Met enige spoed: oud paard vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Met enige spoed: oud paard vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:29

In de loop van deze week moet ons oude paard (28) van haar weiland, ze kan naar ons andere paard op een andere locatie. Maar dan moet ze daar wel eerst raken natuurlijk. We hebben beschikking over een anderhalve trailer. Ze is jàren niet meer vervoerd en een behoorlijke heethoofd, zenuwpees maar niet echt bang. Ik dacht haar zelf een minimum aan iets tranquigelachtig te geven. De bodem van de trailer te bedekken met zaagsel/stro en dan maar rustig proberen...

Wat raden jullie aan?
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 15-07-09 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Pendrag

Re: Met enige spoed: oud paard vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:30

Niets. Gewoon laden en voorzichtig rijden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:35

kent ze het andere paard al? Zo ja, die meenemen en ernaast zetten. Anders voorzichtig rijden

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:35

Bach rescue... Baad het niet, schaadt het niet.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:38

Caira schreef:
kent ze het andere paard al? Zo ja, die meenemen en ernaast zetten. Anders voorzichtig rijden

Lijkt me niet handig op een 1,5 paards trailer. Als ze de andere wel al kent eventueel een trailer lenen dat ze er inderdaad samen op gaan?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:38

Zeker niet verdoven! Dan heb je juist de kans dat ze omvalt of zich bezeerd tijdens het vervoeren.

Zou haar goed in de beschermers zetten en gewoon voorzichtig gaan rijden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:39

ah haalde er niet uit dat het anderhalf paards was. Beschermers zou ik zeker niet omdoen, levensgevaarlijk bij een onrustig paard

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:39

Wat dacht je van gewoon het paard inladen en te gaan rijden? Hoe meer jij als eigenaar erover gaat piekeren hoe lastiger het wordt :). Gewoon 'normaal' doen en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Worteltje/appeltje klaar en dat mee de trailer innemen, klep dicht en rijden maar.

Niet moeilijker maken dan dat het is :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:43

Ze kent het andere paard nog niet nee. Ze is over het algemeen wel sociaal dus eens ze daar is verwacht ik geen probleem.

Beschermers kent ze niet dus die doe ik ook niet aan zorgt voor meer stress dan nodig. Ze krijgt haar eten ook nog niet, enkel haar hooi zodat we dat op de trailer kunnen geven en als ze op dr nieuwe plek is als gerust stelling.

Ze moet ook maar tien minuutjes op, de andere wei is paar km verderop maar met drukke wegen kan tevoet niet.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:43

gewoon proberen, je merkt het snel genoeg als het niet wil.
Wij zijn gisteren voor het eerst oppad geweest met onze 4 jarige, had er zelf een beetje een raar gevoel bij of het goed kwam, maar hij liep er in één keer op, eraf durfde die niet ( afstapje vondt hij te hoog denk ik) dus met een spanband voor zijn borst hebben we hem eraf gekregen ( hij zal er toch een keer weer uitmoeten :+ ) Toen moest hij er weer op, liep er weer in een keer op en wat denk je, hij liep er zo mooi zelf weer af *D .vmaar komt vast wel goed met die ouwe van je. Zeker niet gaan verdoven. Succes en een beetje vertrouwen in die ouwe

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:46

Ik hoop maar dat het goed gaat, ik ben een beetje bang dat ze hectisch doet en wat oploopt, ze heeft al eens een peesklap gehad en ze is nu dus extra gevoelig op dat been. Ik wilde verdoven in de zin dat ze gewoon rustig is, niet dat ze half staat te slapen

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:54

Het is maar 10 minuten, denk wel dat ze dat volhoudt. Zelf niet zenuwachtig zijn en denken het komt wel goed dan is je paardje ook wat rustiger.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 23:03

Ik hoop dat het gaat van: Hoi paard! Halster aan, paardje in de trailer stang er achter en rijden... Alleen lijkt me dat nogal optimistisch na tien jaar niet meer te laden, en vroeger al niet simpel te zijn.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:07

ja, denk toch dat je eerst beter even kan aankijken, mocht het echt niet willen kun je altijd nog besluiten om haar een kalmerende middel te geven. Misschien is ze na 10 jaar wel volledig omgedraaid en een stuk rustiger :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:08

Ach dat komt echt wel goed hoor. Mijn 3 jarige merrie heeft in haar hele leven 1x op de kar gestaan en nu moest ze erop met haar 10dgn oude veulen! Nou ze is er in gelopen, veulen net zo en we hebben ze niet weer gehoord onderweg! Maak je niet zo druk!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:58

Ik heb laatst ook twee oude paarden vervoerd die al jaren niet meer op de trailer hadden gestaan. Eén van die twee was ook nooit de makkelijkste, en de andere is een zenuwpees. Liepen er allebei zó op, zonder ook maar enige aarzeling.

TIP: draai je niet naar ze om, om te kijken of ze wel volgen. Zodra jij je omdraait is dat lichaamstaal dat je wilt dat ze stoppen en achteruit gaan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:55

Ik ben ook een stresskip wat betreft trailer laden. Ik ben altijd bang dat ze er niet op wilde. Mijn vriend heeft dat totaal niet en heeft mijn paarden de eerste paar x op de trailer gezet. Elke keer liepen ze er meteen in en was er niets aan de hand. Nu heb ik gezien dat ze er zo op lopen en is er bij mij geen stres meer en lopen ze er bij mij ook zo in.

Milagros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:04

gewoon proberen hulpmiddelen kun je altijd nog gaan proberen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 14:12

Ben bach gaan halen, maar we proberen eerst zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:15

Hebben wij anderhalf jaar geleden ook gehad. Inladen was even zoeken naar de beste manier, maar uiteindelijk erin gekregen en ze was onderweg redelijk rustig. Stond wel te shaken toen ze eruit kwam. :P Zou eerst kijken of het zonder hulpmiddelen lukt. Ander persoon laten inladen als 1 persoon het niet lukt. Wij hadden na 3 mensen de goede tepakken en toen liep ze er zo in. :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:18

Die van mij was eumh 13 jaar lang niet op een trailer geweest. En het is een ontzettend kreng. Afgelopen februari moest ze worden verhuist per trailer. Heb haar niets gegeven van te voren. Na ongeveer 8 pogingen, veel gesteiger, gemep met achterbenen en weet ik wat, stond ze er toch op. Heb haar met rust benaderd telkens opnieuw. Uiteindelijk stapte ze er dan ook in. Er stond overigens niemand naast de laadklep en moest het alleen doen. Mensen die erbij waren durfden niet vanwege haar gedrag. Rust en geduld, niet te snel willen, dan lukt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:22

CarolShadow schreef:
Die van mij was eumh 13 jaar lang niet op een trailer geweest. En het is een ontzettend kreng. Afgelopen februari moest ze worden verhuist per trailer. Heb haar niets gegeven van te voren. Na ongeveer 8 pogingen, veel gesteiger, gemep met achterbenen en weet ik wat, stond ze er toch op. Heb haar met rust benaderd telkens opnieuw. Uiteindelijk stapte ze er dan ook in. Er stond overigens niemand naast de laadklep en moest het alleen doen. Mensen die erbij waren durfden niet vanwege haar gedrag. Rust en geduld, niet te snel willen, dan lukt het wel.

Zelfde bij ons. :j Alleen de trailer zo gezet dat ze er niet langs weg kon rennen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:00

Laat je weten hoe het gegaan is?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 10:38

Alles is goed gegaan, wel de druppels gegeven omdat ze zich zo snel opdraait, ze was dus kalm, enkel uitladen was een probleem. Ze wilde niet, dus na lang proberen toch gelukt, ander paard helemaal blij! Zij wist niet goed wat er gebeurde maar ze eet drinkt en mest goed :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:45

Fijn, dat het toch goed is gegaan!