Huidig verzorgpaard delen met eigenaar, contract?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tutti_Frutti

Huidig verzorgpaard delen met eigenaar, contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:55

Hallo bokkers!

Ik verzorg nu al een half jaartje Jule, een hafxwelsh. Ik ken en rij haar al een jaar.
Nu heeft haar eigenaar haar gisteren op marktplaats gezet.
Ze kan vaak niet rijden door haar rug, heeft geen tijd voor haar paard meer, en heeft soms geld zorgen.

Nu stelde ze in eerste instantie voor op ik en mijn beste vriendin, wie haar al een jaar verzorgt, haar niet wouden leasen. Daarna stelde ze voor, om haar half te kopen.

Wij betalen dan dus de helft van de koopprijs, en elke maand delen we de maandlasten.
Ze wordt dan half van ons, de eigenaar haat 2/3x per week naar haar toe, en wij de rest.
Dit spreekt mij vooral erg aan, omdat ik dan kan doen wat ik wil, en hoe ik het wil.

Mijn ouders nemen dit in serieus in gedachten, en vroegen mij dit topic te openen.
De vraag van hun en mij is nu:
Wat voor een contract zouden jullie op laten zetten?
Over eventuele DA kosten, comminucatie etc.
Alles een beetje.

Ik wil het paardje sowieso laten keuren door een dierenarst.
Het is echt een geweldig beestje!

Alvast bedankt!
Bente

Moderatoropmerking:
link naar marktplaats advertentie verwijderd
Laatst bijgewerkt door Tutti_Frutti op 16-07-09 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:58

Citaat:
Dit spreekt mij vooral erg aan, omdat ik dan kan doen wat ik wil, en hoe ik het wil.

Ik vind bovenstaande een beetje rare stelling. Je hebt nog helemaal niks duidelijk, maar stelt al wel dat het op jouw manier moet gaan gebeuren. Denk dat dat nog weleens flink tegen kan gaan vallen ;)

Verder kun je zelf in een contract zetten waarvan jullie vinden dat het belangrijk is.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:00

ja dit is wel lastig want als jij vind dat ie vaker naar de hoefsmid moet en zei niet, betaalt ze natuurlijk dat niet mee.. dit geld ook voor nieuwe spullen zoals dekens.
kun je daar geen afspraken over maken?
iets van eens in zes weken naar hoefsmid. > ALTIJD dus..
en ook iets over waneer ie iets nieuws moet hebben..
en net hetzelfde van de dierenarts.. als jij haar gekeurd wil hebben en voor haar hoeft het niet.. dan ga jij dus alles betalen wat eigenlijk wel nodig is..

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 20:02

Zou bedoelde ik het niet ;)
Ik bedoelde het meer, dat bijv. als er iets kwijt was, ik meteen verantwoordelijk werd gesteld.
En de eigenaar laat bijv. als iemand vraagt: Mag ik met je paardje naar buiten, dat meestal toe.
Er rijden (te) vaak verschillende mensen op.
Ik bedoel dus dat ik vooral het paardje (als ik er naast sta) om kan gaan op mijn manier.

Maar ik snap wat je bedoelt, en daar heb ik al over nagedacht!

@ Linz: Ik heb al gevraagt of ze het goed vind over het keuren.
Jule gaat nu al minder vaak naar de hoefsmid dan zou moeten. Wij moeten er meestal mee komen.
Ik ga idd een lijst maken van wat er allemaal moet komen, en wanneer etc. Gewoon alles een beetje!

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:03

Is er geen mogelijkheid om je verzorgpaard volledig te kopen?
Heb je ook geen gezeur met contracten e.d. Dat soort dingen gaan volgens mij snel mis...
(Denk er bijvoorbeeld aan als één van de twee er mee wilt stoppen en het paard wilt verkopen, wat dan?)
Als je zelf het paard volledig overkoopt, kan je zelf ook volledig beslissen en hangt het ook niet af van de andere eigenaar...

Tutti_Frutti

Re: Huidig verzorgpaard delen met eigenaar, contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 20:06

@ Orion, dit is eigenlijk bijna geen optie.
We hebben simpelweg hier geen geld voor.

Ik ga wel meteen werk zoeken nu, zodat mocht ze verkocht worden, ik een buffer heb. Dit zeiden mijn ouders ook meteen.
Natuurlijk had ik dit liever meteen gedaan, maar het geld is er nu echt niet.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:08

wat orion al zegt, ik zou het paard dan volledig kopen. en misschien kan je dan de rollen omdraaien, de huidige eigenaar als verzorgster, als ze haar paardje toch nog wil blijven zien?
ik ken meerdere mensen die een paard voor de helft hadden gekocht, en het is elke keer fout gegaan.
en mocht je het paard toch voor de helft kopen, zet alles dat super goed op papier! je krijgt hoe dan ook wel een keer een meningsverschil over het paard en dat kan soms best naar aflopen...

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:08

Jullie delen dus met z'n 3en 1 paard? NOOIT doen!
Het gaat even goed, maar daarna niet. Krijg je alleen maar ellende mee.

Als je het toch door wilt zitten, zou ik gewoon met zijn alle rondom de tafel gaan zitten, en een persoon erbij die alles opstelt in een contract. Denk dat je zelf moet kijken wat je dan wilt gaan doen kwa kosten.

Het is zeker geen verstandige keuze :) Als de mogelijkheid er is zal ik het paardje dan volledig overnemen als ik jou was!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:10

Ik zou nooit meer een paard samen met een ander willen.
Kunnen jullie haar niet gewoon leasen voor een bepaald bedrag per maand? Weet iedereen waar ie aan toe is en geen gezeik over wie wat gaat betalen.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 20:12

Dit is ook een optie, maar ik denk dat ik kopen fijner vind, Om de reden die ik al tegen Silence zei.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:15

Ik zou er toch nog eens goed over nadenken of de mogelijkheid tot kopen er toch niet is.
(Denk aan goedkopere stalling enz.)
Volgens mij kan je in de worse senario best wel spijt krijgen van zo'n contract. Vaak heb je weinig aan zo'n contract als puntje bij paaltje komt...
Ik weet niet of je nu al veel inspraak hebt bij je verzorgpaard, over hoe de dingen gaan, maar als je dat niet hebt en je straks mede-eigenaar wordt, kan het misschien nog best lastig worden. De huidige eigenaar zal waarschijnlijk dan ook nog wel wat te zeggen willen hebben als jullie het paard delen...
En wat als de huidige eigenaar niet voor een dure operatie wilt/kan betalen, maar jij dat wel wilt? Of bij verkoop?
Ik snap dat je nu waarschijnlijk het meest positieve beeld in je hoofd hebt, als je de mogelijkheid hebt om een eigen paard aan te schaffen kom je lichtelijk in de zevende hemel, maar denk ook goed aan de eventuele negatieve kanten en aan de ''ergste'' situatie's.....

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:16

Tuurlijk is het fijn meer zeggenschap erover te hebben, maar er is geen geld om de pony helemaal over te nemen, wat alstie echt goed ziek wordt? Huidige eigenaar blijkt er ook amper geld voor te hebben, wie draait er dan voor op?
Je moet niet alleen denken ja leuk een eigen pony! Ook goed over de nadelen nadenken :)

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 20:19

De stalling waar we nu staan is volgensmij al 1 van de goedkoopste in de buurt...
Bedankt voor je tips, en ik snap dat ik nu een heel positief beeld heb etc. Mijn ouders willen sowieso met de eigenaar om de tafel!

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:25

Tutti_Frutti schreef:
De stalling waar we nu staan is volgensmij al 1 van de goedkoopste in de buurt...
Bedankt voor je tips, en ik snap dat ik nu een heel positief beeld heb etc. Mijn ouders willen sowieso met de eigenaar om de tafel!

Ik deel zelf een paard met mijn zusje, gaat prima! Maar ik denk dat dat komt omdat we zonder onze ouders geen paard zouden hebben. Om het maar even zwart-wit te zeggen: Een paard delen of geen paard. Daarnaast is het denk ik ook makkelijker om binnen het gezin één paard te hebben dan wanneer je het met iemand buiten je gezin doet. Mijn zusje zie ik namelijk vaak genoeg om dingen te overleggen enz.
Ik zou zelf ook denk ik geen paard met iemand anders kunnen delen...

Als ik jou was zou ik alles nog eens goed overdenken. Misschien toch overwegen om te leasen?
Dan heb je denk ik wel een stuk minder gezeur en kan je in de toekomst altijd nog kijken of de mogelijkheid tot kopen er is :)
Ik kan jouw gevoel erg goed begrijpen, het liefst had je gisteren nog een paard gehad, tenminste mijn ultieme droom was het wel :) Maar denk er goed overna, zou zonde zijn als je straks ruzie krijgt met de andere eigenaar en het niet fijn afloopt....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:29

Ehhmm.. jij hebt het over half kopen en de pony staat al op MP? Wat als er een koper langs komt die de vraagprijs biedt, wil de eigenaar haar dan nog wel voor de helft aan jou verkopen?

Zelf zou ik gaan voor de optie helemaal kopen, dan heb je ook geen gemeut over contracten die wel of niet worden nageleefd etc. Je moet hier natuurlijk wel het geld/tijd voor hebben :)

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 21:37

De eigenaar houd haar natuurlijk het liefste, ook als ze half aan ons verkocht wordt!
De eigenaar gaat ook woensdag op vakantie, daarvoor zal nog niks gebeuren, dus nog zeëen van denktijd!

Het is vooral dat ik helemaal verliefd ben op dit beest, natuurlijk ook dat ik graag een eigen beestje zou hebben, maar met Jule klikt het gewoon echt! Ik zou er echt kapot van zijn als ze weg moest!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:46

Ik zou zeker geen paard delen met 2 anderen. Met een contract kun je alles legaal vastleggen, maar ruzies en meningsverschillen kun je daarmee niet voorkomen ;)

Wat als jij over 2 jaar iets totáál anders wil doen dan de andere twee? Dan is er dus toch mooi een probleem..

En stel dat één van jullie over een tijd toch besluit eruit te stappen - lukt het dan ook nog met 2 personen? Of bij ernstige ziekte of blessure - verkoop, weidemaatje, inslapen? Wie beslist?

Ik zou het risico op dat soort problemen in ieder geval niet willen nemen, en zou dit ook niet doen.

Sowieso denk ik dat de eigenaresse ook officieel eigenaar zou blijven, en dat zij dus uiteindelijk de beslissingen zou nemen; wat als zij over 3 jaar ineens besluit dat ze dit niet meer wil? Dan hebben jullie hartstikke veel geld en tijd en liefde geinvesteerd, en ben je alles kwijt..

Is er geen mogelijkheid dat jij alleen haar half zou kopen? Dan heb je in ieder geval met één persoon minder te maken, dat verkleint de risico's op problemen al.

Als eerste zou ik eens contact opnemen met een advocaat oid. - iemand die je kan vertellen of zo'n contract überhaupt rechtsgeldig is. Heb namelijk ook wel eens gelezen dat een rechter kijkt naar wie de afgelopen maanden het onderhoud heeft betaald, en dan is een contract van kleine betekenis. Zoek dat dus eerst uit.

Als het contract geldig is, zorg vooral dat álle mogelijke problemen erin behandeld worden, te beginnen met noodsituaties. Medische verzorging, operatie of niet (en wie betaalt dat?), wanneer inslapen (slacht of niet?), wanneer verkopen, wat als één van jullie niet meer wil (gaat het paard dan bijvoorbeeld 'automatisch' naar de ander, of moet die nog wél even de rest v/h koopbedrag overmaken)? Overleg ook over de aankoop van nieuwe spullen, wat als jij een nieuw zadel nodig vindt, maar de anderen nog niet? Bedenk welke problemen er kunnen ontstaan, ook dingen waarvan je nu denkt 'nah, dat gebeurt nóóit!'

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:52

Ik zou niet kopen maar leasen, als je ouders het gehele aankoop bedrag al niet kunnen betalen. EN jij ook niet, waarom dan kopen als beestje erg ziek word is het ook de bedoeling dat je daar de helft van betaald. En dat kan dus ook heel hoog op lopen.
Zou haar gewoon gaan leasen, dan huur je dus het paard en heb je verder bijv. wel vaste dagen en verplichtingen maar meer dan het huurgeld betaal je niet.
Ik denk dat je een hoop ellende op je nek gaat krijgen als je het paard voor de helft koopt.
Mijn advies is of leasen of helemaal kopen. (en dat laatste kan dus niet of je moet hard gaan werken, doe ik ook ;))

Bedenk me nog wat, als jij haar voor de helft koopt, en het zat wordt of wat dan ook. Is het nog te hopen dat zij dat geld aan jou terug kan betalen ;)
Doe het niet meid.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 21:55

Ik kan haar wel kopen op het moment (wel half dus!), want heb een fikse spaarrekening.
Dierenarst kosten zijn ook zeker in bespreking!

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor hun reacties, mijn vader heeft ze al goed doorgelezen.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:57

Ik zou haar gewoon 100% kopen, en dan overleggen of ze voor een vriendenprijs op de stalling kan blijven staan.
Dan heb je dus echt wat te zeggen over het paard

En als de huidige eigenaresse na een half jaar denkt dat ze hem toch wil verkopen en jij kan dan niet de andere helft betalen watdan?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:02

Kunnen je ouders haar niet kopen en dat jij terug betaald? Met zijn 2en een paard hebben komt gedonder van! Wat als jij met de pony buiten bent geweest en hij staat de volgende dag kreupel op stal en zij houdt jou verantwoordelijk..dus jij betaald de kosten maar..

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:54

hoi hoi

hier de eigenaar van de pony :)
Ik ben geen moeilijk persoon, en ik ken haar al heel wat jaren.
Bente en ik gaan al jaren met elakar om en ik heb al meerdere ponys moeten verkopen voor haar ogen en dat wat mij ook pijn deed, soms moeten er keuzes worden gemaakt.

Ik vind ook een lease fijner, dat zeker, is makkelijker en ik vind delen heel zwaar, maar eigenlijk ja, ik heb der dan liever in deel als kwijt.

leven staat soms op de kop en ik kan niet meer rijden, ik baal er van:( mn rug doet te veel zeer na val van paard lang terug.

Regels kunnen zo worden gemaakt, eerlijk alles delen, en krap bij kas ? als et echt niet kan, laer de kosten terug betalen, maar ik vind wel, veranwoordelijkheid bij de gene die iets heeft veroorzaakt is niet meer dan logisch! maar eerlijk zullen we alles delen nog;)

Goede en duidelijke afspraken zijnhierbij nodig, ze komt zelf met dit idee weet niet of ik het zelf kan, moeten ff goed praten voor ik hier over kan beslissen. zijheeft voorang op andere kopers dus na mn vakantie worden er pas knopen gehakt.

nogmaals, mijn probleem is gewoon dat ik niet naar behoren als eigenaar voor mnn paard kan zorgen vanwegen dochtertje, nieuw intensief werk, een vriend bezig met bijzonder werk en g maar door:(

liever ga ik elke dag zelf, ik heb spciale band met haar.

pf volgens mij heb ik gekke dingen getikt, ben gewoon kapot er van:(
groetjes nance

vivrelavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:58

vervelend zeg deze situatie (voor beiden)

Kan de verzorger hem niet eerst leasen? dan kun je zelf afstand van de pony nemen, en kunnen jullie beiden kijken hoe het gaat.

Verzorger kan sparen, en eventueel hem na een bepaalde afgesproken lease periode kopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:05

Wat gebeurd er als zij besluit western te willen gaan rijden?
Wat gebeurd er als er 1 van de 2 eigenaars verhuist?
Wat gebeurd er als je dier idd naar de kliniek toe moet, en jullie het wel willen en zij t niet nodig vinden?
Wat gebeurd er als jij denkt dat het tijd word om hem in te laten slapen en zij dat niet willen?
Wat gebeurd er als jij hem 's winters wil scheren en zij besluit dat ze hem 24/7 op het land wil hebben, ongeschoren ala natural?
Wat gebeurd er als jij er ijzers onder wil en zij hem blootvoets wil hebben?
Wat gebeurd er als zij het zadel sloopt?
Wat gebeurd er als zij een buitenrit wil maken in het weekeind, en jij net die ene dag een belangrijke wedstrijd hebt?
Wat gebeurd er als jij wedstrijd wil rijden op haar dag?
Wat gebeurd er als zij hem een hele week/maand mee wil nemen op kamp?
Wat gebeurd er als jij meer trainings mogenlijkheden wilt en daarom naar een duurdere stalling wilt?
Wat gebeurd er als jij het geweldig naar je zin hebt op een stalling, en zij het verschikkelijk vind?
Wat gebeurd er als het paard kreupel word terwijl jij rijdt?

Er zijn zo verschikkelijk veel dingen die fout kunnen gaan. En ik merk nu al met mijn bijrijdster die het geweldig doet en waar ik zoooo blij mee ben, dat er dingen fout zouden gaan als we alle 2 even veel te zeggen hebben. En zeker als zij nouwelijks kennis hebben, en toch besluiten iets te doen met het paard...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:11

doe het niet!

ik heb dit zo vaak mis zien gaan.......
als je echt wilt delen [ook de kosten] zorg dan dat er 1 eigenaar is.
de kosten kunnen gesplitst worden 50/50 duidelijke afspraken maken.
maar.......komt er toch ruzie van of een onmogelijke situatie is er 1 eind verantwoordelijk.
tig paarden zijn hierom alsnog doorverkocht.