Maar nou is ze nooit intensief gereden, hooguit misschien buitenritjes. Sinds februari rijd ik haar, maar ik heb in de zomer 2 maanden niet gereden vanwege enorm protest van haar (oorzaak is bekend, lag 100% aan mij), en nu rijd ik weer nauwelijks door gezondheidsproblemen van mijn kant. Ze is dus ook niet heel intensief soepel gereden.
Is dat dan iets wat je met alleen training prima 'eruit kunt rijden'? Ik ben na gaan denken door het topic hier ([TAO] GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg); en aan de ene kant lees ik hele goede ervaringen over massage, en dat Heel Veel paarden spierproblemen hebben; aan de andere kant heb ik hier stiekem toch ook twijfels bij. Want al die paarden zijn toch ook niet gek, die schieten dan toch ook het protest in?
En dan kom ik ook nog verhalen tegen van mensen die veel liever fysio hebben dan massage; en dan is er ook nog zoiets als een ostheopaat. Of gewoon trainen dus

Wat is nou het beste? Is massage, of fysio, écht iets wat paarden enorm kan helpen? Of is het gewoon fijn voor ze, net zoals dat het voor mij ook fijn zou zijn, maar niet noodzakelijk om me goed en soepel te kunnen bewegen?
Want tja, masseurs raden natuurlijk massages aan. Maar ja. Wat zijn de ervaringen met de verschillende opties?
Zo vond mijn Welsh omgezaagde boomstammen doodeng; maar omdat we hem hadden geleerd op alles af te gaan wat eng is, ging hij grootmoedig en blazend op de boomstam af om vervolgens te constateren dat het maar een stuk boom was. De keer daarna zag hij de boomstam weer, vond dat eng, bleef staan, kop erop en kijken.... oh ja, die boom... zucht..... doorlopen.......