Vrachtwagen (C)-rijbewijs halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Vrachtwagen (C)-rijbewijs halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:02

Twijfel, twijfel. Met mijn B-rijbewijs komt mijn paard niet ver.
E-rijbewijs halen? Dat moet lukken, rijd nu al regelmatig met een aanhanger/vouwwagen en achteruit lukt ook. Maarja, we hebben geen paardentrailer, maar een vrachtwagentje. Dan toch maar C halen? Al zijn de moeite en kosten voor E een stuk lager volgens mij...

Wat zijn jullie ervaringen met het C-rijbewijs?
Wat heeft het je gekost?
Goede rijscholen?
In hoeverre zou je de theorie ook gewoon uit een boek kunnen leren of moet je daarvoor echt een cursus volgen?

Lynn_Nikita

Re: Vrachtwagen (C)-rijbewijs halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:03

als je het geld hebt zou ik zeker voor een C rijbewijs gaan

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:04

Waarom, want, vertel....
en hoeveel geld heb ik ervoor nodig? Heb wel eens wat bedragen van 5.000-6.000 euro gehoord?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:06

je zegt zelf dat je alleen maar vrachtwagentje hebt, als je c + E haalt heb je ook meteen E voor de auto erbij en mag je in princiepe alles rijden
t is voor mij te duur aangezien ik te weinig gebruik van maak, anders had ik graag C gehaald.
bedragen ligt er ook aan hoe snel je slaagt. maar reken minimaal maar op een 3 a 4000 euro

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:08

Maar als ik alleen voor C ga, dan heb ik nog geen C+E neem ik aan?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:11

Hier in de regio (zeeland) is enkel C zo'n 2350 Euro inclusief de theorie examens.
Combi C+E kost zo'n 3875 Euro.
C is dan 25 uur en E is 20 uur les.

Maar ik denk dat het in de randstad wel duurder zal zijn.

Sjonniej schreef:
Maar als ik alleen voor C ga, dan heb ik nog geen C+E neem ik aan?

Nee, uiteraard niet.
Dat is net zoals B en BE.
E is je aanhanger/oplegger rijbewijs, en daar moet je apart examen voor doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:14

nee, je hebt niet meteen C + E als je C haalt
maar als je de omogelijkheid hebt is het altijd wle handig om te halen

of je moet een trailer kopen, en dan E gaan halen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:21

Maar waarom zou ik C+E halen? Daar zie ik nog even niet het voordeel van in?

Trailer kopen doe ik sowieso niet. Mijn vader rijdt mij nu overal heen en vind dat ook niet erg. Maar dat is natuurlijk niet oneindig. Vandaar dat ik erover zit te dubben wat ik wil. Wil ik E halen, zodat ik op dit moment in geval van nood een trailer kan huren. Of maar meteen C halen, zodat ik in de huidige vrachtwagen kan rijden?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:23

Ik moet ook van mijn zus :P
We hebben ook een trailer, maar de auto is wat problematisch op het moment.
Sinds kort hebben we een vrachtwagentje en ze staan hier ook veel lekkerder op...
Maarja ik zie mezelf nog niet gaan, stiekem lijkt het me ook wel stoer. De kosten kunnen wel hoog oplopen, volgens mij heeft mijn zus iets van 1400 euro betaald :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:24

als je een keer met aanhanger wil rijden kan dat ook als je c+E hebt
heb je meteen ook B + E namelijk,,,,,

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:24

C-rijbewijs. Vervolgens koop je een klein C-rijbewijs vrachtautootje en snap je niet waarom iedereen zo moeilijk doet met die B-rijbewijs gebakjes }> :D
Wanneer je daarna C-E haalt (is eenvoudiger dan B-E!) heb je automatisch B-E en bovendien, als je het juist doet, ook nog je chauffeursdiploma!

Al zul je het voor je werk misschien nooit nodig hebben, je zult merken dat bij vrijwel elk gesprek een opmerking wordt gemaakt dat je C-E hebt. Ik mag al ruim 20 jaar met het "grote spul" rondrijden en nog steeds krijg ik dar opmerkingen over bij sollicitaties :D Kortom, het doet het goed op je CV!

Kosten 2000 - 5000 euro, beetje afhankelijk van waar je het doet en hoe vlotjes je bent. C-E moet er vervolgens voor ong 2000 euro wel achteraan kunnen. Doe het er gelijk achteraan en niet, zoals bij B geadviseerd wordt, een jaartje wachten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:25

Goldie schreef:
Ik moet ook van mijn zus :P
We hebben ook een trailer, maar de auto is wat problematisch op het moment.
Sinds kort hebben we een vrachtwagentje en ze staan hier ook veel lekkerder op...
Maarja ik zie mezelf nog niet gaan, stiekem lijkt het me ook wel stoer. De kosten kunnen wel hoog oplopen, volgens mij heeft mijn zus iets van 1400 euro betaald :)

1400 voor c?? dat is heeeeeeel goedkoop

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:53

Waarom is C-E makkelijker dan B-E??

Chauffeursdiploma zit er tegenwoordig sowieso al bij in toch?

Is een dagopleiding of bijv in 2-3 dagen wel of niet aan te raden?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:57

Nee chauffeursdiploma is apart, daarvoor moet je geloof ik moeilijker theorie doen :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:58

Sjonniej schreef:
Waarom is C-E makkelijker dan B-E??

Chauffeursdiploma zit er tegenwoordig sowieso al bij in toch?

Is een dagopleiding of bijv in 2-3 dagen wel of niet aan te raden?

makkelijker om te hebben
als je C + E hebt heb je automatisch ook B + E
snappie

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 18:05

Ohhh ik dacht dat je ook al die theorie erbij moest doen, maar dat hoeft dus niet?
Wat voor theorie krijg je er dan nog wel bij?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:14

Dat kan je wel tegelijk doen, maar dat moet je dus wel aangeven dat je dat wil :)
vooral die administratie en techniek lijkt me niet leuk :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:24

Goldie schreef:
Nee chauffeursdiploma is apart, daarvoor moet je geloof ik moeilijker theorie doen :)

Dat klopt niet helemaal; het examen is gelijk, alleen voor je rijbewijs is 40 van de 50 vragen goed, voor je chauffeursdiploma moet je 42 van de 50 goed hebben. Pin me niet vast op de exacte getallen, maar de verhoudingen liggen in die orde van grootte.

Je bent dus een stomme sukkel als je je CCV-B er niet gelijk bij doet, je kunt hooguit de pech hebben dat je het op één vraag na zou missen (of zoiets) maar je moet (althans, ik moest dat twee jaar geleden) te voren opgeven of je je CCV-B erbij wil hebben. Doen dus!!!
Goldie schreef:
Dat kan je wel tegelijk doen, maar dat moet je dus wel aangeven dat je dat wil :)

Het spijt me, je MOET alle drie de certificaten halen, alleen de eisen zijn ietsje lager......

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:30

Ben ik blij dat ik het op de Antillen kan halen, scheelt een hoop geld, tijd én leren!

Ik zou wel voor je C gaan hoor, als je gewoon al een vrachtwagen hebt, is dat natuurlijk het makkelijkst!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:32

ikke schreef:
Goldie schreef:

Dat klopt niet helemaal; het examen is gelijk, alleen voor je rijbewijs is 40 van de 50 vragen goed, voor je chauffeursdiploma moet je 42 van de 50 goed hebben. Pin me niet vast op de exacte getallen, maar de verhoudingen liggen in die orde van grootte.

Goldie schreef:

Het spijt me, je MOET alle drie de certificaten halen, alleen de eisen zijn ietsje lager......

Dat je ze alledrie moet halen weet ik :) Maar dat van die andere wist ik niet, dacht dat het moeilijker was, maar je moet gewoon meer goed hebben dus :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 20:24

Aha okee, dus eigenlijk heb je dan dus toch je chauffeursdiploma erbij als je je c-rijbewijs haalt. Inderdaad zou het dan stom zijn om dat te laten liggen als die paar vragen het enige verschil is.

Moet je voor die theorie echt lessen volgen of kun je dat gewoon uit een theorieboek leren? Zag op de site van Blom Verkeersschool (is deze aan te raden trouwens??) dat ze die theorie in een 7-daagse-cursus aanbieden. Maar als ze daarin alleen theorie uit een boekje bespreken is dat voor mij (als zeer makkelijke leerder) een beetje onzinnig.

En zou je deze ook eerder kunnen doen? Is deze dan net als B-theorie ook 6 mnd geldig of moet je het in een keer doen?

En wat zouden jullie aanraden, gewoon iedere week een aantal uren of in 1-3 volle dagen lessen??

Alvast hartstikke bedankt voor de reacties trouwens!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:34

Ik zou in ieder geval een aantal "losse" lessen doen. Een hele dag vrachtauto rijden is echt heel inspannend. Daarnaast kun je dan eventueel een "snelpakket" nemen, al zou ik persoonlijk dat niet adviseren..

Toen ik vorig jaar mijn CCV-B haalde, was de geldigheid voor de theorie 6 maanden nadat je het eerste certificaat haalde.

Seppie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:58

En je hebt vorig jaar je CCV-b gehaald? Beetje door de mand gevallen! :P
Maakt niet uit, sinds vorig jaar september is het chauffeurs diploma afgeschaft. Degene die voor deze datum een C rijbewijs heeft hoeft geen CCV-b meer te halen (Europeese richtlijn). Je moet echter wel iedere 5 jaar 35 uur bijscholing gehad hebben om je C rijbewijs te mogen blijven gebruiken. zie ook http://www.vtl.nl/richtlijn.aspx en http://www.vtl.nl/Wat-verandert-er-in-d ... atie-.aspx Het chauffeurs diploma zit dus bij het rijbewijs.
ikke schreef:
C-rijbewijs. Vervolgens koop je een klein C-rijbewijs vrachtautootje en snap je niet waarom iedereen zo moeilijk doet met die B-rijbewijs gebakjes }> :D
Wanneer je daarna C-E haalt (is eenvoudiger dan B-E!) heb je automatisch B-E en bovendien, als je het juist doet, ook nog je chauffeursdiploma!

Al zul je het voor je werk misschien nooit nodig hebben, je zult merken dat bij vrijwel elk gesprek een opmerking wordt gemaakt dat je C-E hebt. Ik mag al ruim 20 jaar met het "grote spul" rondrijden :D en nog steeds krijg ik dar opmerkingen over bij sollicitaties :D Kortom, het doet het goed op je CV!

Kosten 2000 - 5000 euro, beetje afhankelijk van waar je het doet en hoe vlotjes je bent. C-E moet er vervolgens voor ong 2000 euro wel achteraan kunnen. Doe het er gelijk achteraan en niet, zoals bij B geadviseerd wordt, een jaartje wachten.

ikke schreef:
Ik zou in ieder geval een aantal "losse" lessen doen. Een hele dag vrachtauto rijden is echt heel inspannend. Daarnaast kun je dan eventueel een "snelpakket" nemen, al zou ik persoonlijk dat niet adviseren..

Toen ik vorig jaar mijn CCV-B haalde, was de geldigheid voor de theorie 6 maanden nadat je het eerste certificaat haalde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:03

Seppie21 schreef:
En je hebt vorig jaar je CCV-b gehaald? Beetje door de mand gevallen! :P
Maakt niet uit, sinds vorig jaar september is het chauffeurs diploma afgeschaft. Degene die voor deze datum een C rijbewijs heeft hoeft geen CCV-b meer te halen (Europeese richtlijn). Je moet echter wel iedere 5 jaar 35 uur bijscholing gehad hebben om je C rijbewijs te mogen blijven gebruiken. zie ook http://www.vtl.nl/richtlijn.aspx en http://www.vtl.nl/Wat-verandert-er-in-d ... atie-.aspx Het chauffeurs diploma zit dus bij het rijbewijs.

Nou, dat is vrij simpel hoor. Toen ik 20 jaar geleden mijn C-rijbewijs haalde, was er gewoon theorie en praktijk; de rest was optioneel en wettelijke verplichtingen stammen van na die tijd.

Daarnaast, het CCV-B bestaat nog gewoon en die 35 uur scholing geldt alleen voor beroepschauffeurs.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:22

Maar ik wordt geen beroepschauffeur, dus dat hoeft dan niet.
Ik heb net op het CBR gevonden dat ik het volgende moet halen:
* Theorie-examen Rijbewijs + Vakbekwaamheid deel 1 (Verkeer & Techniek): 50 meerkeuzevragen
* Theorie-examen Rijbewijs C deel 2 (Administratie): 40 meerkeuzevragen
* Praktijkexamen C
Als u in het bezit bent van geldige uitslagen van deze examens, dan heeft u recht op afgifte van een rijbewijs C (mits medisch akkoord).

De theoriedelen zijn allebei 2 jaar geldig. Dat is gunstig.
Veel rijscholen bieden cursussen aan om deze theorie onder de knie te krijgen. Is dit echt nodig? Of is dit simpelweg het bespreken van de stof uit een boekje?