Proefperiode bij verkoop wettelijk verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Proefperiode bij verkoop wettelijk verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:42

Ik ben bezig met de verkoop van mijn paard.
Nu zijn er een paar kijkers geweest, en één persoon had het over een wettelijke regeling met betrekking tot een proefperiode of terugnemen van het paard. Nu wil ik wel graag de verkoop goed geregeld hebben, dus ik ben dit gaan opzoeken

Ik weet dat je in overleg een proefperiode van een X aantal weken/maanden kan afspreken, maar is dit ook wettelijk verplicht?
Ik heb echt een flinke tijd het internet afgespeurd, en overal staat iets anders. Zo ben ik bijvoorbeeld een bericht tegengekomen waar in staat dat het paard zonder opgave van reden binnen 6 maanden terug gebracht kan worden. En een ander bericht meldde dat dit alleen in geval van een handelaar of fokker was.
Ik ben op de hoogte van de regelingen omtrent gebreken bij het paard (meldingsplicht, onderzoeksplicht, antedateren etc.).

Maar ik vraag me dus af of een proefperiode wettelijk verplicht is, en of het paard ook in geval van "geen klik" na verkoop inderdaad nog binnen 6 maanden terug gegeven kan worden.

Is er iemand die mij iets meer kan vertellen hier over?

Vjestagirl

Re: Proefperiode bij verkoop wettelijk verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:44

Het paard kan alleen teruggebracht worden in geval van een chronisch gebrek dat al aanwezig was bij de verkoop, waar de koper niets vanaf weet en wat het paard niet meer geschikt maakt voor het gebruiksdoel. Geen klik is geen reden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:45

Okee, dat deel van chronisch gebrek wist ik inderdaad, dankjewel!

Heb je ook enig idee of het aanbieden van een proefperiode verplicht is?

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:46

Nee hoor dat is niet verplicht. Persoonlijk zou ik dat ook niet doen, je weet nooit wat ze met je paard uithalen. Laat die persoon dan maar een keertje extra bij jou komen rijden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:48

Voor particulieren gelden andere regels dan voor handelaars.
Een paard gaat bij mij alleen het terrein af als het volle bedrag is betaald en het paard is goedgekeurd....
Niets proefperiode, je zal de eerste niet zijn die een compleet verziekt paard terug krijgt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:50

Nee ik voel ook weinig voor een proefperiode. Ik hoor er inderdaad wel vaker slechte verhalen over. Maar zodra het wettelijk verplicht zou zijn zou ik er niet onder uit komen ;)

Fijn dat jullie zo snel reageren!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:53

Ik ga helemaal met Liezel mee, niet doen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:55

Daarom. Proefperiode, amme nooit niet. Paard krijgt de stress van het vervoer, andere stal, ander eten, andere mensen, die in 2 weken moeten uit zien te vinden of het paard bij ze past dus zeker iedere dag rijden, misschien wel heel anders rijden dan jij. Je zou niet de eerste zijn die zijn paard verpest terug krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:00

Hmm okee. Ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Het paard dat ik verkoop is een IJslander, ingeschreven bij het stamboek, waarbij ik dus ook overdrachtspapieren heb die sowieso bij verkoop ingevuld moeten worden.
Zouden jullie me aanraden om naast deze overdrachtspapieren ook een apart verkoopcontract te gebruiken?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:05

Is het niet zo dat, als je als particulier je paard verkoopt, dat de kopende partij 6 weken de tijd heeft om te reclameren bij eventuele gebreken en dus 6 weken de tijd heeft om het paard terug te brengen??

Op proef meegeven.. niet doen. Jammer als de koop niet door gaat, maar zoals gezegd je zou de eerste niet zijn die zijn paard verpest terug krijgt.
Iemand met een beetje verstand (kopende partij) snapt toch zelf ook wel dat een paard geen fiets of iets dergelijks is die je even in de schuur parkeert.. Het is en blijft een levend wezen.
Daarbij wat als er iets gebeurt bijv. koliek, breekt bijv zijn been of het paard komt te overlijden (is erg extreem mja het kan gebeuren) wie is er verantwoordelijk en wie gaat bijv de da kosten betalen enz.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:08

Nee zou geen verkoopcontract doen. De koper mag hem laten keuren bij een door hun gekozen dierenarts. Doen ze dit niet dan is dit hun eigen verantwoording. Gebreken die hij heeft moet je wel melden. Verder gewoon houden aan de wettelijke regels die er zijn. Dus mocht er toch onverhoopt een verborgen gebrek tevoorschijn komen binnen een paar maand dan zul je hem terug moeten nemen. Maar daar zijn allerlei regels voor. Dus dat heeft geen zin om zelf nog eens op papier te zetten vind ik.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:10

ja, naast die papieren moet je gewoon een koopcontract hebben.
Ik hou van duidelijkheid.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:20

Ik zou zeker een contract opstellen.
Overigens is het zo dat de tijd die de koper heeft om het paard terug te brengen anders is bij iedere aandoening die hij constateert.
Ik had bijvoorbeeld iemand die beweerde dat de pony die ik verkocht cornage had. Wij hebben haar van haar geboorte tot 3e gehad en niemand heeft daar ooit iets van bespeurd.
Bij cornage is het zo dat de koper wettelijk 4 weken de tijd heeft om vast te laten stellen (door een DA) dat de pony cornage heeft en dit aan de verkoper te melden.
De koper zat in dit geval buiten die termijn en had, in geval de pony werkelijk cornage had, de pony niet meer terug kunnen brengen.

Ik zou dus gewoon eens op internet rondkijken voor redelijk waterdichte contracten en er eentje opstellen.
Een proefperiode is niet verplicht. (Misschien bij professionele handelaren wel, dat weet ik niet, maar jij bent geen handelaar.)

Waarom een contract?
De mensen die bij ons de pony kochten wilden haar bijvoorbeeld niet laten keuren, dit soort dingen moet je op papier laten zetten, zodat je er bewijs van hebt dat ze wel mochten keuren maar dit zelf niet hebben gedaan.
In geval van een conflict, is het belangrijk dat de gemaakte afspraken aantoonbaar zijn. Bij mondelinge afspraken kan het jou woord tegen dat van de koper worden, en bewijs dan maar eens wie er gelijk heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:22

Haha verschillende meningen.

Ik ga er in ieder geval eens naar kijken. Het lijkt me toch wel fijn om een contract er bij te gebruiken.
Dan heb ik nog een vraag (we blijven bezig haha) ik ben op zoek naar een goed voorbeeld van een verkoopcontract. Ik heb op internet wel een paar voorbeelden gevonden maar sommigen waren toch echt maar wat amateuristisch gebrabbel, dat kon ik zelfs zien..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:06

Naja, wat je kunt opschrijven is om welk paard het gaat, hoe groot, welke ouders, uiterlijke kenmerken. Wordt verkocht voor een verdrag van X euro aan dieendie, door dieendie. Dit en dat kan het paard (verkeersmak, trailermak, groen, doorgereden, verzin wat leuks), dit en dat heeft de dierenarts geconcludeerd bij de keuring (kopietje van het keurings bewijs erbij doen). Je zet erin dat het paard bij jouw weten gezond is, vrij van stalondeugden (als dit het geval is natuurlijk).

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 01:52

juist en daarnaast alle afspraken die jij met de toekomstige eigenaar maakt. stel dat je afspreekt dat zijn benodigdheden erbij verkoopt, duidelijk opschrijven in welke staat ze verkeren (je weet het nooit bij sommige mensen) en dat je bv mag blijven bezoeken. en als mensen hem niet willen keuren, of als hij op iets is afgekeurd en de mensen gaan toch akkoord met de verkoop...

dat soort dingen dus.

een proefperiode zou ik prima vinden, maar dan wel op mijn terrein. ze mogen het paard best 2 weken iedere dag komen rijden en testen zolang ie onder mijn dak blijft ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 01:58

Vjestagirl schreef:
Het paard kan alleen teruggebracht worden in geval van een chronisch gebrek dat al aanwezig was bij de verkoop, waar de koper niets vanaf weet en wat het paard niet meer geschikt maakt voor het gebruiksdoel. Geen klik is geen reden

CD28 schreef:
Nee hoor dat is niet verplicht. Persoonlijk zou ik dat ook niet doen, je weet nooit wat ze met je paard uithalen. Laat die persoon dan maar een keertje extra bij jou komen rijden.

Precies wat ik wou zeggen.

En een proefperiode heb ik zelf ook erg slechte ervaringen mee, paard kwam heel anders terug dan ie weg ging en wij kregen ook nog eens de schuld. Ik doe er ook niet meer aan, dan idd liever een keer extra rijden, dan zie je tenminste wat er gebeurd.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 02:11

tja ik heb dan weer een andere mening

ik zou echter nooit een paard kopen waarbij ik geen proef periode van 2 weken a een maand kan krijgen

je moet toch immers weten of het paard wel een beejte bij je past het kan niet in 2 weken a een maand maar je hebt zo wel een beeld van het paard

enook kun je verborgen gebreken opmerken zoals stal ondeugden dampigheid allergieen mischien is het paard wel suf gemaakt met die pata de keren dat jij komt kijken je weet maar nooit

en zover ik weet kan jij dat niet allemaal uitzoeken met een klinische keuring

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 02:18

wopkelover schreef:
enook kun je verborgen gebreken opmerken zoals stal ondeugden dampigheid allergieen mischien is het paard wel suf gemaakt met die pata de keren dat jij komt kijken je weet maar nooit

Daarvoor mag je een paard zowieso terug brengen, tot 6 maanden na aankoop, dat is hierboven ook al gezegd.

En als je twijfeld of een paard geschikt voor je is ga je gewoon nog een keer kijken/rijden, je hoeft echt niet over één nacht ijs te gaan. En na 3 of 4 keer rijden heb je echt wel een representatief beeld van hoe een paard reageert met rijden of in de omgang.

En als ie na een week ineens veranderd in een rodeopaard mag je hem ook terugbrengen, dat is ook een verborgen gebrek tenzij de verkoper gemeld heeft dat dat zou kunnen gebeuren.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 02:22

aha okee ik snapm bedankt maar meestal als ze de pasta geven dan is dat al na 2 dagen hoor geloof me zelf meegemaakt
gelijk terug gebracht na de eigenaar( eigenaar was stom verbaast uhhhhmmmm ) maarheeft het paard wel gelijk in laten slapen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 02:23

Ik zou ook nooit mijn paard meegeven voor een proefperiode, dan komen ze maar vaker rijden/ kijken , desnoods onverwachts ..

Maar zoals eerder al gezegt, nee je bent niets verplicht hem mee te geven op proef

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 02:39

wopkelover schreef:
aha okee ik snapm bedankt maar meestal als ze de pasta geven dan is dat al na 2 dagen hoor geloof me zelf meegemaakt
gelijk terug gebracht na de eigenaar( eigenaar was stom verbaast uhhhhmmmm ) maarheeft het paard wel gelijk in laten slapen

Mss moet je dan iets selectiever zijn?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:40

wopkelover schreef:
tja ik heb dan weer een andere mening

ik zou echter nooit een paard kopen waarbij ik geen proef periode van 2 weken a een maand kan krijgen

je moet toch immers weten of het paard wel een beejte bij je past het kan niet in 2 weken a een maand maar je hebt zo wel een beeld van het paard

en zover ik weet kan jij dat niet allemaal uitzoeken met een klinische keuring

En ik zou mijn paard dus nooit megeven voor een proefperiode. Nooit.

Je mag bij mij 100x langskomen om te rijden, te poetsen, te wandelen, te knuffelen, te longeren enz. Je mag ook bij mij in huis logeren als je van ver moet komen, dan kun je 2 dagen achter elkaar rijden.

Maar mijn paard gaat niet van het terrein af voordat ze betaald is en er een contract is gekeken waarin de bevindingen van de DA zijn opgenomen. Ik doe haar niet de stress aan van transport, andere omgeving, andere paarden, andere mensen, andere smaak water enz. En dan neem jij hem niet, en moet ze weer terug, 2 weken later wil de volgende haar mee, weer die hele rattaplan. Nee, dat doe ik haar niet aan.

Als je zeker wil weten dat ze niet gesedeerd zijn kom je perongeluk express een uurtje te vroeg.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:23

ik bedoel ermee dat je een paard gewoon terug moet kunnen brengen aols er verborgen gebreken zijn niet iedereen kan (waaronder ik ) een rontgonologisch onderzoek laten doen en als dan blijkt dat die niet goed ziijn ofzo dan moet ik het poaard wel terug kunnen brengen

ik bedoel eigenlijk
sommige verkopers zeggen van nee verkocht is verkocht dan heb ik er niks meer mee te maken
nou zo,n paard koop ik dus niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:27

In flink wat berichten in dit topic staat al dat het in de wet zo geregeld is dat bij verborgen gebreken het paard terug kan..