wel of geen verborgen gebrek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jootje24

wel of geen verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:10

Ik zit met een probleem..
Wij hebben voor 5weken een paard verkocht aan iemand en nu wil ze hem terug doen omdat ze er niet op kan komen en niet meer opdurft.

Het probleem is dat het paard ervandoor gaat met opstappen en zij dus er nog niet goed op zit en eraf valt.

Maar nu komt het, ik heb duidelijk in de advertentie gezet:
* niet voor beginners
* dit omdat hij druk kan zijn

Aan de telefoon voordat ze kwam heb ik gezegd hij moeilijk met opstappen.
ten tweede toen ze er was wou mijn vriendin erop gaan zitten en deed hij dus weer moeilijk.. toen hoorde ik haar nog zeggen tegen haar vriendin ' oh dat heeft ze gezegd hij kan moeilijk doen met opstappen' .

Daarna is mevr. er zelf op gaan zitten en ging goed. Hierop is haar vriendin erop gaan zitten en deed hiij ook wat moeilijk.

Nu heeft ze hem dus al 5 weken en wil ze hem terug doen omdat hij ervandoor gaat met opstappen en niemand er daar op durft te rijden.

Ik heb zoiets van ik heb het gemeld u heeft gezien wat hij doet.
Dit is dus geen verborgen gebrek.

Wie kan mij helpen??
Moet ik het paard terug nemen of niet??

Ik hoor namelijk hier aan alle kanten dat ik hem niet terug moet nemen omdat ik het erbij vermeld heb

HELLP!!

*als het hier verkeerd staat storry maar wist anders niet war ik het onder moest plaatsen*

Emilia

Re: wel of geen verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:13

Volgens mij ben je in heel eerlijk geweest. Als ik jouw verhaal zo lees, komt het op mij over dat zij het wist. Al helemaal omdat ze tijdens het bezichtigen van het paard ook heeft gezien dat hij wat lastig deed.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:14

Een verborgen gebrek is het niet je hebt gezegt dat mij moeilijk kan doen met opstappen.

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:15

Smartie2004 schreef:
Een verborgen gebrek is het niet je hebt gezegt dat mij moeilijk kan doen met opstappen.

Ja en ze heeft in die 5 weken wel lessen gereden en gewoon op de manege..

dus toen heeft ze er wel op kunnen rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:16

Verborgen was het dus niet! (zichtbaar)

Ook heb jij het gemeld en dus is er ook geen "dwaling".

Jij hoeft het paard niet terug te nemen!

Echter lijkt het me wel en moeilijke situatie, omdat je graag het beste wil voor je (ex) paard. :(:)
Je zou er nog over na kunnen denken om een lager bod uit te brengen en je ex-paard weer te corrigeren en aan een betere baas te verkopen..

Verder is het helaas het beste om zo min mogelijk in contact te komen met de eigenaar, omdat je dan weer van alles tegen je kunnen gebruiken (ookal wil(-de) je helpen)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:22

ik denk als dit meisje er werk van gaat maken dat je toch het paard moet terug nemen.er staat volgens mij een bepaalde tijd voor wanneer zij het paard weer terug kan geven.maar ik weet het niet zeker hoor.
als ik jou was zou ik eens informatie daar over in gaan winnen bij een jurist of advocaten kantoor,die willen jou voor de telefoon wel vertellen of je het paard weer moet terug nemen.
als ik mijn hart zal volgen zou ik ook zeggen,dit heb ik je allemaal verteld en stond ook in de advertentie,maar ja.
hoop voor je dat je er uit komt,dit zijn namelijk altijd van die vervelende dingen.

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:25

maybe2 schreef:
ik denk als dit meisje er werk van gaat maken dat je toch het paard moet terug nemen.er staat volgens mij een bepaalde tijd voor wanneer zij het paard weer terug kan geven.maar ik weet het niet zeker hoor.
als ik jou was zou ik eens informatie daar over in gaan winnen bij een jurist of advocaten kantoor,die willen jou voor de telefoon wel vertellen of je het paard weer moet terug nemen.
als ik mijn hart zal volgen zou ik ook zeggen,dit heb ik je allemaal verteld en stond ook in de advertentie,maar ja.
hoop voor je dat je er uit komt,dit zijn namelijk altijd van die vervelende dingen.

Ja er staat 6weken voor.. dus 1 week..
Maar mijn vader heeft afgesproken dat we er vanavond heen zouden gaan en dat ik dan op zal gaan zitten om te kijken wat hij doet.
maar hiervoor moeten we dus wel weer even 166km rijden :?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:28

maybe2 schreef:

Dit is alleen bij een handelaar.
Als TS kan aantonen dat ze het voor de aankoop heeft vermeld is het geen verborgen gebrek.

Meisje kan er beter hulp bij zoeken en het zadel na laten kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:33

Jootje24 schreef:
Ja er staat 6weken voor.. dus 1 week..
Maar mijn vader heeft afgesproken dat we er vanavond heen zouden gaan en dat ik dan op zal gaan zitten om te kijken wat hij doet.
maar hiervoor moeten we dus wel weer even 166km rijden :?

Dat is idd alleen bij een handelaar zoals Smartie2004 al aan gaf.

Verder is het heel onverstandig om er naar toe te gaan en al helemaal om erop te gaan zitten.
Advokaten van de tegenpartij kunnen daarmee weer twijfel veroorzaken, terwijl jij juist goede bedoelingen had :(:)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:36

Hoe kan het een verborgen gebrek zijn als je het vermeld hebt? Niet terug nemen. Het was al bekend. Mensen zijn zelf zo eigenwijs dat ze het paard toch willen hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:39

Dit is zeker geen verborgen gebrek,je hebt er verteld én ze hebben het met eigen ogen gezien en mee gemaakt.
Die dacht dat los ik wel effe op en na 5 weken lukt haar dat niet,en wil ze het paard opeens niet meer.Nee niet terug nemen hoor,je bent eerlijk geweest bij de verkoop en ze waren er zelf bij.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:48

ik zou er toch even achter aan gaan en na gaan vragen hoe het precies zit,en wel voor vanavond.dan ben jij wat rustiger en dan weet je zeker dat die mensen je niks kunnen maken.
wij hebben een keer zoiets gehad met een trailer maar ik weet niet of ik dat kan gaan vergelijken,maar goed,wij moesten hem toen wel terug nemen.

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:57

maybe2 schreef:
ik zou er toch even achter aan gaan en na gaan vragen hoe het precies zit,en wel voor vanavond.dan ben jij wat rustiger en dan weet je zeker dat die mensen je niks kunnen maken.
wij hebben een keer zoiets gehad met een trailer maar ik weet niet of ik dat kan gaan vergelijken,maar goed,wij moesten hem toen wel terug nemen.

ja ik zit ophet moment op stage dus kan hier niet veel beginnen om nog voor vanavond te regelen

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:00

tot hoe laat moet je stage lopen dan? want het is in principe maar 1 telefoontje.

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 10:01

maybe2 schreef:
tot hoe laat moet je stage lopen dan? want het is in principe maar 1 telefoontje.

tot kwart voor 5

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:06

Dit hoort echt thuis bij een advocaat. Daar zou ik info. opvragen.

Daarnaast heeft dit meisje kennelijk niet voldoende beseft dat ze er ook af kan vallen en angst kan ontwikkelen om nog op het paard te stappen. Het ligt er aan wat jij zelf ook wilt. Wil je dat het paard weer aan jou wordt aangeboden bij verkoop of vind je dat verkocht, verkocht is en trek je je handen er vanaf. Als je daar over uit bent wordt ook helder wat je zelf wilt en kun je echt puur juridisch kijken.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:08

maar je zit nu ook achter de computer,dus kun je ook wel bellen.
je zoekt gewoon in een telefoonboek een juristen kantoor die bel je op en legt je verhaal uit dan kunnen ze jou direkt vertellen van hoe en wat,t'his maar 5 min.dan ga jij vanavond wat zekerder naar die mensen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:19

maybe2 schreef:
maar je zit nu ook achter de computer,dus kun je ook wel bellen.
je zoekt gewoon in een telefoonboek een juristen kantoor die bel je op en legt je verhaal uit dan kunnen ze jou direkt vertellen van hoe en wat,t'his maar 5 min.dan ga jij vanavond wat zekerder naar die mensen.

Maar zo moeilijk is het niet!

Terug brengen kan door:
# 1) een verborgen gebrek - dit gedrag is niet verborgen
# 2) dwaling (oplichting) - jij heb het gedrag gemeld én zij hebben het zelfs ervaren voor de koop!

Wat je volgende stappen zijn, kunnen echter wel consequenties hebben.
Wil je wel langs gaan om het te bekijken of zelfs "voelen" zou ik je wel sterk aanraden om eerst juridisch advies te winnen (al zijn veel juristen niet erg goed bekend met de paardenverkoop, ze denken er vaak te makkelijk over omdat ze vaak niet weten hoe een paard kán veranderen na de verkoop en dus de bewijzen lastig zijn.)

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:25

Ik zou er absoluut NIET naar toe gaan en als ze er werk van wil maken moet ze dat dan maar doen. Jij hebt niks verkeerd gedaan. Lekker thuis blijven dus!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:31

in hoe verre heb je er vrede mee dat het paard nu bij iemand is die hem eigenlijk niet wil en er ook niet blij mee is....

je ben overgens eerlijk geweest daaraan ligt het niet....het paard is niet geschikt voor beginners....het probleem is vaak dat een beginner zich geen beginner vindt....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:15

Ze wisten van het gedrag bij aankoop, dus ze hebben geen poot om op te staan. Ik zou dit melden en er verder helemaal geen tijd/energie meer in steken. Als zij denken sterk te staan, moeten ze zelf maar stappen ondernemen, maar zal hen weinig opleveren.
Je vriendin was erbij en zou in het ergste geval kunnen getuigen.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:34

Ik ga er verder niet over uitwijden, maar TS krijgt hier wel heel makkelijk gelijk, terwijl er veel en veel meer aan de hand is met dit paard. En dat beperkt zich echt niet tot moeilijk opstappen. Ik heb dit paard vanaf dag één meegemaakt, dus het is iets dat absoluut niet later ontstaan is, en al zeker niet door ondeskundig gebruik.

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:36

Symphonic schreef:
Ik ga er verder niet over uitwijden, maar TS krijgt hier wel heel makkelijk gelijk, terwijl er veel en veel meer aan de hand is met dit paard. En dat beperkt zich echt niet tot moeilijk opstappen. Ik heb dit paard vanaf dag één meegemaakt, dus het is iets dat absoluut niet later ontstaan is, en al zeker niet door ondeskundig gebruik.

Nou dan mag u mij wel eens vertellen wat er meer aan de hand is!!!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:38

Symphonic schreef:

Er wordt gereageerd op de vraag van de TS.
Niet zo zeer makkelijk gelijk geven, maar op het verhaal wat hier verteld word.
Wanneer een verhaal anders loopt, iets wat buitenstaanders dus niet kunnen weten, zal er het één en anders kunnen veranderen aan advies.

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:40

Ylana schreef:
Symphonic schreef:

Er wordt gereageerd op de vraag van de TS.
Niet zo zeer makkelijk gelijk geven, maar op het verhaal wat hier verteld word.
Wanneer een verhaal anders loopt, iets wat buitenstaanders dus niet kunnen weten, zal er het één en anders kunnen veranderen aan advies.

Ik ga hier niet om advies vragen als ik zit te liegen..
Ik wil wel eens heel graag horen van die andere persoon wat er van dag 1 mis is