Transport per boot - tijdsduur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Transport per boot - tijdsduur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:15

Ik ga over ongeveer een maand mijn twee shetlandpony's naar Engeland verhuizen.
Het transport ga ik zelf doen, ik huur een vrachtwagen bij Anemone.

Er zijn een aantal mogelijkheden voor de overtocht naar Engeland, plus natuurlijk de reistijd over land.

1. Rotterdam-Hull, 1.5 uur NL + 11 uur boot + 2.5 uur UK
2. HoekvH-Harwich, 1.5 uur NL + 6.5 uur boot + 4 uur UK
3. Oostende-Ramsgate, 2 uur NL + 4 uur boot + 4.5 uur UK
4. Duinkerken/Calais, 3 uur NL + 2 uur boot + 4.5 uur UK

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, en dan vooral met betrekking tot de overtocht.

Is het slim om de vaartijd zoveel mogelijk te beperken ivm stress (van het varen zelf, of autoalarmen op de boot die afgaan etc) of kan ik beter de tijd over land beperken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:35

Ik zou voor Rotjeknor-Hull kiezen. Dat is een zeer stabiele boot, ruim dek en goede faciliteiten. Ik vaar al jaren met ze; eigenlijk is het mijn standaardkeuze voor de overtocht.
Check wel even goed dat je paarden mag vervoeren aan boord, even los van de verplichte papierhandel bij dierenvervoer.
Los hiervan, zijn de paardjes gewend aan reizen? Het probleem is niet zozeer de boot alswel dat ze domweg lang op de trailer staan, ongeacht je route.

Ik vind dat je wel erg optimistisch bent over de reistijden naar Calias en Oostende, tel daar gerust 1 - 1,5 uur bij vanuit Culemborg! Of je reistijden in GB ergens over gaan weet ik niet, maar dat trek ik gemakshalve ook maar even in twijfel. Waar wil je naartoe in GB?

Overtochten via Calias/Duinkerken e.d. zou ik niet doen. Gezien je reistijden MOET je dan dus over de M25 om London en dat is echt een ramp van een weg met paarden aan de haak, zaker als je daarna nog twee uur verder moet. Harwich heeft geen geweldige aansluiting op het Britse snelwegennet, waar Hull gewoon aan het einde van de M62 ligt.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:53

Dank je wel voor je antwoord!
De reistijden heb ik even snel via googlemaps gedaan, is meer om te vergelijken dan dat het serieuze planningen zijn ;)
Bestemming in GB is omgeving Manchester trouwens.

De paardjes hebben geen problemen met reizen, maar zo'n lange reis hebben ze uiteraard nog nooit gemaakt.

De reis via Hull heb ik zelf een keer gemaakt (zonder paarden), wat me toen erg opviel was dat ik in de slaaphut veel hoorde van wat er in het autoruim gebeurde (de auto-alarmen). En ik zie het niet zo zitten om dan 11 uur stress op die pony's los te laten.
Wat zijn jouw ervaringen met de reacties van paarden op de geluiden op de boot? Ik weet dat je regelmatig kan gaan kijken, is dat goed geregeld?

We gaan trouwens zowiezo in het weekend, dus als het een van de zuidelijkere overtochten wordt kan ik ook nog eventueel ergens een overnachting plannen, en daarmee de rustige tijden rond Londen opzoeken (als die er zijn := )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:45

gemske schreef:
Dank je wel voor je antwoord!
De reistijden heb ik even snel via googlemaps gedaan, is meer om te vergelijken dan dat het serieuze planningen zijn ;)
Bestemming in GB is omgeving Manchester trouwens.

De paardjes hebben geen problemen met reizen, maar zo'n lange reis hebben ze uiteraard nog nooit gemaakt.

De reis via Hull heb ik zelf een keer gemaakt (zonder paarden), wat me toen erg opviel was dat ik in de slaaphut veel hoorde van wat er in het autoruim gebeurde (de auto-alarmen). En ik zie het niet zo zitten om dan 11 uur stress op die pony's los te laten.
Wat zijn jouw ervaringen met de reacties van paarden op de geluiden op de boot? Ik weet dat je regelmatig kan gaan kijken, is dat goed geregeld?

Wat jij hoort zijn de auto's op het autodek. Het vrachtwagendek ligt twee dekken lager, daar merk je helemaal niks van. Het is mijn ervaring dat ze de laatste jaren strenger zijn op alarmen, ik hoor ze nog maar hoogst zelden afgaan.
Ik neem aan dat je onder leiding van stafleden bij je dieren mag komen voor verzorging. Gezien het algemene serviceniveau aan boord, verwacht ik ook daar alle medewerking. Maak het wel gelijk duidelijk als je aan boord gaat, zodat je daar afspraken over kunt maken.
Ik ben twee keer met paarden naar Terschelling geweest en die overtochten verliepen zonder problemen. Paarden hadden geen last van geluiden of de beweging van de boot.
gemske schreef:
We gaan trouwens zowiezo in het weekend, dus als het een van de zuidelijkere overtochten wordt kan ik ook nog eventueel ergens een overnachting plannen, en daarmee de rustige tijden rond Londen opzoeken (als die er zijn := )

Als ik moest kiezen, ging ik via Rotterdam. Ik weet dat die boten zeer comfortabel zijn en de afstand die je over land af moet leggen is vele malen korter en daarmee veel minder vermoeiend voor jou als chauffeur. Daarmee maak je de reis voor de paarden ook veel aangenamer.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:50

ik zou niet via Hull ga, de hele nacht op de boot is toch pittig voor de paarden. Een vriendin van mij vertrekt via Calais, die moet in Manchester aankomen met 2 paarden.
Een andere vriendin moet in de buurt van London zijn en vervoert haar paard ook via Calais.
Dit duut niet te lang en mocht het nodig zijn kan je bij je paarden kijken.
Ik zet ze liever langer rijdens op de wagen dan stil op de boot. Je weet niet hoe ze reagereen op de reis...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:26

maikymouse3 schreef:
ik zou niet via Hull ga, de hele nacht op de boot is toch pittig voor de paarden. Een vriendin van mij vertrekt via Calais, die moet in Manchester aankomen met 2 paarden.
Een andere vriendin moet in de buurt van London zijn en vervoert haar paard ook via Calais.
Dit duut niet te lang en mocht het nodig zijn kan je bij je paarden kijken.
Ik zet ze liever langer rijdens op de wagen dan stil op de boot. Je weet niet hoe ze reagereen op de reis...

Wat maakt het uit of een paard 16 uur op een trailer staat of 16 uur op een trailer staat??

Asciugamano

Re: Transport per boot - tijdsduur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:05

Ik zou hem inderdaad liever 11uur in een stilstaande trailer hebben dan dezefde tijd in een rijdende.
Waarschijnlijk wordt het meer want in 4,5u vanaf Dover naar Manchester?! Succes! ;)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:13

Wij zijn net terug van het EK aangepaste sport in Noorwegen. Totaal 18 uur onderweg waarvan 3,5 op de boot.
Ik kon gelukkig nog net even naar de wagens toen de motoren van de boot al werkten en kon zien dat de paarden helemaal niet onder de indruk waren van het lawaai. Eenmaal varend staan ze rustig. Ik zou kiezen voor Oostend. Op de boot zorgen dat ze water hebben en hooi.
Vooraf voeren met natte zemelen en onderweg appels en wortels voor vocht, want drinken doen ze slecht onderweg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:19

Ik ben een keer in Calais met het veer overgestoken. Een schoolreis met de bus. Echt ontzettend handig daar. Het veer is zo ontzettend groot, ik had niet eens door wanneer we de boot op reden, het loopt gewoon in elkaar door. Daar heb je een giga grote parkeerplaats, meerdere etages zelfs dacht ik.. En dan kun je zelf naar de boot in gaan. Daar zijn grote wachtruimtes, met VEEL winkeltjes, en ook een restaurant, wat kleine eet tentjes, en een aantal ontspanningsruimtes. Je verveelt je er in ieder geval niet. Je mag ook gewoon rondlopen op de boot, je kan naar de paarden gaan kijken onderweg.. En het is inderdaad niet lang met de boot. Wij hadden toen een flinke storm (en het was nacht) waardoor het iets langer duurde dan normaal, maar je voelde zelfs in die storm heel weinig van het wiegen op het water, gewoon doordat het zo'n grote boot was.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:42

Omdat sommige paarden heel erg veel moeite hebben met het schommelen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:44

MysticTinker schreef:
Ik ben een keer in Calais met het veer overgestoken. Een schoolreis met de bus. Echt ontzettend handig daar. Het veer is zo ontzettend groot, ik had niet eens door wanneer we de boot op reden, het loopt gewoon in elkaar door.

De boot vanuit Rotjeknor is twee keer zo groot..........

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:16

Die van Calais is ongeveer 180 meter lang.

Ik kan me herinneren dat die van Rotterdam rond de 200 meter was..? Dus twee keer zo groot lijkt me wat overdreven :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:25

MysticTinker schreef:
Die van Calais is ongeveer 180 meter lang.

Ik kan me herinneren dat die van Rotterdam rond de 200 meter was..? Dus twee keer zo groot lijkt me wat overdreven :P

Oh? Calais Dover heeft schepen van 26.000BRT en 30.000BRT, waar de boten vanuit Rotterdam 60.000BRT groot zijn. Klopt dus vrij redelijk dat ze twee keer zo groot zijn. Lengte alleen is niet zaligmakend, er zijn nog twee dimensies.
Zie hier de gegevens van de schepen die op Dover varen:
http://www.poferries.nl/tourist/content ... n_DOCA.htm
en de schepen die op Hull varen:
http://www.poferries.nl/tourist/content ... n_HUEU.htm

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:31

Lengte heeft met het rolgedrag van een schip weinig te maken... Het stampgedrag van een schip wordt beter naarmate de lengte toeneemt (215m vs 180m). De breedte is de belangrijkste parameter voor de rolbeweging. Hoe breder het schip (31.5m vs 28.3m), hoe verder de eigen periode buiten het golfsprectrum van de noordzee ligt (oftewel, een rank schip beweegt meer) :D

Ik zou ook voor Rotterdam gaan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:36

ikke, die van Rotterdam kan dan wel zwaarder zijn, maar die van Calais kan meer dan het dubbele aan auto's aan, en bijna het dubbele aantal passagiers.. Parkeerplaats-oppervlak enzo is dus groter. En dus neem ik aan dat ie dan ook wat breder is?

Het bruto gewicht is zo hoog omdat het veer meer ruimte heeft voor vracht, en dus zwaarder beladen mag worden. Bruto gewicht is MET belading ;) Heeft niks te maken met de afmetingen van een boot.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:38

En laat gewicht nou (bijna) niets te maken hebben met het zeegangsgedrag van een boot..... ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:44

Inderdaad, das waar (al merk je wel dat een leeg veer harder met de golven mee deinst dan een volgeladen veer)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:46

Dat hoeft niet persé. Alleen ligt een leeg (geballast) schip vaak op een kleinere diepgang, waardoor de stabiliteit omhoog gaat en het gedrag veranderd... Alleen de boot naar Engeland (en terug) is niet leeg!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:53

De boot naar Hull is gebouwd op comfort, je slaapt namelijk tijdens de overtocht. Dat verklaart niet alleen waarom een groter schip minder passagierscapaciteit heeft, het verklaart ook de rustigere overtocht. Tel daarbij op dat de zeegang in het nauw van Calias vaak wat sterker is, waardoor je in de basis al meer deining hebt.
Calais - Dover is gebouwd op zo veel mogelijk mensen in een zo kort mogelijke tijd overzetten. Dat dit ten koste gaat van comfort is niet van belang, na 1,5 uur ben je aan de overkant.

Ik vaar ondertussen al ruim tien jaar met enige regelmaat naar de overkant en dat doe ik het liefst via Rotterdam. Dat is met stip mijn favo reis en ik ben de laatste zes - zeven jaar ook niet meer via andere routes overgestoken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:02

Swell (deining) op de Noordzee?

Swell zijn golfperiodes langer dan 10seconden en laat de Noordzee in zijn 3-uurs spectrum maar gaan tot golven van een periode van 7.5seconden.

Tevens hebben 'shipshaped' schepen nauwelijks hinder van swell. Semi's (twee aan elkaar gekoppelde rompen) daarentegen wel. Waar heb je dan well swell? West-Afrika!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 23:09

Bedankt allemaal voor jullie berichten!

Ik ga zelf aankomend weekend nog een keer via Rotterdam/Hull, en zal dan ook zeker eens wat mensen aan de tand voelen hoe ze zoiets aanpakken :)

Maikymouse, wanneer gaan jouw vriendinnen? Ik ben zeer benieuwd naar hun ervaringen.
StableEnable, fijn om te lezen dat jouw paarden het niet vervelend vonden op de boot.
Ikke, je schrijft dat je regelmatig naar Engeland gaat, bedoel je dan met paarden? Wat is in het algemeen jouw ervaring met paarden op een boot?

Mo_van_dijk, interessant allemaal! Wat bedoel je precies met het golfspectrum van de Noordzee? Is dat afhankelijk van de breedte/diepte van het water?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:19

Nee. Er liggen honderden meetboeien in alle zeeën en oceanen die de golfhoogtes meten en de bijbehorende periode (tijdsduur van top tot top van golf).

Deze data wordt geanalyseerd en daar wordt een tabel van gemaakt zodat je kan zien welke golfhoogtes met welke periode er per 3 uur langskomen in een gebied

Scatter diagram

Afbeelding

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:36

De ene vertrekt deze week al, de andere op 1 september :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:28

mo_van_dijk schreef:
Swell (deining) op de Noordzee?

Swell zijn golfperiodes langer dan 10seconden en laat de Noordzee in zijn 3-uurs spectrum maar gaan tot golven van een periode van 7.5seconden.

Tevens hebben 'shipshaped' schepen nauwelijks hinder van swell. Semi's (twee aan elkaar gekoppelde rompen) daarentegen wel. Waar heb je dan well swell? West-Afrika!

Weleens bij Calais overgestoken aan windkracht 10? Neem van mij aan, dat DEINT! Been there, done that.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:11

Haha, ja leuk!
Herinner mij ineens een overtocht vanaf Dover naar Duinkerken. Normaal is dat ongeveer 2,5u. Die dag (nacht) zat ik echter 10uur op die schijtschuit! Het deinde zo erg dat de ferry niet eens op eigen kracht uit de haven kon komen en door 2 slepers op gang geholpen moest worden! Ik zou toen niet graag een trailer met paarden bij me gehad hebben!