vervoer hengst en merriee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amytj

vervoer hengst en merriee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 14:17

Hallo iedereen,

wij gaan binnenkort kijken naar de hengst de goede ree vincent van de goede ree now or never. Maar mijn vraag is stel wij kopen deze hengst is het dan verstandig om deze met een merrie in de trailer te vervoeren?? Of is het dan verstandiger om hem te ruinen?

Heeft iemand hier ervaring mee of gewoon een mening er over dat zou erg fijn zijn!! :D

Caira

Re: vervoer hengst en merriee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:19

Ligt echt compleet aan de hengst. Karakter en opvoeding. Wij deden het wel altijd, maar als de hengst niet goed opgevoed is kan het dramatisch fout gaan.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:21

Even het vervoer plannen als de dame niet hengstig is!

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 15:49

Hoe kan ik de hengst dan leren dat hij dat niks tegen/met de merrie mag doen.

Jodi @ Nee lijkt me niet handig om te vervoeren als ze hengstig is hihii..

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:51

Mij is verteld dat je dan Vix in de neus van de hengst kan doen. Dan ruikt hij de merrie niet en blijft hij rustiger. De eigenaar van mijn verzorgpony heeft vroeger nog merries naast hengsten gezet in het tweespan. Maar inderdaad, het hangt van de hengst af :j

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:59

okee want ik vind het zonde als we voor een hengst gaan kijken om hem dan te ruinen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:04

Hoi,
Ik zou het niet doen!!! Is het mogelijk dat je ze apart vervoert?

Dat van dat vicks klopt wel!!! Ik doe ook weleens lavendel olie rondom mijn halster sprenkelen...

Gewoon om ongelukken te voorkomen zou ik je aanraden om het niet te doen!!!
Je kent het paardje nog niet goed en weet nooit hoe hij reageert....

Groetjes

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:07

Het is voor wedstrijden en bij sommige is het wel mogelijk en bij andere niet.

_noukie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:13

ik zou het niet doen, je weet niet hoe hij reageert - is het een paard of pony?
Bij een ponytje (shet bijvoorbeeld) kan je het nog wel een keertje doen, maar bij een grote pony of paard zou ik het niet zomaar wagen, zeker niet zonder goede begeleiding.

Er zijn al zoveel ongelukken gebeurt met particulieren die een hengst kopen en het hengst zijn onderschatten .. ik wil niet zeggen dat dit zomaar gebeurd, maar je wel waarschuwen om niet zomaar allerlei dingen te gaan uitproberen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:17

Ok... Hahaha... Ik heb het verkeerd begrepen...
Dacht dat je hem zo wilde vervoeren als je hem ging ophalen...

Dan zou je het best is kunnen proberen als jij denkt dat hij braaf is.... Zet ze desnoods een keer samen in de trailer als proef... Zorg wel dat je niet alleen bent...

Ik had ooit een ruin (1.56) die over het stuk waar hij in stond sprong, in het stuk waar een mens in staat... Hij is door de brandweer eruit gesneden met alle gevolgen van dien...

Kijk alsjeblieft wel uit, want je weet het nooit...
Ik zou het niet doen...

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:17

_noukie_ @ Jaa daarom ook ik twijfelde zelf ook of het wel verstandig is en het ligt natuurlijk ook helemaal van de hengst af je hebt ook hengsten waarvan je maar amper merkt dat het een hengst is.

_noukie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:21

Amytj schreef:
_noukie_ @ Jaa daarom ook ik twijfelde zelf ook of het wel verstandig is en het ligt natuurlijk ook helemaal van de hengst af je hebt ook hengsten waarvan je maar amper merkt dat het een hengst is.

ja, daar heb je idd helemaal gelijk in,
er zijn hengsten waar je een kind mee alleen kan laten, maar ik heb ook mensen in het ziekenhuis zien belanden waarbij de hengst uithaalde met het voorbeen, en mensen waar de vingers van afgebeten waren (gingen even een 'lieve'' hengst aaien door de tralies van de stal).
Maar dat is dus helemaal afhankelijk van de hengst, net zo als het reageren op merries..

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:22

Jaaa dat is ook zo maar ik ga ook geen hengst nemen die super druk enzo is ik weet dat een hengst altijd een hengst blijft maar ik wil er toch wel een hebben met een goude karakter.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:37

Je kunt eventueel wat Vicks in zijn neus smeren,dan ruikt hij de merrie minder goed.Niet zuinig smeren ;)
Wel van belang dat je een hengstenschot plaatst tussen de hoofden van de paarden zodat ze niet kunnen klooien.Dit kun je zelfs afdekken met bv een oude handdoek of een stuk karton wat je goed bevestigd.Hooinet aan beide kanten hangen en klaar.

Beide paarden eventueel wat meer naar de buitenwand van de trailer vastzetten zodat ze zeker niet bij elkaar in de buurt kunnen komen.

Als de hengst erg veel babbels heeft gewoon met zijn hoofd strak tegen de buitenste trailerwand binden en als het kan wat hoger(hangt natuurlijk van de bevestigings ogen van de trailer af),valt er niets te klieren...

Wel eerst de hengst laden en dan pas de merrie :P ;)

Dit geld natuurlijk wel alleen als de hengst zich netjes gedraagd en niet de complete trailer afbreekt bij het zien van een ander paard :roll:

De hengst eerst castreren kan natuurlijk ook maar die hormonen blijven nog wel een paar weken door zijn lijf gieren,na ongeveer 6 weken is hij echt "onthengst" al kan dat per paard verschillen.

Er worden op jaarbasis duizenden hengsten en merries naast elkaar vervoerd en dat gaat uitstekend als je je maar aan de regeltjes houd ;)

Succes!!

kylenniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:53

Wij vervoeren onze hengst en merrie wel samen op de trailer. Hengst heeft ook gedekt, dus hij weet hoe het spelletje werkt. Toch hebben we hem zo opgevoed dat hij alleen mag dekken als hij een bepaald halster en ketting aan heeft. Heeft hij dat niet aan, weet hij dat er niets gaat gebeuren en roept hij wel een keer, maar verder niets. Nu moet ik er wel bij zeggen dat we hem al 8 jaar hebben en dus behoorlijk goed kennen.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:03

Hangt inderdaad erg van de opvoeding af. Hoe oud is de hengst als je hem haalt ? Heeft hij al gedekt ? Als het altijd naast dezelfde merrie is kun je het langzaam wennen. Mijn hengst reageert bij onze eigen merries rustig. Weet dat hij pas mag dekken na "toestemming" van mij. Wanneer hij dat niet mag kan ik ze rustig naast elkaar vastzetten, in tweespan rijden of op de trailer zetten. Nu heb ik mijn hengst van veulen af aan en dus op deze manier heel consequent kunnen opvoeden. Als je al een wat oudere hengst ergens anders vandaan haalt weet je dat niet van te voren en zou ik erg voorzichtig zijn. Inderdaad in ieder geval een hengstenrek in de trailer en erg kort vastzetten. Bij twijfel niet doen , je zou niet de enige zijn waar een van de paarden zich onherstelbaar beschadigd op de trailer door onrust.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 22:31

haflinger4me @ Hij is dan 3 jaar is nog onbeleerd en heeft nog neit gedekt. ;)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:46

Hij is pas 3. Waarom niet gewoon castreren? Een hengst blijft altijd een grote risicofactor en kan voor echt gevaarlijke situaties zorgen. Waarom ben je daar zo op tegen? Of is het wel iets wat je overweegt?

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:50

Amytj schreef:
Hoe kan ik de hengst dan leren dat hij dat niks tegen/met de merrie mag doen.

Jodi @ Nee lijkt me niet handig om te vervoeren als ze hengstig is hihii..

Gezien de aard van de vragen lijkt het me niet verstandig uberhaubt een hengst te kopen.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:56

Tinky12 schreef:
Je kunt eventueel wat Vicks in zijn neus smeren,dan ruikt hij de merrie minder goed.Niet zuinig smeren ;)
Wel van belang dat je een hengstenschot plaatst tussen de hoofden van de paarden zodat ze niet kunnen klooien.Dit kun je zelfs afdekken met bv een oude handdoek of een stuk karton wat je goed bevestigd.Hooinet aan beide kanten hangen en klaar.

Beide paarden eventueel wat meer naar de buitenwand van de trailer vastzetten zodat ze zeker niet bij elkaar in de buurt kunnen komen.

Als de hengst erg veel babbels heeft gewoon met zijn hoofd strak tegen de buitenste trailerwand binden en als het kan wat hoger(hangt natuurlijk van de bevestigings ogen van de trailer af),valt er niets te klieren...

Wel eerst de hengst laden en dan pas de merrie :P ;)

Dit geld natuurlijk wel alleen als de hengst zich netjes gedraagd en niet de complete trailer afbreekt bij het zien van een ander paard :roll:

De hengst eerst castreren kan natuurlijk ook maar die hormonen blijven nog wel een paar weken door zijn lijf gieren,na ongeveer 6 weken is hij echt "onthengst" al kan dat per paard verschillen.

Er worden op jaarbasis duizenden hengsten en merries naast elkaar vervoerd en dat gaat uitstekend als je je maar aan de regeltjes houd ;)

Succes!!

Is het gemberen reeds lang afgeschaft gaat men rustig door met te adviseren Vicks in de neus van een paard te smeren.
Probeer het eens bij jezelf, voelt hoe het brandt op je slijmvliezen, tja dan denk je even niet meer aan de andere sexe.
De hengst fatsoenlijk opvoeden lijkt me een beter plan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:58

Vicks Vaporub op de neus vd hengst smeren, dan ruikt hij een tijdje niks meer, niet IN de neus natuurlijk, maar vanvoor in de neusgaten. Hengstenschot er tussen, scheelt ook wel of de hengst compleet alleen stond of al met andere paarden?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:11

Je zult moeten afwachten hoe is in zijn hengstzijn. Ik denk dat je dat niet van tevoren kan weten maar het is wel goed dat je al tips zoekt zodat je de eerste keer gelijk goede maatregelen kan nemen.
Onze hengst staat tussen de merries op stal. Er staat wel een merrie naast hem die ik bij wijze van spreke ook met hem in de bak zou kunnen zetten. Als ze niet hengstig is leert ze hem de les. Ik zou het voor hem niet eerlijk vinden om er echt een merrie naast te zetten die zich tijdens de hengstigheid gigantisch aanbied.
Mijn hengst kan aan de hand erg mans zijn, maar zodra ik opstap geeft hij zich over. Dan loert hij wel maar kan ik hem vrij gemakkelijk corrigeren. Ben ook bewust met hem in de verenigingsles gaan rijden zodat andere en vreemde paarden normaal zijn. Ook op wedstrijden geeft het geen problemen.
Vics helpt maar zou ik alleen gebruiken als het echt nodig is. Niet standaard want het lijkt me voor het paard niet prettig. Maar misschien wel handig om als nood in het handschoenenkastje te leggen.
Hengstenschot voorkomt inderdaad problemen als bijv in de nek bijten. Zorg dat de paarden goede bescherming om hebben, 2 man extra om te helpen bij noodgevallen, extra halsters, mes, telefoon ehbo-doos.
Ik zou trouwens als ze vaak samen rijden, dit op jonge leeftijd al invoeren. Alles is dan nog nieuw, hij zal nog onder de indruk zijn van de nieuwe omgeving, trailer etc. Zorg voor voldoende hooi en inderdaad dat de merrie niet hengstig is. Ze kunnen dat trouwens spontaan worden als er een nieuw paard op het erf verschijnt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:00

zoetjes schreef:
Is het gemberen reeds lang afgeschaft gaat men rustig door met te adviseren Vicks in de neus van een paard te smeren.
Probeer het eens bij jezelf, voelt hoe het brandt op je slijmvliezen, tja dan denk je even niet meer aan de andere sexe.
De hengst fatsoenlijk opvoeden lijkt me een beter plan.

Ik gebruik bij mezelf regelmatig vicks omdat ik slecht tegen airco kan,krijg ik bloedneus van :o .Daar merk je niets van,brand totaal niet.De vicks van tegenwoordig is heel mild.
Vicks in de neus kun je niet vergelijken met gember in de anus.De anus is veel gevoeliger dan de neus wat dat betreft,maar goed de vicks smeer je ook niet op die plek. ;)
Niet elke hengst die je in handen krijgt is perfect opgevoed en sommige zijn niet op te voeden.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 08:53

Ik denk dat het mijn straks verstandig lijkt dan als ik hem op ga halen goed te kijken naar zijn karakter een hengstenschot in de trailer te plaatsen en te zorgen dat mijn merrie niet hengstig is ook lijkt het mij wel van belang dat ik kijk of ze braaf zijn samen in de trailer en als het echt niet gaat laat ik mij dan alsnog de keuze hem te ruinen ik vind het anders voor de hengst ook niet eerlijk als hij de hele tijd naar de merrie toe wil en andersom.

Bedankt voor iedereens advies, nog meer tips ed. zijn welkom! :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:27

Waarom wil je hem eigenlijk hengst laten?
Als je hem laat ruinen kan hij straks gezellig samen met je merrie in de wei. Een hengst blijft een hengst natuurlijk. Ik weet niet welk ras je gaat kopen.Een pony is vaak makkelijker te hanteren dan een uit de kluiten gewassen KWPNer ;)