vervoer van een ongespeend veulen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luckylinn

vervoer van een ongespeend veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 22:42

Dag mensen allemaal!
Een kinderdroom is na 26 jaar uitgekomen! Mijn eerste eigen paard! :o Ik beoefen deze hobby al jaaaaaaaren maar het is er nooit van gekomen om er zelf één te kopen! Nu heb ik van mijn vader en echtgenoot een veulen gekregen! Echt een schatje alleen 1probleem!
Het veulen is +/- 5 maanden oud en nog niet gespeend!
Ik wil het over een week gaan ophalen! De eigenaar is niet in de mogelijkheid om het veulen te spenen wegens plaatsgebrek! Het vervoer zal +/- 2u duren. De moeder meenemen is dus ook geen optie!
Ik weet echt niet hoe ik mijn lief klein veulentje thuis moet krijgen zonder dat hij zich verwond in de trailer!!!
Kan iemand mij helpen aub ik ben echt ongerust! ;(

just_kiki

Re: vervoer van een ongespeend veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:44

dikke laag stro in de trailer, en los in de trailer. Geen hooinet daar hangen ze zich in op :)

voor de voorstang kan je strobalen doen, dan kan het veulen niet over/onder de stang komen.

Wij hebben het veulen ook in 1 keer weggehaalt :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:45

moeder meenemen echt geen optie?
kan je het veulen niet eerst daar ergens onderbrengen in een groepje, waar het van de merrie af kan wennen, voordat je het ophaald?

zoals just_kiki zegt kan ook, wel ook het zeiltje dicht doen dan he!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:47

Jep :j zeker het zeiltje dicht doen :+
Dat was het handige bij onze gehuurde trailer. het was een ifor william. Die hebben een harde klepjes boven de klep (ipv zeiltje). dus veulen kan er echt niet uit komen!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:49

Ik zou de voorstang ook weglaten, en met tape alle uitstekende dingen in de trailer aftapen opdat hij zich niet kan beschadigen.
Inderdaad los op de trailer, en zorg dat het zeiltje GOED dicht is.
Op de bodem een goede laag stro, en eventueel wat kuil op de grond.
Zodra je het veulen hebt opgeladen direct wegrijden!!!! Dus niet eerst nog ff teuten oid :D
Moeders begint te bleren, en daar wordt het veulen niet rustiger van.
Zodra jullie gaan rijden wordt het veulen als het goed is vanzelf rustig!

succes en gefeliciteerd!

dosator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:51

Wij hebben ons veulen en een week later ook nog een ander veulen opgehaald met ons eigen lieve en trailermak paard, super relaxt gegaan !
Idd allemaal hooi balen voorin, los laten staan en zeil dicht.

luckylinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 23:08

Alvast bedankt voor jullie snelle reactie!
Strobalen zal ik zeker doen! Mss is een ander rustig paard ook wel een optie!
ik laat jullie zeker weten hoe het is afgelopen!

prinsave

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:10

Inderdaad los in de wagen, zijl goed dicht en meteen weg rijden.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:11

Is het veulen hiervoor ook al op de trailer geweest? Anders is het ook een optie om de trailer al bv. van een tijdje op voorhand in de wei te zetten. Hij en z'n moeder zullen er dan wel al eens in gegaan zijn en zo ruikt de trailer ook nog wat vertrouwd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 08:54

Geen ander paard erbij zetten, ze kennen elkaar niet en het risico dat de ander begint te trappen is te groot.
Het liefst vragen of iemand met een vrachtwagen in de gelegenheid is om mee te rijden...of een vrachtwagentje huren, dat is de meest veilige manier

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:00

wij hebben drie weken geleden ook een veulen opgehaald wat niet gespeend was. We hebben een 2-paardstrailer, daar hebben we het schot uitgehaald, we hebben een dikke laag stro erin gelegd en wat hooi los op de grond gelegd (idd nooit een net ophangen).
We hadden wel het geluk dat de vader van m'n vriend erg handig is en die dus zelf een veulenrek heeft gemaakt voor op de trailer en daaroverheen hebben we het zeiltje gedaan, ook de voorste raampjes hebben we afgeplakt, zodat het helemaal donker was.
edit: en het veulen idd los op de trailer zetten

Succes ermee en heel veel plezier met je veulen :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:39

Dan zou ik geen stobalen erin doen. Want daar kan het met z'n benen tussen komen. Zeker als ze net van de moeder afkomen, kunnen ze nog wel eens rare capriolen uithalen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:41

Het kan ook over de stang komen, dan ben je nog verder weg ;)
En hoebedoel je . daar kan het tussenkomen :) ? als je 2 a 3 hoog strobalen doet, (ligt aan de grote van het veulen ) en goed!!! vastmaken. Dan kan hij daar toch niet tussen komen met zijnbenen :) ?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:47

Als je een veulen los in de trailer laat. Dan moet je zeker de stang eruit halen.
Anders gaat het óf eronderdoor óf eroverheen.
Zolang het veulen los staat heeft de stang geen enkel nut, dus kan deze er beter uit.
Die stobaaltje's zitten met touwen bij elkaar gebonden, een veulen wat schraapt kan hier z'n benen tussen krijgen, en in paniek raken.
Dus enkel los stro in de trailer.

Verder zeil dicht en geen hooinet. Als je toch wat wilt geven kun je dit beter op de grond leggen.

Mocht het voor je eigen gevoel beter zijn kun je een camera in de trailer plaatsen, kun je het dier de hele reis volgen ;-)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:50

Bij sommige trailers, zoals de mijne. zit de voorstang vast!. dus gaat dit niet op :j ligt aan de trailer. dus dan doe ik gewoon strobalen in de trailer leggen ;) . Met een dikke laag stro los in de trailer, tegen het eventueel vallen :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:54

Beter is de merrie mee te nemen.
Als dat niet gaat dan zou ik het veulen vervoeren in een trailer met een veulenrek en de tussenstangen eruit. Inladen en direct gaan rijden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:50

Dikke laag stro op de grond, strobalen voorin zodat het veulen niet onder de stang kan. Zeiltje acher dicht, veulen los laten staan. En wij sederen het veulen altijd. Zo maken ze zich niet druk en hebben ze ook niet direct een slechte trailerervaring, en minder kans op verwonding. Hier zijn diverse veulens ver weg verkocht (ritten van 3 uur en meer) en de veulens zijn gespeend bij het ophalen. Er zijn nog nooit problemen geweest, alle veulens zijn prima aangekomen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:55

idd zoals neonlight zegt, gaat altijd goed, paar streepjes sedalin erin.

luckylinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 23:29

Hneonlight hoeveel geef je dan zo'n veulen?Ik ben juist bij de dierenarts geweest en ze vond risicovol op een pasta te geven aan een veulen! Ze stelde voor om een kalmeringsmiddel voor een hand te geven dat is minder zwaar! Hoe lang heeft sedalin nodig eer het begint te werken?
Ik denk dat ik ga doen zoals iedereen zegt, hem los laten staan, dikke laag stro, alles toe en eventueel een kalmeringsmiddel.
gewoon korte pijn en doorrijden!!!! hopende op een goede thuiskomst ;(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:31

Tegenwoordig is sedalin sedasan, hetzelfde spul maar dan voor honden. Paar streepjes geven, dat ze net suf zijn. Even op de bijsluiter kijken naar de dosering, en wij doseren doorgaans wat minder. Veulen pas van de merrie afhalen als het al suf is.

luckylinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 23:35

bedankt voor de goede tip! Ik heb zoals ik al zei echt nog geen ervaring met veulens dus het is voor mij een heel aangaan :o
Enig idee hoe lang je moet wachten eer het spul helemaal in werking is?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:38

Na een minuut of 10 zijn ze toch behoorlijk suf. Wat wel belangrijk is, eerst sederen en dan bij de merrie weghalen. Een paard wat zich druk maakt is veel moeilijker te sederen namelijk, die heeft de adrenaline al door zich heen spuiten.

luckylinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 23:40

Ah heel erg bedankt, ik ga dit zeker in mijn achterhoofd houden!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:41

Al die sedatie spul is zo'n beetje voor honden en katten.
Dat is zelfs vrij verkrijgbaar, en voor het paard moet het op recept.
Dat terwijl een hond/kat sneller dood gaat als een paard.

Ik heb mijn paard afgelopen zomer met injectievloeistof gespoten.
Beest is 600 kg, en heeft voor 300 kg gehad.
Ze was lekker suf, maar niet te veel gedoseerd omdat ze ook nog 3 uur op de trailer moest staan.

O, neonlight was me voor.
Inderdaad in de rustige situatie sederen, anders moet er veel meer spul in, dan werkt het niet goed.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:46

de voorstang erafhalen en achter .
zeiltje dicht en veulen er los in.
zo heb ik het ook gedaan en werkt het beste.