Paard wil niet op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Magic

Paard wil niet op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:14

Hallo,

ik heb een probleem, en ik hoop dat iemand mij kan helpen,
namelijk mijn paard wil de trailer niet (meer) op.
Mijn paard, Magic, is een groot (1.76), redelijk sterk paard.
De trailer opgaan was nooit echt favoriet, daarom werd dit altijd met behulp van een longeerlijn achter haar gedaan.

Toen ging het fout. Ik was het touw aan het pakken in de auto en mijn ouders hadden de klep al open gedaan. Toen haalde ze ook de buis al achter uit de trailer. Magic merkte dit en ging achteruit, maar stond nog vast, schrok hiervan en 'sprong' achteruit waardoor ze van de trailer 'viel'. Gelukkig heeft ze hier niets aan over gehouden.
Die keer erna ging ze weer 'gewoon' als altijd (met longeerlijn) de trailer op. Maar toen we weer naar huis wilden op de manege ging het moeilijker. Uiteindelijk hebben we haar er met veel moeite opgekregen.

Maar nu lukt het niet meer, Magic weigert de trailer op te gaan. We hebben vanalles geprobeerd zoals:
- gewoon rustig aan en proberen (oa met voer)
- met een longeerlijn erachter
- met 2 losse linten erachter
- geblinddoekt
- de trailer in de wei en de trailer op de oprit

Even wat gegevens:
- Ze is niet bang
- Als je druk zet op het touw aan het halster zet Magic tegendruk en gaat ze achteruit
(we kunnen haar ook niet vastzetten aan een touw)
- De trailer was eerst misschien een beetje laag, maar is nu verhoogd en zeker hoog genoeg.

Ik hoop echt dat iemand misschien een tip heeft of kan helpen.
Groetjes Laura

nikia

Re: Paard wil niet op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:19

wij hebben ook heel lang het probleem gehad met een ruin van ons. ik heb geleerd maar altijd van 1 kant uit druk uit te oefenen op het paard. Of alleen van voren ( halster ) of alleen aan zijn achterste ( kont ). wat bij ons nu helpt is gewoon de longeerlijn aan de ene kant vast aan de trailer, dan achter zijn kont door. Ik heb het andere einde strak vast en loop naast hem. Ik blijf naast hem en loop samen met hem de trailer in. Maar ik mag wel echt de lijn niet losser laten. Hij mag niet voelen dat er speling op het touw komt. Zo staat hij er met hooguit 10 minuutjes in

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:22

Tuurlijk is ze wel bang... Als ik achterover van een trailer afklap ben ik ook bang.
Probeer eerst jullie relatie te verbeteren, jouw paard snapt niet wat je bedoelt of vertrouwt je niet goed genoeg zodat hij jouw opdracht (in de trailer) durft uit te voeren.
Ik raad een aantal lessen grondwerk aan, wellicht zijn er manieren ingeslopen in jullie omgang waardoor het leiderschap wel eens onbedoeld switcht van jou naar het paard. Leiderschap is geen respect hebben op de manier:'nu luusteren anders krieg je me dr ene' . Probeer een communicatievorm te vinden waardoor jullie elkaar begrijpen.

Je zou gelijk kunnen grijpen naar grote namen zoals de Balingehof, TwoMoons of Annemarie van de Toorn, je zou ook eens een grondwerkclinic kunnen volgen of bij kunnen wonen.

Waar woon je?

Succes ermee, Puck

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:28

Ik weet wel zeker dat ze bang is, ik zou elke dag weer oefenen om hem in de trailer te krijgen, dat je hem met een longeertouw in de trailer moet doen zeg al genoeg over het vertrouwen tussen jullie, hij zou gewoon de trailer op moeten gaan, ik heb met die van mij geoefend elke dag een maand lang, ik ging in de trailer staan, zij ging dan stil staan voor de trailer omdat ze er niet in wou, ik ben gewoon gaan wachten in de trailer tot ze er zelf in kwam, niet trekken niet duwen geen touw erachter en helemaal alleen. Ik laad haar nu alleen op en af.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:36

ben je ook gelijk gaan rijden als ze erin stond?

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:38

Meestal stond ze op de trailer en dan reden we na, zeg 3 minuten aan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:45

oke, bij die van mij is het geen angst, maar pure onwilligheid, bij angst is het een kwestie van vertrouwen winnen, bij onwilligheid, weet ik gewoon niet wat ik ermee aan moet,zeer frustrerend.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:48

heel rustig weer opbouwen. hier hadden e ook 2 paarden die er niet op durfden, nu na 2 maanden elke week een paar keer rustig oefenen staat nummer 1 erin, en nummer 2 bijna. ja kan ook misschien paard ik de bak zetten, en de trailer open in de deuropening zetten, dat ze zelf erop kan als ze nieuwsgierig word? of is dat gevaarlijk? :))

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:48

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:57

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:00

Silly1972 schreef:
cindybijl schreef:

Veel te duur!

Je reageerd niet op die van mij?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:01

Ze is niet duur voor wat ze biedt...

Ik quote mezelf nog maar een keer.

Puchje schreef:
Je zou gelijk kunnen grijpen naar grote namen zoals de Balingehof, TwoMoons of Annemarie van de Toorn, je zou ook eens een grondwerkclinic kunnen volgen of bij kunnen wonen.

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:03

Reactie 1:
Morrie05 schreef:
Ik weet wel zeker dat ze bang is, ik zou elke dag weer oefenen om hem in de trailer te krijgen, dat je hem met een longeertouw in de trailer moet doen zeg al genoeg over het vertrouwen tussen jullie, hij zou gewoon de trailer op moeten gaan, ik heb met die van mij geoefend elke dag een maand lang, ik ging in de trailer staan, zij ging dan stil staan voor de trailer omdat ze er niet in wou, ik ben gewoon gaan wachten in de trailer tot ze er zelf in kwam, niet trekken niet duwen geen touw erachter en helemaal alleen. Ik laad haar nu alleen op en af.

Ik geloof niet dat ze bang is, dat straalt ze totaal niet uit enzo.
Je hebt wel gelijk dat het 'vertrouwen' belangrijk is enz.
Maar helaas, als ik mijn paard los laat in de wei met de trailer, ben ik er zeker van dat ze na een tijdje gewoon gaat grazen... En we hebben geen rijbak thuis
(sorry ben zeer slecht met quoten)

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:04

Reactie 2:
Ik denk dat 2moons, Annemarie enz. zeker zal helpen, maar het is wel erg duur...

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:05

Silly1972 schreef:
oke, bij die van mij is het geen angst, maar pure onwilligheid, bij angst is het een kwestie van vertrouwen winnen, bij onwilligheid, weet ik gewoon niet wat ik ermee aan moet,zeer frustrerend.

Hier hetzelfde...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:05

Puchje schreef:
Waar woon je?

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:06

Grens Limburg - Noord-Brabant

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:06

Hey. Ja ik ken dit probleem heb dit ook gehad. Heb iemand gevonden die me daar mee geholpen heeft. En ga nu vrolijk weer op concour. Niet alleen dat is belangrijk maar zij zal maar eens naar de kliniek moeten voor iets dringends en dan sta je daar met lood aan je schoenen. Als je info wil stuur me even een pb dan kan ik je de gegevens van die mevrouw geven. Doe namelijk geen tel hier plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Ernie061111 op 17-07-09 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:08

Morrie05 schreef:

Over het gaan rijden? ja eigenlijk wel haha

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:09

Silly1972 schreef:
Morrie05 schreef:

Over het gaan rijden? ja eigenlijk wel haha

?????

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:11

Laat maar, ik snap het nu zelf ook even niet meer ;-)

Livito

ik heb precies het zelfde met mijn paard,
alleen die is niet van de trailer gevallen , die doet het wss omdat hij een aantal keren achter elkaar aan naar de kliniek is geweest , is die van jou ook ergens geweest wat ze niet zo leuk vond ? en dat ze daarom zo moeilijk doet?

Morrie05

sorry zie hem nu pas staan!

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:12

JSCAA schreef:
ik heb precies het zelfde met mijn paard,
alleen die is niet van de trailer gevallen , die doet het wss omdat hij een aantal keren achter elkaar aan naar de kliniek is geweest , is die van jou ook ergens geweest wat ze niet zo leuk vond ? en dat ze daarom zo moeilijk doet?

Ze is alleen mee geweest naar de manege, en volgensmij vond ze dat wel leuk (in ieder geval niet vervelend)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:13

Puchje schreef:
Ze is niet duur voor wat ze biedt...

Ik quote mezelf nog maar een keer.

Puchje schreef:

Dat heb ik al eens gedaan, maar als je het op je eigen paard gaat uitproberen werkt het niet, bij mijn paard niet tenminste, of ik doe het totaal niet goed dat kan ook. Daarom heb ik het liefst iemand die me daarmee helpt, maar het is zo ontzettend duur ;(