Mag het paard van mijn zus verkocht worden ivm stalschulden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marina32

Mag het paard van mijn zus verkocht worden ivm stalschulden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 23:04

hallo ik ben marina ik heb me nog niet voorgesteld, dat ga ik zeker
nog doen maar op dit moment zit me een vraag heel erg hoog en ik kan er nergens een
duidelijk antwoord op vinden en ik hoop dus dat me hier iemand verder kan helpen.
het probleem is als volgt:
Mijn zusje heeft 4 jaar geleden samen met haar moeder een 3 jarige quarterhorse gekocht
vanaf dat moment loopt alles heel erg stroef.
een aantal maanden geleden heeft haar moeder zich helemaal terug getrokken en ze heeft
mondeling het paard aan mijn zusje geschonken.
nu wilt mijn zusje naar een andere manege en alles was geregeld, maar gisteren ging de
telefoon haar moeder vertelde in een keer dat er schulden zijn op de manege, eerst ging het
om 2 maanden, daarna 6 maanden en nu in een keer zou de schuld 2000 euro zijn.
de eigenaar van de manege is ook niet helemaal duidelijk en heeft mijn zusje nu verboden
om van het terein af te gaan, ik weet niet of hij dit wettelijk mag.
ook haar moeder zegt nu dat het paard van haar is en niet van mijn zusje zij heeft wel de
paspoort in handen en voor zever ik weet is het paardje niet opgenomen in een stamboek
en zou er ook geen koopovereenkomst, mijn zusje heeft alleen bewijs dat zij de stalling
de laatste 3 maanden betaald heeft.
zou ze toch op een of andere manier van de manege kunnen komen omdat het de schulden
zijn van haar moeder of heeft ze verder geen poot om op te staan en moet ze maar toezien
hoe haar paardje verkocht wordt?

groetjes marina
Laatst bijgewerkt door Tanja op 02-09-09 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:14

zo voor het eerst op bokt en dan gelijk zo´n verhaal? lekkere binnenkomer ;)

Ik vind het een vaag verhaal, maar je zusje zou toch moeten weten van de schuld als zij nu de stalling betaald? Als ik je zusje was zou ik toch maar met beide partijen om de tafel gaan zitten om te weten hoe of wat.
Heeft je zusje een contract met die stalhouder? zij is nog maar pas de huur gaan betalen dus in feite is er een nieuwe overeenkomst.
Doe nooit zaken met familie zonder alles op te schrijven, ook daar gaat wel eens wat mis. Heeft je zusje bewijs-getuige van die mondelinge overeenkomst?

_Bitje_

Re: mijn zusje in de problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:18

ik snap t verhaal niet helemaal,
het is wat raar geschreven...
begrijp ik nou goed dat de stalling/manege schuld heeft
en alle paarden van die stal wil verkopen icl. jou zusjes paard?
of heeft je zusje schulden aan de manege en verkoopt de manege daarom je paard...leg het even goed uit asjeblieft :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:20

zoals ik het begrijp heeft moeder schuld aan de manege, claimt nu paard terug om te verkopen en dan schuld te betalen... zusje is dan paard kwijt en heeft niks op papier staan

marina32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 23:20

ja he fijne binnekomer

nou er is nooit door de stalhouder gezegd dat er schulden waren,
mijn zusje poetse bij haar moeder en van dat geld zou de stalling betaald worden,
en dat schijnt niet gebeurd te zijn, en het mooie van het verhaal is dat ze een
week geleden op de manege is geweest samen met haar moeder en dat toen
gezegd werd dat het oke was dat ze naar een andere manege ging en gisteren
kreeg mijn zusje dus een telefoontje van haar moeder met het hele verhaal over
die stallingschuld, ik vind het zelf een heel ingewikkeld verhaal, het enige wat ik
nu weet is dat de stalhouder ook de fokker is van dat paardje en dat hij haar heel
graag terug wilt en zoals het nu uitziet kan hij haar terug kopen van haar moeder,
mijn zusje is medeeigenaar maar helaas heeft ze dat niet schriftelijk.
tja van je familie moet je het hebben he!!!

groetjes marina

marina32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 23:23

ja cissy dat klopt helemaal haar moeder heeft schulden gemaakt en nu mag mijn zusje niet van de manege af
met haar paardje, de manegehouder legt zelf beslag op het paard zeg maar.
excuses voor de onduidelijkheid ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is

groetjes marina

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:24

ok zo dus...ik zat al te denken dat die manege schuld aan iets
had en de hele paardenbende verkoopt inc. pensionpaarden..
ben het namelijk wel eens tegengekomen in de buurt bij mij,
dus vandaar.

tja, nu t verhaal even..
als je moeder geen paard kan betalen,
kun je geen paard houden.
dat lijkt me vrij logisch..maar zo hoef je een
paard niet te verliezen, maar knoop t wel
in je oren, stel je paard krijgt opeens iets en
de da moet komen en behandelen, en je kunt
t niet betalen...ben je nog al de l*l...
medische zorg moet je kunnen betalen en als
je zelfs al schuld hebt aan stalling kun je beter
maar helaas geen paard houden

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:28

Ik denk dat de TS dat wel begrijpt en dat dat niet helemaal is waar het om gaat Bitje.

Het paard is dus als ik het goed begrijp al weggeven (misschien omdat de moeder door had het niet te kunnen betalen?) Het zusje heeft zelfs al een paar maanden stalling betaald. De moeder heeft dus eigenlijk de verantwoording af geschoven, maar komt er nu achter dat ze toch een manier moet vinden om de schulden af te lossen en wil daarom het paard verkopen. Begrijp ik het zo goed?

marina32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 23:41

ja zo is het wel een beetje, ze wilt haar schuld betalen met het paardje, en
dat terwijl ze merel 3 maanden geleden aan mijn zusje geschonken heeft en
mijn zusje heeft zelf geen schuld gemaakt zij heeft alle maanden gewoon netjes betaald.

en even voor bitje:

die vrouw is mijn moeder niet godzijdank het gaat hier om mijn
stiefzusje :D mijn moeder zou mij nooit zoveel pijn doen.
en dat mijn zusje moet zorgen voor haar paardje incl de medische
kosten weet ze ook wel en zij doet dat ook, het enige probleem
is is dat haar moeder haar paardje onder haar kont uit wilt
verkopen zodat ze zelf haar schulden recht kan zetten, en het
lijkt erop dat mijn zusje geen poot heeft om op te staan, de stalhouder
houdt haar paardje vast op de manege, en haar moeder werkt niet mee.
mijn vraag was eigenlijk mag een manegehouder een paard vast houden op de manege?
hij is toch helemaal niet gerechtigd om beslag te leggen, moet hij dat niet via de
officiele weg doen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:50

lastig, ik zou maar een rechtswinkel inschakelen. Misschien dat FloortjeM nog wat zinnigs weet...

Normaliter moet die staleigenaar aantonen hoe lang de huur niet betaald is en een aanmaning sturen naar de huurder. Als paard verkocht zou zijn aan je zusje (in dit geval mondeling weggegeven) dan gaat de schuld ook niet zomaar over op de volgende eigenaar, zeker niet als die ook nog netjes de huur betaald.

Nu is het zaak om aan te tonen dat het paard van je zusje is en niet van dr moeder. Dan moet de staleigenaar bij de moeder aankloppen voor de schuld en niet bij je zusje, maar zij claimt het paard weer terug van je zusje en dát zal lastig worden.
De staleigenaar zou moeten weten dat het paard nu van je zusje is en niet van dr moeder, zij betaalt tenslotte nu de stalhuur. Hij heeft dus een vordering op de moeder en je zusje kan dan het erf gewoon af, zij heeft geen schuld bij hem.
In de praktijk werkt het echter anders, denk niet dat de staleigenaar het paard zomaar laat weggaan want dan kan hij naar zn centen fluiten en gelijk heeft ie.
Maar netjes is anders. (of ik gelijk heb weet ik niet maar dit is mijn interpretatie)

marina32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 23:58

ja die gedachte had ik zelf ook wel zo'n beetje en ik begrijp die stalhouder ook
wel hij heeft recht op dat geld tenslotte wil onze bank ook het geld van de hypotheek zien he!!
het grootste probleem zal m zitten denk ik in het verhaal dat de stalhouder spijt heeft
dat hij merel ooit verkocht heeft en hij heeft letterlijk gezegd dat hij haar ooit terug zal
krijgen hoe dan ook, mijn zusje staat met de rug tegen de muur met aan de ene kant haar
eigen moeder die alleen maar hunkert naar geld, en het schandalige is ook nog eens zo dat
haar moeder die stalling makkelijk had kunnen betalen want ze zit echt niet in de slappen was,
en aan de andere kant staat de stalhouder die er alles aan doet om merel terug te krijgen.
ik vindt het zo rot voor mijn zusje dat ik niks voor haar kan doen en diep van binnen weet ik
eigenlijk wel dat ze merel kwijt is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:01

ik zou paard gewoon proberen te verhuizen en dan kijken wat er gebeurt, tijdstip uitzoeken waarop staleigenaar er niet is.
Hij heeft niet zomaar automatisch recht op dat paard omdat de rekening niet betaald wordt! Als hij zn geld krijgt heeft ie van dat paard af te blijven. Maar die moeder moet dan wel over de brug komen.

marina32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 00:08

ja daar hebben we aan gedacht maar mijn zusje durft niet, ze is bang dat de manege
waar ze naartoe wilt gaan polititebezoek of problemen op zijn terein gaat krijgen.
en de manege waar ze nu staat heeft veel personeel die heeft zeker een man of 10
in dienst dus hebben we het idee dat dat niet gaat lukken, hij heeft zelfs al gedreigd dat er
een hangslot op de stal van merel komt als zij probeert om van het terein te gaan.

nou ben ik zo blij dat ik eindelijk mijn paardje krijg vanaf 1 september en we hadden het al
erover om lekker te gaan uitrijden, schijnbaar is het ons niet echt gegund denk ik.
we moeten de boel maar eens goed uitzoeken wat ze wel en niet kan en tot die tijd kan
ik haar alleen maar zakdoeken blijven aanreiken, want ze is er even helemaal doorheen want
dat paardje is de wereld voor haar, ze zou haar laatste eurocent aan merel besteden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:15

Het belangrijkste bewijs dat je zusje moet hebben is dat ze het paard van je moeder heeft gekregen, waren er geen getuigen bij?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:17

De manegehouder mag na 6 maanden (?) geloof ik beslag leggen op het paard. Ik zal het morgen even voor je opzoeken, stond iig iets over geschreven in het boekje "Pleidooi voor het paard". Normaliter wordt er ook een slot op de stal gezet, om te voorkomen dat het paard meegenomen wordt.

Maar dit is weer heel lastig aangezien het paard nu van je zusje is. Heeft je zusje nog andere dingen voor het paard betaald? Wormkuren, dierenartsbezoek, osteopaat, fysiotherapeute, smit?

marina32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 00:31

nee er waren geen getuige bij helaas dat hebben ze bij haar moeder
thuis zo besproken.
voorheen was het paard van hun samen ze hebben 3000 euro voor
haar betaald ieder de helft, haar moeder heeft de papieren opgestuurd
en gezegd dat het paard maar op een naam kan staan zodoende staat
merel op haar moeders naam, maar haar moeder kijkt er niet naar om
mijn zusje verzorgde en reedt merel altijd, en haar moeder betaalde de stalling
via de bank, mijn zusje betaalde haar helft van de stalling door bij haar moeder
te poetsen, teminste dacht mijn zusje dat alles betaald werdt, van de stalhouder
heeft ze nooit een woord over schulden gehoord.
3 maanden geleden heeft haar moeder gezegd doe er maar mee wat je wilt
ze is van jou maar dan moet je ook alles zelf gaan betalen en dat heeft mijn
zusje gedaan.
de hoefsmid is altijd contant betaald en die kan wel getuigen dat mijn zusje betaalde,
wat betreft de dierenarts staan de entingen in het paspoort en die staat weer op
naam van haar moeder

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:48

hey,

even hoe het juridisch in elkaar zit ;)
-mondelinge afspraken zijn in zo'n kwestie heel vervelend, haar woord tegen haar moeder..
tenzij er getuigen bij zijn.
-de eigenaar van de manege heeft niets te maken met omstanders zoals verzorgers nu maar op, hij heb te maken met de oficiele eigenaar van het paard.
als jouw zusje heeft meebetaald aan het paard en dat kan bewijzen is het goed, dan is zei mede-eigenaar en heeft net zoveel recht op het paard als haar moeder, maar zijn de stallingskosten dus ook samen hun probleem, tenzij weer haar moeder de stalling op zich heeft genomen en daar weer afpraken over zijn gemaakt, weer hetzelfde verhaal, mondenling mét getuigen of op papier.
-wat betreft het paspoort daar kan maar 1 naam in staan van de eigenaren en weet dus niet of het mogenlijk is om er een 2de persoon bij ze zetten.

-al had je zusje het paard van je moeder gekocht voor 1 euro was het al goed geweest.
-het gaat er niet om wie het paspoort heeft maar om wat erin staat (als ik een paspoort steel betekent het natuurlijk niet dat het paard dan ook van mij is.. en gelukkig maar..)
-en wat jouw grootste angst is dat het paard dus uiteindenlijk door de manege eigenaar gekocht gaat worden, hij mág het paard in bezit nemen tot dat er betaald is, of een oplossing voor gevonden is. maar hij mag en kán het paard niet zomaar kopen (mocht het duurder zijn dan 2000,- euro ) en als het minder is "hebben". de tijd dat er geen oplossing nog is en hij heeft het paard is hij verplicht ervoor de zorgen (aangezien het natuurlijk over een levend wezen gaat). mocht het nouw zo zijn dat er niet in korte tijd betaald word (en dan heb ik het al over de periode dat de eigenaar van de manege hem heeft) heb je instanties die je paard op komen halen en vanaf daar zul je je paard terug zien te krijgen, en hun houden alles bij en je krijgt hem dan terug als er afspraken zijn gemaakt over de betaling ookal gaat het om die moeder, want zolang het paard officieel van die moeder is kan je zusje dan niks. die moeder zou hem daar ook zelf natuurlijk kunnen ophalen. daar word je paard gewoon goed verzorgd hoor.
máár de manege eigenaar kan extra geld gaan eisen voor de extra zorg van dan paard (ookal is dat maar een week) en die instantsies willen ook geld zien.
hangt van je verzekering af wat vergoed word. (meestal standaardverzekering dan dit dus niet..)
wat je in mijn ogen je zusje het beste kan doen is:
het paard voor 1 euro kopen met contract (dan is ze overal vanaf)
(maar denk dat t lastig word want als die moeder beetje slim is lukt haar dat dus niet)
en anders samen met haar naar het juridisch loket gaan daar kan je gratis een eerste geprek aangaan van een uur, en zit je nergens aan vast en hij kan je veel meer vertellen wat slim is om te doen!
(en zoveel mogenlijk bewijs meenemen en paspoort paard meenemen)
ff googlen zit vast wel juridisch loket bij jouw in de buurt.

maar kortom als ik het zo goed begrijp heeft je zusje weinig kans om hem van de manege te halen voordat er geld betaald is.
ik denk dat die moeder het makkenlijk vond om het af te schepen op haar, en als alles weer goed was op de nieuwe stal het paard wel weer ff terug te eisen, maar dat is mijn mening en daar heb je niet veel aan :+
heel veel succes! en hou ons maar ff op de hoogte :P

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:53

Naam op papier maakt niets uit, het gaat er om dat jij kan aantonen dat jij de rekeningen hebt betaald voor een bepaalde periode voor dat paard. Op het moment dat jij die rekeningen betaald ben jij "eigenaar".

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 01:03

Shattered schreef:
Naam op papier maakt niets uit, het gaat er om dat jij kan aantonen dat jij de rekeningen hebt betaald voor een bepaalde periode voor dat paard. Op het moment dat jij die rekeningen betaald ben jij "eigenaar".

nee dat is niet helemaal waar..
als ik 3 maanden hypotheek en stroom betaal, dan heb ik recht op een heel klein stukje huis, maar niet op het volledige huis.

(ik heb tijdje op een verzekeringskantoor waar ze ondere andere ook paarden verzekeringen hadden gewerkt waar dit soort verhalen wekelijks binnenkomen en dan met de vraag hoe of de wat vergoed kan worden.
werk er niet meer omdat ik het saai vond worden :+ )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:30

Het is wel een enorm bedrag aan stalschuld zeg. Ik snap niet dat die manegeeigenaar niet eerder heeft ingegrepen. En je zusje betaald nu de laatste 3 maanden. Ook hier snap ik niet waarom de eigenaar dan niet aangeeft dat er zo'n grote achterstand is. Maar goed dient opgelost te worden met de staleigenaar en zeker tussen je zusje en haar moeder.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:37

Als ik heel eerlijk ben, heeft volgens mij jouw zusje geen poot om op te staan. Zoals het er nu uitziet lijkt haar moeder en de eigenaar van de stal onder 1 hoedje te spelen.

Als ik jouw was zou ik kijken of je zusje een rechtsbijstand heeft of iets in die zin om te kijken of ze er een zaak van kan laten maken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:15

Riekt een beetje naar een complotje tussen staleigenaar en die moeder. Je zusje zou aan moeten kunnen tonen dat ze 1. destijds de helft (1500,00 euro ? ) betaald heeft voor het paard. 2. aan de hand van bankafschriften moeten aantonen dat ze sinds 3 maanden het stalgeld betaald (omdat het paard sindsdien van haar is). Met deze info naar een paardenadvocaat stappen en kijken wat die ervan vindt. Heb ook ooit een keer gebeld met zo'n advocaat en met de (gratis) telefonische adviezen heb ik die zaak tot een goed einde weten te brengen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:40

oh sorry dat ik verkeerd heb geoordeeld..
ik dacht dat t zo zat :)

in dit geval heb ik geen idee wat je zou moeten doen...
jammer dat sommigen dit iemand aandoen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:41

als je zus alles heeft betaald door voor haar moeder te werken dan kan ze dus niets op papier bewijzen,MAARRRRRR er zijn wel getuigen die kunnen bewijzen dat ze daar gewerkt heeft en dit onder ede kunnen bevestigen, denk aan jezelf en je vader, waar is die in het verhaal en eventueel andere vriendinnen van je zus, dus ik zou het hoog spelen en ma voor het blok zetten en hoe vervelend ook, weet niet hoe de situatie verder is maar dit zou mijn pa of ma me niet moeten flikken want dan was ik weg, wat een verschrikkelijke trut om over de rug van je kind er zelf beter van te worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:31

marina32 schreef:
nee er waren geen getuige bij helaas dat hebben ze bij haar moeder
thuis zo besproken.
voorheen was het paard van hun samen ze hebben 3000 euro voor
haar betaald ieder de helft, haar moeder heeft de papieren opgestuurd
en gezegd dat het paard maar op een naam kan staan zodoende staat
merel op haar moeders naam, maar haar moeder kijkt er niet naar om
mijn zusje verzorgde en reedt merel altijd, en haar moeder betaalde de stalling
via de bank, mijn zusje betaalde haar helft van de stalling door bij haar moeder
te poetsen, teminste dacht mijn zusje dat alles betaald werdt, van de stalhouder
heeft ze nooit een woord over schulden gehoord.
3 maanden geleden heeft haar moeder gezegd doe er maar mee wat je wilt
ze is van jou maar dan moet je ook alles zelf gaan betalen en dat heeft mijn
zusje gedaan.
de hoefsmid is altijd contant betaald en die kan wel getuigen dat mijn zusje betaalde,
wat betreft de dierenarts staan de entingen in het paspoort en die staat weer op
naam van haar moeder

1. was je zusje meerderjarig toen ze het paard kochten? En is ze nu meerderjarig? Moeder heeft zorgplicht voor een minderjarige dochter en moet dan ook haar kosten/schulden betalen, als ze dat zelf niet kan.
2. Een paard staat (qua eigendomsrecht) nooit op naam. Het gaat erom wie hem gekocht/betaald heeft en wie het koopcontract ondertekend heeft of hebben. Dat kunnen wel degelijk meerdere mensen zijn.
3. Zusje moet als de sodemieter een afspraak maken met de stalhouder en vragen hoe het precies zit. Als het paard deels van je zusje was, is zij volledig aansprakelijk voor de kosten, als moeder die niet betaald heeft (en andersom).
4. Zus moet aannemelijk kunnen maken dat moeder haar het paard geschonken heeft. Als ze niet eens het paspoort heeft gekregen, kan dat lastig worden. maar dan is ze ook niet aansprakelijk voor de schulden. Als zij sindsdien alles betaald heeft, helpt dat zeker, maar eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels, want waarom gebruikt de stalhouder dan nu ineens zijn retentierecht?

Samengevat; genoeg basis voor een levenslange ruzie...