Stal veranderen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Stal veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 21:26

Ik weer niet zeker of het hier goed staat!

Mijn paard (Nederlands Trekpaard) Ille staat al vanaf zijn 6e week op een boerderij met camping en pensionstalling. Nou ging alles daar heel goed, maar nu krijgt hij overal de schuld van.
Er hebben een paar paarden wondjes en Ille heeft dat gedaan (zeggen ze). Nouja, kan gebeuren, elk paard geeft weleens een schop. Maar die paarden bleven wondje houden, blijven Ille daar de schuld van geven. Nu is het wel zo'n laml*l dat de schoonzoon van de boer een keer de paddock (waar ze in de winter opstaan, in is gegaan om die andere paarden weg te jagen, omdat ze Ille allemaal trapte en beten. Ik heb daar echt nooit problemen van gemaakt, want ja, dat kan gebeuren, hij leert maar van zich afbijten. De wei op; het ging een tijdje goed, TOT er een Belgisch trekpaard (enigste vriend van Ille op stal) zomerexceem kreeg. Hij schuurde zijn manen weg en zijn manenkam kapot. Wie krijgt er de schuld? Juist, Ille, want de eigenaren die zouden hem met plukken manen tussen zijn tanden hebben zien staan. Die werd dus apart gezet met 2 tinkers. Ach ja, dat kan. Het was jammer voor Ille, maar hij had nog genoeg paarden om zich heen die hij kende. Op een gegeven moment had een wedstrijd paard een wond op zijn been, en jahoor, Ille krijgt WEER de schuld. Die bleef nog even staan. Ze hebben met iedereen overlegt hoe ze het moesten oplossen (Zonder mij dus). Er kwam ondertussen een paard bij dat nu denk 12 is en tot zijn 9e klophengst is geweest. Die kwam ook op de wei waar Ille en de rest van de paarden (behalve 2 tinkers en belg) stonden.
En nu zijn ze eruit hoe ze het zouden doen. Alle paarden staan bij de 2 tinkers en de belg. Behalve die ex-klophengst dus.
Ille heeft geen bekende paarden meer in de buurt, kan het niet vinden met dat paard waar hij mee staat, maar wordt wel aangestoken met het drukke gedrag van dat paard.
Hij wilt nu heel graag terug naar de kudde, mijn moeder kan hem niet meer op de wei zetten, hij loopt letterlijk over d'r heen (erg lastig als je zelf op vakantie bent). Bij mij loopt hij wel braaf mee, maar laat wel blijken dat hij graag naar de kudde wilt.
Nu zit ik er voor het eerst serieus over te denken om Ille ergens anders te zetten, de boer (heeft hem met de fles gevoed) is hartstikke aardig, vind bijna alles goed en is verliefd op Ille. Maar de stalgenoten werken dus tegen, daar kan de boer niks aan doen en ik helaas ook niet.
Maar wat moet ik nou doen? Daar blijven staan en toekijken hoe mijn paardje vene*ukt wordt, maar waar hij wel alles kent en zijn hele leven (5 jaar) al staat. Of hem ergens anders neerzetten in de hoop dat het daar beter gaat?
Ik weet het echt even niet meer.
Help? En sorry voor het lange vehaal.

lammie2701

Re: Stal veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:39

die boer is neem ik aan ook de stalhouder?
als dat zo is dan zou ik eens even een praatje met hem maken en duidelijk maken hoe de situatie is.
het is namelijk dan zijn pensionstal en hij is dan altijd nog de persoon die de regels opstelt, tuurlijk is het handig dat daar pensionklanten bij worden betrokken maar zoals het nu gaat spannen alle stalgenoten samen om 1 paard weg te krijgen...en dat is natuurlijk nooit de bedoeling...

hoe dan ook als ik jou was zou ik eens een babbeltje maken met de stalhouder en als die er niks aan wil doen, dan zou ik toch besluiten om naar een andere stal te gaan...welzijn van jou paard staat voorop, toch?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 21:44

Ja, klopt.
Het is niet dat ze Ille weg willen hebben, ze vinden het allemaal een geweldig paard (tenminste, dat zeggen ze), maar hij krijgt dus overal de schuld van en staat nu praktisch alleen in de wei.

Natuurlijk staat het welzijn van mijn paard voorop, maar weet niet wat voor hem het beste is. Het is daar namelijk vertrouwt en hij kent het allemaal, maar daarentegen staat hij dus zonder kudde.

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:49

Ik zou met de stalhouder gaan praten en vragen of hij weet of je paard idd andere lastig valt of dat het juist andersom is. Hij woont daar begrjp ik uit je verhaal dus dan kan hij vast een oogje in het zeil houden. En anders zou ik toch met je medepensonklanten gaan praten, als je het onderwerp daar opengooit heb je in ieder geval meer duidelijkheid. Als iedereen voor elkaar gaat denken ipv echt te weten wat je vindt raak je alleen maar gefrustreerd. En het ois inderdaad fijner as hij in een kudde kan stan, hij is niet anders gewent

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:53

_Caitje__ schreef:
Ja, klopt.
Het is niet dat ze Ille weg willen hebben, ze vinden het allemaal een geweldig paard (tenminste, dat zeggen ze), maar hij krijgt dus overal de schuld van en staat nu praktisch alleen in de wei.

Natuurlijk staat het welzijn van mijn paard voorop, maar weet niet wat voor hem het beste is. Het is daar namelijk vertrouwt en hij kent het allemaal, maar daarentegen staat hij dus zonder kudde.

als ze hem zo geweldig vinden dan zou ille ook niet altijd overal de schuld van krijgen...
en juist van iedere keer wisselen van kudde krijg je juist rumoer in de kudde, er moet namelijk iedere keer weer het leiderschap bepaald worden...
ik zou zeggen...babbel met de boer wat de mogelijkheden zijn en ik zou wel voorop stellen dat jij je paard in een kudde wilt hebben (is namelijk ook erg belangrijk voor een paard).
het hoeft dan geen grote kudde te zijn maar 1 of 2 erbij moet toch kunnen lijkt me?
dan staat ille niet meer alleen en zijn de meeste mensen weer blij toch?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:54

een andere stal is ook al gauw vertrouwd hoor.
en daarbij hij heeft het nu toch ook niet meer naar zijn zin.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:56

Wat vervelend.
Ik zou idd eerst eens met die boer gaan praten om de situatie uit te leggen.
Het is natuurlijk niet fair van die meiden om alleen jouw paard de schuld te geven. Elk paard veroorzaakt wel eens wondjes bij een ander, dus helaas voor die meiden geloof ik ook niet dat allen jouw ille het heeft gedaan.

Ikzelf ben nogal recht voor zijn raap en zou naar die meiden toegaan om eens even met ze te praten.
Zo werkt het natuurlijk niet dat zij alles gaan regelen.

Kom voor jezelf en voor je paardje op. Anderen doen het niet meid!!
Wat dat aan gaat kan de paardenwereld gemeen zijn, helaas...

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:00

Inderdaad eerlijkheid staat voorop, en als ze dat niet waarderen dan naar een andere stal en andere vriendjes voor je paardje. Het is helaas moeilijk genoeg om van een "slechte naam" af te komen.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 22:02

Heb al een paar keer geprobeerd te praten, maar elke keer als ik erover begin word ik weer genegeert. De eigenaar werkt zelf ook, maar zegt wel dat het Ille, maar ook echt de andere paarden zijn. Ille trapt echt niet snel, alleen als hij geen kant op kan. Ik ben er ook best lang, maar heb hem 1 keer raak zien trappen, toen werd hij in zijn achterbeen gebeten.

Nou, het zijn een stelletje schapen, als de 1 wat doet, doet de ander het ook. Dat andere paard staat erbij, omdat die op de merrie's springt.

barbar: Dat is waar. Ik ga morgen even met de boer praten denk en als hij niks kan/wil doen.

Bij ons op stal is het zeg maar zo dat je (als je het even vraagt) je paard in elke wei mag neerzetten, zolang er maar 1 vrij is. (We hebben 3 kleinere weides en 1 grote wei, daar staat Ille nu in.

Gemeen kan ik wel zijn, maar vraag me af of dat nut heeft.

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:08

Ik zou eerst een babbeltje maken met de stal eigenaar , over hoe de situatie nu is .
Dit is zeker nu ook al niet goed voor je paard en zoals al eerder gezegd is went een andere stal ook al snel .
Het is niet echt eerlijk dat jou paard nu overal de schuld van krijgt .

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:09

ik zou wel op mijn strepen gaan staan als ik jou was...en anders jammer maar dan zou ik ook kiezen voor een andere stal...

zo hebben wij ruim 7 jaar geleden ook van de ene op de andere dag besloten om te verhuizen naar een andere stal...daar werd mijn pony dagen niet gevoerd en dan kreeg ie een dag lang de hoeveelheid wat ie normaal in een hele week krijgt...en dat kregen wij dus door na 3 koliekaanvallen na de clubles...en nu staan we op een superstal (500meter van de oude stal af)...

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:20

Ik herken dit verhaal. Nog geen 2 maanden geleden had ik ook dit probleem. mijn paardje sprong ook telkens naar de kudde waar ik haar ook neer zette. Ze was hatstikke braaf in de groep maar de andere meiden wouden mijn paard niet in de groep hebben. Ik weet niet waarom. Maar indien ze bleef springen over de draadjes moest ze dan maar binnen blijven. Ik heb besloten tog weg te gaan en Daar ben ik elke minuut van de dag nog blij mee. Mijn paard is ondertusse geintroduceert in de grote kudde op haar nieuwe stal (48 paarden!!!) en het gaat super! Heb mijn lieve paardje nog nooit zo blij gezien. Mijn paard is ook op de eerste stal geboren en eigenaar was ook gek van haar. Dat maakt het moeilijker he?

kus en Succes!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 22:24

Dat maakt het idd moeilijk, vooral ook omdat de eigenaar er eigenlijk niks mee te maken heeft.
Maarje, Ille gaat dan toch voor.
Ik ga morgen met de eigenaar praten en proberen met een stalgenoot te praten, ik houd jullie op de hoogte.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:25

veel succes morgen...

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 22:30

Dank je!!
Als de boer niks kan doen, ga ik maar gelijk op zoek. Er is geen opzegtermijn, dus dat komt wel goed dan. Maar daar denk ik nog even niet aan.

anouky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:27

hee meid,

wat een vervelende situatie zeg!
maar als ik je een tip mag geven denk in eerste instantie aan je paardje, je merkt het echt wel als ze niet happy op de wei zijn, ik heb het ook meegemaakt met die van mij.

mocht bij de overburen staan, die hebben een groter weiland maar wel met veel jonge paarden.
Op een gegeven moment viel het me op dat die van mij wel altijd alleen stond en me altijd op stond te wachten bij het hekk en sochtends met brengen eigenlijk het liefste hard terug rende.
ik heb haar toen een weekje op ons kleinere weitje bij huis gehad en ze fleurde helemaal op, een wereld van verschil.
Ik zou dus gewoon kijken naar het welzijn en geluk van je paard, dat staat voorop!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:19

Ik was er gisteren wer voor het eerst sinds anderhalve week (op vakantie geweest, mijn moeder heft ervoor gezorgt, nouja, geprobeert dan, ze kreeg hem niet meer naar de wei) en toen stond hij met zijn oren naar achter te wachten bij het hek. Hij was zo veranderd! In de kudde was hij vrolijk, moest ik hem altijd roepen (hij kwam niet altijd, moest ik dat pokke eind naar achteren lopen) en nu stond hij bij het hek, heeft hij nog nooit gedaan in die wei.

Vorig jaar kon ik hem zelfs niet meer vangen, omdat hij het te leuk vond in die wei.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:07

net bij de eigenaar geweest:
Hij zei dat hij denkt dat hij weinig kan doen. Hij gaat nu proberen om met een stalgenoot te praten. En dat ik vanavond maar even moest vragen of er wat aan gedaan kon worden.
Heb wel door laten schemeren dat als het niet opgelost kan worden, ik ergens anders naartoe ga.
Dus vanavond (tegen 6 uur) er weer naartoe en dan maar kijken wat de stalgeno(o)t(en) eraan willen doen.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:55

ik ben benieuwd....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:55

Jeet wat een rottig probleem zeg.
Fijn dat je naar de boer bent gegaan, maar jammer dat hij zegt dat hij denkt er weinig aan te kunnen doen.
Ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen, al denk ik persoonlijk dat je beter af bent op een andere stal.

Succes ermee

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:05

wat een raar gedoe zeg...
waarom geven ze allemaal jou paard de schuld... slaat nergens op...
maar goed
ik heb gezien dat je 15 bent en ik heb geen idee hoe oud de rest van de eigenaren daar zijn
maar misschien denken ze makkelijk over je heen te lopen omdat ze wat jonger bent...
heel dom.. maar het gebeurt... 8)7
maar goed gewoon door vragen en zeuren over waarom die niet meer in de kudde kan en anders lekker ergens
anders heen gaan!
welzijn van je paardje is natuurlijk belangrijker :o
succes! :Y)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 18:07

De boer/eigenaar heeft met een paar stalgenoten gepraat erover, maar die blijven volhouden dat Ille alle staarten/manen kort bijt en alle wondjes veroorzaakt. Ze willen dus absoluut niet dat Ille bij hun paarden komt te staan, nouja duidelijk toch.

Vandaag trok hij mij bijna omver omdat hij naar de andere wei toe wilde. Hij probeerde toenadering te zoeken bij dat andere paard waarhij bij staat, met als gevolg dat hij nu een hoef in zijn borst heeft staan.

De rest is allemaal boven de 20.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:13

Wat een vervelende situatie. Bij ons gaat het ook een beetje zo. Mijn paard is nu ook apart gezet na een paar incidenten die zeker niet haar schuld waren en voorkomen hadden kunnen worden. Maar de staleigenaar wil haar nu niet meer bij de anderen in hebben. Ik ga ook nog een keer met hem praten, maar als hij echt niet meer anders wil zullen we gaan verhuizen. Ik laat mijn merrie niet altijd maar alleen staan, terwijl dat absoluut niet nodig is.
Veel succes met je beslissing!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 18:17

Bedankt sifra01!! Hoop dat het bij jou snel goedkomt.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:20

Nou laat ze maar eens foto's maken dan?

Ik ken al die meiden daar natuurlijk niet, maar zoals je het hier verteld krijg ik het vermoeden dat
daar een kliekje is en dat je het wel kan vergeten.

Vind het trouwens raar van die eigenaar, heeft die nix te vertellen daar ofzo?

Maar als werkelijk Ille zo ongelukkig is dan zou ik hem weghalen en in een andere groep plaatsen.
Daar went hij vast en zeker en wordt hij gelukkig met nieuwe vriendjes.