Wat voor bescherming als je geen transport beschermers hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja_ygor

Wat voor bescherming als je geen transport beschermers hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:05

Hoi! ik heb volgende week wedstrijd maar ik heb geen transport beschermers omdat ik eigelijk nooit wedstrijden rijd. maar wat voor soort bescherming moet ik dan om de benen doen ? (ik kan ook geen transport beschermers lenen en vind het een beetje duur om te kopen voor 1 keer ;))

PBA_

Re: Wat voor bescherming als je geen transport beschermers hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:06

strijklappen/ peesbeschermers en springschoenen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:09

Gewoon bandageren met onderlappen. Vroeger bestonden er geen transportbeschermers en wij bandageerden de paarden dan voor vervoer.

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:12

Ligt eraan hoe lang de rit is, peeskappen en strijklappen met springschoenen of bandages met onderlappen en springschoenen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:14

Bandages hebben weinig zin, worden eigenlijk alleen maar té warm en ze moeten 100% goed zitten, anders gaan ze afzakken wat levensgevaarlijk is tijdens het transport.

Ik zou gaan voor goed ademende peesjes, strijklappen en springschoenen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:16

Gewoon niks. Ik heb nog nooit iets om de benen van mijn paarden gedaan, zelfs niet op ritten van 4 uur naar de Ardennen. Nooit gemerkt dat ze er iets aan hebben overgehouden.

Persoonlijk denk ik dat paarden die helemaal ingepakt staan eerder de neiging hebben om a) niet op te letten, want ze voelen toch geen zak als ze op hun eigen kroonrand gaan staan en b) de trailer gaan verbouwen want - zie a) ze voelen geen zak als ze gaan lopen rammen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:18

splash1999 schreef:
strijklappen/ peesbeschermers en springschoenen

ik noem deze dan ook en niet bandages omdat deze gewoon te warm wordt en de meeste mensen niet goed kunnen bandageren (ook al denken ze van wel) en dus gevaar van afzakken (gevaarlijk in de trailer) of afknellen. Daarbij zijn peesjes ook erg makkelijk in gebruik. Springschoenen omdat ze dan niet per ongeluk een balbetrapping oplopen bij het verstappen in de trailer.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:24

Wij hebben nooit wat om eigenlijk. Word mij te warm onder die dingen...

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:48

De keuze verschilt per persoon, maar de TS zit niet te wachten op reacties: Ik gebruik niks. Daar wordt namelijk niet om gevraagd!

TS: Inderdaad peesjes, springschoenen en achter strijklappen en eventueel ook springschoenen. Het beste is natuurlijk om transportbeschermers om te doen, maar die optie is er niet dus dan raden we/raad ik je dit aan :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:13

ik had transport beschermers maar deze zakken altijd af bij haar en trapt ze dan kapot door erop te staan. niet handig natuurlijk. tuurlijk kaan je niks omdoen maar statistisch gezien gebeuren de meeste ongelukken met het in en uitladen waar bij het paard zich kan bezeren.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:18

Tijdens het transsport kan een paard schrikken bijvoorbeeld en zichzelf daardoor bezeren. Ook tijdens de reis niet onbelangrijk al wordt dit vaak onderschat...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:20

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:25

liliputter schreef:
Tijdens het transsport kan een paard schrikken bijvoorbeeld en zichzelf daardoor bezeren. Ook tijdens de reis niet onbelangrijk al wordt dit vaak onderschat...

60.000km lang nooit iets van gemerkt.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:29

Dat is in jouw geval, ik heb meerdere malen een situatie meegemaakt dat als dat paard toen geen bescherming om had gehad nu niet meer in de sport zou lopen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:37

Ik vind 3-in-1 beschermers dan nog de beste optie, en anders transportbandages aanleggen maar dat moet je kunnen.
Peesbeschermers mag ik absoluut niet van mijn instructeur als ze langer dan 2 uur om moeten (incl. evt. rijden na het transport).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:40

liliputter schreef:
Dat is in jouw geval, ik heb meerdere malen een situatie meegemaakt dat als dat paard toen geen bescherming om had gehad nu niet meer in de sport zou lopen...

En wat was de oorzaak van het gedrag van dat paard op dat moment?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:46

Totaal verschillende paarden, een ongeluk zit immers in een heel klein hoekje en dat risico wil ik absoluut niet lopen ;) Een setje transportbeschermers is nog altijd goedkoper dan die rekening van de DA!

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:50

Peesbeschermers, strijklappen en eventueel springschoenen.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:24

oke heel erg bedankt iedereen voor zijn advies :d

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:49

Gewoon niks. Mijn merrie heeft nooit iets om op de wagen en staat er echt regelmatig op. Ze heeft nog nooit wondjes o.i.d. ten gevolge gehad.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:36

natasjuhh schreef:
maar wat voor soort bescherming moet ik dan om de benen doen ?

Van wie MOET je paard in de bescherming? :D

Mijn pony staat alleen als we naar wedstrijd gaan in de bandages (achter) en schoenen (ook achter). Dit dient enkel en alleen om zijn achterbenen schoon te houden omdat meneer nogal vaak poept in de trailer ;) en hij een lichte kleur heeft. (En ik bovendien geen zin en tijd heb om zn beentjes op de wedstrijd nog eens te moeten wassen ;) )

Als we gewoon op les of anderszins weg gaan met de trailer heeft hij niks om zijn benen.

Heb zelf in het verleden meer ellende meegemaakt door bescherming dan doordat ze er zonder op stonden ;)

Maar goed het is een heel persoonlijk iets. Zo rijd ik ook nooit met bescherming. Ik zie bij ons op stal ook mensen hun jonge paarden helemaal rondom inpakken, alles der op en deraan. imo Maak je daar je paard alleen maar zwakker mee en bovendien -zoals al gezegd hier- wordt het been onder een beschermer vaak extreem warm wat meer schade kan toebrengen dan een simpel (aantik-)wondje...

Quintolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:04

Mijn paarden hebben altijd 4 bandages met onderlappen aan :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:10

Als je paard uberhaupt niet gewend is aan beenbescherming zou ik er toch eens over nadenken om de benen bloot te laten. Je zou de eerste niet zijn die bij een gelegenheidsritje denkt het beste voor te hebben met z'n paard, maar vervolgens een paard op de trailer heeft staan dat de beschermers van z'n benen probeert te slaan met alle gevolgen van dien.

Mijn paarden gaan vierkant in de stalbandages met daaronder 4 springschoenen, maar a. ik weet hoe je ze aan moet leggen en b. mijn paarden staan dagelijks in het werk in de beschermers en reageren er dus niet op. Mijn paarden staan op ijzers en een ongeluk zit in een klein hoekje. Overigens heb ik de meeste problemen gezien niet zozeer op de wagen maar bij paarden die slecht willen laden en zich dan onbenullig aan de klep bezeren.

Overigens, het warmte-argument voor bandages licht nogal wat genuanceerder dan dat een bandage per definitie slecht is, en ging bovendien over bandages tijdens het werk dus wat hierboven wordt aangehaald is echt onzin en een voorbeeld van hoe dingen door slechte journalistiek een eigen leven gaan leiden :=

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:17

Equimotion schreef:
Overigens heb ik de meeste problemen gezien niet zozeer op de wagen maar bij paarden die slecht willen laden en zich dan onbenullig aan de klep bezeren.

En dat is een goed punt. Mijn pony loopt als een mak schaap elke trailer/veewagen/whatever op en af. Ik kan hem zelfs alleen laden en lossen en dat scheelt idd vaak wel de "oenkige wondjes". :D

Citaat:
Overigens, het warmte-argument voor bandages licht nogal wat genuanceerder dan dat een bandage per definitie slecht is, en ging bovendien over bandages tijdens het werk dus wat hierboven wordt aangehaald is echt onzin en een voorbeeld van hoe dingen door slechte journalistiek een eigen leven gaan leiden :=

Doel je hiermee op mijn journalistiek? :P Ik bedoelde hierboven dus wel degelijk bescherming tijdens het rijden. Omdat je paard (hopenlijk :D ) stilstaat tijdens transport is de warmte die onder bandages zich ontwikkelt dan minimaal.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:49

Je geeft aan dat je paard niet vaak in de trailer staat. En dus geen transport beschermers gewent is. Ik zou er dan voor kiezen om het paard "kaal" zonder beschermers in de trailer zetten.