze dus helemaal van mij :D