Trailer kopen: welk merk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamN

Trailer kopen: welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:00

We rijden nu regelmatig met een Paradiso trailer en die bevalt erg goed. We hebben ook een paar andere trailers gebruikt, maar die waren qua afmetingen voor mijn paard minder prettig.

Ik ben van plan zelf een trailer te kopen. Paradiso bestaat echter niet meer, dus welk merk dan? En welke zaken moet ik aan denken? Ik heb er geen verstand van (ook niet van prijzen trouwens), maar zit ongeveer aan het volgende te denken:

- 1,5 paards trailer
- nieuw
- hout (komt in een schuur te staan)
- gietvloer (i.v.m. schoonhouden) dit criterium staat nog niet vast
- laag raampje (afstand tot onderkant raampje ongeveer 1.55m
- afmetingen van de Paradiso zal ik nog toevoegen, maar afstand vloer - borst stang is bijvoorbeeld maar iets van 1.30 ofzo. hoger is neit prettig (ik heb een Haflinger).
- rolzeiltje (ivm regen tijdens tweedaagse wedstrijden)
- haak voor hooinet (zat tot mijn verbazing niet in een hotra die we hebben gezien)
- wat meer???

Graag advies!

karijn

Re: Trailer kopen: welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:25

Wat zou je er maximaal voor willen uitgeven?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:40

Vraag folders aan van verschillende merken en ga thuis rustig verder kijken wat jou aan staat en wat voeldoet aan je wensen...
Iedereen heeft bepaalde merken waar ze gelukkig mee zijn! De 1 vind een ifor geweldig en de ander vind het een rammelbak :+ etc etc
Zelf vind ik een hotra salinero erg fijn! Zowel voor paarden als voor pony's...
MirjamN schreef:
haak voor hooinet (zat tot mijn verbazing niet in een hotra die we hebben gezien)

Deze zat er bij mij idd ook niet in, maar kan als je toch een nieuwe koopt vast wel gemonteerd worden ;)

Wat ik trouwens wel ontzettend belangrijk vind en echt kan aanraden is trapbescherming!!! Mijn hotra is nu een jaar oud en als je ziet hoeveel krassen er al op de trapbescherming zitten :(:) Ik wil niet weten hoe dat hout er uit had gezien als die bescherming er niet over zat...

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 14:14

Ik heb de folders van de Hotra gehad (het enige merk tot nog toe, de dealer zit toevallig in de buurt) en daar staan wel een aantal afmetingen, maar bijvoorbeeld niet de hoogte van de stang en de hoogte van het raampje. Dat vind ik wel jammer van de folders. en in de folder zien ze er allemala wel mooi uit, toch?!

Trapbescherming is inderdaad ook handig, die zet ik er bij!

@Karijn; ik heb geen vaste limiet in gedachten, maar iets van 3500 a 4000 euro ofzo? Ik wil eerst uitvissen wat (voor mij/ons) het beste is en dan de prijs bekijken...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:15

1.55 onderkant raam, is dat niet heel laag? Wij hebben net een nieuwe Ifor Williams gekocht (ben er helemaal lyrisch over), en daar zit naast de zijramen (die echt hoger zijn dan 1.55m) ook nog een voorraam in. Dat is laag, je kan via de achteruitkijkspiegel van de auto zo de trailer inkijken.

Het lager zetten van borst-bilstangen kan wel als je de bevestiging laat verlagen. Denk dat er in overleg met een verkoper veel mogelijk is.

Ik wist vrij zeker dat ik een IW wilde hebben, had via internet en op wedstrijden al wat 'orienterend' onderzoek gedaan, en eenmaal bij de dealer was ik verkocht.

Hotra staat bij mij echt onderaan mijn lijstje, vind de kwaliteit van het materiaal de laatste jaren erg achteruit gegaan. Maar goed, iedereen zijn eigen smaak natuurlijk ;).

Als je de mogelijkheid hebt, ga eens kijken op wedstrijden, en vraag eigenaren van trailers die je wat lijken eens naar hun ervaringen.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:50

1.55 is misschien wel laag ja, de Hotra was 1.70 geloof ik. Mijn paard houdt ervan om naar buiten te kijken en wij kunnen zo inderdaad via de spiegel zien of hij nog goed staat, wat ie doet etc. hij is dit voorjaar onderweg een keer omgedraaid.... dus een extra check of zijn hoofd zich nog aan de voorkant van de trailer bevindt is wel prettig!

Ben al een tijd niet meer op wedstrijd geweest en kom er voorlopig ook niet, maar ik geef aanstaande zaterdag TREc cursus en daar komen een aantal mensen met trailer, dus dat is meteen een goede gelegenheid! Ga ik doen!

Bij een speurtocht op internet kom ik bekendere (denk ik) merken tegen als hotra, henra, westfalia, weijer, maar ook onbekende zoals thiel, cheval liberté, etc. Moet ik concluderen dat die onbekendere merken (dus) niet zo goed zijn?! Of zijn ze om andere redenen niet zo bekend/geliefd?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:00

je kunt toch ook naar een wedstrijd gaan alleen om te kijken naar trailers, je hoeft niet persé mee te doen om het terrein op te mogen.... ;)

Die merken die je opnoemt zijn niet onbekend maar komen gewoon minder voor dan de anderen, maar zijn niet persé slechter.
Als je trapbescherming laat monteren zorg dan wel dat die goed afgekit wordt anders loopt het water bij het schoonspuiten achter de platen en dan zijn over een paar jaar je wanden verrot (helaas spreek ik uit ervaring).
Idem geldt voor de gietvloer, laat ook die afkitten aan de zijranden (met de eventuele trapbescherming) zodat er geen water blijft staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:03

MirjamN schreef:
We rijden nu regelmatig met een Paradiso trailer en die bevalt erg goed. We hebben ook een paar andere trailers gebruikt, maar die waren qua afmetingen voor mijn paard minder prettig.

Ik ben van plan zelf een trailer te kopen. Paradiso bestaat echter niet meer, dus welk merk dan? En welke zaken moet ik aan denken? Ik heb er geen verstand van (ook niet van prijzen trouwens), maar zit ongeveer aan het volgende te denken:

- 1,5 paards trailer
- nieuw
- hout (komt in een schuur te staan)
- gietvloer (i.v.m. schoonhouden) dit criterium staat nog niet vast
- laag raampje (afstand tot onderkant raampje ongeveer 1.55m
- afmetingen van de Paradiso zal ik nog toevoegen, maar afstand vloer - borst stang is bijvoorbeeld maar iets van 1.30 ofzo. hoger is neit prettig (ik heb een Haflinger).
- rolzeiltje (ivm regen tijdens tweedaagse wedstrijden)
- haak voor hooinet (zat tot mijn verbazing niet in een hotra die we hebben gezien)
- wat meer???

Graag advies!

Er bestaan maar drie trailers:
Westfalia: luxe, comfortabel, kwaliteit.
Ifor Williams: Hufterproof.
Weijer: Degelijk, geen rare fratsen, goed in prijs en kwaliteit.

De rest is goedbedoelde immitatie :D

Bedenk je bij de goedkopere merken dat het bouwen van een trailer niet uitmaakt, en dus de prijs vrijwel uitsluitend in het materiaal zit. Goedkoper = minder materiaal = minder degelijk.
Een goede trailer heeft een doorlopende balkconstructie vanaf de koppeling tot aan de achterbalk (waar de klep aan vast zit) Zo niet, laten staan!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:28

ikke schreef:

Weijer vind ik een prut-fabriek maar dat is mijn mening. Ben er vorig jaar wezen kijken, maar echte nette lassen legden ze daar toen niet :n En laat dat nou ook zo belangrijk zijn voor die geweldige constructie die ze hebben... Als die lassen niet goed zijn kan die constructie geweldig zijn, maar is het alsnog geen goed product :(:)

ikke schreef:
Goedkoper = minder materiaal = minder degelijk.

Dus jij koopt alleen dure dingen omdat die beter zouden zijn? :(:)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:21

Rianneke schreef:
ikke schreef:

Dit gaat niet op voor allerlei dingen, maar wel degelijk voor trailers. Het prijsverschil moet ergens uitgehaald worden, en dat kan bij een trailer eigenlijk alleen maar door te bezuinigen op materiaal. Het prijsverschil haal je niet uit het wel of niet leveren van een ophangring voor een hooinet, of het al dan niet monteren van een beschermroosters voor de ramen.

Over Weijer heb ik allerlei verhalen gehoord, dat de laatste jaren de kwaliteit ook minder is. Zelf geen ervaring mee, wij hebben onze Weijer uit 1986 tot 2 weken terug naar volle tevredenheid gebruikt, nog prima in orde, en nu gaat ie dienst doen bij familie.
Dat ik nu een IW heb gekocht ipv een Weijer ligt puur aan de eisen die ik stelde als het gaat om afmetingen. (en ik wilde een vooruitlader). Dit laatste kon Weijer ook leveren, maar om de afmetingen heb ik een IW gekocht. Gelukkig ligt deze ook als een blok achter de auto, net als de Weijer :D
Laatst bijgewerkt door Divine op 29-07-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:25

Rianneke schreef:
ikke schreef:

Weijer vind ik een prut-fabriek maar dat is mijn mening. Ben er vorig jaar wezen kijken, maar echte nette lassen legden ze daar toen niet :n En laat dat nou ook zo belangrijk zijn voor die geweldige constructie die ze hebben... Als die lassen niet goed zijn kan die constructie geweldig zijn, maar is het alsnog geen goed product :(:)

Ik ben nooit Weijers tegengekomen die slecht gelast zijn, geen nieuwe en ook geen oude.

Rianneke schreef:
ikke schreef:

Als je mijn opmerking uit z'n verband haalt, zou je dat denken, ja. Ik wil echter niet zeggen dat duurder per defenitie beter is, ik waarschuw voor het feit dat goedkoop niet zelden duurkoop is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:44

ikke schreef:
Ik ben nooit Weijers tegengekomen die slecht gelast zijn, geen nieuwe en ook geen oude.

Dan had ik zeker net de maandagmorgen producten?
Ik beb blij dat ze op mijn werk betere lassen leggen want anders zou het gevaarlijk worden op de weg!

Divine schreef:
Het prijsverschil moet ergens uitgehaald worden, en dat kan bij een trailer eigenlijk alleen maar door te bezuinigen op materiaal.

Er zijn meerdere manieren waar je mee kunt bezuinigen zonder dat de kwaliteit er onder lijd ;)

Maar goed misschien ben ik wel bevooroordeelt aangezien ik nogal veel op mijn werk mee heb gekregen...Ze bouwen daar trailers voor speciaal transport en dat moet goed en degelijk zijn, maar ook daar bezuinigen ze op materiaal! En nee de kwaliteit is hetzelfde alleen de prijs bij de leveranciers gaat omlaag ;) Gewoon ook een kwestie van goed inkopen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:59

Rianneke schreef:
Divine schreef:
Het prijsverschil moet ergens uitgehaald worden, en dat kan bij een trailer eigenlijk alleen maar door te bezuinigen op materiaal.

Er zijn meerdere manieren waar je mee kunt bezuinigen zonder dat de kwaliteit er onder lijd ;)

Maar goed misschien ben ik wel bevooroordeelt aangezien ik nogal veel op mijn werk mee heb gekregen...Ze bouwen daar trailers voor speciaal transport en dat moet goed en degelijk zijn, maar ook daar bezuinigen ze op materiaal! En nee de kwaliteit is hetzelfde alleen de prijs bij de leveranciers gaat omlaag ;) Gewoon ook een kwestie van goed inkopen!

Floor of Nooteboom?
Sorry, maar de hoeveelheid ijzer die er daar per dag doorheen gaat, dat krijgt een paardetrailerbouer er in een jaar niet eens doorheen gejaagd, dus ja, jij kunt een hoop aan de inkoopprijs doen, die kleine trailerbouwer niet..... Dat heeft niks met inkoop en alles met omzet te maken.
Zaken graag in de juiste context weergeven.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:06

ikke schreef:
Sorry, maar de hoeveelheid ijzer die er daar per dag doorheen gaat, dat krijgt een paardetrailerbouer er in een jaar niet eens doorheen gejaagd, dus ja, jij kunt een hoop aan de inkoopprijs doen, die kleine trailerbouwer niet..... Dat heeft niks met inkoop en alles met omzet te maken.
Zaken graag in de juiste context weergeven.

Ook kleine zaken kunnen daar zeker mee aan de slag! Maar het is maar net hoeveel tijd je er in steekt en hoeveel jij wil onderhandelen ;)

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 07:47

ikke schreef:

Een goede trailer heeft een doorlopende balkconstructie vanaf de koppeling tot aan de achterbalk (waar de klep aan vast zit) Zo niet, laten staan!

Divine schreef:
Over Weijer heb ik allerlei verhalen gehoord, dat de laatste jaren de kwaliteit ook minder is. Zelf geen ervaring mee, wij hebben onze Weijer uit 1986 tot 2 weken terug naar volle tevredenheid gebruikt, nog prima in orde, en nu gaat ie dienst doen bij familie.
Dat ik nu een IW heb gekocht ipv een Weijer ligt puur aan de eisen die ik stelde als het gaat om afmetingen. (en ik wilde een vooruitlader). Dit laatste kon Weijer ook leveren, maar om de afmetingen heb ik een IW gekocht. Gelukkig ligt deze ook als een blok achter de auto, net als de Weijer :D

Dat vind ik nou nuttige info: ongezouten meningen over merken!

Of de lassen wel of niet goed zijn, daar kruip ik graag zelf voor onder de trailer. En de degelijkheid van materialen is belangrijk, dus ook daar zal ik goed naar kijken (ongeacht de prijs van de trailer).

Die kitranden van die trapbescherming is een goeie, die moet je dus eigenlijk ook regelmatig nakijken en vervangen. Vraag me af of dat wrodt gedaan...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:34

Wat "Ikke" zegt over genoemde 3 merken is gewoon een feit :D.

Weet niet of je de zoekfuntie binnen [TAO] al hebt gebruikt, dan kun je namelijk ook veel info vinden over gebruikerservaringen mbt verschillende merken.

Even over die kitranden: je moet inderdaad goed opletten of die nog intact zijn, of anders opnieuw (laten) aanbrengen. Bij het schoonmaken van een trailer is dit ook een punt om naar te kijken. Afgelopen weekend onze nieuwe IW eens goed ingewijd, en bij terugkomst schoongemaakt. Hogedrukspuit er bij om de mat schoon te spuiten, maar deze niet op de kitranden gezet.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:01

heb eerst een weijer trailer gehad jaren mee gereden nooit wat mankeert en heb nu een hotra elegance bevalt ook super goed.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:07

Ik vind Atec een goed merk. Zeer nette trailers van goede kwaliteit. De trailer heeft een lage instap en ligt zeer stabiel op de weg.

Ook Bockman levert goede kwaliteit. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor alleen maar positieve verhalen van mensen die een Bockman hebben.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:58

Divine schreef:
Wat "Ikke" zegt over genoemde 3 merken is gewoon een feit :D.

Weet niet of je de zoekfuntie binnen [TAO] al hebt gebruikt, dan kun je namelijk ook veel info vinden over gebruikerservaringen mbt verschillende merken.

Even over die kitranden: je moet inderdaad goed opletten of die nog intact zijn, of anders opnieuw (laten) aanbrengen. Bij het schoonmaken van een trailer is dit ook een punt om naar te kijken. Afgelopen weekend onze nieuwe IW eens goed ingewijd, en bij terugkomst schoongemaakt. Hogedrukspuit er bij om de mat schoon te spuiten, maar deze niet op de kitranden gezet.

Ik heb de algemene zoekfunctie wel gebruikt, maar niet binnen TAO, ga ik doen! En zal vriendlief vertellen niet met de hogedrukspuit op de randen te mikken ;-)!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:54

gewoon even zoeken op alleen "trailer", dan vind je echt veel denk ik.

Een 2dehands trailer is wellicht ook een optie, zou dit alleen wel met een goede keuring doen, of via een trailer/aanhangerboer. Dan heb je nog iets om op terug te vallen.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:02

ikke schreef:

Bedenk je bij de goedkopere merken dat het bouwen van een trailer niet uitmaakt, en dus de prijs vrijwel uitsluitend in het materiaal zit. Goedkoper = minder materiaal = minder degelijk.

Dit vind ik dus echt onzin.
Heb zelf voor de tweede keer een Thiel gekocht (eerst 1,5 paards nu een 2 paards) en ben nog nooit zo tevreden geweest over een trailer. Krijg overal complimenten erover, vooral omdat het merk 'onbekend' is, krijgen we er veel vragen over.
Tussen de eerste Thiel en deze hebben we nog een andere trailer gehad, maar we zijn bewust terug gegaan naar de Thiel, omdat deze heerlijk achter de auto ligt. Onderhoudsvriendelijk, paard staat er perfect in.

Een goedkoper of onbekender merk zegt niet meteen dat het een slecht merk is.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:09

deze trailer hebben wij voor onze 2 haflingers, past super goed, het is geen pony tailer, maar ook geen paarden trailer.
Deze is van atec de starline, dit is ongeveer een plaatje (niet onze trailer). Wij hebben de atec technoline

http://www.buistautoschade.nl/userfiles ... C-001S.JPG

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:58

Mirjam: Welke auto zou er voor de trailer moeten? Een stalgenoot van mij heeft een tweedehands 2-paards Brenderup met zadelkamer en voorraam. Lijkt mij ideaal voor jouw kijkende paard. Ik weet niet of er ook 1,5-paardstrailers van Brenderup zijn met die voorraam. Er zit in ieder geval een hooinethaak in!
Westfalia heeft ook trailers met een groot voorraam. Toevallig heeft vandaag iemand er eentje bij ons tijdelijk op het erf geparkeerd. Een kennis van mij heeft een Westfalia begin jaren 90 gekocht en vorig jaar verkocht. Ding heeft altijd buiten gestaan, 10.000 x op en neer naar Frankrijk gereden en het enige dat er aan mankeerde was dat de kleur wat verschoten was. En wat kleine gebruikssporen.
Böckman (of Humbauer) leveren ook degelijke trailers.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 00:11

oh nee, had ik een heel lang antwoord getypt, ben ik het kwijt... verbinding verbroken... Morgen opnieuw, ga nu eerst slapen!

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 07:56

Sorry dat het even heeft geduurd... vervelende computer, onwijs druk met werk en de TREC wedstrijd organiseren, nog een paar weken en dan is het zover! Maar nu weer on topic!

Tweedehands vind ik een beetje eng, omdat ik er erg weinig verstand van heb. Zelfs die ene dealer van de Hotra vertelde dat het moeilijk inschatten is. Hij had zelf een Bockmann getaxeerd (en hoog, want hij was nog prima in orde). Twee maanden later kwamen die mensen terug, lag de hele zijwand eruit, die bleek rot te zijn! En als een dealer het niet ziet, wie ben ik dan om te denken dat ik het wel kan?!

Ik ben naar Thiel wel nieuwsgierig, maar kon geen site vinden van de fabrikant. Heb je die voor mij, double?

Een kennis van me heeft Atec en is er erg over te spreken. Goed om te weten dat Haffies er goed in passen. Veel van de trailers die wij hebben gebruikt waren aan de grote kant en dan moet hij teveel doen om op de been te blijven. Das geen doen 5 uur lang!

Karijn, we hebben nu een zware pickup ervoor, dus wat dat betreft zou 2 paards geen probleem zijn. Alleen vind ik het zelf niet makkelijk werken met laden met zo'n tussenschot. En zonde tussenschot is niks voor Hans, dan heeft ie te weinig steun. Dat voorraam is wel handig, dus toch eens zoeken of ze ook 1,5 paards hebben!

Zag gister een aanbieding voor een bockmann uno (1,5 paards). Iemand daarmee ervaring? Was 4250. Niet weinig.... moet eigenlijk wel goedkoper kunnen denk ik...

Haha, het is nu eindelijk gelukt!