"Ongewenst" bezoek van DA: betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

"Ongewenst" bezoek van DA: betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 23:18

Ik heb een gepeperde dierenartsrekening gekregen waar ik het niet mee eens ben, en ik vraag me echt af of ik dit wel moet betalen.
Mijn paard staat op een pensionstal. Op een woensdag enkele weken geleden kreeg mijn paard een verstoppingskoliek. Omdat ik op mn werk zat heb ik tegen de de pensionhouder gezegd dat hij de DA maar moest laten komen. De DA is dan medicatie komen geven, maar toen ik 's avonds op stal kwam zag het paard er nog niet goed uit. De volgende dag (donderdag) krijg ik 's ochtends op mn werk weer telefoon dat paardlief op de grond lag. Dus weer maar de DA gebeld, die paraffineolie is komen toedienen. Dit heeft supergoed geholpen, paard was 's avonds alweer kwiek en is volledig hersteld. Geen vuiltje aan de lucht, ik verwachtte een rekening voor 2 visites.

Groot was dan ook mijn verbazing toen bleek dat hij 3 maal voorrijkosten had aangerekend. Wat bleek, hij is op vrijdag terwijl ik op mn werk zat ongevraagd nog eens bij ons op stal geweest en heeft mn paard onderzocht. Wéér 30 euro voorrijkosten, terwijl het paard op dat moment alweer goed was.

Kan dit zomaar? Als mn paard acuut ziek is mogen ze van mij elke dagt de DA laten komen, ik zal wel betalen, maar ongevraagd van die zinloze 'controles' uitvoeren aan 30 euro per keer vind ik wel bizar. Ik heb geprobeerd te praten met de DA en hij zegt dat hij daar geweest is en het paard onderzocht heeft omdat hij dat nodig vond, en dat er dus betaald moet worden. Wat vinden jullie?

Dana01

Re: "Ongewenst" bezoek van DA: betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:19

belachelijk, als het een nazorg bezoek is betalen wij hier geen voorrijkosten hoor :n en je hebt er ook niet om gevraagd :n

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:21

Ik vind het een goede actie van de DA :j ..

Jouw paard is ziek en de DA checkt een keer extra hoe het met je paard is, moet je blij mee zijn!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:22

Belachelijk.
Dit is toch niet met je afgesproken?
Trouwens mijn DA rekend niet elke keer voorrijkosten als hij voor de zelfde klacht nog een paar keer moet komen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:23

Aardig van hem dat hij zich zorgen maakte om je paard en even langs kwam, maar dat ie dan die kosten doorberekend, terwijl jij niet gevraagd hebt om die controle vind ik niet ok. Ik zou daar niet zomaar mee akkoord gaan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:24

Het is dus jouw woord tegen het zijne.Ik weet niet wat ik zou doen. Zorg van mijn dieren staat toch echt boven aan en een dierenarts die meedenkt is natuurlijk wel fijn. Alleen vind ik wel dat het in overleg moet plaatsvinden.

Ik zou nogmaals met de dierenarts bellen en even goed duidelijk maken dat je graag op de hoogte wilt zijn van visites die goed bedoeld zijn maar toch extra kosten. En dat als je hiervan niet op de hoogte wordt gebracht je deze extra kosten ook niet gaat betalen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:24

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:26

vind het ook aardig dat ie je paard nog een keer checkt, maar hij had ook kunnen bellen of alles weer goed was.
Klinkt alsof ie in de buurt was en dacht...goh ik ga even kijken...
Als het ongevraagd is zou ik niet betalen, wel even bellen met de DA en het uitleggen waarom....(wel zo netjes)

ShauniBef

xXLianneXx schreef:
Shauni schreef:

Jouw paard is ziek en de DA checkt een keer extra hoe het met je paard is, moet je blij mee zijn!

ja hij zal vast wel op weg naar huis zijn geweest en vervolgens ff gekeken hebben :+
dat is weer goed voor zijn portomenee. ik zou niet betalen.

Beter dat hij nog even langs komt om te kijken en geld vraagt dan dat hij helemaal niet komt toch?

daantjuhhh

Als de DA zich zorgen maakte had hij ook kunnen bellen hoe het er voor stond en aan de hand daarvan bepalen of een bezoek gewenst is.

Ik vind het ronduit belachelijk.
Ik zou die rekening ook zeker niet betalen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:27

Ik begrijp dat jij niet bij het 1e en 2e bezoek aanwezig bent geweest; mogelijk heeft de DA al tegen de pensionhouder gezegd dat hij nog een keer voor controle wilde komen?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:29

Ik vind dat je alleen behoort te betalen voor de zorg waar jij om gevraagd hebt. Het zou toch wat zijn als alle DA ongevraagd voor controle langskomen en daar kosten voor rekenen.

Als ik jou was zou ik hem een aangetekende brief sturen (dan heb je namelijk bewijs van contact) dat je alleen betaald voor de zorg waar jij om gevraagd hebt(en dat bedrag ook netjes op tijd betalen.,) niet voor datgeen waarvan hij vond dat nodig was.

Waarschijnlijk moet je dan wel een nieuwe DA zoeken

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 23:30

Mijn Da rekent iedere keer dat hij naar stal moet rijden 30 euro aan, ook als het meerdere keren voor hetzelfde probleem is. Dat is altijd zo geweest en daar heb ik geen problemen mee. Maar als ik hem op donderdag vraag te komen, en hij besluit op vrijdag om op eigen houtje nog een keer terug te gaan, vind ik het wel gek dat ik die 2de keer ook 30 euro moet betalen, terwijl ik nergens om gevraagd had.
Peerdlief was donderdagavond alweer het zonnetje in huis dus er was op vrijdag écht geen DA nodig.
Beantsje: ik werk overdag dus ben er idd niet bij geweest, weet niet wat er precies gezegd is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:31

ik zou het fijn vinden als mijn DA ook even checkt hoe het met mijn paard is. Maar als hij even meld dat hij is geweest is er geen vuiltje aan de lucht. Naar mijn idee had hij dat alleen even moeten melden dat hij is langs geweest en zijn bevindingen door te geven aan jou.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:33

zo iets is best moeilijk.
hij komt uit belangstelling of nog goed gaat, maar of hij dat mag rekenen???

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:35

Is er ook gezien dat de da is langsgeweest, zoniet dan is het zijn woord tegen het jouwe.

Ik zou het bedrag ook niet betalen, alleen wat jij gevraagd heb en zelf bij bent geweest.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 23:39

Principal: ik twijfel er niet aan dat hij langsgeweest is. Ik vraag me alleen af of hij zomaar een rekening mag sturen voor een bezoek waar ik niet om gevraagd heb.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:42

Shauni schreef:

Dat ben ik enerzijds wel met je eens...maar hij had dat niet mogen rekenen vind ik. Dan is toch het einde zoek?
Laatst heb ik zo'n zelfde geval meegemaakt dat mijn DA een paar keer langs is geweest omdat mijn paard uitslag/allergie had. Later sprak ik hem, toen zei hij dat hij zelf nog even langs is "gewipt" om even polshoogte te nemen, hoe het leek. Nou op de rekening stond daarover : Gratis visite!
Dat vond ik nou geweldige service! ;)
Laatst bijgewerkt door aliealie op 01-11-09 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:43

Shauni schreef:
Beter dat hij nog even langs komt om te kijken en geld vraagt dan dat hij helemaal niet komt toch?

Sorry, maar ik vind dit echt onzin. Ja het is fijn dat de dierenarts geïnteresseerd is in je paard, maar dan hoeft
ts toch geen geld te betalen? Dat gebeurt hier iig niet!
Daarnaast is de DA niet gebeld en was het dus de bedoeling dat hij NIET langs kwam.

Ik ben de eigenaar van het paard, ik beslis wanneer ik een DA wil laten komen, dat bepaalt de DA niet zelf!

'lekker makkelijk verdienen' noem ik dat. Zou toch wat worden als je DA regelmatig zelf even beslist om langs
te komen voor na-controle. Elke keer 30,-....... (wat niet gevraagd is!). Ik vind het maar raar hoor!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:45

Als ik het goed lees heb je het twee keer door de stalhouder laten regelen. Kan dat de derde keer ook niet het geval zijn geweest?
Omdat onze dierenartsen een eind verderop zitten, zullen ze niet uit zichzelf langskomen. Maar het is wel zo, dat als zij vínden dat ze moeten langskomen, het echt niet in m'n hoofd op zou komen daar aan te twijfelen, al gaat het op dat moment goed met m'n paard. Aan elk bezoekje gaat overigens telefonisch contact vooraf. Ik word dan uitgebreid uitgehoord en aan de hand daarvan besluiten ze of ze wel of niet uitrukken. ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:46

Maar weet je echt zeker dat hij niet tijdens een van de eerdere bezoeken, waar jij niet bij was, heeft aangekondigd dat hij nog langs zou komen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:46

Rapperijder schreef:
Principal: ik twijfel er niet aan dat hij langsgeweest is. Ik vraag me alleen af of hij zomaar een rekening mag sturen voor een bezoek waar ik niet om gevraagd heb.

Ik zou zowiezo even bellen hoor. Ik vind het belachelijk :j, mag je gerust weten.

Bij mij heeft de dierenarts mijn pony zelfs nagekeken, gevoeld, even heen en weer laten draven om te checken
of alles weer goed was. Ik heb geen rekening gezien hoor :n. Had ik ook niet betaald :Y)

[edit] Ik zou wel even goed navragen of er niet iets is afgesproken door diegene die erbij was :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:47

Ik zou even terugbellen en aangeven dat je niet akkoord bent met de rekening. Ik heb dat ook wel eens gehad, had degene die de boekhouding het gerekend terwijl de DA daar niet bij stil had gestaan en idd op weg naar iets anders even langs was komen wippen om te kijken :) .
Als hij dit zelf bedenkt hoef je vlgs mij niet te betalen, zou ook wel een naaistreek zijn want je bent afhankelijk van hem en als hij verder weigert om te komen omdat je nu niet betaald...Kromme situatie.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:50

Even aan de stalhouder vragen of die dat gevraagd heeft en in dat geval met hem/haar afspreken dat alleen nog in acute gevallen te doen.
Dan heeft de dierenarts het volste recht die 30 euro te rekenen :)

Zo niet de dierenarts bellen met de mededeling dat je liever geen diensten betaalt waar je niet om gevraagd hebt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:52

Ik had al gepost maar bedacht me het volgende:
In geval van verstoppingskoliek, kan ik het me wel voorstellen dat een DA nog even extra komt checken, al lijkt het paard op dat moment goed. Ik heb twee paarden meegemaakt die tussen koliek en hun overlijden helemaal kwiek waren, dat was het moment waarop de darm was geperforeerd en er nog geen buikvliesontsteking was ontstaan.