Evraring gezocht van paardeneigenaren: wennen aan ritme?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Evraring gezocht van paardeneigenaren: wennen aan ritme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 15:24

Beste allemaal; fijn dat je hier even leest!

Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringsverhalen van Bokkers die op 'latere' leeftijd hun 1e paard hebben gekocht.

Sinds 3 jaar verzorg ik een geweldige KWPN-er, waarbij ik 4x in de week rij. Hij is fantastisch en we groeien samen (langzaam) steeds verder.
Het is echter een manegepaard en er rijden dus meer mensen op. Hij heeft ook een eigenaar en komt nooit buiten de manege (m.u.v. een buitenrit in de zomer).
Het lijkt me stiekem wel erg leuk om echt een stapje verder te gaan en een eigen paard te kopen :9 . Om daarmee wat vrijer te doen in mijn doen en laten en ook eens echt te kunnen starten met wedstrijden. Maar dan komt dus de afweging wat te doen...

Er gaat dan immers heel wat wijzigen met betrekking tot verantwoordelijkheden, tijd, geld, et cetera... Die afweging ben ik nu voor mezelf aan het maken.
En wat erbij komt; ik ben gek op dit paard, maar ik zal hem niet kopen. Dat betekent dus ook een afscheid...

Ik ben heel erg benieuwd naar positieve en negatieve ervaringen van mensen die op latere leeftijd hun eerste paard hebben gekocht.
En dan het liefst van mensen die (net als ik) een fulltime baan hebben.
Dus die niet als kind al gewend zijn aan een 'paardenritme', maar op latere leeftijd hebben moeten wennen daaraan.
Hoe is dit gegaan? Viel het tegen? Viel het mee? Waar loop je tegenaan? Wat is juist fantastisch? :D

Gewoon om eens te lezen hoe dit bij jullie verlopen is :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:29

Ik heb op mijn 24e mijn eerste eigen paard gekocht en heb deze op een stal
gehad waar ik alles zelf moest doen. Werkte toen nog 5 dagen per week en moet
om 8 uur beginnen. Ging voor mijn werk de merrie voeren en buiten zetten en na het
werk in de wintermaand meteen naar stal uitmesten en binnen zetten, dan naar huis eten en
weer naar stal om te rijden (woonde 5 minuten van stal). In de zomermaanden ging ik vanuit
mijn werk gelijk naar huis om te eten en daarna naar stal om te rijden en te voeren.

Ik heb eigenlijk niet echt moeten wennen aan het ritme, het was iets wat ik zo graag wilde dat
ik er alles voor over had, dus ook iets vroeger opstaan en zo :)

Heb daarna ook nog op een stal gestaan waar alles gedaan werd, maar vond dat toch minder fijn.

Nu heb ik een eigen stalletje en inmiddels 4 paarden en heb een aantal klanten waarmee we een voerschema
hebben zodat ik niet meer elke ochtend voor mij werk hoef te voeren en ik werk nu 4 dagen in de week. Ik vind het
nog steeds heerlijk dus voor mij geen opoffering :) Stal is wel verder van huis (ongeveer 20 a 30 minuutjes)

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:43

Ik ben 36 en heb een dikke twee jaar geleden mijn paard gekocht. Als kind opgegroeid tussen de paarden maar na het overlijden van mijn grootvader (ik was 16), niets meer met paarden gedaan tot ik op mijn 32ste terug ben begonnen met rijden. Ik heb een voltijdse baan, geen kinderen. Ik heb ook enige tijd nagedacht voordat ik overging tot de aankoop maar tot op heden geen dag spijt gehad. Tijd speelt een grote rol...mijn paard staat op een 3-tal kilometer bij me vandaan op een stalling waar hij prima wordt verzorgd. Ik probeer iedere dag te gaan en dat lukt vrijwel altijd maar vooral in de wintertijd is het toch even op de tanden bijten om na het werk nog naar de koude stalling te vertrekken, in de zomer is het allemaal iets makkelijker, later licht en nog een ritje maken in de avond. In de winter rij ik alleen op mijn vrije dagen en doe ik 's avons enkel wat grondwerk. Mijn zondagen en vrije dagen worden dus grotendeels ingepalmd door mijn paard en ook mijn sociale leven is daarop afgestemd. Ik heb nl. met mezelf de afsrpaak gemaakt dat mijn paard op de 1ste plaats komt. Ik ga minder shoppen, heb minder tijd om met mijn vriendinnen af te spreken maar de vriendschap die ik van mijn paard krijg, is mij dat alles meer dan waard. En niet onbelangrijk : ik heb een man die veel van huis is en me de hobby meer dan gunt. Financieel hangt er natuurlijk ook een kostenplaatje aanvast want een paard aankopen is makkelijk, maar dan...voor mij is dit gelukkig geen probleem. Ik hoef er geen boterham minder voor te eten maar het mag zeker niet onderschat worden. Belangrijk zijn een goed hoofdstel en zadel en het aantal dekjes, dekens,...dat bepaal je natuurlijk zelf. Het ritme van een eigen paard had ik snel gevonden en ik kan me na die twee jaar geen leven meer zonder voorstellen. Ik heb de microbe meegekregen als kind en dat blijft in je bloed zitten. De verzorging, het rijden, grondwerk en de wandelingen geven me ontspanning, vriendschap en voldoening en die facetten zijn erg belangrijk voor mij. Ik raad het iedereen aan maar je moet er niet 100% voor willen gaan maar 200!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:51

Phoe daar moet je even goed over nadenken,

Maar daar ben je mee bezig anders open je dit topic niet !

Waar je rekening mee moet houden is het aantal tijd dat je kwijt bent aan een eigen paard, reken maar op minimaal 2 uur op een dag, dit is als er voor je gevoerd word want anders ben je meer tijd kwijt en moet je meerdere keren naar hem toe.

Hoe flex. zijn ze op je werk want een paard is net als kinderen ze kunnen van alles mankeren. Heb je back-up voor als je zelf ziek bent ? want een paard is geheel afhankelijk van jou en je kunt hem niet even een dagje laten staan omdat je moe, geen zin of ziek bent.

Dus zeker met een full-time baan moet je er goed overnadenken of je echt iedere dag, door weer en wind, moe of ziek je paard wilt verzorgen ?

Anderzijds is een eigen paard heel anders dan een manege paard met een eigen paard bouw je een veel diepere band op.
je leert er veel meer van, maar ook problemen zul je zelf of met een lesgeef mens op moeten lossen. Kijk dus ook goed naar je eigen kunnen heb je genoeg ervaring en kennis om het paard van een goedde verzorging te voorzien, denk ook aan voeren ( conditie) ziekte symtomen herkennen. weet je wat je wanneer moet doen en wanneer je de veearts moet laten komen, kennis van het tuig hoe het in elkaar zit en wanneer het goed past.

Wanneer je genoeg kennis, tijd en geld hebt zou ik het zeker doen !!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:07

De eerste vraag is: komt je paard in vol pension of wil je zelf een gedeelte van de verzorging op je nemen?
Want in volpension (met dagelijks weidegang) kan je veel makkelijk een dag overslaan dan als je zelf verzorgt. Ik ben nu in volpension vaak maar een ruim uur kwijt aan paardlief (zonder reistijd) en dan heb ik ook nog 30-45 min gereden. Bij eigen verzorging mag je daar inderdaad zo'n 30 tot 60 minuten bijtellen.
Hoe je dat ervaart naast je werk hangt van jou af. Ik vind het heerlijk om na een dag vergaderen even een uurtje uit te waaien en laat er met liefde de TV voor staan. Maar ik ga maximaal 4x per week en mijn weekend is naast het paard ook absoluut voor de sociale contacten.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 17:33

Hoi allemaal,

Wat leuk om de al eerste reacties te lezen!!!
Het zijn hele duidelijke, eerlijke ervaringen; dank jullie wel!!! _/-\o_

Het klopt dat ik mezelf natuurlijk ook een aantal vragen moet stellen over geld, tijd, et cetera.
Dat doe ik zeker ook. Het volpension of een 'kale' stalling scheelt natuurlijk ook.
Ben zelf bijvoorbeeld financieel gezien al aan het 'doen alsof' alsof ik een paardje bij mij op stal heb staan.
Dus elke maand geld opzij voor stalling, hoefsmid, verzekering, enzo.
En da's mooi, want dan heb ik straks gelijk het geld, mocht ik tot koop besluiten :D

Mijn vraag is bedoelt om echt jullie ervaringen te horen. Van drukke mensen die op latere leeftijd hun 1e paard hebben gekocht.
Dus ik ben heel benieuwd welke er nog volgen! :))

Barb46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:43

Ik heb nu nog geen eigen paarden, maar help mij vriendin met haar 3 paarden. Die ik ook wel een beetje als eigen beschouw. Ze heeft ze momenteel bij huis staan. En zomers gaan ze weer naar de stal waar een mega wei bij is.
Je moet inderdaad bedenken hoeveel tijd je over hebt, of je inderdaad half of volpension wilt.
Misschien is het een idee om ergens een paardje te leasen, om te kijken of je het allemaal wel bevalt qua tijd.
En zet vooral alle kosten even voor jezelf op papier zodat je kan zien wat je maandelijks kwijt bent. Want een paard aanschaffen is inderdaad meestal niet het probleem, maar ja de kosten die er allemaal extra bijkomen.

Ik ga zelf binnenkort een kleinschalig paardenpension openen, dus dan komt voor mij eindelijk ook mij eigen paardje en ook ik kan me daar erg op verheugen. Hoewel ik mij verzorgpaarden erg zou gaan missen.

ATE

Re: Evraring gezocht van paardeneigenaren: wennen aan ritme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:49

ik heb na het overlijden van mijn man mijn eerste eigen paard gekocht
een mooie fries die op een manege staat
ik werk niet fulltime dus heb er gelukkig wel de tijd voor al ga ik eigenlijk altijd samen met me dochter die haar eigen pony heeft
we hadden eerst en paar dagen verzorgers
nu heb ik er nog 1 en mijn dochter niet dus moeten we elke dag heen
is niet erg hoor doe het graag
ik rij zelf veel mee met de lessen
ik vind het nog steeds heeerlijk
maar denk wel eraan dat je gewone sosiale leven een beetje op de klippen loopt omdat je eigenlijk altijd bezig bent met je paarden
zou zelf niet anders meer willen hoor leef nu op de manege heb daar hele fijne en lieve vrienden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:54

Ben op mijn 18e gaan rijden, heb op mijn 30e mijn 1e paard gekregen.

Geen dag spijt van gehad.
Kleine kanttekening, mijn paard liep dagelijks mee in de manege lessen, een vloek en een zegen zeg maar.
Ik werkte vaak tot 10 uur 's avonds dus dit was de enigste manier om zelf een paard op een stal te hebben staan.
(tegenwoordig staat ze ergens anders en hoeft geen lessen meer te lopen)

Ze kosten geld (dat kan je van te voren doorrekenen) en tijd..
Vooral tijd......
Elke dag, opnieuw, ook zon en feest dagen...

Heb ik daar spijt van? NEE! Aangezien ik vermoedelijk anders ipv ergens in de frisse buitenlucht te sporten,
ook maar voor de tv zou hangen...

Mijn dag indeling toen.. (heb nu ander werk)
07.45 uur naar je werk.. Tussen de middag, met wat geluk tijd om even uit te mesten! (half uurtje) op zijn vroegst 19.30 uur vrij, als gek naar stal, gauw paard pakken en toch nog meerijden in de les van 20.00 uur (net op tijd!)
(helaas werkte ik ook vaak tot 22.00 uur, wat was ik dan blij dat ze in een manege lesje had meegelopen!)
Paardje op stal zetten, wat freubelen... etc.. Dan is het al gauw uur of 22.00 (voor je deken voor de nacht erop kunt gooien)
Dan nog thuis eten, en volgende dag opnieuw..
elke dag... dat trok ik ook niet echt.. blij dat paard verhuisd is en baan ook!

Andere baan, andere indeling..
06.45 naar je werk.. 17.30 thuis van werk.. keuze, of direct naar paard.. of eerst eten... (ik kan niet eten voor ik ga rijden, ja 1 hapje..)
Als direct rijden, dan ben je ongeveer 19.30 klaar en kan je naar huis eten.
Als eerst naar huis (les om 20.00 uur of 21.00 uur) dan even wat rommelen, minihapje eten, wel koken alvast..??
Dan naar les, en laat thuis!!! Dan nog eten... douchen en naar bed..
Momenteel is mijn paard geblesseerd kost met dus stukken minder tijd..
Het is geen freubel paard, daar heeft ze niets mee.
Na mijn werk ga ik met haar wandelen... (aan halster, lange lijnen o.i.d.)
In de zomer was het makkelijk, stond ze in de wei, dus dan hoef je niet perse iets te gaan doen.
Kunt dus jezelf een dagje vrij geven, kan nu wei dicht zit niet meer.

Is allemaal wel te doen, maar je moet het wel echt willen.

Had op vorige stal wel verzorgers, hier niet.
Wel een probleem als je ziek bent.. Heb namelijk een principe ziek voor je werk, dan ook ziek voor je paard..
Dus meestal zit ik dan ook maar gewoon ziek op mijn werk..
In echt geval van nood, tja, dan moet ik iemand zo gek zien te krijgen iets met mijn paard te gaan doen......
(was gelukkig 1 x van de zomer, stond ze toch in de wei, toen gewoon aan stalgenootje gevraagd
of ze even wou kijken of er niets geks met haar was, haar paard staat met de mijne in de wei.
Me vervolgens sneller dan verstandig weer beter gemeld :Y) aangezien ik paard ook niet geheel kon negeren.)

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:07

Ook ik heb geen paarden verleden en op latere leeftijd (stuk ouder nog dan jij bent) een paard gekocht. Dezelfde vragen die jij jezelf nu stelt heb ik mijzelf ook gesteld! Eerst veel gelezen en gevraagd en rondgekeken en vervolgens gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een paard te leasen. Aangezien het op de pensionstalling waar ik sta zo is dat wanneer je least het paard ook 7 dagen in de week 24 uur per dag van jou is is het een mooie test om te zien of je het er uiteindelijk voor over hebt.

Ik heb een meer dan fulltime baan met minimaal 4 uur reistijd op een dag het is dus enorm schipperen. Het is druk in tijd, het is een financiele last maar ik heb er geen seconde spijt van gehad dat ik na het jaar leasen mijn paard uiteindelijk heb gekocht. In het lease jaar heb ik kunnen testen of ik voor mijn paard kon zorgen en er voldoende tijd voor kon vrijmaken! Ik heb gekozen voor volpension en in de zomer 24 uur weidegang en in de winter minimaal 8 uur zodat ik zeker weet dat als ik onverwacht een dag niet kan mijn paard de meest optimale verzorging krijgt. Daarnaast heb ik verschillende mensen op stal die eventueel voor hem kunnen zorgen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:27

Ik was 22 toen ik mijn paard kocht. Ik studeerde nog (ging van het hbo naar de uni) maar met het werken naast mijn studie erbij was ik toch wel een zeer dikke full-time baan zoet. Toen ik na 1,5 jaar aan het werk ging moest ik opnieuw in het ritme komen: namelijk vaste werktijden.

Ik ben erg blij dat ik het gedaan heb in die tijd, het is heerlijk om na een drukke dag op werk na veel gesprekken even niets aan je hoofd te hebben en te kunnen uitwaaien. Mijn paard staat op een doe- het zelf stal en dat maakt het wel wat pittiger: alles, behalve voeren, doe ik zelf. Gelukkig heb ik voor 1 dag een vriendin die mijn paard verzorgt, dan heb ik iig één paardloze dag voor mezelf om andere 'dingetjes' te regelen.

Qua geld, tja het kost wat maar ik kan het ophoesten. Sterker nog, in april komt er als het goed is een hummel bij!

Kortom, het kost geld, energie, inzet en spierkracht maar als je echt wilt dan is dat geen enkel probleem!

Maar eerlijk is eerlijk, als het echt rotweer is, waait, regent en tegen het vriespunt aanzit baal ik ook wel eens... Maar genieten doe ik echter vaker! :D

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:06

Ik was 30 toen ik mijn eigen paard kocht, reed hiervoor altijd wel paarden voor anderen mensen maar was daar ook geheel verantwoordelijk voor qua zorg...daar had ik dus al ervaring in...

Ik woon alleen, heb een koophuis en een auto die onderhouden moet worden. Financieel ga je een hele verplichting aan maar als je het kan redden....waarom niet! Je krijgt er zoveel vreugde en liefde voor terug!

Ik werk onregelmatig, mijn paard word binnen en buiten gezet en er word gevoerd dus dat hoef ik niet te doen...verder kan ik eigenlijk altijd wel naar mijn paard toe maar het scheelt ook een stuk dat ik geen kids heb en pas weer sinds kort een partner (die het wel leuk vind om mee te gaan dus dat scheelt ook)
Verder moet je er wel rekening mee houden dat lange vakanties er vaak niet meer inzitten zonder dat er een heleboel regelwerk bij komt kijken...je paard moet die periode toch ook verzorgd worden tenslotte..

Ik rij wedstrijden, ben actief op de rijvereniging dus ook dat kost genoeg tijd maar dit is natuurlijk een keus die je zelf maakt.

Zoals al eerder benoemd : achter deze keuze moet je niet 100 maar 200 % staan maar tot nu toe heb ik daar nog geen moment spijt van gehad!!

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:32

Is 40 jaar oud genoeg? Ik heb op m'n 40e mijn eerste eigen paard gekocht. Daarvoor verzorgpaarden gehad en heel veel uren op een manege doorgebracht.

Mijn paard staat in een pensionstal waar ze zomer en winter overdag buitenkomt. 's Morgens wordt ze gevoerd en daarna naar de wei gebracht en 's middags de omgekeerde volgorde. Ik moet zelf de stal doen en zorgen dat ze hooi krijgt. ('s Avonds een berg hooi in de stal en 1 ervoor die 's morgens in de stal wordt gegooid).

Normaal gesproken combineer ik dit ook met een full time baan (nu ff tussen 2 banen ;)) Ik vond het een pittige overgang en heb soms nog een opgejaagd gevoel over wat ik allemaal nog "moet". Meestal gaat het beter als ik mezelf even help herinneren dat dit nu mijn lifestyle is (maar ja ik ben dan ook al wel heel oud haha dus wellicht toch wat minder flexibel...).

Toch heb ik op een gegeven moment besloten om 1x per week mijn paard over te laten aan een verzorgster. Dat geeft toch wat meer lucht en werkt pima voor mij. Bijkomend voordeel is dat ik nooit een probleem heb als ik eens niet kan, mijn verzorgster neemt de verzorging graag over. Voordeel van een pensionstal is vooral ook dat er sowieso altijd wel iemand te vinden is die in geval van nood je paard de nodige verzorging kan geven.

Thuis heb ik alleen de zorg voor mijn kat en hij vindt alles goed zolang hij maar wat te eten heeft. Een erg makkelijke huisgenoot dus.

Ondanks dat ik het toch best moeilijk vind om het juiste ritme te pakken te krijgen heb ik geen moment spijt gehad van mijn beslissing. Het hebben van je eigen paard ervaar ik als een verrijking van mijn leven. Daarbij probeer ik in alle opzichten zo te leven dat ik geen spijt ga krijgen van dingen die ik niet gedaan heb. Er is per slot van rekening altijd wel een reden te vinden om iets niet te doen.

En tot slot, het klinkt gevoelloos ik weet het, maar, als het niet gaat dan kun je een paard weer verkopen. Okee ik moet er werkelijk niet aan denken dat dit ooit nodig zou zijn maar het kan wel. En die wetenschap kan het wel net even een wat minder zwaar gevoel geven in de verantwoordelijkheid die je op je neemt.

Ik wens je veel wijsheid in het nemen van de voor jou juiste beslissing.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:38

Over geld kunnen we kort zijn, je hebt gewoon een goede baan nodig om een paard te kunnen betalen wanneer dat naast een huis en andere financiële verplichtingen moet. Ik roep altijd dat je 500 euro per maand opzij moet kunnen zetten zonder met je ogen te knipperen. Dan kun je een paard betalen. Immers, als de wasmachine stuk gaat, de waterleiding springt, je auto een hele grote beurt nodig heeft èn je TV het opgeeft, moet je nog steeds dat paard kunnen betalen. Dan heb je dat geld heel hard nodig om voldoende reserve op te bouwen en te onderhouden, zonder dat je gierig moet worden. Een deel is natuurlijk ook keuzes maken. Zes keer per jaar op vakantie wordt misschien its lastiger, vier auto's voor de deur misschien ook wel, maar als die uitwassen niet aan jouw bested zijn, dan zal het je warschijnlijk ook minder moeite kosten.

Paarden kosten tijd en geld. Een deel van die tijd kun je "kopen" door voor wat meer geld meer werk bij de pensionhouder neer te leggen, ook dat is een kwestie van keuzes en wensen. Afhankelijk van hoe je het doet, moet je vlug op 1,5 tot 3 uur per dag rekenen dat je kwijt bent. Sta je vol-pension, zoals ik, dan is er geen strikte noodzaak om elke dag te gaan. Daarmee win je ook weer tijd. Ik ga zo'n vijf a zes keer per week naar mijn paard, maar een stalgenoot die wat verder weg woont, komt maar vier keer. Allemaal geen punt, kwestie van een goed pension met heldere afspraken, die ook worden nagekomen.

Ik kan niet bepalen of jij de ruimte hebt (tijd en geld) om het te doen maar wat ik je wel mee wil geven: maak goede afspraken met de pensionhouder en zorg dat die afspraken worden nakomen!! DAT is namelijk het grootste struikelblok!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:54

TS, ik voldoe niet helemaal aan je eisen ;-) Ik heb een pony gehad van mijn 14e t/m mijn 18e, daarvoor reed ik gewoon in manegelessen en nu heb ik een paard (ik heb hem gekocht toen hij 5 maanden was, hij heeft in de opfok gestaan tot hij 3 was en nu is hij 4,5). Ik werk full time, wat in de praktijk neer komt op zo'n 45 uur per week. Ik moet elke dag naar stal, want ze worden niet buiten gezet oid. Wel wordt er gevoerd en gemest. Ik rij ongeveer 4 a 5 keer per week, de rest van de dagen gaat hij los in de paddock en in de zomer gaat hij zoveel mogelijk de wei op. Het kost behoorlijk veel tijd natuurlijk. Op sommige dagen heb ik veel reistijd (files) omdat ik dan les heb en dus op een vaste tijd op stal moet zijn. De andere dagen probeer ik na de files te gaan en kost het dus eigenlijk minder tijd. Sinds kort heb ik een bijrijdster die hem twee keer per week gaat doen. Ik heb er bewust voor gekozen om een bijrijdster voor doordeweekse dagen te zoeken, omdat dat mij wat meer rust geeft en ik dus twee avonden "voor mezelf heb". Voor de rest ben ik het helemaal met de anderen eens: je kunt alleen zelf bepalen of het voor jou haalbaar is en zorg dat je goede afspraken maakt. Heel veel succes met het nemen van je beslissing!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:09

ook ik voldoe niet helemaal maar wel naast 25/35 uur werken stal met 2 paardjes ook nog op 2 km van huis sochtends buiten zetten voor werk savonds mesten rijden enz daarbij moet ik ook zelf hooi gaan halen brok enz en ik geniet er elke dag weer meer van kost hoop geld(rij ook wedstrijden erbij) en enorm veel tijd ben gerust savonds na werk tot 10/11uur nog op stal bezig nou scheeld dat ik nog thuis woon werk en paarden in het dorp is en ik nog wel eens ochtend of middag vrij ben

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 11:15

Beste allemaal,

Wat een leuke reacties zeg, dank jullie wel! Heel leuk om te lezen hoe jullie de aankoop en verantwoordelijkheid van een eigen paard ervaren :)

Het is voor mij heel fijn om jullie ervaringen te lezen. De uiteindelijke afweging blijft natuurlijk bij mij, maar ik vind het persoonlijk ook erg prettig om te lezen hoe anderen dit ervaren. In mijn omgeving hebben de meeste mensen namelijk al van kindsaf aan een paard. En dan is het toch anders...

Ook heel fijn om te zien wat ik ervan verwacht, over het algemeen klopt met jullie ervaringen. Bijvoorbeeld de opmerkingen over tijdsindeling. En iemand heeft een bedrag van 500,- in de maand genoemd; dat is dus precies het bedrag wat ik momenteel maandelijks opzij zet. Daarmee doe ik dus 'net alsof' ik een paardje heb. Dan kan ik dus alvast wennen aan de financiele consequenties :D .

Zoals in mijn 1e post staat lease ik momenteel een paard 4 dagen in de week. Dat is op dit moment voor mij ideaal. Maar het is toch aan het kriebelen en het zal vast niet heel lang meer duren voordat ik 'klaar' ben en toe ben aan een eigen paard! Misschien is het wel een idee om aan de manege-eigenaar te vragen of ik die andere drie dagen nog een paardje kan doen... om dus ook een beetje te wennen aan het tijdsaspect... 8-)

Misschien klinkt het wel een beetje 'mutserig' voor jullie om te lezen hoe ik dit aanpak.
Het is ook niet zo dat ik het zie als een echte 'opoffering' ofzo hoor!
Maar ik vind het echt 'niet niks' om de verantwoordelijkheid te hebben voor een eigen paard.
En daar wil ik me dus echt goed op voorbereiden.
De wens is er namelijk.... :o
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 03-12-09 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:15

Rumpleteaser, als je het echt wilt, gaat het vanzelf. Toen ik 25 was heb ik mijn eerste eigen paard gekocht. Dat was een beetje tegen de stroom in, want ik voldeed niet aan die 500 euro regel van ikke en moest dus ook heel veel dingen gaan laten waar ik eerst mijn geld aan uitgaf, kleding, uitgaan en nog wat van die dingen die je eigenlijk makkelijk kan missen. Inmiddels sta ik er veel beter voor, ben al aan mijn tweede paard en heb er nog steeds veel plezier in. Mijn paard staat volpension op een pensionstal en hij staat overdag buiten. Als ik op stal ben kan ik gewoon lekker al mijn tijd aan hem besteden en hoef ik me verder nergens druk om te maken. Een paard hebben is duur en kost veel tijd, maar voor mij is het elke cent en elke minuut dubbel en dwars waard. Als dat niet zo is, dan moet je het niet doen. Voordat ik een paard kocht was ik ook al heel veel met paarden bezig, ik was altijd op de manege, heb er ook gewerkt, reed veel paarden bij enzovoort.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:24

Rumpleteaser schreef:
Mijn vraag is bedoelt om echt jullie ervaringen te horen. Van drukke mensen die op latere leeftijd hun 1e paard hebben gekocht.
Dus ik ben heel benieuwd welke er nog volgen! :))

Wat is druk??
Ik heb 5 kids tussen de 10 en 15, een baan van 16 uur buitenshuis, een vakantiehuis voor mensen die met hun paard op vakantie willen en wij hebben 8 paarden. (2 paarden voor het vakantiehuis, mijn dressuurpaard, mijn boscrosspony, de pony van onze jongste dochter en de paarden van mijn instructeur, een jaarling, een veulen en een 5-jarige staan ook bij ons op stal.
Ik heb om mijn 41e mijn 1e eigen paard gekocht, ben tot mijn 19e wel altijd met paarden bezig geweest, Deurne gedaan, springwedstrijden gereden etc. maar toen ben ik er ruim 20 jaar uitgeweest.
Wij hebben alle faciliteiten aan huis, wei voor de deur, grote rijbak achter het huis.
En ja, het is druk, maar ook ontzettend leuk. Ik kan heerlijk genieten van het uitzicht op het bankje voor het huis.
Ik rijd niet iedere dag, mijn dressuurpaard pak ik 3 a 4 keer in de week, de boscrosspony alleen als het nodig is en de vakantiehuispaarden worden alleen gereden als er mensen in het vakantiehuis zijn of als mijn man een buitenrit wil maken. Pony van dochter wordt 3 x per week gereden.
Paarden staan de hele dag buiten in de wei en alleen dressuurpaard, boscrosspony en het rijpaard van mijn instructeur gaan in de winter 's nachts naar binnen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat er maar weinig mensen zijn die zich in de zelfde "ideale" situatie bevinden als ik dat doe. Als ik mijn paard op een manege of pensionstalling had moeten zetten, had ik waarschijnlijk helemaal niet meer gereden en een andere hobby gezocht.
Laatst bijgewerkt door Noppert op 03-12-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:26

Ik was 33 dat ik mijn eerste paard kocht, en het is in het begin best wel wennen dat je er dagelijks naartoe moet, en de eerste maand vooral is erg vemoeiend. Mijn sociale contacten zijn gaandeweg verplaatst naar stal en de mensen die er staan, de familie is er aardig bij ingeschoten. Ik heb en had geen partner waar ik rekening mee moest houden dus kon mijn eigen tijd indelen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:33

Ik heb ook na jaren manegeruiter en een verzorgpaard (eens maar nooit meer) een eigen paard gekocht. Ik werk fulltime en heb mijn paard in volpension staan bij een kleine pensionstal met wat minder luxe faciliteiten, maar wel een buitenbak die bijna altijd goed te berijden is en dagelijks weidegang of paddock. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik in die paar uur die ik heb per dag lekker met het paard bezig te ipv al die dingen erom heen, daarnaast kan ik, omdat hij dagelijks buiten komt, ook met een gerust hart een dag overslaan als het niet lukt ivm andere sociale verplichtingen. Ik weet immers dat de stal schoon is, hij lekker buiten heeft gestaan en hij zijn eten krijgt.

Het bevalt mij prima, en financieël gezien kan ik evengoed op vakantie, mijn huis onderhouden en sparen.

Als je met de tijd zit te worstelen kan je altijd nog overwegen om een bijrijder te nemen voor een paar dagen om zo je handen wat vrijer te houden. Ikzelf heb jarenlang iemand voor 1 dag in de week gehad, die is er nu mee gestopt en doe het nu alleen, maar als je je tijd een beetje slim indeelt lukt het prima.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:14

Op mijn 18e kreeg ik van mijn vriend een paard :o
Naast mijn studie werkte ik 10 uur in de week om mijn paard te kunnen betalen.
Financieel kon ik het net opbrengen, moest er dus veel voor laten.
Mijn vriend sprong bij in geval van nood, bijv met een gepeperde dierenartsrekening.

Het paard stalde ik op een pensionstalling met binnen en buitenbak, alles werd voor je gedaan.
Helaas hadden ze toen nog geen paddocks waardoor je in de winter dagelijks moest gaan om je paard beweging te geven.
Soms lukte het qua tijd niet en dat gaf me best een schuldgevoel.
Gelukkig kwamen er later leuke stalgenootjes, die in overleg best bereid waren om af en toe eens je paard los te laten. Andersom deed ik hun paarden dan ook wel eens.

Toen ik ging verhuizen en 40 uur ging werken kwam mijn paard op een stal te staan op een 100 meter van mijn werk.
Op die stal moesten we alles zelf doen.
Voor werktijd ging ik voeren en opstrooien, tussen de middag deed ik mijn paard naar buiten en na werktijd zette ik het paard op stal en gaf voer. Dan naar huis koken, eten voor de televisie, afwassen, omkleden en naar stal om te rijden.

Dit beviel mij erg goed, maar is alleen haalbaar als je stal, werk en huis dicht bij elkaar hebt.
Bovendien had ik een fijne werkgever, die het bijv. toestond met regen mijn paard even snel binnen te halen.

Op een gegeven moment ging het toch wat opbreken, en ben ik 32 uur gaan werken.
Dan heb je tenminste tijd om eens met je vriendinnen af te spreken, het huishouden te doen etc.
Mijn vriend is zelfstandig en maakt erg veel uren, dat heeft er ongetwijfeld mee te maken gehad.

Tegenwoordig werk ik aan huis, voor 24 uur in de week en hebben we de paarden ook aan huis staan.
Soms mis ik mijn stalgenootjes, maar voor de rest is het ideaal!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:36

Hier een moeder van 2 kinderen (3 en 5 jaar), een baan voor 32 uur, 2 honden en 2 katten, een huishouden, meerdere hobbies (hardlopen en creabea gedoe) en dan nog een paard erbij. Ik heb mijn paard 1,5 jaar geleden gekocht en nog geen moment spijt van gehad. Ik geef toe, af en toe vind ik het best druk maar beter dat dan iedere avond uitgezakt voor de TV. Door alle activiteiten krijg ik ook weer een boel energie.

Mijn 6 jarige Tinkerruin staat op een volpension stal 10 min rijden van mijn huis, krijgt van de stalhouder zijn natje en zijn droogje en wordt dagelijks buiten gezet. Verder als de stalhouder ziet dat er iets niet in orde is, belt hij direct. Daarnaast heb ik stel fijne stalgenoten die ook een oogje in het zeil houden, mocht ik niet kunnen door bv vakantie of ziekte etc.

Zelf ga ik door de weeks 's avonds naar stal op de ma, woe en vrij. Di en do niet want dan wil manlief hardlopen. Deze dagen ga ik een half uur eerder weg op mijn werk, rij langs stal, geef paard een aai over zijn bol, een poetsbeurt en wat lekkers, check of alles goed is en ga dan door de kids ophalen van school. En in het weekend ga ik de ochtenden. Uitslapen doen we niet meer, onze 2 koters zijn meestal al op 7 uur wakker, heb je nog wat aan je dag, zucht. Doordeweeks staat in het teken van les en bakrijden/dressuren, de weekenden in het teken van een lekkere buitenrit soms alleen soms met stalgenoot. Kunnen zo wel een tocht van 3 a 4 uur maken, heerlijk.

Ik betaal maandelijks rond de 350 euro aan stallingskosten, voer, hoefsmit, wormenkuur, enting, verzekering etc. Daarnaast hebben wij een spaarrekening waar altijd minimaal 2500 euro op staat voor de onvoorziene kosten (apparatuur wat kapot gaat of dierenarts kosten voor honden, katten of paard).

Mijn reden voor een eigen paard was ook dat hij/zij dan ook echt van mij was. Was voor mijn eigen paard bijrijder en ik was dan toch een stuk voorzichtiger, omdat hij van een ander was. Het voelde echt anders. En daarvoor had ik rijles op een manege maar iedere week 1 uur rijden vond ik veel te weinig.

O ja, ben 35, dus op mijn 33e pas een eigen paard gekocht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:08

Rumpleteaser schreef:
Beste allemaal,

Wat een leuke reacties zeg, dank jullie wel! Heel leuk om te lezen hoe jullie de aankoop en verantwoordelijkheid van een eigen paard ervaren :)

Het is voor mij heel fijn om jullie ervaringen te lezen. De uiteindelijke afweging blijft natuurlijk bij mij, maar ik vind het persoonlijk ook erg prettig om te lezen hoe anderen dit ervaren. In mijn omgeving hebben de meeste mensen namelijk al van kindsaf aan een paard. En dan is het toch anders...

Ook heel fijn om te zien wat ik ervan verwacht, over het algemeen klopt met jullie ervaringen. Bijvoorbeeld de opmerkingen over tijdsindeling. En iemand heeft een bedrag van 500,- in de maand genoemd; dat is dus precies het bedrag wat ik momenteel maandelijks opzij zet. Daarmee doe ik dus 'net alsof' ik een paardje heb. Dan kan ik dus alvast wennen aan de financiele consequenties :D .

Zoals in mijn 1e post staat lease ik momenteel een paard 4 dagen in de week. Dat is op dit moment voor mij ideaal. Maar het is toch aan het kriebelen en het zal vast niet heel lang meer duren voordat ik 'klaar' ben en toe ben aan een eigen paard! Misschien is het wel een idee om aan de manege-eigenaar te vragen of ik die andere drie dagen nog een paardje kan doen... om dus ook een beetje te wennen aan het tijdsaspect... 8-)

Misschien klinkt het wel een beetje 'mutserig' voor jullie om te lezen hoe ik dit aanpak.
Het is ook niet zo dat ik het zie als een echte 'opoffering' ofzo hoor!
Maar ik vind het echt 'niet niks' om de verantwoordelijkheid te hebben voor een eigen paard.
En daar wil ik me dus echt goed op voorbereiden.
De wens is er namelijk.... :o

Pin je niet te hard vast op exact die 500 euro :D Ik bedoel ermee te zeggen dat je fors meer geld opzij moet kunnen zetten dan enkel de stalling van je paard. Grofweg is de helft direct voor het paard, inkl "lange termijn investeringen" zoals een zadel en de andere helft om je financiële buffer op te bouwen en te onderhouden. Ook hier geldt weer dat je het moet zien als richtlijn. Ik kom hier weleens pensionprijzen tegen voor één paard, waar ik fluitend twee paarden van heb staan en dan nog ruim geld over houdt. Het is dus ook afhankelijk van de plaats waar je woont.

Ik vind je niet mutserig. Het is erg verstandig om er goed over na te denken. Je bent zelfs al zo wijs om jezelf de financiële beperking op te leggen die lijkt op het bezit van een paard. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Wanneer je daadwerkeijk die 500 euro per maand kunt missen, zonder in de problemen te geraken, dan is de kans erg groot dat je jezelf ook gewoon een paard kunt permiteren.
Om nu dus gewoon de verzorging zodanig op te nemen dat het lijkt alsof je een eigen paard hebt, zal je alleen maar meer leren over je eigen flexibiliteit +:)+ Doe dat dus vooral, wanneer die kans zich voordoet.

Lees daarna alle topics eens door van al die "opgelichte" en "bedrogen" mensen en vooral de opmerkingen over wat ze hadden moeten doen VOORDAT ze daadwerkelijk dat specifieke paard kochten dan is de kans al erg klein dat je zelf in diezelfde valkuil stort. Je klinkt althans verstandig genoeg om dat niet te doen.
Gaat vast helemaal goed komen met jou en je paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:34

Ik was 21 toen mijn eerste eigen paard kwam.
Het was voor mij niet geheel nieuw, want ik had al een aantal jaren 1 of 2 verzorgpaarden waar ik dagelijks heen ging en ook zelf uit moest mesten enzo...

Ik heb vanaf de eerste dag mijn paard elke dag zelf verzorgd en ook altijd op stallen gestaan waar ik zelf uit moest mesten, en soms ook voeren/buiten-/binnenzetten, dit naast een fulltime baan.
Eerst thuiswonend en zonder relatie, later samenwonend...

Ik heb inmiddels mijn 2e paard, ga er nog steeds elke dag heen en moet nog steeds zelf het stalwerk doen en ik zet ook altijd mijn eigen voer klaar.
Ik ben er meestal minimaal 2 uur aan kwijt, op dagen dat ik niet rijd ben ik soms sneller klaar, maar dagen dat ik echt goed de stal doen, rijd, uitgebreid poets etc ben ik ook vaak langer bezig...
Dit kun je natuurlijk zelf plannen, dagen dat ik weinig tijd heb ik doe ik minder en doe ik het sneller, en dagen dat ik meer tijd heb doe ik de dingen uitgebreider...

Wat wel scheelt is dat mijn paard er elke dag uitkomt, dan kun je op dagen dat je weinig tijd hebt en niet rijdt vrij snel klaar zijn als dat nodig is...