Dilemma.. Overname friese hengst.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

czarina

Dilemma.. Overname friese hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:45

Hier mijn probleem. Hopelijk kan ik het allemaal een beetje op een rijtje krijgen als ik het hier plaats..

Het is een kwestie van kiezen tussen mijn 14 jarige zieke shetlander, of de 7 jarige gezonde friese hengst van mijn ouders.

Hier wat achtergrond informatie:

Mijn shetlander heb ik nu 14 jaar. Hij heeft astmatische bronchitis en hikt daarnaast tegen hoefbevangenheid aan. En loopt daardoor regelmatig erg stijf en moeizaam..
Hij staat al op dieet, en meer beweging geven is geen optie vanwege de astma.
Al die jaren is hij gezelschapspony geweest voor mijn fjord(die in januari is overleden).
Sinds de dood van mijn fjord merk ik dat hij zijn beste maatje erg mist ondanks nog 3 andere paarden om zich heen..

Behandeling door dierenarts of hoefsmid is ronduit gevaarlijk door opgelopen trauma's in zijn veulentijd, dus behandeling is erg moeilijk en moet dus ook eigenlijk altijd onder verdoving.
Mocht mijn shet weg gaan, is dat een enkeltje richting paardenhemel..

De fries van mijn ouders ken ik vanaf dat hij 4 maanden oud was.
Ik heb hem zelf beleerd. Het is een prachtbeest met een temperamentvol maar stabiel karakter.
Ondanks dat alles weer opnieuw bevestigd zal moeten worden, vond ik hem altijd zeer prettig om mee te werken.
Hij is nooit ziek geweest, en heeft ook geen andere gebreken.
Voor mij toch wel een droompaard..

Nu mijn probleem.
Ik vind het zo oneerlijk tegenover mijn shet om hem weg te doen om de fries te kunnen nemen.
Daarnaast word ik al helemaal naar bij het idee om weer een paard te moeten verliezen die me kostbaar is.

MAAR..... even verstandig bekeken, zit er geen toekomst in voor mijn shet. Hij zal altijd problemen blijven ondervinden door zijn gebreken.

Daarnaast heb ik nu ook al de beschikking over 3 friezen, dus voor het rijden hoef ik het beslist niet te doen.
Ik vind het gewoon zonde dat zo'n prettig paard die ik al 7 jaar ken verkocht zou worden omdat mijn ouders er tijdelijk kwa gezondheid niet voor kunnen zorgen.

Ik ben hoe dan ook bang dat ik de verkeerde beslissing neem.
Met mijn verstand zou ik het wel weten. Maar tja ik ben nu eenmaal een persoon die met haar hart denkt..

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:58

een paard laten inslapen is moeilijk,is het misschien een optie om een van de andere friezen weg te doen? en dan het paard van je ouders over te nemen(prachtig paard)
van de andere kant is het ook zo dat een mens gelukkig kan beslissen over het lot van dieren die pijn en geen plezier meer in het leven hebben, dit is een moeilijke beslissing en je moet er als eigenaar aan toe zijn en ook jij als eigenaar bent eigenlijk de enige die kan zien of het dier nog een paardwaardig bestaan kan leiden, zo niet dan moet je er een eind aanmaken, niet om een ander paard dan te kunnen plaatsen maar uit respect voor het zieke dier

sterkte met je beslissing.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 22:11

Als ik vandaag naar de gezondheid van mijn shet kijk, zeg ik nee dit is niet eerlijk. Diertje heeft pijn en heeft het benauwd.
Maar gister liep hij vrolijk rond en heeft hij nog achter de hond aangeraced..
En vandaag met pijnstilling en zijn poeders knapte hij weer op. Maar het zal altijd een van dag tot dag strijd zijn..

Die andere friezen zijn niet mijn eigendom, dus die wegdoen is geen optie. ;)

Suzannen

Re: Dilemma.. Overname friese hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:27

Jeetje wat een moeilijke beslissing, maar hoezo kun je ze niet alletwee houden?
Kunnen je ouders die fries niet nog even houden, totdat de tijd voor je shetje is gekomen?
Dat jij hem daarna overneemt?
Succes ermee, echt heel lastig.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 08:08

Allebei houden gaat eigenlijk niet. Ivm met stalling te weinig.
De fries zou dan in de stal van mijn shet komen.

Mijn ouders willen de fries nog aanhouden tot ik een beslissing heb genomen, dus echt haast is er niet.

Maar allebei mijn ouders kampen met gezondheidsproblemen, wat de verzorging van de fries ook niet ten goede komt (tuurlijk ze zijn er goed voor, dagelijks worden de stallen gedaan, gevoerd, even geknuffeld enz. Maar verder staat hij hele dagen op de wei en dat is gewoon zonde voor zo'n schitterend paard.

Vannacht heb ik er nog eens goed over nagedacht. Kwa verstand ben ik er al uit.
Maar mijn hart zegt dat als ik nu mijn shet weg breng, ik er altijd een schuldgevoel aan over hou.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:14

Weet je wat het is; als die shet zo stijf en astmatisch is, tegen de hoefbevangenheid aanzit steeds, is het dan nog realistisch om hem steeds op te lappen? Doe je het dier daar echt een plezier mee, terwijl je hem zelfs moet verdoven als de dierenarts komt..? Accepteer dat je je best gedaan hebt, geef hem desnoods aan een zorgboerderij (hoewel ik dat wel een beetje afschuiven van verantwoordelijkheden vind in diet geval; ik kan het niet aan vanwege mijn schuldgevoel om hem een spuitje te geven, doe jij maar op den duur).

Sterkte met je beslissing.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:24

Jeetje wat moeilijk, maar zoals je zelf ook al zegt: vandaag knapt hij weer op met pijnstilling en poedertjes. Maar is dat bij mensen niet ook zo, dat als jij heel ziek bent en de dokter je aal de pijnstilling legt je je ook weer goed voelt? je voelt de pijn namelijk niet meer. maar om daar altijd van afhankelijk te blijven is ook nogal zwaar... als hij steeds tegen ziektes aanzit waar je eigenlijk weinig aan kan doen door de astma en door zijn trauma's dan denk ik dat hij gewoon vast is gelopen in zijn gezondheid, je kunt geen kant meer op... hoewel het vreselijk moeilijk is denk ik (denk ik) hetzelfde als wat jouw verstand zegt... je hart moet je overtuigen door jezelf af te vragen: heeft hij nog plezier? is hij echt gelukkig? voelt hij zich lekker? zo ja, volg dan je hart en overtuig je verstand. zo nee, volg dan je hart en je verstand en laat hem naar de eeuwige groene weides gaan.... sterkte

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:35

Lastig, als er geen haast bij is zou ik nog even afwachten. Kijk even hoe je shetje het det met het warme weer...
blijft altijd lastig verstand en gevoel......

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:36

Die hoefbevangenheid is het minste probleem. Dat zou je kunnen voorkomen door zijn leefomstandigheden aan te passen. Ik heb een aantal "risicogevallen" staan die het al jaren prima doen zoals ze nu staan.

Maar in hoeverre zit het met zijn luchtwegproblemen? Dat is iets totaal anders uiteraard. Heeft hij aanvallen? Of is hij gewoon benauwd? Welke medicatie krijgt hij? Begrijp ik het goed dat hij het prima doet op de medicijnen die hij krijgt toegediend? Is het geen optie om hem ergens onder te brengen waar ze een gezelschapspony zoeken en het geen probleem vinden dat hij een "gebrek" heeft?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:35

Daarnaast heb ik nu ook al de beschikking over 3 friezen, dus voor het rijden hoef ik het beslist niet te doen.
Ik vind het gewoon zonde dat zo'n prettig paard die ik al 7 jaar ken verkocht zou worden omdat mijn ouders er tijdelijk kwa gezondheid niet voor kunnen zorgen.

Is het niet mogelijk gewoon tijdelijkd e zorg over te nemen totdat je ouders weer zelf voor hem kunnen zorgen?

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 19:37

Tijdelijk de fries overnemen is geen optie, omdat dan alsnog het stalgebrek blijft bestaan.

Op dieet staat hij al lange tijd. En net zoals vandaag liep hij weer vlotjes en hobbelde hij heel de dag achter me aan.
En op zich is de bevangenheid niet het grootste probleem. Maar wel de juiste behandelingen ivm met de trauma's met dierenartsen en hoefsmeden.

Vandaag is de smid geweest (om een ander paard te beslaan)
Ook hem heb ik om raad gevraagd. Hij kan natuurlijk niet zeggen wat ik moet doen, maar wel advies geven. Ik kan hem niet op speciaal beslag zetten. afgezien van dat dat gewoon gevaarlijk is. Zou mijn shet er waarschijnlijk gewoon in blijven door de stress..

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:58

ik zou je shet niet zomaar laten inslapen. Als je hem zo lang kent weet je vanzelf wanneer het genoeg is geweest voor hem en of hij neit meer kan. Hij heeft verder nog een vrolijk leventje toch?

Ik zei bij mijn zieke paard dat hij alleen medicijnen mocht om zijn leven te verbeteren, niet om zijn leven te verlengen. Uiteindelijk merkte ik dat ik het verlengde,uitstelde en heb ik hem laten inslapen

Je moet goed na gaan wat er eerlijk voor hem is. Blijkbaar spreekt de fries je ook enorm aan maar is hem verleasen dan niks?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 06:43

ik zou met de shet naar een kliniek gaan, foto's maken van zijn hoefbenen.l
de kans dat deze gekantelt is, lijkt me best groot gezien jou verhaal.
Als de artsen zeggen dat dit dier lijd en er weinig tot geen toekomst in zit, dan inslapen, bij wel een toekomst dan kun je overwegen hem op te lappen en te kijken of je er iemands blij mee kunt maken.
inslapen zodat je de fries kunt overnemen zou ik zelf niet voor kunnen kiezen.
een dier met pijn rond laten lopen evenmin.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:06

Een gekanteld hoefbeen is niet prettig maar is met de juiste bekapping en goede leefomstandigheden (vrij kunnen bewegen) weer goed te krijgen. Dus dat moet zeker geen reden zijn om het diertje in te laten slapen. Ik heb er twee gehad met een sincker waarvan 1 met zooldoorbraak en die loopt ook nog steeds rond. Wat moet ik me voorstellen bij zijn gedrag bij de smid en VA? Kan je dat eens uitleggen?

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 08:31

Met de shet naar de kliniek gaan is geen oplossing. Het zou zijn of je probeerde een wild paard op de foto te krijgen

Deze shet heb ik gewonnen voor 1 gulden met een loterij.
Hij was toen net die ochtend bij zijn moeder weggeplukt.
Hij was toen doodziek door rhino.
Alle kans hebben we hem gegeven om op te knappen.
Dure medicijnen. Steeds spuiten, poeders en dierenarts dagelijks over de vloer.
Ook moest hij meteen naar de smid omdat zijn hoefjes veel telang waren.
Toen hij van de rhino herstelde kreeg hij koliek. Hup weer helemaal door de malle molen met spuiten. en spoelen.
Daar herstelde hij ook goed van.

Toen hij 5 werd is hij gecastereerd. Dat verliep met een enorme ontsteking, dus steeds antibiotica en veel pijn. Arme diertje loopt er nog wijdbeens van.

Dier heeft door dit alles dus absoluut geen vertrouwen meer in vreemden en slaat en bijt dan ook met volle kracht om zich heen wanneer er een dierenarts of smid komt.
Doordat hij zich zo opwind hapt hij ook letterlijk naar lucht door de benauwdheid. Wat dus ook weer erg zielig is en ik werkelijk bang ben dat hij er in blijft..

Vandaag liep hij trouwens ook gewoon weer vlot. Piepende ademhaling heeft hij nu 14 jaar en dat zal nooit verbeteren. Wel heeft hij het in de winter makkelijker dan de zomer.

Toevoeging: Ieder ander paard met bevangenheid zou ik volledig laten herstellen ondanks de kosten.
Ik weet dat er goede resultaten zijn bij behandeling. Maar die behandeling kan ik deze pony gewoon beslist niet aandoen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:04

Wat denk jij dan er allemaal gedaan zou moeten worden ivm die hoefbevangenheid wat zo duur is? Speciaal beslag is niet nodig. Het hoeft echt niet veel te kosten als je nu al je maatregelen neemt. Bijvoorbeeld samen met een vriendje op schraal land of paddock. Onbeperkt hooi voeren en dan heb je al meer dan de helft gewonnen. Het hoeft niet veel te kosten als je het op de juiste manier aanpakt. Mijn "risicogevallen" heb ik al jaren op schraal land staan op hooi. Sommigen worden ook gewoon bereden evenals als de fjord die zo'n 5 à 6 jaar geleden een sincker met zooldoorbraak heeft gehad (niet bij mij maar bij vorige eigenaresse) en ze hebben nergens last van. Dus dat moet in principe geen probleem zijn als jij die mogelijkheid hebt.

Het gedrag is een ander probleem. Is er niet iemand hier die het een uitdaging vindt om met hem aan de slag te gaan? Ik las laatst nog ergens een topic hierover. (zou even moeten zoeken) Dan is er misschien een mogelijkheid om hem ergens te herplaatsen bij mensen die een gezelschapspony zoeken en die geen problemen hebben met een gebrekje?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:12

VSW-->TAO

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:12

is het geen optie om het diertje dag en nacht buiten te laten(met een ander paard als daar een mogelijkheid voor is)?
als de stal een beetje stoffig is lijkt dit me 's nachts ook niet ten goede, dan kan hij beter buiten staan en is het staltekort ook opgelost! en natuurlijk kan je ook een schuilstalletje oid aanvragen!

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:18

Kan je die shet niet in een paddock zetten met nog een paar andere vriendjes .. En kan jij niet naar je ouders toe om die fries te rijden of wonen zij niet in de buurt?

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:39

@t Yinar, als je de posts van TS leest blijkt dat de behandeling niet het probleem is ivm de kosten maar ivm trauma van de shet..

@t TS: ik zou goed nadenken of je hier niet een enorm schuldgevoel aan over gaat houden. De vraag die je jezelf nu stelt is eigenlijk 'laat ik mijn shet inslapen om dan die fries over te kunnen nemen', en ik denk dat dat iets is dat je jezelf nooit gaat vergeven...
Ga je er anders naar kijken, dus laat je de fries even helemaal los, dan kan je een eerlijke beslissing nemen voor jezelf en voor de shet en op basis daarvan besluiten of hij nog een paardwaardig bestaan heeft of dat je hem in leven houd voor je eigen gevoel. Dan kan het ook een besluit zijn waar je vrede mee hebt en heb je niet het gevoel dat je de fries hebt als vervanging van je shet..

Kan je de fries niet bij je ouders rijden?

Succes met deze moeilijke keuze...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:25

Nikitah86 schreef:
@t Yinar, als je de posts van TS leest blijkt dat de behandeling niet het probleem is ivm de kosten maar ivm trauma van de shet..

czarina schreef:
Als ik vandaag naar de gezondheid van mijn shet kijk, zeg ik nee dit is niet eerlijk. Diertje heeft pijn en heeft het benauwd.
En vandaag met pijnstilling en zijn poeders knapte hij weer op. Maar het zal altijd een van dag tot dag strijd zijn..

Zoals je ziet heb ik de posten goed gelezen. Het gaat niet alleen om het trauma.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:55

Shet staat al op een schrale wei met onbeperkt hooi. Savonds laat gaat hij naar stal waar hij altijd met zijn hoofdje buiten kan staan. Ook is de stal wat dat betreft nooit stoffig.
Nu in de zomer is het goed te doen om hem buiten te laten. Maar de winter komt er ook aan en dan zal hij ook een schuilstal moeten hebben.

Verder geloof ik niet dat hij erg oud zal worden.
Als ik echt alleen met mijn verstand denk zeg ik van ja inslapen.
Maar hart en verstand zijn 2 totaal verschillende dingen.

Zelf heb ik met het gedrag absoluut geen probleem. Ik poets hem terwijl hij los staat. Krab normaal zijn hoeven uit. Die tilt hij keurig voor me op. Ik kan hem temperaturen, zijn koker wassen, medicijnen toedienen enz. Maar de problemen ontstaan als er een "vreemde" in de buurt komt.

En als "project" breng ik hem niet weg. Zelf heb ik in die 14 jaar alles al wel geprobeert kwa paardje vertrouwen geven in vreemden denk ik.
Ik zeg niet dat ik hem die kans niet wil geven, maar ik denk gewoon dat die kans er voor hem niet meer is..

De fries verleasen willen mijn ouders niet.
En dagelijks op en neer rijden is niet te doen.
Het is een uur rijden naar mijn ouders. Dat is kwa tijd niet te doen..

Als ik eerlijk kijk ben ik er eigenlijk al uit.
Tuurlijk wil ik die fries graag omdat ik met hem ook een emotionele band heb en ik het dus ook erg zou vinden als hij verkocht zou worden.
Maar ik wil hem niet over de rug van mijn shet. Maar...
Shet is al ziek en de gedachten om hem uit zijn lijden te verlossen was er al voor dat fries in zicht kwam.
Alleen zou het nu allemaal in een stroomversnelling komen ipv nog even aantobben..

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 11:01

Yinnar schreef:
Nikitah86 schreef:

czarina schreef:

Zoals je ziet heb ik de posten goed gelezen. Het gaat niet alleen om het trauma.

Kwa kosten ben ik absoluut niet krenterig.
Zowel mijn fjord als de shet hebben me al duizenden euro's gekosten aan dierenarts en smid. En dat maakt me dan ook niet zo veel uit.
Maar het moet wel dierwaardig blijven.
Shet werpt nu als het ware zijn voeten voor zich uit ipv dat hij keurig afrolt als een normaal paard.
Hij loopt een beetje als een eend zeg maar. Dat komt zijn spieren weer niet ten goede.
Dagelijks krijgt hij pijnstilling maar ondanks dat loopt hij nog met dagen moeilijk. En wat doet al die troep wel niet met het diertje inwendig wat niet zichtbaar is?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:07

Succes met je beslissing!

Ik denk dat je de fries en je shet even los van elkaar moet zien. Hoe jij nou de feiten beschrijft van de shet vind ik hem geen paardwaardig bestaan hebben, máár ( een hele grote maar ) ik ken de shet niet en kan dus ook niet zeggen in hoeverre hij er zelf problemen mee heeft? Hoewel wat je hierboven schrijft denk ik dat ieders verstand wel zou zeggen dat dit genoeg is geweest, hoeveel moet hij nog lijden want beter worden zal hij nooit. Anderzijds speelt je gevoel natuurlijk ook mee, maar probeer vanuit hem te beslissen en jouw gevoel zover mogelijk opzij te zetten.

We hebben op stal een shet gehad die geregeld ziek was en ook benauwd, dat was echt zielig om het beestje met deze temperaturen te zien staan. Ook heel moeilijk om een keuze te maken omdat hij " stabiel slecht " bleef, uiteindelijk is hij toch ingeslapen en dat was ook wel een goede keus. Maar hoever wil je gaan, totdat hij echt niet meer kan?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:10

pff erg moeilijke beslissing..
ik denk dat je moet kijken of je vind dat je shet nog een paardwaardig leven heeft, en of het niet steeds erger word.
want als je hem op een gegeven moment elke dag een grote dosis pijnstillers moet geven is het voor de pony ook niet leuk meer.
ik zou het proberen los te zien van de fries en alleen kijken naar de shet.
Heel veel succes met je keuze :(:)