Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 14:11

Vraag aan juristen / rechtenstudenten of ervaringsdeskundigen:

Als een handelaar weet dat een merrie drachtig is, hoewel het niet bij hem gebeurd is, maar zelf als drachtig heeft aangekocht: is dit dan een "verborgen gebrek" wanneer hij dit de potentiele koper niet meldt?

Zonder kennis van zaken, verzoek ik je niet te reageren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:21

gem schreef:

Bel dan een advocaat en stel de vraag niet op bokt :(:)
Dan weet je zeker dat je een serieus antwoord krijgt.

Kan je dan aantonen dat de handelaar het wist?

En als koper heb je een onderzoeksplicht, als je het hebt gevraagd en het antwoord is nee dan sta je sterker dan als je het niet gevraagd hebt.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:25

gem schreef:
Vraag aan juristen / rechtenstudenten of ervaringsdeskundigen:

Als een handelaar weet dat een merrie drachtig is, hoewel het niet bij hem gebeurd is, maar zelf als drachtig heeft aangekocht: is dit dan een "verborgen gebrek" wanneer hij dit de potentiele koper niet meldt?

Als de merrie langer drachtig was dan dat de verkoper hem heeft gehad, dus het is niet bij hem gebeurd, is dit geen ''bewust verborgen gebrek''.
In onze ogen, maar bekijk het vanuit zijn positie, hij zal, mocht je er werk van gaan maken in alle toonaarden ontkennen dat hij het wist... En bewijs jij maar eens dat jij denkt/weet dat hij ervan op de hoogte was. En daardoor denkelijk gaat de rechter/advocaat jouw ''schuld in de schoenen schuiven'' want als je haar had laten keuren dan was dit niet gebeurd, had jij het geweten...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:35

[***] schreef:
Bel dan een advocaat en stel de vraag niet op bokt :(:)
Dan weet je zeker dat je een serieus antwoord krijgt.

Het is niet verboden de vraag te stellen aan een beperkte groep bokkers.
Ik heb dezelfde vraag al opgezocht op een "advocaten-site". Op deze vraag (overigens niet door mij gesteld) werd door de "rechtsgeleerde" geantwoord in de zin van: "u moet niet zeuren, u heeft een gratis veulen bij uw aankoop gehad". En: "u moet een gegeven paard niet in de bek kijken".

Citaat:
Kan je dan aantonen dat de handelaar het wist?

Hoewel de vraag hypothetisch gesteld is: ja, dat kan ik aantonen.

Citaat:
En als koper heb je een onderzoeksplicht, als je het hebt gevraagd en het antwoord is nee dan sta je sterker dan als je het niet gevraagd hebt
.
Stel: koper zegt dat hij het gevraagd heeft, handelaar zegt dat koper het niet gevraagd heeft. Dus kopers ja, tegen handelaars nee.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:41

Lieffiefi schreef:
[Als de merrie langer drachtig was dan dat de verkoper hem heeft gehad, dus het is niet bij hem gebeurd, is dit geen ''bewust verborgen gebrek''.
In onze ogen, maar bekijk het vanuit zijn positie, hij zal, mocht je er werk van gaan maken in alle toonaarden ontkennen dat hij het wist... En bewijs jij maar eens dat jij denkt/weet dat hij ervan op de hoogte was. En daardoor denkelijk gaat de rechter/advocaat jouw ''schuld in de schoenen schuiven'' want als je haar had laten keuren dan was dit niet gebeurd, had jij het geweten...

Nee, ik heb het over handelaren die bewust drachtige paarden kopen, en ja, stel ik kan bewijzen dat deze handelaren dat weten.
Hoort opvoelen bij de keuring van een merrie?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:42

Ik ben toch erg benieuwd hoe jij denkt voldoende aan te kunnen tonen dat de handelaar wist dat de merrie drachtig was...

Anoniem

Re: Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:44

Het is pas aantoonbaar als er een onafhankelijke derde bij was, die ook nog wil getuigen, op het moment dat de handelaar het zou hebben gezegd, is dit niet het geval, dan is het een welles nietes spel, het woord van de een tegen dat van de ander.
Volgende mogelijkheid waarmee je het kunt aantonen is een schriftelijke verklaring van de verkopende partij.
Overigens ben ik van mening dat dracht niet onder de verborgen gebreken valt, het is immers geen gebrek.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:44

gem schreef:
Lieffiefi schreef:
[Als de merrie langer drachtig was dan dat de verkoper hem heeft gehad, dus het is niet bij hem gebeurd, is dit geen ''bewust verborgen gebrek''.

Nee, ik heb het over handelaren die bewust drachtige paarden kopen, en ja, stel ik kan bewijzen dat deze handelaren dat weten.
Hoort opvoelen bij de keuring van een merrie?

Opvoelen niet. Maar een beetje veearts zou wel kijken naar de status van buik, grootte van buik evenals temperatuur van de merrie. Dat zijn de tekenen waaraan je kan zien dat ze drachtig is. Helaas weet ik niet hoelang je merrie drachtig is. Tenzij ze zo kort drachtig was toen je haar kocht dan had er opgevoeld moeten worden wilde je erachter komen. Het is niet iets wat systematisch terugkomt bij een keuring.
Als je echt sterke verdenkingen hebt van een handelaar die bewust drachtige merrie's staat te verkopen, met voorkennis van handelen zeg maar dan zou ik zeker even mijn rechtsbijstand bellen.

Wel klote zeg.... Is ook niet iets wat je verwacht :(

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:49

Hoi hoi,

Ik heb het meegemaakt, ik heb de eigenaar ermee geconfornteerd en hij ontkende dat ze drachtig kon zijn. Na veel aandringen heeft hij opgebiecht dat ze drachtig kon zijn omdat er een hengst bij stond. Later bleek ook dat alle merries drachtig waren.

Ik heb er bij de koop niet naar gevraagd omdat ik en domweg niet eens aan gedacht heb!

Nu weet ik wel beter. Mijn merrie is overleden na de bevalling en het veulen was al dood.

Juridisch kun je er niet veel mee doen jou woord tegen de mijne.

We hebben het zelf opgelost met een beetje druk :D van een grote man!
We hebben een deel van het aankoopbedrag terug gekregen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:51

waarom zou je dan een paard kopen bij die handelaar als je hem niet vertrouwd dat hij de waarheid zegt?

Heb je een paard gekocht en die bleek drachtig te zijn, probeer het op te lossen met de verkoper..

en stel het zou een verborgen gebrek zijn... dan neemt de handelaar het paard terug en jij krijgt je centjes... is dat dan wat je wilt?

ik bedoel als je weet dat die handelaren merries opkopen die drachtig zijn, en verkopen als niet drachtig (ik zou niet weten wat daar de meerwaarde van is, maar dat is een ander verhaal) waarom dan toch het risico lopen dat je niet drachtige merrie toch een veulen draagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:52

Citaat:
Ik heb er bij de koop niet naar gevraagd omdat ik en domweg niet eens aan gedacht heb!

En dit wist je zelf al, hiermee heb je niet voldaan aan de onderzoeksplicht...
Jammer dat het zo is gelopen bij jou meid.... en je mag je in de handen knijpen dat je nog een deel van het geld terug hebt gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:53

Citaat:
ik bedoel als je weet dat die handelaren merries opkopen die drachtig zijn, en verkopen als niet drachtig (ik zou niet weten wat daar de meerwaarde van is, maar dat is een ander verhaal) waarom dan toch het risico lopen dat je niet drachtige merrie toch een veulen draagt?

Dat stuk snap ik dus ook niet, logisch gezien zou een drachtige merrie meer moeten opbrengen dan eentje die gust is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:56

ja precies zo redeneer ik ook.... ook drachtige merries zijn verkoopbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:57

Tuurlijk, daar is altijd een markt voor.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:03

F-AM --> TAO

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:08

Alane schreef:
..

Als jij een merrie koopt voor de sport, met de intentie om actief in de sport te rijden, heb je niets aan een drachtige merrie. Dan zal die merrie namelijk weer een tijd uit de roulatie zijn. Edit: daarnaast brengt dit ook extra kosten met zich mee. Zowel DA tijdens de dracht, als wanneer het veulen er straks is.

Heb mijn wettenbundels er niet op nageslagen, maar het lijkt me een verborgen gebrek zeker aangezien je kunt aantonen dat het verzwegen is, zoals je het zelf verteld.
Is bij aankoop ook besproken met welke doeleinden de merrie gekocht is?

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:15

suleilitha schreef:
Citaat:

En dit wist je zelf al, hiermee heb je niet voldaan aan de onderzoeksplicht...
Jammer dat het zo is gelopen bij jou meid.... en je mag je in de handen knijpen dat je nog een deel van het geld terug hebt gekregen.

Beetje een harde reactie van je of hij komt zo over. Was mijn eerste paard dat ik gekocht had en is gewoon gekeurd, net gedekt niemand wat in de gaten en ik dacht er niet aan omdat het mijn eerste paard was dat ik kocht. Ik wil wel eens weten wie er wel aan dacht bij de koop van zijn eerste paard!
En idd helaas pdkaas dat het zo liep.
En zeg aub niet meid klinkt zo denigrerend...

En ja ik zorg wel goed voor mezelf en hij wist heel goed dat hij verkeerd zat. Ik ben misschien vergeten wat te vragen hij wat vergeten te vertellen en dat heeft hij geweten. Helaas pindakaas voor de verkoper.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:19

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen... want dat was absoluut niet de bedoeling.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:23

Ik zeg niet dat ik me aangevallen voel... Ik zeg alleen dat jou reactie hard overkomt.

@TS wil je duidelijk maken dat je juridsch gezien wrs. niet veel zal bereiken. Maar dat er zeker andere manieren zijn. En met juridische stappen dreigen wil ook weleens helpen.

Ik begrijp goed dat je over het hoofd kan zien dat een merrie drachtig is en dat je niet alles kunt uitvragen bij de koop....
Er zijn wrs. nog wel 100 dingen die de da niet kan zien bij keuring waar jij naar vergeet te vragen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:24

seren schreef:
Beetje een harde reactie van je of hij komt zo over. Was mijn eerste paard dat ik gekocht had en is gewoon gekeurd, net gedekt niemand wat in de gaten en ik dacht er niet aan omdat het mijn eerste paard was dat ik kocht. Ik wil wel eens weten wie er wel aan dacht bij de koop van zijn eerste paard!
En idd helaas pdkaas dat het zo liep.
En zeg aub niet meid klinkt zo denigrerend...

En ja ik zorg wel goed voor mezelf en hij wist heel goed dat hij verkeerd zat. Ik ben misschien vergeten wat te vragen hij wat vergeten te vertellen en dat heeft hij geweten. Helaas pindakaas voor de verkoper.... :D

Ik vermoed dat zo goed als niemand vraagt of een merrie drachtig is... Vele lijstjes met aandachtspunten zijn op bokt voorbij gekomen, maar ik heb er nog nooit een mogelijke dracht bij zien staan!
Lekker makkelijk om te zeggen dat het bij de onderzoeksplicht hoort. Hoe kun je dit verwachten (volgens mij is het duidelijk dat Seren het niet wist!)???

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:26

Haha als ik het had geweten mariettek dan had ik haar mooi laten staan hoe leuk ook. Als ik zelfs had geweten dat er een mogelijkheid was of dat er ook maar een hengst bij in de buurt had gestaan had ik het risico niet genomen.

Gewoon omdat ik absoluut nooit een veulen wil :D

Maar laten we ons richten op de topic starter.

Mijn voorbeeld is een mooi voorbeeld over hoe het niet moet :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:29

double schreef:
Alane schreef:
..

Als jij een merrie koopt voor de sport, met de intentie om actief in de sport te rijden, heb je niets aan een drachtige merrie. Dan zal die merrie namelijk weer een tijd uit de roulatie zijn. Edit: daarnaast brengt dit ook extra kosten met zich mee. Zowel DA tijdens de dracht, als wanneer het veulen er straks is.

BTW ik vraag het altijd wel als we een merrie kopen of bij een merrie gaan kijken, en onwetendheid en onkunde is geen excuse...
en dat het niet op een lijstje op een forum staat om te vragen of het paard mogelijk drachtig kan zijn is evenmin een excuse...
en om dan maar een iemand erop af te sturen om je gelijk te halen vind ik helemaal not done... daarvoor hebben we wetten en rechters is NL.
let wel vind het harstikke sneu wat er gebeurd is, en geef de verkoper geen gelijk om zo te handelen... maar hoe jij tot een oplossing bent gekomen keur ik niet goed.

Heb mijn wettenbundels er niet op nageslagen, maar het lijkt me een verborgen gebrek zeker aangezien je kunt aantonen dat het verzwegen is, zoals je het zelf verteld.
Is bij aankoop ook besproken met welke doeleinden de merrie gekocht is?

Als je een paard wil voor de sport, en op korte termijn dan moet het paard al in goede conditie zijn... een merrie, bewust drachtig laten worden en verkopen voor gust in de sport... dat past niet samen (ik even uit van hetgeen ts schrijft)
en ik ken ook uitzonderingen, maar daar gaat het dan niet over of om.

Er is een bokster die heeft een merrie gekocht en die bleek drachtig... verkoper wist het niet koopster evenmin (zij is daar samen met de verkoper uit gekomen in goed overleg)

Ik snap gewoon weg niet waarom iemand willens en wetens drachtige merries opkoopt om ze dan willens en wetens als niet drachtig te verkopen... is het een merrie met potentie dan verkoopt die ook wel drachtig...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:30

Helaas is het dus vaak zo dat handelaren een merrie voor de sport willen verkopen en daardoor de dracht verzwijgen. Er zijn maar weinig kopers geinteresseerd in een drachtige merrie zonder dekbon. Een merrie met papieren, met goede afstamming, soms zelfs met sportresultaten, levert blijkbaar meer op anders zouden ze wel als "drachtig" verkocht worden.

Btw: ik ben zelf niet degene die met dit probleem zit, maar ga er maar vanuit dat ik weet waarover ik het heb.
Ik probeer uit te zoeken of het mogelijk is dat er een wet gemaakt zou kunnen worden dat "bewezen" dracht, in het paspoort vermeld zou moeten worden middels een stempel oid.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:35

Een eigenschap is pas een gebrek als een zaak daardoor niet meer voldoet aan de (bij de verkoper bekende) verwachtingen die een koper bij aankoop van de zaak mag hebben.

Wist de verkoper dat de drachtigheid van de merrie een belemmering voor verkoop zou zijn? Anders kom je inderdaad al snel in de reacties die je krijgt van het juristenforum (zeur niet, je krijgt twee paarden voor de prijs van een).
En is dat inderdaad het geval, dan moet je het ook nog kunnen bewijzen. Lastige situatie.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:36

tja wat schiet je ermee op.
je hebt wettelijk gezien geen poot om op te staan.

als je weet dat die handelaar zo handeld waarom daar dan uberhaupt een paard kopen? beetje dom van jezelf natuurlijk.