Paspoort? alsjeblieft help me!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

K.imberly

Paspoort? alsjeblieft help me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:38

Ik weet niet of het hier goed staat. Zo niet: verplaats het dan maar.

Ik zal het verhaal kort proberen te houden :P

Ik heb iets langer dan anderhalf jaar geleden mijn pony overgenomen van de mensen bij wie ik haar vroeger verzorgde. Het gaat om een oude pony, van 30 jaar met artrose in beide achterbenen (ze word dan ook niet meer bereden). Mijn vader heeft er toen voor gezorgt dat ik haar overnam, omdat ik haar anders in dezelfde tijd zou verliezen (handelaar > slacht) als mijn moeder, die lange tijd ziek was geweest en nog maar een week te leven had.
Onder die omstandigheden heb ik nog wel naar de papieren gevraagt, maar die waren zegmaar kwijtgeraakt bij de verhuizing.

Daarna heb ik daar niet meer zo mee gezeten of over nagedacht, maar nu begin ik me er wel zorgen om te maken. Ik ben namelijk van stal verandert, zodat ze dichter bij huis staat, in een omgeving met veel groen zodat haar hoefjes ook minder slijten door het over de grond gesleep en voor haar loopt het ook fijner. Verder is ze dikke maatjes met een ander paardje daar, waarmee ze overdag samen in de paddock staat.

Nu is mijn probleem, dat dat dus een bedrijf is, waar ik nu sta. Opzich niet erg, maar nu is me verteld dat ook voor hele oude pony's het altijd verplicht is dat ze een paspoort hebben. Ik heb dus geen idee of ze die heeft en heb ook geen verdere papieren van haar. Ik kreeg laatst wel bericht van de vorige eigenaren dat ze de 'papieren' hadden gevonden, en dat ik ze maar een keer moet ophalen, alleen ik weet niet of het hier om paspoort én/of alleen stamboek papieren.
Ook is me verteld dat, stel mijn meisje komt te overlijden en word opgehaald door zo'n bedrijf, dat ze dan de paspoorten controleren.

Ik weet niet waar je verder dat paspoort allemaal voor nodig hebt, behalve dan als je over de weg wilt wat wij dus niet doen., en of het klopt wat ze zeggen. In ieder geval weet ik dat het sinds 2004? verplicht is.

Nu zijn ze met een speciaal apparaatje over haar hals gegaan en is gebleken dat ze geen chip heeft. Maar als een paard geen chip heeft, betekend dat dan ook meteen dat ze geen paspoort heeft? of kan het ook dat ze er wel een heeft maar gewoon niet gechipt is?

Verdere informatie is dat de dochter van de vorige eigenaren L met haar heeft gereden, enkel ik weet niet of dat om onderlinge of officiele wedstrijden ging. In ieder geval hadden ze wel een trailer,

Ze kon ook Z is me ooit verteld, maar ik weet niet of ze dat ook ooit heeft gereden. Zou kunnen, maar dan was dat met de eigenaar vóór de vorige eigenaren.

Nou ik hoop dat jullie me misschien een beetje verder op weg kunnen helpen. Ik weet het even niet en wil graag op de stal blijven staan waar ik nu sta, aangezien pasha het er fijn heeft, en de omgeving is een droom wandelparadijs voor mij en pasha.

alvast bedankt :o

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:43

paspoort en chip zijn verplicht, kan je gewoon aanvragen via je DA.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:45

Paspoort en chip (of DNA registratie) is sinds 2004 inderdaad áltijd verplicht bij íeder paard, jong of oud, wel of niet over de weg. Ookal staan ze altijd op het land dan nog is een paspoort verplicht.

Dat er geen paspoort bij het paard zit, of het paspoort kwijt is, is op zich niet zo'n probleem. Je geeft aan dat ze ook niet gechipt is; dat betekent dat ze ook geen paspoort heeft.

Ik heb enkele jaren geleden ook een pony 'gekregen' die niet gechipt was en geen paspoort had. Heel simpel; je gaat naar een DA(kliniek), je laat je pony chippen en vraagt een paspoort aan, dat paspoort hoeft niet persé bij het stamboek waar het paard eventueel staat ingeschreven; mijn shetpony heeft een paspoort van het fjordenstamboek; die hebben lage kosten en zijn snel met verwerken.
Chippen en paspoort was ik volgens mij 50 euro in totaal voor kwijt, maar precieze kosten weet ik zo even niet meer.

K.imberly

Re: Paspoort? alsjeblieft help me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:47

Oke, dankjewel.

dus qua prijzen valt het wel mee? moet je ook nog bepaalde gegevens doorgeven dan?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:49

Gewoon even je DA laten komen en die kan je alles vertellen, shetlander bij ons op stal is laatst ook gechipt, gewoon op stal! Kosten vallen reuze mee, heb mijn veulen laten chippen via het nrps en dat koste me een keer rond de 50eur

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:49

Misschien eerst even de papieren halen bij de vorige eigenaren, dan weet je gelijk wat je hebt en wat je nog nodig hebt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:17

K.imberly schreef:
Oke, dankjewel.

dus qua prijzen valt het wel mee? moet je ook nog bepaalde gegevens doorgeven dan?

Prijzen vallen heel erg mee. Gegevens is verder niet nodig, als je vader en moeder en 1e eigenaar/fokker etc. niet weet dan wordt dat gewoon leeg gelaten.

DA laten komen kan, maar is wel een stuk duurder. Ik heb gewoon de kliniek in Hellendoorn opgebeld afspraak gemaakt en met pony naar kliniek gegaan. Heb laten chippen, paspoort aangevraagd en direct laten enten (dan moet je over 3 weken weer).

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:56

Je pony kan best al een paspoort hebben maar niet gechipt zijn.

Mijn shetlander heeft ook een paspoort van het shetlandpony stamboek en was toen nog niet gechipt. Dit is pas een paar jaar later gedaan.

Ik zou dus eerst eens die papier ophalen bij de vorige eigenaren. Weet je tenminste gelijk wat je hebt of nog nodig hebt. Wie weet bedoelen ze met die papieren het paspoort wel.
Scheelt weer kosten als je alleen laten chippen en dat nummer laten registreren in paspoort als dan ook een nieuw paspoort erbij.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:39

Als je wel een veearts moet laten komen voor het chippen kun je dat eventueel laten doen als alle paarden bv. ingeënt moeten worden. Je kunt dan de voorrijkosten delen met anderen. Dat scheelt ook in de kosten.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:47

als je pony een paspoort heeft is het waarschijnlijk al niet meer geldig, we hebben immers te maken gehad met het medische inlegvel dat vanaf nu in elk paspoort moet zitten.. als je paard nu komt te overlijden moet ze en gechipt zijn en in bezit zijn met een corresponderend en geldig paspoort...
de kosten weet ik niet precies maar denk maar aan 100 tot 150 euro voor een chip regristratie en nieuw paspoort....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:04

Mjay schreef:
als je pony een paspoort heeft is het waarschijnlijk al niet meer geldig, we hebben immers te maken gehad met het medische inlegvel dat vanaf nu in elk paspoort moet zitten.. als je paard nu komt te overlijden moet ze en gechipt zijn en in bezit zijn met een corresponderend en geldig paspoort...
de kosten weet ik niet precies maar denk maar aan 100 tot 150 euro voor een chip regristratie en nieuw paspoort....

Dat is pure onzin; chippen en paspoort kost veel minder; zoals gezegd heb ik dat enkele jaren geleden zelf ook laten doen en de kosten ware hooguit rond de 50 euro, misschien ietsje meer maar zéker geen 100 euro en al helemaal geen 150 euro!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:23

Je gaat dat arme dier toch nog een chip in z'n ouwe lijf rammen? Arm beest.
Allemaal leuk lief en aardig, die paspoortflauwekul, maar ik zou me er niet zo druk om maken. Dergelijke pony's gaan niet meer naar de slacht en de Rendac neemt alles mee wat wordt aangemeld, dus ook daar geen reden voor een paspoort. Vervoer per trailer zal ook niet aan de orde zijn en voor buiten wandelen hoef je geen paspoort bij je te hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:27

ja het is verplicht. Maar eerlijk gezegd zou ik het op zo'n leeftijd niet meer doen. Sterker nog, als je geen wedstrijden oid rijdt, zou ik het sowieso niet doen. Wát een onzin, dat chippen. Ze komen echt niet bij je op stal controleren of je een chip hebt, en zo wel zou ik het risico best willen nemen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:33

JoyCiej007 schreef:
Je geeft aan dat ze ook niet gechipt is; dat betekent dat ze ook geen paspoort heeft.

Dat hoeft niet perse te zijn ;) .
Mijn ruin is niet gechipt, maar heeft wel een aspoort :) .
In Dld is het paspoort al veel langer verplicht, maar chippen niet. Pas heb ik toendertijd bij de FN aangevraagd en ik heb hem daarna nooit laten chippen :+ .
Mijn merries zijn toendertijd bij de veulenkeuringen gechipt en hebben via het stamboek hun paspoort gekregen.

Ik zou idd de papieren bij de vorige eigenaren ophalen en dan kan je daarna altijd nog zien wat je kan/moet doen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:37

PP -> TAO

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:50

ikke schreef:
Je gaat dat arme dier toch nog een chip in z'n ouwe lijf rammen? Arm beest.
Allemaal leuk lief en aardig, die paspoortflauwekul, maar ik zou me er niet zo druk om maken. Dergelijke pony's gaan niet meer naar de slacht en de Rendac neemt alles mee wat wordt aangemeld, dus ook daar geen reden voor een paspoort. Vervoer per trailer zal ook niet aan de orde zijn en voor buiten wandelen hoef je geen paspoort bij je te hebben.

Maar wat ik me afvraag; waarom 'arm oud beest'? Een chip zetten doet totaal geen pijn en heeft voor de pony eigenlijk nagenoeg geen ongemakken, als het verplicht is, waarom zou je het juist niet doen?

Vind het ook altijd zo 'egoistisch' met enten; 'mijn pony's gaan niet op wedstrijd of gaan niet het erf af, dus ent ik ze niet'. Vervolgens zie je die mensen wel gewoon buiten rijden of wandelen met de niet-ingeente pony.
En ik maar braaf zijn en ze wel allemaal op tijd hun jaarlijkse enting geven, om alsnog extra risico te lopen door mensen die hun pony niet inenten.... is toch niet logisch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:02

een enting is toch wel even iets anders dan een chip waar je niks aan hebt :x

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:07

verootjoo schreef:

Wie zegt dat je niets aan een chip hebt? Dat is jou mening misschien! Een chip is wel degelijk nuttig, bovendien wordt het niet zomaar verplicht gesteld en ik ben dan ook van mening dat je, als het enigzins mogelijk is en niet al te moeilijk, je gewoon aan de geldende regels en verplichtingen moet houden.

Zou een mooi boeltje worden als half (paardenhoudend) Nederland de regels aan z'n laars zou lappen....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:12

waar is het nuttig voor dan :=

Ik weiger iets onnatuurlijks wat er niet hoort in het lichaam van mn paard te zetten. (het is dat de mijne al gechipt was voor ik m kocht, anders had ik het niet gedaan. Met vorige paarden heb ik het ook niet gedaan)

Het wordt niet zomaar verplicht gesteld door de overheid nee. Dat doen ze om er geld aan te vangen. Let maar op; over een aantal jaar kunnen ze precies zien wie er paarden heeft, en mogen we daar ook heerlijk belasting over betalen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:19

verootjoo schreef:
waar is het nuttig voor dan :=

Ik weiger iets onnatuurlijks wat er niet hoort in het lichaam van mn paard te zetten. (het is dat de mijne al gechipt was voor ik m kocht, anders had ik het niet gedaan. Met vorige paarden heb ik het ook niet gedaan)

Het wordt niet zomaar verplicht gesteld door de overheid nee. Dat doen ze om er geld aan te vangen. Let maar op; over een aantal jaar kunnen ze precies zien wie er paarden heeft, en mogen we daar ook heerlijk belasting over betalen.

Kijk, enkel en alleen díe reden vind ik dan zo kortzichtig eigenlijk he..... een zadel hoort ook niet van nature op het paard, en het bit al hélemaal niet.... en antibiotica? Ach als een paard in 't wild ziek werd dan stierf het vanzelf wel met een beetje pech, toen gold nog het alloude adagium 'enkel de sterksten overleven'.

- Identificatie (bijv. bij diefstal of 'verlies', maar ook bij verwaarlozing)
- Verzekeringskwesties
- Controle's op wedstrijden/keuringen/evenementen (ook voor het enten!)
- Ziektebestrijding
- Controle op Influenza-vaccinaties
- Voor de fokkerij mbt afstammingsgegevens

Er zullen vast nog wel meer doelen zijn.

De enkele reden 'het hoort niet in het paard z'n lijf dus doe ik het mooi niet', of 'dan kan de overheid straks mooi belasting heffen' slaat natuurlijk nergens op, is je paard niet gechipt dan vind de overheid vast een andere methode om alsnog belasting op te leggen. Bovendien; stel dat die belasting wordt ingesteld in de toekomst, en jij denkt dat mooi te ontduiken door je paard niet te chippen, dan ben je alsnog de sjaak want schuldig aan belastingontduiking = dus strafbaar.....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:26

identificatie: een chip geld niet als bewijs van eigendom, net als de papieren. Met beiden kun je NIET bewijzen dat het paard van jou is. Bovendien zijn er zat verhalen bekend van een vervalst paspoort bij een chip.
verzekeringskwesties: mijn paard is niet verzekerd
controles op wedstrijd: ga nooit naar een wedstrijd
ziektebestrijding: ?? zou niet weten hoe
controle op influenzavaccinaties: staan ook gewoon met stempel in het paspoort
afstammingsgegevens: mijn paard heeft geen papier

imo is het echt alleen voordeel voor de overheid, niet voor mij, en al helemaaaal niet voor het dier.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:47

ik heb het bij onze oude opvang merrie ook laten doen maar alleen met het oog op het FEIT dat de rendac(dodendieren transport verwerking) haar niet meeneemt mocht ze overlijden.
vorige winter een niet gechipte shet van ons overleden.
bekeuring en hoop gedonder gehad bij de rendac!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:49

bonte_bente schreef:
ik heb het bij onze oude opvang merrie ook laten doen maar alleen met het oog op het FEIT dat de rendac(dodendieren transport verwerking) haar niet meeneemt mocht ze overlijden.

Dat wilde ik inderdaad dus ook zeggen; óok (en juist) bij de Rendac is chip verplicht dacht ik, maar ik was er niet 100% zeker van.
Het sterke vermoeden had ik wel, en dat is ook logisch.....

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:14

JoyCiej007 schreef:
verootjoo schreef:

Wie zegt dat je niets aan een chip hebt? Dat is jou mening misschien! Een chip is wel degelijk nuttig, bovendien wordt het niet zomaar verplicht gesteld en ik ben dan ook van mening dat je, als het enigzins mogelijk is en niet al te moeilijk, je gewoon aan de geldende regels en verplichtingen moet houden.

Zou een mooi boeltje worden als half (paardenhoudend) Nederland de regels aan z'n laars zou lappen....

We hebben het hier wel over een pasha van 30 jaar!
Die misschien nog maar een halfjaar tot weet ik veel 2jaar leeft? ( sorry ff grofgezegt maar het is wel zo )
Dat weet je niet, ze kan zo wat krijgen,
Dus dan moet je zoo een chip in der zette?

Ik vindt het eigenlijk ook grote geldklopperij!
Laatst bijgewerkt door xMarloes op 24-11-09 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:17

JoyCiej007 schreef:
bonte_bente schreef:

Dat wilde ik inderdaad dus ook zeggen; óok (en juist) bij de Rendac is chip verplicht dacht ik, maar ik was er niet 100% zeker van.
Het sterke vermoeden had ik wel, en dat is ook logisch.....

Toen wij vorig jaar op een stalling stonden zeiden ze dat het geen enkelprobleem zou zijn als ze geen chip of paspoort had met vervoer en alles als ze zou overleiden! Dat zei de dierenarts zelfs! Want dat hadden we toen gevraagt,

Nu staan we op een stal waar het dus verplicht is ( paspoort ) omdat het een bedrijf is wat kim al schreef!

Maar dat snap ik dan even niet, hoe je dan een bekeuring kan krijgen!?