Nikka schreef:Vaak zijn die wat grotere vrachtwagens prijstechnisch een stuk goedkoper, heb ik begrepen, en je kan er meer in vervoeren qua gewicht.
Vrachtwagentjes ZIJN goedkoper! Alles boven 3500kg TMM tot 19 ton TMM kost 65 euri's per drie maanden aan wegenbelasting. Verzekering ligt ongeveer op hetzelfde niveau, brandstofverbruik ligt waarschijnlijk iets hoger.
Ik heb een 608 op groot rijbewijs (5600kg TMM) en op dit moment 1800kg laadvermogen. Door de wagen anders op te bouwen verwacht ik nog zo'n 400kg te kunnen " vermageren" zonder de constructie te verzwakken of de wagen minder veilig te maken.
Verbruik ligt op 1:7 maar met een betere motor (heb ik) moet 1:8,5 haalbaar zijn.
Catagorisch nadeel is het eindeloze gebrek aan motorvermogen; 80pk is echt te weinig. Dat probleem hebben de meeste kleine wagens echter ook.
Met Roelofsen heb ik niet zo'n goeie ervaring. Op een beurs moest IK die man wijzen op de mogelijkheid om een Mercedes 416 te leveren op vrachtwagenkenteken (4600kg TMM), zodat er geen BPM verschuldigd is en de wagen dus "zomaar" een slordige 15.000 euro goedkoper zou worden!
Voor TS: 3000 euro voor een GOEDE paardenwagen op B-rijbewijs kun je vergeten; zelfs een kleine vrachtwagen, zoals mijn wagen, kost het dubbele. Een wagen met 1000kg laadvermogen ga je niet eens vinden, tenzij je bereid bent de hoofdprijs te betalen voor zo'n wagen van Roelofsen (of een nadere lverancier)