Nieuwe bijrijdster, vergeet ik niks

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Nieuwe bijrijdster, vergeet ik niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 20:14

Hoi bokkers.

Ik heb waarschijnlijk een bijrijdster gevonden voor mijn jonge paardje,
Ik zocht een leuke meid om leuk met mijn paardje bezig te zijn om mezelf iets meer tijd
te gunnen in mijn drukke leven. Daarbij heb ik zelf altijd met veel plezier gehad bij het verzorgen
van paarden, en ook heel veel geleerd, en dit wil ik ook graag doorgeven aan een ander.

Het meisje heeft vandaag voor het eerst op mijn pony gereden, en ik vond het goed gaan.
Mijn paardje is nog jong en groen, maar doodbraaf.
Hij is nu zadelmak, en er zit een redelijk stuur op.
Ik merkte dat ik het wel fijn vind om hem onder het zadel te observeren met een ander erop. erg leerzaam.

Maar goed, to the point.
Dit meisje is 14, dus ik heb haar gevraagd of ik een gesprekje kan hebben met haar en haar ouders.
Ik heb de volgende punten op mijn lijstje om te bespreken.

- Vaste dagen afspreken.
- Heeft ze een WA verzekering.
- Mijn enige eis is dat ze een maal per maand op eigen kosten een prive les neemt bij mijn instructrice.
- Bij problemen met het paard eerst de stalhoudster er bij halen, zij kan beoordelen of ze mij of de da moet bellen.
- Netjes met mijn spullen omgaan.
- Respect tonen voor het paard.
- De eerste maanden alleen onder mijn begeleiding rijden.
- Ik zat zelf te denken om de zomervakantie als "proef" te nemen, dan kunnen we het er na de zomer met elkaar over hebben.

misschien bevalt het mij niet, of heeft zij geen klik met mijn paardje.

Vergeet ik nu iets.

O, ja, het paard in kwestie staat in volpension, dus er moet niet gemest/gevoerd oid worden.

Cossie

Re: Nieuwe bijrijdster, vergeet ik niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:28

Voor en na-verzorging??

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:30

Eventueel het meenemen van vriendinnetjes? En of ze wel/niet anderen op jouw paard mag laten rijden?
Buitenrijden besproken?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:33

Mag ze op buitenrit/ springen of balkjes lopen met je paard? Vind je het goed als er vriendinnetjes meegenomen worden naar je paard? Verwacht je dat tuig/beschermers ed. niet alleen netjes maar ook weer schoon wordt teruggehangen na gebruik? Sta je voeren (klontjes ed.) op de poetsplaats toe?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:37

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze begrijpt wat haar verantwoording is..

Vriendin is jarig.. Belt ze 2 dagen ervoor af of op die avond. Soms denken die meiden, goedbedoeld, daar helemaal niet overna :)

Leg eens globaal dingetjes uit. Waarom opstappen met kruk? Wat doet een bit eigenlijk? Wat als je op straat gaat racen? Waarom moet een groen paard nog niet vol aan de bak etc.

Mijn ervaring is dat meiden van die leeftijd vaak naast rij en poets ervaring eigenlijk geen verdere paarden-kennis hebben. Uitleggen waarom bepaalde dingen zo zijn zet ze zelf aan het denken en soms zodoende fouten voorkomen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:42

Als ze iets wil wat afwijkt van het normale moet ze even vragen ;)
Dat heeft vooral betrekking op evt manen-en staart verzorging,vriendinnen,uitproberen van nieuwe spullen,buitenrijden,springen enz enz...

Ik hield vroeger een soort van dagboek bij,daar werd in geschreven door degene die die dag was geweest.Daarin stond wat er die dag was gedaan,resultaten evt medische verzorging.
Ook makkelijk om bij te houden als er iemand niet kon of wanneer de DA of smid kwam :j

Moet wel zeggen dat het 10 jaar later nog steeds leuk is om terug te lezen :o

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:45

Ik zou ook afspreken dat jij haar zelf toiletteert. (want je bent echt niet blij als je op stal komt en de manen zijn wat korter dan je zelf wilt )

En ik zou ook inderdaad een proefperiode afspreken. Niet alleen of het meisje het leuk vind. Maar ook of jij het fijn/goed vind gaan. Ook zou in de nummers van beide ouders vragen , mocht er een keer iets gebeuren.

Succes met je verzorgster :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 20:57

bedankt, hier heb ik echt wat aan.
De meeste dingen die jullie noemen vind ik maar logisch, maar dat hoeft een ander natuurlijk niet te vinden.. Dat moet ik idd bespreken, zoals toilleteren e.d.

Het is een meid met een flink verantwoordelijkheidsgevoel, dat heb ik al gezien, ze helpt ook regelmatig mee op de manege met voeren , vegen, uitmesten e.d.
Ik vind ook dat ze heel leuk is met paarden, en wat ik vooral erg belangrijk vind, ze rijd leuk, met zachte hand, en is bereid om te leren..

Ik hoop echt dat het wat wordt.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:00

Dat moet je hebben inderdaad... :) Misschien ook afspreken wat jullie doen als er iets kapot gaat.

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat ze een keer je zadel laat vallen en die is flink beschadigd oid.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:15

..net wat je zegt, wat voor "ons" logisch is kan voor een ander nieuw zijn. Hangt natuurlijk af van de achtergrond/ervaring van je bijrijdster. Wanneer iemand alleen manege-ervaring heeft zal misschien het belang van in-uitstappen misschien niet zien, het nut van een zweetdeken dat soort dingen. Hoeven uitkrabben, benen afspuiten ehmm noem maar op.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:18

Cossie, op de meeste maneges zijn al dit soort dingen prima geregeld hoor...... Beetje kort-door-de-bocht-reactie vind ik persoonlijk. Verder inderdaad nr.'s van ouders voor noodgevallen en dat schriftje zou ik er zeker in houden! Eventueel vast bespreken hoe en wat als de pony door bv. medische oorzaak een periode niet gereden kan worden?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:41

PP > TAO

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:13

Ik vind een schriftje inderdaad heel handig waar je in kan zetten wie wat wanneer heeft gedaan en evt. opmerkingen of er iets minder goed/juist heel goed was!

Snowrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:05

Zo'n schriftje is idd heel handig, voor allebei om dingen in te schrijven.
Verder zou ik niks weten. :o
Veel succes met je verzorgster!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:17

Ga er vanuit dat dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn,die voor een ander dat niet zijn :+
Maak haar duidelijk dat als ze iets wil ze gewoon even contact met je op moet nemen,beter 1x teveel vragen dan 1x te weinig.Heb ik de loop van de tijd al veel dingen meegemaakt waarvan je je cap op wil vreten 8)7

Begeleid haar in het begin intensief en geef haar dan steeds meer vrijheid. (proefperiode is geen slecht idee,aan het einde even samen om de tafel gaan zitten.Als er dingen zijn die irriteren bij 1 van de 2 dan niet tot het einde wachten)
Op deze manier leert ze wat jij van haar verwacht en wat de normale routine is ;)

Openheid,eerlijkheid zijn erg belangrijke dingen voor zowel eigenaar als bijrijder...

Dat dagboekje kan ik je echt aanraden hoor,heb er echt altijd veel profijt van gehad :j

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:50

Ik ga idd vragen of ze een dagboekje bij wil houden.
Het scheelt heel veel dat mijn instructrice en stalhouder de hele dag aanwezig zijn, en die weten heel goed wat ik wel en niet met mijn paardje wil. Er is dus voldoende controle op stal.

Ik ben nav dit topic een lijstje gaan maken van alle dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn, manmanman, wat ben ik toch een zeikerd.. best confronterend als je dat allemaal leest..

Maar goed, het is mijn knol, dus als ze hem wil rijden heeft ze zich er maar aan te houden.. natuurlijk sta ik altijd open voor commentaar/ vragen..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:30

WA-verzekering? Als er wat gebeurd is dat jou probleem want jij bent de eigenaar ook als het tijdens haar buiterritje gebeurde. En het meisje is 14 dus zit de WA-verzekering bij de ouders en niet bij haar.

Bananenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:21

De eigenaren van mijn oude verzorgpaard vonden het erg fijn als ik na het verzorgen een telefoontje of mailtje naar hun stuurde om te vertellen hoe het ging enzo.
En op de zomer op proef vind ik geen slecht iedee.. je gaat wel je paard aan een jong meisje toevertrouwen dus elkaar leren kennen is toch wel erg belangrijk. (vind het zelf ook altijd erg fijn als ik goede contacten heb met eigenaren)

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:44

Een bijrijdster is bij mij verplicht om 2x per maand te lessen bij een door mij gekozen instructrice. Dan heb ik het over een brave haflinger met dikke huid die zich niet zomaar laat verknallen.

Jij hebt een jong paard waar ze misschien eerder tegen rij-technisch probleem aanloopt, bij 2x per maand lessen kan ze eerder de oplossing vinden door instructie. Misschien een puntje om over na te denken??

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:22

Pff lastig altijd...
Ik heb ook sinds kort een leuk nieuw meisje voor mn pony...
Vooral duidelijk maken wat wel en niet mag...
Dagboekje bijhouden is zeker een hele slimme...

Het enige wat ik vraag is dat mn paardje voer heeft, beweging krijgt en zo af en toe uitgemest wordt door dr :D

Eventueel kun je dr iets laten tekenen i.v.m eigen risico, maar stiekem heb je hier niets aan als het er op aan komt...

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:24

En hoe is het gegaan? Bevalt ze nogsteeds? :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 18:35

Het gaat allemaal goed, maar helaas heb ik nog geen tijd gehad voor een gesprek met haar ouders.
maar ze is heel lief voor pablo, doet haar best om te leren, en volgt mijn aanwijzingen goed op.

Rijden zit er alleen niet in voorlopig, want mijn nieuwe zadel heeft flink wat vertraging opgelopen.
dus gebruiken we deze gelegenheid om haar eens in het grondwerk te laten verdiepen.. erg leuk..

Ik heb de meeste punten uit dit topic besproken met haar, en ze staat er ook heel positief tegenover.
Nou haar ouders nog.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:48

Nou grondwerk is een goed begin :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:57

Vertel haar r maar bij dat je alleen haar er op wilt, een geen vriendinnetjes ^^
Vind je het ook ok als ze elke keer met vriendinnetjes komt opdraven?

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:44

Goede afspraken, :P
Bijna alles is ondertussen al gezegd.

& laat haar die afspraken ook ondertekenen,
zo kan ze niet beginnen liegen over wat ze wel/niet mocht. ;)