Paard blijkt ouder, wat te doen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Paard blijkt ouder, wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:40

Hoihoi,

Even een lang verhaal, wij hebben afgelopen november een tinker gekocht bij XX, hartstikke leuk beest, super braaf, paspoort erbij en gechipt, zag er prima uit. Eenmaal thuis ook niks aan de hand. Nu werd ik enige tijd geleden op bokt benaderd door iemand die hem herkende, zij reed vaak bij een verhuurbedrijf op Terschelling en daar kwam hij vandaan, naar enig zoeken heb ik via hyves de vorige eigenaar gevonden en inmiddels contact met haar gezocht.
In het 1e berichtje dat zij mij stuurde schreef ze het volgende.

''Wij hebben hem denk ik ongeveer 10 jaar gehad, wij hebben hem gekocht en toen was hij volgensmij 11 jaar oud, hij komt bij een vrouw vandaan die ook op Terschelling woont en die heeft hem ook een aantal jaar gehad! Het laatste jaar heeft hij alleen maar kreupel gelopen, vandaar dat hij ook weg is gegaan.''

Dus al met al zou hij nu ergens in de 20 moeten zijn, zo op en/of rond de 25. Nu hebben wij hem gekocht als 11, inmiddels 12 jarig paard! Hier klopt dus iets niet.

De vorige eigenaresse verteld ook dat zij hem in 2005 gechipt hebben en toen bij het fjordenstamboek ingeschreven hadden, dit omdat het goedkoper was (heb ik wel vaker gehoord) Op zijn paspoort die wij hebben is hij ICS ingeschreven. Ook werd ons bij de koop verteld dat hij recent gechipt was en er daarom een nieuw paspoort bij zat. Hier klopt dus geen f*ck van.

Nu kwam ik net op de site chipnummer.nl
Daar zijn chipnummer ingevoerd en er komen 2 resultaten, de1e van het fjordenstamboek en de 2e van het ICS. MAAR bij beide staat een ander levensnummer... ??? :? Nu weet ik niet goed wat een levensnummer voor functie heeft maar het lijkt mij dat dat niet klopt.

Ook nog iets vreemds, volgens de vorige eigenaar heet hij Flanagan, en is ook zo ingeschreven. In het paspoort dat wij hebben staat er FlanNagan.

Wat moet ik nu doen? Het ICS of fjordenstamboek bellen en naavraag doen?
Vanmiddag gaan wij naar de DA dus kunnen altijd even vragen of hij kan controleren of de chip inderdaad welin Guus zit maar denk dat dat wel klopt.
Ik wil alles op papier hebben zodat duidelijk word wat zijn leeftijd is, is dit dus wel ergens in de 20 gaan wij terug naar XX want dan wil ik mijn geld terug.

Iemand die kan helpen of iets soortgelijks heeft meegemaakt?

Groetjes,
Chantal
Laatst bijgewerkt door Revanches op 20-07-09 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd uit topic iom TS.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:46

Ik kan je niet helpen en heb dit niet eerder meegemaakt.

Maar dit riekt naar oplichting.

Wat ik er uit op maak is dat je paard dus waarschijnlijk 2x gechipt is.
Elke chip heeft een eigen nummer. Dit levensnummer komt normaal dus overeen met je paard. Maar die van jou is dus eigenlijk nu 2x 'geboren'. Vandaar dat je 2 levensnummers en ook 2 paspoorten hebt.

Er klopt absoluut niets van. Ik weet niet of XX hem heeft laten chippen? Dan zou ik meteen er mee terug gaan.
Een paard voor de 2e keer laten chippen is niet toegestaan.
De eerste chip moet er natuurlijk nog wel inzitten, dit kan je laten controleren door de DA.

cp112

Re: Paard blijkt ouder, wat te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:47

Het levensnummer is iets anders dan het chipnummer, Het levensnummer wat bij het ICS naast het chipnummer staat komt overeen met wat ik in het paspoort heb staan.

Het chipnummer is dus wel gelijk Even voor de onduidelijkheid.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:48

TI > TAO

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:50

Heb je überhaupt wel zekerheid dat het om hetzelfde paard gaat , aan de hand van foto's enzo ?

Want nu met een verhaal van iemand die hem denkt te herkennen met veel onduidelijke tijdlijnen , veel "ongeveer" "volgens mij" en "een aantal jaar"...dat klinkt nu ook niet echt als een waterdicht verhaal zeg maar ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:50

Dus je paard heeft 1 chip en daarbij 2 verschillende levensnummers en ook 2 verschillende inschrijvingen bij andere stamboeken?

Waarschijnlijk is je paard dus ingeschreven bij het ICS onder een valse naam en leeftijd. Dit is wat ik er van maak tenminste.

Pff, ik zou verhaal gaan halen als ik jou was.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:52

het gebeurt wel vaker, meestal bij diefstal.
Je kan alleen contact opnemen met het stamboek en navraag doen. Je kan ook via de politie werken, om de echte waarheid boven water te houden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:53

weet niet of je zelf een beetje bekend bent met het schatten van leeftijd van paarden?anders een bekende vragen of een dierenarts die kunnen wel schatten of ze nou rond 12 jaar of 20 jaar is.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:55

pmarena schreef:
Heb je überhaupt wel zekerheid dat het om hetzelfde paard gaat , aan de hand van foto's enzo ?

Want nu met een verhaal van iemand die hem denkt te herkennen met veel onduidelijke tijdlijnen , veel "ongeveer" "volgens mij" en "een aantal jaar"...dat klinkt nu ook niet echt als een waterdicht verhaal zeg maar ;)

Ik dacht hetzelvde.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:56

dat staat er denk ik los van, een paard mag geen twee levensnummers hebben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:57

pmarena schreef:

Het is 100% zeker hetzelfde paard. Ik ben nu in contact met de vorige eigenaar zelf.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:58

Ik zou eerst zorgen dat je zeker weet dat het om hetzlfde paard gaat. Eventueel contact opnemen met het verhuurbedrijf op Terschelling. Pas als je dat zeker weet, en je dus feitelijk kan bewijzen dat de verkoper niet eerlijk tegen je is geweest, heb je een poot om op te staan.

Denk dat je wel zo snel mogelijk aan deze feiten moet zien te komen.

Edit: zie net dat jij al post dat je daar mee bezig bent. Kom ik als spuit 11 met m'n advies ;-)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:03

Heb je je paard als eens in zijn mond gekeken? Je hoeft geen DA te zijn om verschil te zien tussen het gebit van een 20+'er of een 12-jarig paard.

Gisteren nog bij een 20+'er in de mond gekeken en dat ziet er toch echt wel anders uit. Ook zou ik even goed kijken boven de ogen, zijn daar al kuiltjes te zien? Hoe zit het met grijze haren? Ja kan uiteraard niet de exacte leeftijd schatten, maar je kan wel zien of het om een 12-jarige of 20+'er gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:35

dide schreef:

Dat is zo , maar het is ook niet meteen per-sé een dramatisch oplichtings-verhaal hoor.
Kan prima zijn dat het beestje papierloos door iemand overgenomen is , leeftijd geschat is , en het dier gechipt en ingeschreven is.

Die eigenaar kan er dan totaal geen benul van gehad hebben dat er al een chip in zat.
Misschien was de oude chip weg of defect , of de chipper heeft niet goed gecontroleerd.

Er hoeft dus helemaal geen kwade opzet in het spel te zijn.

verlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:39

goedendag

Heb net het ontstuimig bericht gelezen over de verschillen van leeftijden in verschillende paspoorten van paarden, dan krijg je toch een beetje het gevoel dat je opgelicht bent door een paar mensen of dat mensen die de paspoorten uitgeven niet erg oplettend zijn of hier aan meedoen.
Een betere controle zou echt op zijn plaats zijn zeker met uitgifte van chips en paspoorten, is hier uberhaupt wel controle op?
Een aangifte doen bij de juiste instantie lijkt mij de enigste oplossing die hieraan toe te voegen is om in de toekomst mensen allert te maken op deze frauduleuze praktijken.
Ik vind het buitensporig om op deze manier om te gaan met het geld en gevoelens van ons paarden liefhebbers.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:42

Er staat dat het hetzelfde chipnummer is, is deze niet defect geweest. Als er voor een paard een paspoort gemaakt word en het dier heeft al een chip moet deze ALTIJD gecontroleerd worden, op een site die door de overheid is opgesteld. Als dit niet gedaan word (met opzet of 'per ongeluk') lijkt dat daar inderdaad actie tegen ondernomen moet worden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:43

Van welke instantie is het paspoort wat je nu hebt dan? En wat is zijn leeftijd daarin? Is dat dus het eerste of het tweede paspoort?

Aangezien je 2 resultaten hebt op eenzelfde chipnummer had die tweede registratie niet mogen plaatsvinden, aangezien er al een registratie was (en makkelijk op te zoeken). Dat riekt m.i. naar fraude.

Aangezien het chipnummer bij beide instanties hetzelfde is, kun je er van uit gaan dat die eerste chip dus niet zoek was. Het levensnummer wordt afgegeven door de registrerende instantie en kan dus inderdaad verschillen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:28

pmarena schreef:
dide schreef:

Dat is zo , maar het is ook niet meteen per-sé een dramatisch oplichtings-verhaal hoor.
Kan prima zijn dat het beestje papierloos door iemand overgenomen is , leeftijd geschat is , en het dier gechipt en ingeschreven is.

Die eigenaar kan er dan totaal geen benul van gehad hebben dat er al een chip in zat.
Misschien was de oude chip weg of defect , of de chipper heeft niet goed gecontroleerd.

Er hoeft dus helemaal geen kwade opzet in het spel te zijn.

Sorry maar wanneer een paard bij 2 instanties met hetzelfde chipnummer is ingeschreven met 2 verschillende leeftijden (en de naam nét iets anders) gaat het wel degelijk om Fraude.

We hebben net van de DA een chipapparaat geleend en het chipnummer klopt wel (foto van gemaakt). Ik ga nu het fjordenstamboek bellen of zij papieren hebben van zijn originele/1e paspoort en of we daar kopien van mogen.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:31

En heb je al het gebit door de DA laten bekijken? Dan weet je iig hoe oud het paard is

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:31

Weet iemand toevallig het teefoonnummer van het fjorden paardenstamboek. Het nummer op de site is buiten gebruik.....

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:32

Ja kijk eens in zijn mond... een 20 jarige hebben een andere stand van de voortanden dan een 12 jarige.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:32

mvs schreef:
En heb je al het gebit door de DA laten bekijken? Dan weet je iig hoe oud het paard is

Dat is de volgende stap. Wij hebben zelf ook al gekeken. Mijn andere paard is ook 21 en qua gebit (slijtage/spleten) ziet het er aardig gelijk uit.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:39

Oke, ja ik heb even op je profiel gespiekt en daar zie ik toch geen 25 jarig dier :n maar tanden zeggen alles dus laten we daar maar even op wachten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:41

Nee hij oogt en gedraagd zich echt niet als een paard van in de 20 (zijn er inmiddels achter dat het 21/22 was) Daarom hebben wij het ook nooit verdacht gevonden. Hij is nog zooo fit en wil graag werken. Zwaar werk kan hij ook nog prima aan.

Maar onze plannen worden nu wel even in de war gegooid. Het was namelijk de bedoeling om met hem de sport in te gaan. Natuurlijk kan dit nog wel maargoed, voor hoelang?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:42

Ik herinner mij nu, een week of 3 geleden is de tandarts nog geweest. Zalhaar gelijk even bellen of ze toevallig meegekregen heeft en hoe oud ze hem had geschat.