Ervaringen/foto''s gezocht twee shetten vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Ervaringen/foto''s gezocht twee shetten vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 10:27

Door de zoekfunctie weet ik nu dat mensen hun shetten los vervoeren met het zijl dicht of dat er hooi gestapeld wordt. Nu wil ik mijn dikkies vervoeren in een 2 paardstrailer die nog niet aangepast is. Ik wil ze liever niet zonder schot erin zetten, omdat ik niet weet hoe ze daar op gaan reageren en ik wil niet dat ze draaien, want ik zie het ruziescenario al voor me. Dus dan wordt het hooi stapelen. Maar hoe moet ik dit doen? Iemand een duidelijke foto of uitleg? En zet ik ze dan wel vast?

fjordnina

Re: Ervaringen/foto''s gezocht twee shetten vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:33

Je kunt het ook moeilijker maken dan het is. Hooi stapelen vind ik alleen maar link, stel dat het gaat schuiven of er valt een bovenste baal af.

Gewoon in de trailer zetten, touwtje vastmaken met een veiligheidsknoop, klep dicht en gaan. Als je aan de andere kant van het touw nog een panieksluiting hebt zitten is dat wel idealer dan een musketonhaak.

Die shetjes gaan dan vaak overdwars staan zodat ze met hoofd en kont houvast hebben aan de wand. Verder is het een voordeel dat shetten veel lager op de benen staan dan rijpaarden. Hun zwaartepunt ligt hoger en daardoor zijn ze minder stabiel in de trailer.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:36

Hetzelfde als fjordnina.
Ik zou ook niet teveel gaan verslepen met hooibalen enzo.
Gewoon een tussenschot erin en als een normaal paard vastzetten met (bij mij in de trailer is dat met ketting met rubber eromheen en een panieksluiting) een touw en veiligheidsknoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:39

tja, wij zetten ze er gewoon los in als er 2 pony's vervoerd moeten. eenmaal aan het rijden staan ze vrijwel altijd rustig

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:41

als je ze dan vast zet, zou ik ze aan 2 kanten vast zetten, zodat ze niet gaan draaien

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:49

die van mij vond het fijner om achterstevoeren te staan,
eenmaal omgedraaid (hoop gestommel) bleef ze de rest van de route mooi rustig stilstaan.
je zou ze los kunnen zetten, schot er tussen in, baal hooi voorin zodat ze niet onder de stang doorwandelen.
zeiltje dicht, en gaan.
balen op elkaar stapelen zou ik ook niet toen, ze vinden zelf hun evenwicht wel, hebben geen balen hooi nodig om tegenaan te staan ofzo, is alleen maar gevaarlijk als het omvalt!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:28

Hooibalen ed. zou ik idd ook niet doen. Die van mij staat altijd tussen 2 touwtjes (vast aan de zijkant van z'n halster) zodat hij niet kan omdraaien. Heb er nog nooit problemen mee gehad :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:38

Die van mij staan altijd net als een groot paard in de trailer. Niks bijzonders, alleen wel het hooi op de grond ipv in een hooinet, anders kunnen ze er niet bij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 10:36

Maar dan heb je de touwen dus lang, ben je dan niet bang dat er erop gaan staan/struikelen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:53

Nee, zo lang zijn die touwen dan niet, gewoon precies zo lang dat ze net bij de grond kunnen. Ze kunnen er dan niet op staan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:28

Ik had mijn twee mannen in een tweespaards trailer met schot ertussen gewoon vastgezet, geen strobalen oid. Touwtje niet te lang of te kort en veiligheidsknoop.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:32

Ik heb mijn shetlander altijd gewoon naast mijn paard in de 2paards trailer met 2 touwen vast staan. Door aan beide kanten een touw vast te maken, kunnen ze niet draaien.
Ik rijd wel ietsje langzamer door de bochten dan met een groot paard, omdat ze natuurlijk niet 'klem' staan tussen het schot en de zijwand en daardoor wat wiebeliger staan.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:42

Mijn 2 shetlanders staan altijd los in de 2 paards trailer, met tussenschot, gaat echt super, ze wisselen nog wel eens van plaats maar meestal draaien ze zich alleen om. Is eigenlijk heel verschillend.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:56

SMP -> TAO

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:01

hooibalen lijkt mij ook gevaarlijk, stel dat ze gaan schuren of er aan gaan knabbelen, dan trekken/duwen ze snel de hele stapel om, verder kan ik je geen tips geven ik heb niet eens 2 shetten :)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:07

Zou ze gewoon elk aan een kant van het schot zetten en dan tussen 2 touwtjes.
Zeker niet te lang vastzetten. Om te voorkomen dat ze zichzelf ophangen, draaien, omkeren of er een been over zetten.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:12

Als ze op zich goed met elkaar kunnen, dan zou ik ze er los inzetten. Wij hebben een anderhalfpaardstrailer en vervoeren al onze shetten los. Soms twee erin, soms drie. We hebben een camera in de trailer en kunnen in de auto zien hoe het gaat. Er is nooit wat aan de hand, al valt het wel op dat ze liever achterstevoren staan. Ze draaien zich onder het rijden allemaal om.

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:35

Ik zou ze gewoon naast elkaar zetten, wel vast met een veiligheidsknoop, touw niet te lang zodat ze er niet erop kunnen gaan staan.. en als je ze een beetje hooi wilt geven voor onderweg zodat ze wat hebben te knabbelen. hangen wij er altijd zon net voor hooi in, niet op de grond want dan zijn de touwen alweer zo lang en kunnen ze er met hun poot in komen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:37

ik vervoer mijn shetten altijd gewoon vast.
Kort vastzetten en er zijn geen problemen.
Hooibalen vind ik ook erg gevaarlijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:48

Ik ben erg benieuwd waarom hooibalen nu gevaarlijk gevonden worden, terwijl het bij het vervoeren van veulens als de normaalste zaak van de wereld wordt gezien (geen kritiek, alleen nieuwsgierig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:53

Gewoon los er in, niet vastzetten. Normaal rijden en er is niets aan de hand.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:05

secricible schreef:
Ik ben erg benieuwd waarom hooibalen nu gevaarlijk gevonden worden, terwijl het bij het vervoeren van veulens als de normaalste zaak van de wereld wordt gezien (geen kritiek, alleen nieuwsgierig)

Vallen hooibalen niet om dan? ik zou dat niet durven. ook niet bij een veulen hoor. mijn shet staat altijd los in de 1,5 prds trailer en dat gaat helemaal prima. Als ik 2 pony's vervoer die elkaar nog niet kennen dan zet ik ze in de trailer en ga dan meestal gelijk rijden.

Een camera zoals sommigen hebben in de trailer lijkt mij trouwens geweldig!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:39

Toen ik mijn shetje op ging halen heb ik haar in mijn Renault Espace vervoerd. Dit ging erg goed en zou het zo weer doen :P.

Afbeelding

Maar je wilt je shetjes in een trailer vervoeren dat heb ik laatst ook gedaan. Heb normaal 1 paard in mijn 2 paardstrailer staan en had dus ook een zadelsteun en dergelijk gemonteerd waardoor het niet helemaal handig was dat ik dr normaal vast kon zetten. Toen heb ik 2 hooibalen op ze kant naast elkaar geklemd. Laadde dr in de trialer en ze sprong er iedere keer op, waarom weet ik niet maar dat werd dus niks. Moest maar een heel klein stukje rijden dus heb er nog een hooibaal schuin tegenaan gezet en heel rustig gereden en heel goed geluisterd of ze niks geks aan het doen was. Vond het eigenlijk niks omdat er sowiezo touwtjes om de balen zitten en ze er iedere keer op wilde springen en omdat die zadelsteun daar zat. Voordat ik haar nog een keer met de trailer vervoer ga ik een schot maken wat ik erin kan haken zodat de zadelsteun kan blijven zitten, even hoog als het middenschot dat ze niet naar voren kan. Wil er dan ook eentje maken die aan de achterkant scharniert zodat ik haar in kan laden, gewoon langs de pony via de achterkant eruit lopen en dan "deurtje" aan de achterkant dicht. Dan heb ze gewoon een hokkie wat groot genoeg is, kan nergens heen en dan hoef ik haar ook niet vast te binden want als ik haar normaal aan de stal vastzet hangt ze zichzelf al bijna op. Hooibalen vind ik dus ook niet echt een goeie oplossing en vond ik eigenlijk een stuk enger dan toen ik haar IN de auto vervoerde.

Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:48

Auks schreef:
secricible schreef:

Vallen hooibalen niet om dan? ik zou dat niet durven. ook niet bij een veulen hoor. mijn shet staat altijd los in de 1,5 prds trailer en dat gaat helemaal prima. Als ik 2 pony's vervoer die elkaar nog niet kennen dan zet ik ze in de trailer en ga dan meestal gelijk rijden.

Een camera zoals sommigen hebben in de trailer lijkt mij trouwens geweldig!

hooi of stro, mij om het even, maar ik zit niet zo lang terug een topic te lezen over het vervoeren van een veulen en daar zegt iedereen "hooibalen/strobalen voorin en dan veulen er los in" terwijl iedereen hier tegen hooi of stro balen is en zegt dat het gevaarlijk is. Vandaar dat ik benieuwd ben waar dat verschil dan in moet zitten tussen een veulen en een shetlander...

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:24

secricible schreef:
hooi of stro, mij om het even, maar ik zit niet zo lang terug een topic te lezen over het vervoeren van een veulen en daar zegt iedereen "hooibalen/strobalen voorin en dan veulen er los in" terwijl iedereen hier tegen hooi of stro balen is en zegt dat het gevaarlijk is. Vandaar dat ik benieuwd ben waar dat verschil dan in moet zitten tussen een veulen en een shetlander...

Voor mij persoonlijk zit er geen verschil in om hooi/strobalen te gebruiken bij een veulen of een shet, ik zou het bij beide niet durven. wel apart idd dat in dit topic iedereen er "tegen" is en in dat andere het juist aanraadt. Al lees ik wel dar ze het voorin doen, dus om te zorgen dat ze niet onder de voorstang heen kunnen, dat is misschien nog wel een optie, en achter de stang kan je de balen ook vast zetten. Mijn shet is echter zo klein dat ze zonder zich te stoten onder de stang doorkan ;-)