Factuur betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Factuur betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:36

Ik had een shetlander die ik voor de kar wilde hebben. Ik wist alleen niet of hij het kende of niet. Dus belde ik (in mei ong.) iemand die dit voor mij kwam uitproberen, van een vrij bekende stal hier in de buurt. Ik belde hem op en hij zou misschien binnen twee weken op vrijdagmiddag tijd hebben. Ik vroeg om te bevestigen als het door ging.

Uiteindelijk niets meer gehoord en de betreffende dag ging ik ervan uit dat het niet meer doorging. Zat 's middags in Nederland toen hij me opbelde. Hij stond daar met vrachtwagen + kar, we hadden een afspraak. Die niet bevestigd was, dus ik was er op dat moment niet. Heel vervelend, maar goed, op die moment niets aan te doen. Ik zei dat ik niet te beroerd was om de km's te vergoeden en dat hij zijn rekening nr. moest doorsturen via e-mail. Was niet nodig, we regelde het de volgende keer wel.

Uiteindelijk niets meer af gesproken, had andere zaken aan mijn hoofd en een kennis had toen de shet ingespannen. Ik had niets meer van de man gehoord. Toen belde hij weer een-twee maanden later. Vroeg ik weer om zijn rekening nr. zodat ik de vergoeding kon overschrijven, de afspraak was inmiddels niet meer nodig, shet was door een kennis ingespannen nadat ik niet zo 'n fraaie verhalen had gehoord over zijn manier van werken... Nog een keertje e-mail gegeven, nooit wat van gehoord...

Vandaag belde hij voor mijn adres voor de factuur. Ineens, na weer twee-drie maanden erover te laten gaan. Ik ben nog steeds bereid die te betalen, maar in een keer gaat het om 40€... Ik vond het vrij veel voor een km-vergoeding zei ik, en hij zegt nu dat hij de persoon die erbij was ook moet betalen. Hierover heeft hij hiervoor niet gesproken. Ik zou de gemaakte km's vergoeden en dat was het.

Dus mijn vraag: hoe sta ik ervoor en kan hij het maken om zo maar een bedrag te roepen? Ik heb hem zowiezo nog een mailtje erachteraan gestuurd om te vragen op welke basis hij die 40€ heeft berekend...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:38

Hoelang moest hij rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:40

Ik zou helemaal niets betalen, de afspraak was immers niet bevestigt. Ik vind het al heel erg netjes van je dat jij die benzine wilde vergoeden. En zeker na 3 maanden zou ik nergens meer op reageren of stuur een aangetekende brief waarin staat dat jij niets gaat betalen omdat de afspraak niet is bevestigd.

Vie

Re: Factuur betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:43

13km was het.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:43

Vind het nog erg netjes dat je de benzine wil vergoeden! had ik niet eens gedaan. Hij heeft immers de afspraak niet bevestigd. Zijn gedrag is absoluut niet correct, je hebt een aantal keren netjes gezegd dat je de km's wel wou vergoeden en kreeg hier geen reactie op. Hij staat dus absoluut niet in zijn recht om jou dit bedrag te vragen. Vraag hem eens hoeveel km hij heeft gereden en bereken vervolgens zelf uit welk bedrag dan klopt. Zou hem geen cent meer geven.. Persoonlijk zou ik hem sowieso al geen cent geven trouwens :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:43

13 x 19 ct is eeehm
de rest is zijn fout
oh, hij moest ook weer terug, 26 x 19 ct dan :D

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:49

Ik ben het met breeze (hierboven) eens!!
Ik zou echt niets betalen,zeker niet omdat je het een aantal x hebt aangeboden.
Je hebt geen gebruik van zijn diensten gemaakt ( ook al was hij uit zichzelf op komen draven zonder bevestigde afspraak )
En hij heeft ook niets te bewijzen..

Lekker voor die 40 euro lekkere spulletjes kopen voor je pony!hihi

Succes

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 21:16

Zelfs al geef ik 50ct km vergoeding, dan is het 13€. Ik dacht zelf 15-20€ te geven, hij stond er immers wel en ik ben ook niet beroerd. Maar 40€ gaat m'n petje te boven. Ik heb nog een vriendelijke mail gestuurd met de vraag op basis waarvan die 40€ komt en verder wacht ik de factuur af.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:02

geen afspraak, geen geleverde dienst en dan dus ook geen factuur!

ik zou niet betalen }>
punt is als je een deel betaalt erken je dat je een betalings verplichting hebt bij hem en draai je straks als nog voor die 40e op

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:24

alex66 schreef:
geen afspraak, geen geleverde dienst en dan dus ook geen factuur!

ik zou niet betalen }>
punt is als je een deel betaalt erken je dat je een betalings verplichting hebt bij hem en draai je straks als nog voor die 40e op

Helemaal mee eens; en verder nooit meer iets van die persoon vragen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:35

Vie schreef:
Zelfs al geef ik 50ct km vergoeding, dan is het 13€. Ik dacht zelf 15-20€ te geven, hij stond er immers wel en ik ben ook niet beroerd. Maar 40€ gaat m'n petje te boven. Ik heb nog een vriendelijke mail gestuurd met de vraag op basis waarvan die 40€ komt en verder wacht ik de factuur af.

Jeetje meid, dat heb jij dan weer.
Ik denk dat je het volgende antwoord kunt gaan verwachten. :(:)

"het zijn niet alleen de km die ik heb gereden, maar ben ook 1,5 uur onderweg geweest, en daar reken ik 20 euro voor".

Tenminste, ik heb ook zoiets bij de hand gehad, en kreeg ook zo'n antwoord.
Heb je je mails allemaal bewaard? En eventueel ook een leesbevestiging?
Sommige mensen denken echt dat ze alles maar kunnen maken. _-:(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:40

Ik ben het niet met jullie eens.

Je maakt een afspraak voor vrijdagmiddag over 2 weken. Wel of geen bevestiging. Afspraak is afspraak. Hij komt daar voor jou met zijn tweeën, een vrachtwagen en koets. Buiten dat hij heen en weer rijdt, heeft hij ook zijn tijd verspeeld. Vrachtwagen laden met koets en tuig, heen en weer rijden met zijn tweeën, thuis weer uitladen. Gauw toch 1,5 uur onderweg geweest voor niets.
Want jij bent niet op de afgesproken tijd aanwezig. Jij bent diegene die de afspraak niet nakomt. Ondanks dat het misschien een misverstand is.

Ik vind niet redelijk, dat je er alleen met km vergoeding vanaf wil komen. 40 euro voor 2 personen, km vergoeding vind ik niet onredelijk. En 19 cent is de fiscale reiskostenvergoeding, die de belastingdienst als vergoeding accepteert. Dat is niet de werkelijk reiskostenvergoeding voor een vrachtwagen.
Normaal moet je een les afbellen ruim op tijd en als het binnen 24 uur is, is het heel normaal dat je dan de les als nog moet betalen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:42

janouk@ Klopt wel wat je zegt, maar zoals Vie het beschrijft was het nog niet duidelijk:

Citaat:
Ik had een shetlander die ik voor de kar wilde hebben. Ik wist alleen niet of hij het kende of niet. Dus belde ik (in mei ong.) iemand die dit voor mij kwam uitproberen, van een vrij bekende stal hier in de buurt. Ik belde hem op en hij zou misschien binnen twee weken op vrijdagmiddag tijd hebben. Ik vroeg om te bevestigen als het door ging

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:46

Kan me wel vinden in de reactie van janouk als de anderen.
Er is duidelijk gezegd dat de afspraak bevestigd zou worden, dit is niet gebeurd. Geen bevestiging is dan ook geen afspraak.
Dat die persoon dan zelf ook niet dacht om even te bellen van te voren kan natuurlijk ook worden gezegd.
Het is best een lastige situatie, je wilt hem best betalen maar waarom het volle pond.
Beide partijen zijn in mijn ogen nalatig geweest...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:03

Daadwerkelijke reiskosten voor een vrachtwagen zijn vastgesteld op 29 cent de kilometer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:31

Geen bevestiging is geen afspraak bij mijn weten.Lekker makkelijk om te zeggen "we komen misschien langs" als je dan zit te wachten en hij komt niet krijg je ook te horen dat er "misschien" was gezegt en dat er geen bevestiging was.

Vind nog netjes dat je km vergoeding aanbied voor een niet gemaakte afspraak vooral ook omdat er weinig respons was op je andere vragen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:40

Billy schreef:
13 x 19 ct is eeehm
de rest is zijn fout
oh, hij moest ook weer terug, 26 x 19 ct dan :D

Dit is tarief voor een auto, voor vrachtwagen ligt dit hoger en kan verschillen.

Des al niet te min zou ik helemaal niks betalen, van de zotte!
jij hebt netjes gevraagd om een bevestiging en die heb je niet gekregen,
daarbij heb je hem meteen de kans gegeven de km's te declareren bij je, deed ie ook niet..
nu drie maanden later is dat aanbod echt wel verlopen, er stond niks op papier dus hij heeft z'n kans vergooit.

idd, lekker die 40 euro in je paard steken ;)

(nogmaals, dit zou ik doen.)

ps. loopt je shet nu voor t karretje??

gr

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:43

Communicatie is een vak. Wat de een zegt en de ander begrijpt, zijn vaak 2 verschillende zaken. De opdrachtgever dacht dat er nog een bevestiging zou volgen. Maar dat is bij een telefonische afspraak bijna nooit. Terwijl de ontvanger dacht al duidelijk afgesproken te hebben.
Daarom wordt in het bedrijfsleven dit soort afspraken altijd schriftelijk bevestigd, zodat het voor iedereen duidelijk is. Maar dat is in dit geval niet echt een bedrijf.

Communicatie stoornis. Dus ik laat in het midden of er nog een bevestiging zou volgen.

het gaat erom dat er een afspraak is gemaakt, die gewoon vergoed moet worden. Maar dat is mijn mening.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:46

Je had toch geen afspraak met die man, geen bevestiging is geen afspraak. Waarom dan betalen, of je moet geld teveel hebben. Janouk het gaat er toch om wat TS afgesproken heeft, niet wat er in de regel gedaan wordt.

brandysamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:49

Als ik ergens een afspraak maakt en ik vraag mondeling een bevestiging ervan op email dan verwacht ik ook dat ik deze bevestiging binnen krijgt, krijg ik deze niet dan bel ik na, komt er dan nog geen bevestiging kan ik aannemen dat de afspraak niet door gaat.
Stuurt hij me erna een factuur dan zal ik deze niet betalen omdat ik immers om een bevestiging had gevraagd.
Netjes is het dat jij voorstelde om de KM vergoeding te betalen, dit is dus een mondelinge afspraak die je gemaakt hebt en zou ik deze ook betalen.
Bewaar alle bewijsjes op je email en boek de KM vergoeding over.
Stuurt hij je erna een factuur met meerdere gemaakte kosten zou ik een aangetekende brief zenden met de emailbewijsjes erbij dat je niet overgaat tot betalen.

Eenmaal een factuur in je brievenbus van hem zit je in de molen en heb je de bewijsjes hard nodig om niet te betalen.

Succes!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:56

Ik ben het wel een beetje eens met Janouk. Daarnaast was ik ook niet (laks) gaan zitten wachten op een bevestiging, maar had ik de betreffende persoon zelf even gebeld en gevraagd of hij wel of niet kwam. Als je maar gewoon een beetje afwacht, weet je het nooit zeker, en kan het dus twee kanten op. Soms moet je zelf even actie ondernemen om dingen zeker te weten.

Ik vind wel dat hij het onderste uit de kan probeert te halen, maar helemaal ongelijk heeft hij niet.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:02

Ik kan me beide kanten voorstellen en zou (als mij dit overkomt) een vriendelijke mail zijn kant opsturen dat je 40 euro toch echt te hoog vindt maar dat je niet de beroerdste bent en of het mogelijk is de kosten te delen.

Eventueel verwijzen naar je eerdere mails en deze bijvoegen. Daarna duidelijk erin zetten dat je graag zijn reactie afwacht per mail. Dan heb je alles zwart op wit ipv telefonisch wat van beide kanten niet te bewijzen is mocht er ruis ontstaan in het "communicatielijntje"

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 10:45

Ik ben het type mens dat met 100 dingen tegelijk bezig is en waarbij binnen twee weken nog ver weg ligt. Als ik dan met iemand bel voor een afspraak binnen twee weken die misschien door gaat en om bevestiging vraag, veronderstel ik dat dat ook gebeurd. Ik had niets meer gehoord, en sorry dat is nu eenmaal mijn aard, dan vergeet ik het zelf ook en tegen dat de tijd daar is ben ik alweer met 100 andere dingen bezig. Ik kan niet op elke misschien mogelijke afspraak gaan zitten wachten, dan denk ik dat ik mijn tijd heel vaak ga verdoen door te zitten wachten.

Ik zou de redenatie begrijpen van tijd, gemaakte km's enz, maar hij heeft twee keer contact met me opgenomen waarin twee keer gezegd is dat ik de km's zou vergoeden en verder met geen woord over iets anders heeft gerept. Vind je het raar dat ik dan nu wel even met :wow: sta voor die factuur van 'alleen maar km's'?

Overigens is er verder geen mail over gegaan. Behalve dat ik nu beleefd heb gevraagd waarvan die 40€ komt ineens na 4 maanden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:24

in princiepe als jij nooit bevestiging heb gehad van de afspraak heb je geen afspraak. maar als je geen bewijs hebt dat jij gevraagd heb om een bevestging dan sta je niet erg sterk.
maar wat wel raar is als jij aanbied om de km te vergoeden en hij heeft nooit over wat anders gehad en dan nu in ene moet hij die ander ook betalen. dat zou ik niet pikken. zou de gemaakte km's overmaken en als ie het dan nog niet goed vind zou ik hem toch eens haarfijn gaan vertellen dat hij het niet bevestigd heeft, dat hij elke keerr zijn rekening nr niet gaf, kortom dat hij elkee keer erg makkelijk en laks is geweest en dat dit afgesproken was en verder niks.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 11:28

Ik heb geen bewijs van bevestiging, dat klopt. Maar ik heb ook geen bewijs voor een afspraak... Beetje mijn woord tegen het zijne en vise verse. Ik wil gewoon weten wat mijn rechten én plichten zijn op dit moment. :) Ik ben, denk ik toch, iemand die altijd alles netjes afhandelt, maar krijg van deze man echt een nare smaak.