Klinische keuren van een 2 jarige.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Klinische keuren van een 2 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 18:21

Hoop dat het hier goed staat.

Ik heb mijn oog laten vallen op een 2 jarig pony/paardje.

Nu laat ik altijd mijn paardjes keuren bij aankoop, maar nu vroeg ik me af of dit zin heeft op deze leeftijd. In mijn omgeving zeggen de meeste dat het zinloos is. Graag hoor ik jullie mening.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:28

Klinisch keuren is slechts een momentopname van hoe hij op dat moment loopt.
Dat zegt niets over hoe hij over een half jaar loopt.. dus heeft het mijns inziens niet veel zin bij een 2 jarige.

Mocht je toch wat zekerheid willen zou je em wel alvast röntgenologisch kunnen laten keuren.
Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.. ook dit is geen garantie nl..

Ik ken paarden die een PROK gekeurd zijn hebben, maar niet 100% goed lopen, maar ook paarden die wel eea op foto's aan te merken hebben, maar die wel altijd blijven lopen en nergens last van hebben..

Het blijft altijd een gok.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 19:59

Rontgenologisch keuren hoeft van mij. Het gaat om een paardje voor erbij. Soort gezelschapspaard (geen grasmaaier) Hij zal dus recreatief gereden worden. En ze zit dus in de lagere prijsklasse. Het is ook geen raspaardje ofzo. Daarom twijfel ik ook of klinisch keuren nodig is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:01

Maar en 2 jarige kan je op zijn vroegst pas over een jaar op rijden.. dan heeft klinisch keuren NU toch geen zin?
Als ie regelmatig loopt zonder rare passen, is het voor nu toch goed??
Over een jaar is het toch maar afwachten hoe en wat..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:03

klinisch zou ik wel doen, je kan dan toch een aantal dingen uitsluiten en het kost de wereld niet

wreckh

Re: Klinische keuren van een 2 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 20:32

Hij loopt hartstikke regelmatig, ik heb zelf verder geen naar gevoel erbij ofzo. (Ben nogal intuitief ingesteld)
Bij mjn vorige paard en al bij meerdere paarden waar ik heb gekeken zei mijn gevoel direct keuren. (Dit waren wel allemaal wat oudere paarden) Vandaar dat ik nu dus twijfel.
Het kost idd de wereld niet, maar het is toch maar weer even € 100,- erbij.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:35

je kunt hoog uit voor dit moment een paar dingen uitsluiten maar dat zijn geen uitsluitsels voor de toekomst...
doen wat je gevoel je ingeeft, neem aan dat het paardje nog een jaar de weide opgaat... voor mezelf zou ik niet keuren...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:01

Ja, zeker gaat het paardje nog een jaar de wei op. En dan gaan we pas langzaamaan beginnen. Eerst zal ze lekker vertroeteld worden en verder gaat er nog niks mee gebeuren.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:04

Bij een klinische keuring word niet enkel het bewegingsapparaat bekeken,maar de (goede)dierenarts luistert ook naar het hart,longen,ademhaling,...en dit heeft volgens mij altijd nut,ook bij een 2 jarige.
Bovendien zie je bij de buigproeven toch net iets meer dan wanneer je hem gewoon in de wei ziet lopen.Een goed veearts voelt/bekijkt ook de gewrichten,benen etc. en kan hier dikwijls veel meer uit afleiden dan wat wij met het blote oog kunnen zien.
Ik zou dus zeggen,ALTIJD,op zijn minst klinisch keuren,ook een 2 jarige!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 23:34

Bedankt voor jullie inzichten. Ik ga morgen nog een keer kijken en dan beslis ik ook of ik wil dat ze gekeurd word of niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:44

Een keuring is inderdaad een momentopname echter een da kan op dat moment wel een inschatting maken daarbij is al wel te kontroleren hoe hart en longen zijn en of het paard stalondeugden heeft.
Ik zou het doen, wat als je een paard koopt en later blijkt dat je een bepaalde tekortkoming had kunnen weten.
Beter weter en ervoor kiezen dan voor het blok gezet te worden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:48

Ik heb dat met mijn 2-jarige ook gedaan hoor. Daar heb ik geen moment aan getwijfeld. Het paard kan bv al wel een blessure hebben opgelopen op de weide die de DA dan misschien wel kan opmerken. Hij luistert toch ook naar de longen en het hart, eventuele ernstige problemen kunnen misschien opgemerkt worden.
Moest je de keuring niet laten doen en er blijkt achteraf iets mis te zijn dat de DA met een klinische keuring had kunnen opmerken, dan zal je spijt hebben dat je het niet hebt laten doen hé.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:49

Ik zou ook een klinische keuring laten doen.
Zoals al eerder gezegd wordt er ook naar hart en longen geluisterd.
Ook kan een DA zien of het paard geen achterstand heeft, en hij kan bekijken of de leeftijd overeen komt.
Een paard dat gewoon een chip krijgt, en zijn paspoort via de KNHS o.i.d. kunnen ouder of jonger gemaakt worden.

Tuurlijk is het een moment opname, maar stel je laat het beestje wel keuren en de DA hoort een cornage o.i.d. Ben jij blij dat je dat geld voor de keuring wel hebt uitgegeven. Je kan ook afspreken dat mocht hij afgekeurd worden dat de kosten voor de verkoper zijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:52

Ik zeg; altijd keuren! Ik heb een 2 jarige laten keuren (ook rontgenologisch) wel voor de sport en die werd me afgekeurd..mijn merrie is ook rondom gekeurden gelukkig helemaal goedgekeurd (voor de sport). Ook al ga je er alleen mee het bos in, erge dingen kun je maar beter uitsluiten...want ook een recreatiepaard kan veel geld gaan kosten als ie straks misschien toch niet geschikt is om op te rijden..

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:51

Die van mij is ook gekeurd op 2 jarige leeftijd, maar buigproven doen ze dan nog niet. Maar laast is er een buigproef gedaan, en daar liep hij zo doorheen (3jaar)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:56

Keuren kan bij een 2 jarige. RX is altijd handig voor eventuele oc(d) op te sporen of HK, Klinisch is relatief, buiten het hart, de longen en de beenstanden moet hij gewoon in vrijheid goed uit de voeten kunnen (regelmatig zijn) en dat kan je eventueel wel op het harde testen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:57

Iris_Z schreef:
Die van mij is ook gekeurd op 2 jarige leeftijd, maar buigproven doen ze dan nog niet. Maar laast is er een buigproef gedaan, en daar liep hij zo doorheen (3jaar)

Bij mij heeft de DA de buigproeven wel gedaan en hij was verbaasd hoe braaf mijn 2-jarige toen was, hij kreeg er wel anderen in zijn handen ;) . Ik al zo trots als iets natuurlijk en het was toen ook duidelijk dat mijn paardje uit het goede hout was gesneden qua karakter en veel vertrouwen had in de mens. Ik had dus eigenlijk gelijk een mini-psychologische test ;) :D .

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:51

Bolieke schreef:
Iris_Z schreef:

Bij mij heeft de DA de buigproeven wel gedaan en hij was verbaasd hoe braaf mijn 2-jarige toen was, hij kreeg er wel anderen in zijn handen ;) . Ik al zo trots als iets natuurlijk en het was toen ook duidelijk dat mijn paardje uit het goede hout was gesneden qua karakter en veel vertrouwen had in de mens. Ik had dus eigenlijk gelijk een mini-psychologische test ;) :D .

Die van mij was er ook heel braaf mee, de vorige niet zo... :(

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:55

Ik zou wel laten keuren.
Je hebt als koper onderzoeksplicht. Mocht er achteraf toch iets mee zijn en je hebt niet laten keuren, heb je geen poot om op te staan. Je zal niet de eerste zijn..

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 17:57

Denk dat jullie idd gelijk hebben en dat ik wel ga keuren. Op zich zie ik zelf wel redelijk of beenwerk goed is, maar verder heb ik nergens echt verstand genoeg van, dus dan is het sowieso slim om toh te keuren. Dank jullie!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:38

bedenk wel dat de gedligheids termijn van dat onderzoek geen jaar is, en geen garantie is voor de toekomst.
Ben ik tegen keuren? nope.. een ieder moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt...
maar ken ze dus die menen een jaar na dato nog rechten te kunnen ontlenen aan zo'n keuring (en dan heb ik het over jaarling laten keuren die een jaar later kreupel loopt, reden onbekend in de opfok gebeurd)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:50

Abel is ook rontg en klin. gekeurd toen ik hem als 2jarige kocht.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:52

Ik heb mijn beiden bijna 2 jarige, en ruim 2 jarige wel allebei laten keuren, klinisch. Het is niet alleen het lopen waar ze naar kijken, het is gewoon een algemene indruk en alles word bekeken/beluisterd dat je op dat moment een gezond paard koopt.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:54

ik laat a,s maandag ook een net 3 jarige keuren , ik voel mij er net iets beter bij ook voor de sport dus, ik hoop dat ze er doorheem komt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:10

Ja het is natuurlijk logisch dat die keuring geen jaren telt hé. Het is alleen maar een extra zekerheid dat je op die moment zelf alvast een gezond paard koopt. Dat die daarna iets oploopt, da's dan heel jammer.