Verkoper haalt paard niet op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SjilliejJj

Verkoper haalt paard niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:19

Allereerst: ik weet niet waar dit topic hoort. Wil iemand het verplaatsen als het niet goed staat?

Vooraf:

Bij een handelstal wezen kijken voor een paardje, wegens studie had ik onvoldoende tijd om mijn huidig paardje te rijden (6 jarige merrie).
Daardoor was ik dus bij deze handelstal terecht gekomen die wel interesse had om mijn goed aangereden paard in te ruilen tegen een jong paard, dat nog een jaartje de weide op kan.
Daarop was afgesproken dat het paardje naar mij toekwam op proef, ik zou dan na 14 dagen laten weten of ik het paard neem. Het paard is bij ons gebracht door de handelstal.

Nu:

6 maanden later staat het paard nog steeds bij ons. Ik heb de handelstal al tig keer proberen te bellen maar er wordt niet opgenomen.
Daarbij heb ik al mails verstuurd endergelijke maar ik krijg nooit respons.
Nu is onze vrachtwagen in ombouw, kan nog even duren en wij hebben geen BE rijbewijs dus van huren is niet zozeer een optie.

We hebben het paard laten keuren door onze dierenarts, wat blijkt: niet correct.
Paard staat mager; krijgt onbeperkt hooi, 3 kg wortelen, maïs en krachtvoer.
Al onze paarden staan eerder te dik als te mager dus er scheelt wel echt wat aan dat hij na 6 maanden voeren nog steeds niet goed in zijn vel staat.

Het is een super lief paard maar ik wil mij er niet aan gaan hechten.

Inmiddels heb ik deze 6 maanden alle onkosten zoals dierenarts, hoefsmid, tandarts en voer end. op mijn rekening genomen. Opzich niet erg maar nu mag het wel gaan ophouden, ik moet ook super hard werken om dit allemaal te bekostigen.

Hoe los ik dit op? Door de week ben ik op school, in het weekend werk ik en is de stal dus gesloten na mijn werk.
Vind het zo sneu voor het paardje, maar ik ben echt radeloos.

Hoe kan ik best handelen?

mysecrets

Re: Verkoper haalt paard niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:22

Langsgaan bij de betreffende handelsstal een optie?

Alja

Re: Verkoper haalt paard niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:23

wat belachelijk zeg..
is de stal niet bij je in de buurt zodat je langs kunt gaan?

saskiaojan

En je eigen paard dan, die staat op de handelsstal?

ikkedus

Tja, ik zou de keuze gaan maken: welko kosten wil ik nog betalen? Betaal je door aan de onkosten bij jou OF investeer je geld in het huren van iemand die dat paard voor je gaat terug brengen? Er zijn mensen zat die je willen helpen voor een vergoeding en ook bedrijven die dit beroepsmatig doen.
Mijn keuze zou zijn: optie 2!
Ik hoop dan wel dat je er met die handelaar ook uit gaat komen en dat je er dan een geschikt en gezond paard voor jou gaat vinden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:24

heb je iets getekend toen je hem ging halen?

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:24

Laurabyoux schreef:

Dat ligt moeilijk i.v.m school en werk.

Eerst belde de handelaar erg vaak, nu heeft hij al 2 maand niet meer van zich laten horen.

Maar als ik bij de handelaar langs kan gaan, hoe handel ik dan best?
Ik ga er vanuit dat die man erg dwars gaat doen, anders had hij mij toch al lang gecontacteerd.
Ben er zelf ook niet zo tevreden over eigenlijk :(

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:25

Liezel1 schreef:
heb je iets getekend toen je hem ging halen?

Ik heb getekend dat ik hem op proef neem.
Bij akkoord gingen we onderhandelen over de inruil of dat ik gewoon de koopsom van 5000 euro betaal.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:26

ik ken ook iemand en die had precies het zelfde als wat jij hebt en die hebben hem opgebeld met een andere telefoon en toen namen ze wel op en gezegd dat die dat paard op moest komen halen en zo niet dat ze hem los lieten , Maar hij werkte nog met een andere stal samen en anders zouden ze dat paard daar naar te brengen en dan moest die maar zien en toen heeft die hem uit eindelijk volgens mij wel opgehaald,Maar ik zou er toch wel werk van maken anders kom je misschien wel nooit meer vanaf

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:27

Is er daarin ook iets geregeld voor de termijn dat je hem op proef kreeg? Staat er iets op papier over de keuring en de gevolgen? Staat erin hoe je de handelaar op de hoogte moet stellen van het feit dat je het paard niet wilt aanschaffen?

Clouwdy

SjilliejJj schreef:
Laurabyoux schreef:

Dat ligt moeilijk i.v.m school en werk.

Eerst belde de handelaar erg vaak, nu heeft hij al 2 maand niet meer van zich laten horen.

Maar als ik bij de handelaar langs kan gaan, hoe handel ik dan best?
Ik ga er vanuit dat die man erg dwars gaat doen, anders had hij mij toch al lang gecontacteerd.
Ben er zelf ook niet zo tevreden over eigenlijk :(

Ik begrijp uit je eerste post dat je het paard 14 dagen op proef zou hebben. Je hebt de handelaar tot 2 maanden terug vaak gesproken, toen had je het paard ca 4 maanden, heb je hem toen dan niet aangegeven dat de deal niet door gaat?
Laatst bijgewerkt door Clouwdy op 28-11-09 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

piecon

Hoe zit het met de papieren van het paard? Als jij die hebt kan hij je wel tot eigenaar bombaderen. Is het van het paard af. Ik zou ens met de rechtswinkel gaan praten.Straks kom je helemaal voor onvoorziene uitgaven.

risky

staat jouw paard al op de handelsstal? is die misschien al weer doorverkocht dat die man daarom geen contact meer met je opneemt?
of misschien ligt die man wel in het ziekenhuis oid dat hij niet kan reageren

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:27

alja schreef:
wat belachelijk zeg..
is de stal niet bij je in de buurt zodat je langs kunt gaan?

De handelstal is een uur rijden voor ons, het is op zich wel een optie maar het is nogal een drukke stal.
We zijn er vorige keer nog een keer heen geweest, toen hebben we gewoon een uur extra moeten wachten voordat er iemand was die mij kon verder helpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:28

Heb je dan wel na die 2 weken aangegeven of je hem wel of niet wilde hebben?

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:29

risky schreef:
staat jouw paard al op de handelsstal? is die misschien al weer doorverkocht dat die man daarom geen contact meer met je opneemt?
of misschien ligt die man wel in het ziekenhuis oid dat hij niet kan reageren

Het is een grote handelstal, ze hebben verschillende verantwoordelijke.

Mijn paardje staat gelukkig nog gewoon bij ons, maar ik ben gewoon super bang dat hij een keer mijn gezond paard komt ophalen of wat dan ook.
Ik heb geen papieren van het paard, die zijn nog bij de handelstal (logisch eigenlijk)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:30

een heel raar idee hoor ...

misschien heeft hij jouw oude paard die je naar hem hebt gebracht al verkocht en probeert jou zo te ontwijken door
de telefoon en dergelijken niet op te nemen.

ik hoop zo dat mijn gedachten niet juist zijn voor je ...

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:30

piecon schreef:
Hoe zit het met de papieren van het paard? Als jij die hebt kan hij je wel tot eigenaar bombaderen. Is het van het paard af. Ik zou ens met de rechtswinkel gaan praten.Straks kom je helemaal voor onvoorziene uitgaven.

Daar panikeer ik dus ook om. Stel je voor dat ie een keer uit de weide glipt, schade veroorzaakt endergelijke of dat ie sterft, koliek krijgt of wat dan ook.
Dan zit ik dus zwaar in de ****.

Ik heb meerdere keren aangegeven dat de koop niet doorging.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:31

owke ik ziet nu net pas dat je 'oude' paard nog steeds bij
jou staat, mijn excuses !

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:31

Ik zou hoe dan ook naar een juridisch loket gaan (weet niet hoe dat in belgie heet).

Want óf het bedrijf bestaat nog en dan krijg je een hoop gedoe over het geld dat je van ze wil. Dan zal je aangetkende brieven moeten sturen, ze in gebreke moeten stellen etc. etc. Een advocaat is dan wel handig.

Of ze bestaan niet meer/zijn failliet/onvindbaar en dan moet je zeker weten of je in je recht staat om het paard zelf verder te verkopen.

Ik vind het trouwens wel een beetje mal dat je dit al 6 maanden laat duren en eigenlijk geen actie hebt ondernomen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:32

Ja als je getekend hebt voor 2 wkn proef en hij staat na een half jaar nog steeds bij jou, ben ik bang dat je met het paard 'opgescheept' zit.
Ook geef je aan dat de handelaar sinds 2 mnd geen contact meer met je opneemt, waarom heb je daarvoor dan niet aangegeven dat je het paard terug wilde brenegn en ook daadwerkelijk daad bij woord gevoegd.
Binnen een half jaar na aankoop mag je een paard nog terug brengen mits er een probleem bij het paard is die hij op de handelsstal al wel gehad heeft maar daar niet naar voren is gekomen (verborgen gebrek dus) Dit zijn de regels in NL weet niet hoe het in België is...
Ben er igg bang voor dat je gewoon eerder en krachtiger had moeten optreden je zit nu (nl wetgeving dan) buiten alle periodes waarin je een paard onder bepaalde voorwaarden terug mag doen aan de handelsstal

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:32

Als ik jou was zou ik er heen gaan hoor, dit is echt niet normaal, wat staat er in het contract? Staan die 14 dagen daar in en vanaf welke datum dat in ging? Lastig zeg... Toch zou ik er heen gaan. Staat jou paard daar wel al op die handelsstal of staat je eigen paard nog bij jou op stal? Als die bij die handelsstal staat, zou het bijvoorbeeld kunnen dat hij jou paard al verkocht heeft, dat hij daarom niet reageerd...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:33

Lijkt me wel een keer tijd om in ieder geval dingen schriftelijk aan te pakken en hem een datum te geven waarvoor het paard opgehaald moet worden en dat alle kosten die je daarna maakt voor de handelaar zijn. Aangetekend versturen en eventueel een advocaat inschakelen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:33

SjilliejJj schreef:
Ik heb meerdere keren aangegeven dat de koop niet doorging.

op schrift of met getuigen hoop ik?

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:34

Waves schreef:
Ik zou hoe dan ook naar een juridisch loket gaan (weet niet hoe dat in belgie heet).

Want óf het bedrijf bestaat nog en dan krijg je een hoop gedoe over het geld dat je van ze wil. Dan zal je aangetkende brieven moeten sturen, ze in gebreke moeten stellen etc. etc. Een advocaat is dan wel handig.

Of ze bestaan niet meer/zijn failliet/onvindbaar en dan moet je zeker weten of je in je recht staat om het paard zelf verder te verkopen.

Ik vind het trouwens wel een beetje mal dat je dit al 6 maanden laat duren en eigenlijk geen actie hebt ondernomen.

Het gerecht enzo vind ik best eng. Na wat opzoek werk ben ik erachter gekomen dat er in deze handelstal een keer gestolen paarden zijn teruggevonden.
Mijn hemel als mijn paarden gestolen zouden worden, wat dat betreft ben ik bang van het paardenwereldje.

Ik heb in die 6 maanden al vaak gemaild en gebeld. In het begin heb ik ze nog aan de lijn gekregen, zou opgelost worden en blabla maar uiteindelijk dus geen contact meer