Wat kan je vragen voor stalling??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_XD

Wat kan je vragen voor stalling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 20:21

Hallo mensen!

Wij hebben thuis ruime grond en terrein.
Ik krijg binnenkort een paardje en ik wou de kosten,
een beetje, kunnen composeren.

We hebben bij ons thuis:
--stallen:
- binnen 2 veulen-merrie stallen
- binnen 2 ponystallen
- buiten 2 ruime stallen
- buiten 1 kleine stal
waarvan 1 stal dus straks bezet zou zijn voor ons eigen diertje.

-- rijbak
-- 3 grote weiden
-- eventuele opslagplaats
-- ruime stalingang
-- hooiruiven, automatische drinkbakken, voederbakken.

Er kan dus gebruikt gemaakt worden van alle bovenstaande voorzieningen.

Verder zullen wij zelf niets aan de verzorging van de paarden doen.
Alleen indien gewenst 's ochtends en 's avonds binnen en buiten zetten.
Ook stro, voer etc. etc. Alles zou zelf betaald moeten worden.

Zou iemand een schappelijke prijs weten. Wat je ervoor zou mogen vragen?
Ik heb namelijk geen idee!

MvG,

Anne

Misty_MMS

Re: Wat kan je vragen voor stalling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:27

Ik denk dat het handiger is als je het voer en stro zelf regelt. Het lijkt mij een beetje onhandig als iedereen dit apart gaat kopen.

Zo is het erg moeilijk om een prijs te maken. Ongeveer €60 in de maand ofzo?

Met voer en stro inbegrepen zou ik ongeveer €120 in de maand vragen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:28

waar in n l is het? en hoe zijn de uitrijmogelijkheden?

Anne_XD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 20:30

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik had daar inderdaad nog niet aan gedacht.
Dus een soort van de strozolder helemaal vol en voer klaar dat iedereen dan kan pakken, dat het allemaal gewoon klaarstaat.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:31

In welke omgeving sta je? Zijn er uitrij mogelijkheden?
En je bedoelt dat de klant nog zelf stro en hooi moet regelen?
Dan vind ik rond de 80-100€!

Ik betaal nu 180€;
- Heb gedurende de najaar, winter en stukje voorjaar een ruime stal verder staat ze 24 uur per dag buiten
- Buitenbak
- Ruimte om af te spuiten
- Ruime weides
- Hooi + stro inbegrepen
- Veel uitrij mogelijkheden
- Mijn paard wordt buiten gezet
- Er wordt 's Avonds om 22.00 en 's Ochtends vroeg hooi + voer gegeven!
Verder heb ik korting op enting en wormenkuren!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:32

Ben eens iets concreter.
In welke omgeving zit je?
Permanent toezicht?
Hoeveel ervaring heb je in het hebben van paarden?
Hoeveel weiland heb je? (als in: hoeveel vierkante meters)
Hoeveel ruimte heb je voor opslag hooi/stro?
Wie koopt dat in en hoe vaak?
Opslag hardvoer, op welke wijze? Inbreng eigen opslagmiddelen? Inkoop hardvoer?
Zadelkamer/zadelkasten, mogelijkheid tot plaatsen eigen kast?
Afmeting van de rijbak?
Welke uitrijmogelijkheden heb je?
Trailer/vrachtwagen stallen mogelijk?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:44

Wat ook nog meetelt vind ik, is:
- doe je ook een evt. deken op en af?
- wat is de de kwaliteit van de bak?

(Ik heb zelf mijn paard aan huis en verhuur daarbij sinds een jaar of 15 1 box aan een pensionklant.) Iedereen apart voeren zou ik niet doen. Ik voer zelf beide paarden tegelijk. Ik vind het niet fair als de 1 krijgt en de ander niet. Ik koop zelf alles in (stro, kuilgras, hardvoer). Dat is ondoenlijk als je dat apart gaat doen en dan kan je ook minder scherpe prijzen maken. Ik voer het andere paard een basishoeveelheid, als ze hard gewerkt heeft mag mijn klant zelf wat bijvoeren.

En heeeel belangrijk vind ik: kritische selectie maken wie je neemt. Zeker als je de stal aan huis hebt. Ze komen toch over je erf.

Als je meerdere klanten neemt komt er wel wat geregel en gecommuniceer bij kijken (komen wellicht ook nog bijrijders bij), als je het gesmeerd wil laten lopen. Moet duidelijk zijn of paarden wel of niet het land in kunnen, welke bij elkaar, enz. enz.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 03:16

Ik betaal nu incl. hooi en stro 131 euro en meot verder alles zelf doen. Op mijn vorrige stal betaalde ik 180 euro hoefde ik alleen mn krachtvoer er nog bij t ekopen.

Anne_XD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 11:56

Permanent toezicht? we zijn vrijwel altijd thuis
Hoeveel ervaring heb je in het hebben van paarden? veel
Hoeveel weiland heb je? (als in: hoeveel vierkante meters) 1,5 hectare aan weiland
Hoeveel ruimte heb je voor opslag hooi/stro? 2 grote hooi/strozolders
Zadelkamer/zadelkasten, mogelijkheid tot plaatsen eigen kast? ja
Afmeting van de rijbak? zeker 35 bij 55 m
Welke uitrijmogelijkheden heb je? landweggetjes, dorp, bos (5min met de trailer, binnen 15min te paard)
Trailer/vrachtwagen stallen mogelijk? ja

Dus het zi=ou eigenlijk wel het handigst zijn als er gewoon voer en hooi/stro klaarstaat?

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:09

Anne_XD schreef:
Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik had daar inderdaad nog niet aan gedacht.
Dus een soort van de strozolder helemaal vol en voer klaar dat iedereen dan kan pakken, dat het allemaal gewoon klaarstaat.

...als iedereen kan pakken wat hij/zij wil aan hooi... dan is je hooi zo op! En dan? Dan moet je blauw betalen aan steeds meer hooi inkopen... niet doen dus, liever dit: Zo veel hooi per dag klaar zetten voor de gasten, willen ze meer... dan extra betalen per baal.

Anne_XD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 12:13

oke,
ik denk dat het dus uitkomt.
Met klaargezet hooi/stro/voer (niet onbeperkt dus)
en eventueel binnen en buitenzetten
zo rond de 60 - 120 euro?

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:16

Hoi Anne,

Ik betaal €125,- per maand voor de faciliteiten die ik gebruik (stal met uitloop naar plaat met hooiruif/ paddock, weiland, buitenbak, opslagplaats/spuitplaats en theehuisje). We zitten op een toplocatie, goede uitrijmogelijkhede enzo. Wij moeten verder alles zelf regelen: stro/hooi, voeren, mesten enz. Dit bevalt prima!

Mensen willen vaak toch zelf bepalen wat en hoeveel ze voeren. Als je iedereen dit gewoon zelf laat regelen bespaar je jezelf een hoop gedoe. Ik merk dat het bij ons zo lekker loopt, omdat iedereen gewoon zijn eigen ding kan doen. De eigenaar faciliteert alleen. Wij hebben het geluk dat er een boertje verderop zit die steeds hooi/voordroog komt brengen. Stro halen we iedere zomer voor een prikkie zelf van het land. Voor voeren/mesten ed hebben we met de meiden onderling een rooster.

Misschien kun je iemand vinden die zelf een aantal paarden heeft en alles zelf kan regelen. Scheelt jou een hoop gedoe. Als je voor iedereen stro/hooi opslag hebt en een adres in de buurt waar ze het kunnen halen/bestellen is dat natuurlijk het mooiste. Ik zou per paard (afhankelijk van de regio/locatie waar je zit) ongeveer tussen de €70 en €125,- rekenen, excl.

Succes!
Laatst bijgewerkt door R_MW op 11-10-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:22

Het is al heel normaal als je ergens 75 euro weidegeld betaalt. Met een stal en bak erbij vind ik 100 euro dan ook heel redelijk.

TS kiest ervoor om er geen werk van te hebben; als je zelf stro en hooi enz moet inkopen, is dat weer een hoop geregel en gedoe.
Alleen zou ik ervoor kiezen om het voeren centraal te houden; als iedereen op een ander tijdstip gaat voeren, krijg je een hoop onrust en voernijd.
Om het werk te beperken, kan je vragen of het voer/hooi klaargezet kan worden bij de stal. Maar het echte geven zou ik op 1 moment voor alle paarden tegelijk doen.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:28

Ik denk dat het heel belangrijk is om te vermelden in welke regio je zit, want dat maakt een hoop uit. In de randstad kun je al gauw meer vragen dan wanneer je ergens in Drenthe zit volgens mij. En als de uitrijmogelijkheden goed zijn kun je ook al meer vragen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:30

Ik betaalde 100 euro voor iets soortgelijks, kuil/hooi en biks inbegrepen, vlas kon je per baal kopen.
Uitmesten werdt niet gedaan, binnen/buitenzettten en evt dekens wisselen wel

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:51

Je hebt dus nog 6 stallen over om te verhuren.
Stel dat er 6 verschillende mensen bij je komen, welke ieder een ander soort brok voeren.
Ieder voert verschillende soorten ruwvoer, de 1 koopt schimmelhooi, of goed hooi, de ander kuil in kleine pakjes en weer een ander haalt een grote baal kuil.

Wat een prutsmuts om dat allemaal op te bergen, en als iedereen eerlijk is , dan is er niets aan de hand, maar wat als iedereen bij elkaar weg snoept?

Ik denk dat je beter zelf voor (als je de mogelijkheid hebt) grote pakken stro kunt zorgen (deze zijn goedkoper) en zelf voor hooi of kuil moet zorgen.
Als je je eigen voert, dan is het toch maar een paar minuten meer werk om de andere 6 paarden ook van voer te voorzien?

Verder zou ik het zelf erg op prijs stellen als mijn paard buiten- en binnen gezet zou worden. desnoods tegen meerprijs.
Dat mensen zelf uitmesten vind ik eigenlijk niet meer dan logisch.

Stalling incl hooi/kuil en stro denk ik rond de 125,- per maand.
Ligt er natuurlijk ook aan waar je zit in NL.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:12

Anne_XD schreef:
oke,
ik denk dat het dus uitkomt.
Met klaargezet hooi/stro/voer (niet onbeperkt dus)
en eventueel binnen en buitenzetten
zo rond de 60 - 120 euro?

Als iedereen zijn/haar paard voert op verschillende tijdstippen dan krijg je enorme onrust onder de paarden op stal, de ene krijgt wel en de ander niet.... dat vinden paardjes niet leuk.

Beste is dat als iemand voert, dan moet hij/zij alle andere paarden ook voeren volgens het schema welke op de boxdeur van elk paard staat, dus een rooster invoeren waar op staat wie elke dag voert. Hooi klaar zetten, extra hooi = extra betalen.

Goed hooi, 1 of 2e snede... wel dan kom je bij een fors paard niet uit met hooi. Dan leg je er op toe. Stel een paard eet 1 pak hooi per dag a 2,- euro dan kost jou dit 30 x 2 = 60 euro per maand. Wat dacht je van elektra en onderhoud? En alle andere kosten?

Goed hooi van eerste snede kan ook 3 euro kosten per pak...

Of je moet hooi inkopen in grote hoeveelheden om de prijs te drukken.

Wat dacht je van stro? Die kosten komen er ook bij!

Als het een nat jaar is, dan is de graanoogst slecht, en is goed stro is dan duur, door nattigheid krijgt je "zwart stro", rotzooi.

Al met al 125,- euro minstens!

En stropakken en hooipakken limiteren per dag, alles extra: meer betalen.
En alle paarden op zelfde tijdstippen voeren

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:14

Ik betaalde zowel in Noord Holland als hier in Zeeland voor een stal met bak, weiland, paddock, ruimte voor de zadelkast en het geheel zelf regelen van hooi,kuil, stro, voer, verzorging (voeren, mesten, buiten/binnen zetten etc.) zo'n 60 euro in de maand per paard. In Noord Holland hadden we een wat kleinere onverlichte rijbak maar een hele grote (3 bij 5) stal en meerdere hectaren weiland. En in Zeeland juist een grotere bak met licht maar een kleinere stal en klein weiland. Als je dus echt kaal verhuurd (zoals in mijn voorbeeld) zit je op zo'n 60 euro in de maand.
Maar ik zou als ik jou was in ieder geval zelf voeren. Bij een klein aantal pensionklanten is dat amper werk. Laat klanten gewoon hun eigen voer kopen en zorg dat er tonnen staan waar dat in kan. Hang een voerschema aan de muur met de hoeveelheden en loop aan de hand daarvan je rondje. Je eigen paard moet je toch ook al voeren.
Uitmesten zou ik wel aan de pensionklanten over laten. Maar ik zou daarintegen zelf sto(of welk strooisel je ook wilt hebben) aanschaffen. Anders krijg je dat de een vlas in de stal heeft, een ander heeft zaagsel en weer een ander heeft stro. Dat is niet handig voor je opslag maar ook zeker niet op de mesthoop.
Je kunt er voor kiezen om de eigenaren per pak stro te laten betalen maar daar moet je dan wel iets op verzinnen. Je kunt ook kiezen voor het wel laten uitmesten maar dat je zelf op strooit.
Als je zowel krachtvoer als ruwvoer voert en zorgt voor de aanwezigheid van ruwvoer en stro (wel zelf mesten) dan kun je al snel zo'n 130 euro vragen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:25

kale huur met weidegang, gebruiik van stal en bak, kun je al snel, in het grootste deel van Nederland, tussen de 50 en 75 euro per maand vragen. In dure gebieden misschien nog wat meer.

Als je inderdaad alle stallen wilt verhuren, is het misschien een optie om centraal hooi en strooisel in te kopen en dat inclusief te doen, of per baal te laten betalen, of naar gemiddeld verbruik per maand.

Je kunt ieder de verzorging zelf laten regelen, maar misschien is het wel fijner om met elkaar de verzorging van buiten/binnen zetten en voeren, of zelfs eventueel het uitmesten van stal/weiland, te regelen.

Ik heb ook ruimte voor pensionpaarden, heb ruwvoer in huis, evenals wortelen in de winter. Strooisel (geen normale strobalen, keuze uit vlas, hennepstrooisels, gehakseld (koolzaad?)stro of strokorrels ivm opslag strooisel en mestopslagruimte en afvoer) mag men zelf aanschaffen, maar ik heb ook strooisel liggen en dat kan overgenomen worden, krachtvoer regelt ieder voor zich.

Voor de verzorging maken we een rooster. Wij doen uitmesten erbij omdat ze vaak gezamenlijk staan in paddock, schuilstal en weide en die netjes gehouden moeten worden, en iedereen zo ook af en toe een dagje kan overslaan en hun paard meeverzorgd wordt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:30

bij ons worden de paarden ook niet tegelijk gevoerd hoor, alleen sochtends. Wij doen ook alles zelf. Sochtends hebben we voerdiensten en de eigenaar zet ze dan buiten. We mesten zelf en voeren dus de avond maaltijd ook als we ze zelf binnenhalen. Hier geen last van voedselnijd, want de paarden die op stal staan hebben dan gewoon ruwvoer.

Ik betaal 100 euro per maand, exclusief alles. Voor een baal stro betaal ik 4 euro,voor hooi 3,50. Je schrijft t aantal balen op dat je hebruikt en eind van de maand betaal je dit. Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, zo kan iedereen gebruiken wat ie wil!

Verder heb ik 2 buitenbakken, heel wat hectares land, een kantine en sta ik vlak bij de duinen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:07

Ik denk toch dat het makkelijker is om zelf hooi en stro te halen. En dan de hoeveelheid stro die ze per da mogen gebruiken voor de stal leggen. En zelf hooi en brok (die zelf haloen en klaar zetten) voeren en buiten zetten. Ik denk dat dat het handigste is. Kwa prijs vind ik het heel moeilijk.
Ik betaal 160 euro all in. Daar zit echt alles bij inbegrepen. Hoef alleen zelf te komen om te poetsen en te rijden/longeren/wandelen.
Ik heb ontzettend veel weiland waar ze s'winters ook op mogen en een redelijk goede buitenbak met verlichting van 20x40.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:41

tsja.. ik ben zelf geen voorstander van bepalen hoeveel stro en hooi je mag gebruiken.. Ik heb op een stal gestaan waar werd bepaald hoeveel hooi je mocht geven en dat was m.i. altijd veel te weinig!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:48

Ik moet zeggen dat ik ook ltijd aardig wat voer.
Zeker de 2 (pony)veulens afgelopen winter.
Die vraten met z'n 2-en 1 midi-baal goed kuilgras in de week a 10 dagen.
Heb de balen wel zelf gekocht, maar ik vind dat je daar niet op moet bezuinigen, dus dat was 20,- per week aan kuil.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:35

mijn 2 paarden krijgen een halve baal hooi per dag, dus ik ben al 1 baal hooi per dag kwijt. Ik geloof dat ik op stal de enige ben die die hoeveelheid voert! Die mogelijkheid beperk je dus door vaste porties klaar te zetten..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:13

Anne_XD schreef:
Permanent toezicht?

Dus het zou eigenlijk wel het handigst zijn als er gewoon voer en hooi/stro klaarstaat?

Ik zelf zit in Noord-holland, regio alkmaar. En nee voor die 131 is er geen permanent toezicht, die van 180 wel.

Wat betreft hooi, stro en krachtvoer weet ik het volgende. Een kennis van mij heeft een eigen stal in heiloo, zomers betalen ze 100 euro per maand omdat ze dan dag en nacht buiten staan en in de winter betalen ze extra voor hooi en stro. Per kleine baal hooi of stro betalen ze 5 euro. Hij heeft zelf een stelling gemaakt voor de balen hooi en stro en hier staan ook de namen bij van het paard, ook heeft hij zelf de voerkisten gemaakt, hier passen 2-3 zakken krachtvoer in. Misschien is dat een idee bij hun zijn er 2 buitenbanen en weiland aanwezig.