paard mee op stage naar polen, doen? en hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anyw1

paard mee op stage naar polen, doen? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 23:56

Ik ga vanaf oktober 4 maanden stage lopen in Polen en ik zou heel graag mijn paard meenemen.
Nu zit ik erg te twijfelen.
Hij is 3 jaar oud, is dat niet te ver, die hele reis? (8 uur met de auto, dus met trailer/vrachtwagen wel langer).
Plus: hoe krijg ik hem daar? Heeft er iemand goed ervaringen met een transporteur die ook naar Polen rijdt?
En kan iemand mij vertellen hoe duur dat ongeveer is?

Dat allemaal tegen elkaar afwegend wil ik mijn beslissing nemen.

Maar meedenkers, laat je horen!

Dank alvast.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:57

Ik zou het niet doen. Je doet je paard de stress aan van +- 12 uur op de trailer, ander voer, andere omgeving etc. En dan na 4 maanden weer hetzelfde verhaal.

Zoek een goede bijrijdster en laat hem lekker thuis. Jij bent ook druk bezig met je werkzaamheden, en je stage moet ook een leuke periode zijn, waarin je vanalles kunt doen en kunt zien. Dan moet je niet steeds bezig moeten zijn met je paard.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-09-09 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:58

Potijk? ik weet niet hoor maar dat is de enige die ik ken ;)

Roxx

Re: paard mee op stage naar polen, doen? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:05

Ik zou hem lekker thuislaten. Wat wil je daar met een 3-jarige gaan doen? Drie keer per week tien minuutjes rijden? Daar zou ik al die stress en kosten niet voor willen hebben. Ik zou er een fijne pensionstal voor zoeken waar hij lekker veel naar buiten kan en waar goed op hem gepast wordt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:07

Zijn er daar genoeg mogelijkheden om hem te stallen? Bestaat er daar zoiets als pension? Kun je beschikken over een goede dierenarts? Is er voer te krijgen waar jij tevreden over bent. Is er een hoefsmid?
Het zal er vast wel allemaal zijn, maar ook de regio waar jij terecht komt? Het zal daar vast niet zo barsten van de pensionstallen en de Welkoops als hier. Als je voer wilt hebben moet je dat vast bij een of ander boertje gaan halen. Hoe weet je waar je dan moet zijn? Gaat je dat lukken qua taal?

Allemaal dingen die op zich best te overwinnen zijn, maar ik vind het toch een behoorlijk risico voor de gezondheid van je paard. Als je zoiets al wilt doen moet er eerst zelf een tijdje zitten en die dingen allemaal uitvogelen, en dan kun je kijken of je paard kan komen. Maar daar is 4 maanden echt te kort voor lijkt mij.

EDIT: Inderdaad, een 3-jarige 4 maandjes extra op de wei laten lopen is ook niet zo'n ramp. :D Als je nou een gevorderd sportpaard vol in training zou hebben dan zouden die 4 maanden een aardig verschil kunnen maken, maar dat is nu niet zo.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 04-09-09 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:08

Ik ga ook in oktober voor een semester naar Polen (Lublin), maar laat mijn paard hier, heeft ze nog wat meer vakantie :P

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 00:18

thanx voor alle reacties tot zover.

precies, dat is ook mijn twijfel.
lijkt me fijn om 'm daar te hebben, maar weet niet of het de stress en kosten waard zijn.

ter toevoeging: ik ga op stage bij een paardenbedrijf (ijslanders), dus daar is ruimte zat en hij kan daar gewoon staan.
voer is redelijk hetzelfde als hier, hij loopt nu ook dag en nacht buiten op hooi en gras.
hoefsmid en da zijn dus ook aanwezig.

tot slot: hij is nog niet ingereden, dus wat wil ik daar met hem: tijd doorbrengen, wandelen, trainen.

iemand nog andere nuttige tips/meningen?

ik wacht af....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:22

Hmmm bedenk je wel dat als je hem bij je stage bedrijf stalt dat je misschien wel last krijgt van conflicterende belangen. Wat nou als zij besluiten dat je paard verplicht 's nachts naar binnen moet, terwijl jij dat niet wilt? Om maar eventjes iets te noemen. Je kunt hem niet verplaatsen, want het zijn toch je werkgevers, je kunt niet niet te hard tegenin gaan, want het zijn je werkgevers, maar je wilt ook het beste voor je paard...

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 00:25

haha, ik moet even gniffelen om je reactie.
fijn dat je zo meedenkt!

het zijn ijslanderfokkers die hun paarden houden op heeeeeel veeeeel land. 't zal eerder zo zijn dat ik 'm moet gaan zoeken met al die ruimte.
die van mij wil ik ook 24/7 buiten hebben. dus dat gaat geen probleem zijn.

maar ik snap wat je bedoelt, conflicterende belangen kan ook opgaan voor iets anders.

ik vind 't lastig.

mocht je meer ideeën of tips hebben, graag.
Laatst bijgewerkt door anyw1 op 04-09-09 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:25

anyw1 schreef:
thanx voor alle reacties tot zover.

precies, dat is ook mijn twijfel.
lijkt me fijn om 'm daar te hebben, maar weet niet of het de stress en kosten waard zijn.

ter toevoeging: ik ga op stage bij een paardenbedrijf (ijslanders), dus daar is ruimte zat en hij kan daar gewoon staan.
voer is redelijk hetzelfde als hier, hij loopt nu ook dag en nacht buiten op hooi en gras.
hoefsmid en da zijn dus ook aanwezig.

tot slot: hij is nog niet ingereden, dus wat wil ik daar met hem: tijd doorbrengen, wandelen, trainen.

iemand nog andere nuttige tips/meningen?

ik wacht af....

ik zou je paardje lekker thuis houden het kost veel centjes en zorgt voor stress
en je rijd hem nog niet onder het zadel.
ik zou je paardje lekker 4 maandjes op de wei

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:33

Of je hem wel of niet mee moet nemen kan ik niets over zeggen hoor maar kan je wel vertellen hoe en wat als je je paard mee neemt naar Polen.
Je moet wel je paard laten keuren bij (erg maar ben even de naam kwijt) zal het even opzoeken en per pb sturen)
Dan krijg je toestemming om met je paard naar het buitenland te gaan.
Als je langer als 8 uur onderweg bent moet je een reisschema mee nemen en ben je verplicht je paard te laten rusten, en van eten en drinken te voorzien.
Vooral Duitsland controleert hier heel erg streng op en dat is maar goed ook toch?
Bij de Poolse grens waar normaal altijd hele files staan is het goede nieuws dat je dirct door kunt rijden omdat je levende have vervoert, scheelt paar uurtjes wachten.
Polen controleert nergens op maar willen nog wel eens moeilijk doen ove eigendomsbewijzen, het liefst hebben ze een aankoopsbon zeg maar zodat je kunt bewijzen dat het paard niet gestolen is.
Paspoort of papier is ook goed maar zorg dat het wel op naam staat.
Kan niet uitstaan dat ik even niet op die naam kan komen maar ga het even opzoeken voor je.
Als je een bedrijf inschakeld regelen die al deze formaliteiten voor je maar ga wel shoppen want het verschil van prijs is vaak enorm.
Wel inenten hoor en zelf wormkuren meenemen zijn niet echt denderend daar.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:10

Ik zou er ook goed over nadenken wat het voor jouw paard toevoegt om mee te gaan. Voor jou is het natuurlijk hartstikke leuk dat hij bij je is, maar doe je hem er ook een plezier mee om die hele reis te moeten maken, te moeten wennen aan een andere omgeving etc. en vervolgens na een paar maanden nog een keer hetzelfde? Vanuit het paard gezien denk ik dat je hem een plezier doet door hem thuis in zijn vertrouwde omgeving te laten en hem nog gewoon even lekker kind laat zijn.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 11:26

@eppie: thanx voor je informatie!
Dat scheelt mij weer zoeken. als je die naam nog tegenkomt, hoor ik 't graag.

@roxx: jep, dat is dus precies mijn twijfel.
ik weet ook niet hoeveel tijd ik voor hem zal hebben daar. dus het zou vooral voor mij zijn en ik weet niet of ik hem dat aan wil doen....
denkdenkdenkdenk :-)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:59

Ik sluit me aan bij Roxx. Ik denk dat je voordat je de beslissing neemt, je heel serieus jezelf moet verplaatsen in je paard. Wat is de toegevoegde waarde van dit "tripje" voor je paard? En brengt het voor jou niet ook veel stress met zich mee? Ook voor jou breekt een spannende tijd aan, een tijd waarin je misschien niet de tijd krijgt om voor je paard te zorgen zoals jij dat wilt doordat je druk aan het werk bent op je stagebedrijf.

Het moment dat paarden worden ingereden heeft al enorm veel impact op ze en moeten ze verwerken. Aangezien je schrijft dat het een drie jarige is zal dat moment niet meer heel lang op zich laten wachten (neem ik even aan) Ik ben van mening dat je een paard vlak voor of vlak na het moment van inrijden niet onnodige met stress in aanraking moet laten komen als dat niet noodzakelijk is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:06

Nog iets om over na te denken: Ziektes. Als ik me niet vergis, komt in polen nog best geregeld infectieuze anemie voor. Dat is daar geen probleem, er word niet op gecontroleerd en als je paard ziek word, nou ja. Maar als jij je paard mee terug neemt en hij blijkt het daar opgelopen te hebben, mar hij óf niet meer terug, of als het hier pas ontdekt word, word hij afgemaakt en mag de rest van je stal in quarantaine. Plus dat dan alle paarden getest moeten worden, en als ze positief getest zijn worden ook die dieren geruimd.

Ik geloof niet dat ik zulke risico's zou nemen voor een paar maanden stage.....

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:07

anyw1 schreef:
Ik ga vanaf oktober 4 maanden stage lopen in Polen en ik zou heel graag mijn paard meenemen.
Nu zit ik erg te twijfelen.
Hij is 3 jaar oud, is dat niet te ver, die hele reis? (8 uur met de auto, dus met trailer/vrachtwagen wel langer).
Plus: hoe krijg ik hem daar? Heeft er iemand goed ervaringen met een transporteur die ook naar Polen rijdt?
En kan iemand mij vertellen hoe duur dat ongeveer is?

Dat allemaal tegen elkaar afwegend wil ik mijn beslissing nemen.

Maar meedenkers, laat je horen!

Dank alvast.

Kan je wel een handje helpen m.b.t. de duur van zo'n lange reis: Bij mijn oude stage gaan er geregeld transporten van 10 paarden (vroeger 19, met een enorme oplader toendertijd) richting scandinavie, waarvan de bootreis alleen al 36 uur duurt, de totale reis 48 uur aan 1 stuk (de paarden worden er niet afgehaald). Nu moet ik zeggen dat de nieuwe vracht wagen van alle gemakken is voorzien om het de paarden zo aangenaam mogelijk te maken (vrachtwagen ligt stil op de weg, paarden staan stabiel etc.), echter was dat tot 3 jaar terug nog niet zo. Toen werd er met een oplader met 19 paarden gereden.
De paarden van dit bedrijf worden goed verzorgt, er hangen hooinetten en zodra de paarden op de boot zijn krijgen ze allemaal stuk voor stuk water, net zo veel als ze nodig hebben.

Er is nog nooit iets mis gegaan, paarden kunnen staand rusten en met goede verzorging hoef je je nergens druk om te maken. Dus die 8 uur komen ze zeker wel rond! Met gemak!

Edit: en op zulke tripjes gaan ook enters, twenters, driejarige, merries met veulentjes, donders dure paarden etc. mee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:13

Ik zou me al die toestanden niet aanhalen. Lekker hier op de weide laten met zijn vertrouwde maatjes in zijn eigen omgeving lijkt mij veel beter.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 01:13

Bespaar je de stress, kosten en lange trailer reis en laat je paard je lekker thuis nog puber spelen. Een 3 jarige is zeer gevoelig, waarom ga je hem dan verhuizen voor 4 maanden om daarna weer die lange rit terug te maken? Bedenk je ook dat je paard er slechter van terug kan komen dan waneer je hem hier 4 maanden achterlaat. Bedenk je ook of jij wel zonder je paard kan, ik ging 6 dagen op vakantie en wou na 3 dagen alweer terug.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:59

als je weet wat je allemaal moet regelen ivm met de papieren (dat is een hoop gebel en gedoe, en je meot het echt allemaal picobello in orde hebben want helemaal in polen scheinen ze heel lastig te zijn met papierwerk) en je kan vervoer regelen dan zou ik hem wel meenemen. als er daar zoveel land ed is dan lijkt me niks lekkerders voor een paardje als daar de hele dag rodn te kunnen lopen. weet dat een vriendin van mij dr paard toen ook voor een half jaar stage naar het buitenland heeft meegenomen, duitsland/grens polen geloof ik, en ze zegt zelf het paard heeft er nog nooit zo gezond uitgezien als toen, was ook wel veel bergen hoor, maar zo bespierd en blaakte van de gezondheid. ik zou mijn paard zelf ook mee willen nemen. en het is een paardenbedrijf, dus dan moet dat qua ziektes etc wel goed zitten. nee hoor ik zou die van mij ook geen 4 maanden alleen laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:21

Ik zou het mijn paard voor maar 4 maanden echt nooit aandoen. Eerst die lange reis, dan nieuwe omgeving, nieuwe voer, en dan weer die lange terugreis allemaal vrij kort op elkaar. Om nog maar niet aan de kosten te denken wat allemaal geregeld moet worden. Gezondheidsverklaring voor het reizen, het vervoer heen en terug. Wij hebben een paard ook eens weggebracht naar het buitenland, nooit meer! Kwam daar de trailer af, schrok van een geluidje en viel van vermoeidheid gewoon om. En er waren tijdens de reis genoeg rustmomenten.. echt heel sneu, moet er niet aan denken dat die dat na 4 maanden allemaal weer zou meemaken....

Je gaat daarheen voor stage, heb je dan wel genoeg tijd om ook daadwerkelijk wat met je eigen paard te doen? Zelf zou ik pas gaan nadenken om mijn paard mee te nemen ergens heen als ik daar 7-8 maanden zou blijven. En zelfs dan zou ik nog twijfelen of het het allemaal wel waard is en of ik daar ter plekke tijd genoeg heb om aan hem te besteden. Voor een paard van 3 zou ik niet eens moeten nadenken, lekker thuis ergens voor die periode een opfok in en iemand die af en toe gaat kijken hoe het gaat. Als het nu op hoog niveau getraind wordt is het anders, maar dan nog: heb je daar dan wel tijd voor op je stage :P

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:58

LindyH schreef:
EDIT: Inderdaad, een 3-jarige 4 maandjes extra op de wei laten lopen is ook niet zo'n ramp. :D Als je nou een gevorderd sportpaard vol in training zou hebben dan zouden die 4 maanden een aardig verschil kunnen maken, maar dat is nu niet zo.

Ben het eens met lindyH. Wat voor een toegevoegde waarde heeft het? Is dat alle stress en vooral kosten (want verkijk je daar niet op!) waard?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:03

In principe gaat mijn paardje ook mee naar veel plekken, maar hierover zou ik niet na hoeven denken.
Hij zou thuis blijven.
Zoveel stress voor je paardje en zoveel nieuwe dingen waar hij maar aan moet wennen.
En waarom.....alleen voor jouw plezier.
Ik zou inderdaad ervoor kiezen om hem lekker thuis te laten, lekker vertrouwd en veilig voor hem.
En ik druf te wedden dat je thuiskomst en de tijd die daarop volgt extra leuk is ;)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 19:23

ha allen,

dank voor alle nuttige reacties en meedenkende berichten.
wordt zeer gewaardeerd aan deze kant.

na wikken en wegen heb ik besloten om mijn paardje niet mee te nemen.
dat plan was eigenlijk ook nooit bij me opgekomen, tot een vriendin opperde dat ik 'm best zou kunnen meenemen.

maar inderdaad, het is de stress voor hem niet waard.
ik ben wel een beetje bang dat hij van mij vervreemd en me niet meer kent als ik terugkom.

iemand daar ervaringen mee??

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:28

Als het maar voor 4 maanden is zou ik het ook niet doen. Je gaat naar Punktur veronderstel ik?

Ik denk dat het nog wel zou meevallen hoor, dat vervreemden. Paarden zijn tenslotte geen honden hé, dus gaan niet treuren als je er even niet bent. Zolang ze maar paardenvriendjes hebben, kunnen eten en op de wei kunnen staan :)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 18:53

@ eilandje,

dank voor je reactie. ik ga inderdaad naar punktur!
heb jij daar ervaringen mee?
ben je er eens geweest?

(bizar, ik check net je profiel, die winterfoto van jouw paard --> een vriendin van mij heeft een paard dat erop lijkt, en bijna exact dezelfde foto.... heel bizar.)