Paard kluisteren in de trailer? (of een gouden tip ;) !)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Paard kluisteren in de trailer? (of een gouden tip ;) !)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:18

Mijn 5 jarige merrie is al vanaf we haar hebben (sinds haar 3de) erg onrustig op de trailer.
Ze staat eigelijk constant met haar voorbeen te schrapen. We hebben al heel veel verschillende dingen geprobeerd maar uiteindelijk blijkt niks te werken. In mijn omgeving weet ook niemand raad meer. We gaan vanaf dat ze 3,5 is al bijna elk weekend naar wedstrijden toe, je zou dus denken dat ze nu wel geleerd heeft om in de trailer te staan... :n

Ik zat zelf te denken om haar voorbenen te kluisteren, al lijkt mij dit wel heel gevaarlijk. Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe zou je een paard aan zoiets kunnen laten wennen? (Of heeft iemand DE gouden tip om te zorgen dat ze stil staat??) :)*
Laatst bijgewerkt door Ziezo_X op 07-07-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: Paard kluisteren in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:20

levensgevaarlijk, het dier heeft alle 4 de benen nodig om in balans te blijven.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:27

heb exact het zelfde probleem gehad. had alles geprobeerd behalve kluisteren....niets hielp.
totdat per toeval ik een andere trailer mocht gebruiken(impex) die veeel stabieler en lager is, nou toen was het al veeel beter. paar maanden later kocht ik een andere auto een volvo station. nou toen was het helemaal veel beter.
ze bleef natuurlijk wel wat onrustig, maar met deze combinatie merkte je daar bijna helemaal niets meer van. ik kon tenminste weer normaal bij de weg rijden en rustig bij de stoplichten staan....dus een stabiele combinatie heeft heel veel invloed. mijn paard had er niet veel lol meer in om nog zo tekeer te gaan, want het wiebel efect was weg.....

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:28

Ik neem aan dat er wel ruimte tussen die dingen zitten toch (ong. 40 cm)? En ik geloof dat mijn paard dus maar 3 benen nodig heeft voor het evenwicht... =s

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:29

Ik zou het risico ook niet durven nemen hoor.
Wat je dan wel kan doen geen idee, maar kluisteren nee.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:31

criollolover schreef:
heb exact het zelfde probleem gehad. had alles geprobeerd behalve kluisteren....niets hielp.
totdat per toeval ik een andere trailer mocht gebruiken(impex) die veeel stabieler en lager is, nou toen was het al veeel beter. paar maanden later kocht ik een andere auto een volvo station. nou toen was het helemaal veel beter.
ze bleef natuurlijk wel wat onrustig, maar met deze combinatie merkte je daar bijna helemaal niets meer van. ik kon tenminste weer normaal bij de weg rijden en rustig bij de stoplichten staan....dus een stabiele combinatie heeft heel veel invloed. mijn paard had er niet veel lol meer in om nog zo tekeer te gaan, want het wiebel efect was weg.....

Wij hebben inderdaad destijds een nieuwe tweepaardstrailer gekocht (stuk zwaarder en heel stabiel). Het leek in het begin even wat beter te gaan, maar naar een paar keer werd het toch weer steeds erger. Ze heeft zelfs al een keer de laadklep er half uitgeslagen. Ook hebben we een vrij zware auto voor de trailer staan.
We hebben zelfs een jeep van kennissen geleend, ook dat hielp niet. =(

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:32

Heb je al een rubberen stalmat geprobeerd? Dan valt het geluid weg en dan was de lol er bij de mijne snel af. Ik merkte ook dat hij het meer had als hij moest plassen en dat deed hij niet op de trailer en als hij mij kon zien uit het raampje.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:33

Mijn pony doet dit ook (veel schrappen) maar zou haar echt nooit kluisteren in de trailler,lijkt me erg gevaarlijk idd.
het is bij haar puer verveling of ze vind haar hooi opeens niet lekker genoeg,of ze moet plassen wil dat niet op de trailler doen.
Wij rijden altijd gewoon door :Y) ze heeft alleen haar zelf ermee want we zijn er echt eerder door thuis of op locatie :')

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:35

Er staat toevallig een artikel over paarden die slecht op de trailer staan in de PaardenSport! Misschien moet je eens vragen of je die van iemand kan krijgen. Ik vond het een leerzaam stuk :j Kluisteren zou ik echt niet doen, je paard heeft echt zijn 4 benen nodig om in balans te blijven.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:35

Niet kluisteren.

Je kan eens proberen om met een andere trailer te rijden, eentje die misschien wat breder if smaller is.
Ook moet je je eigen rijgedrag eens goed onder de loep nemen, rij je niet te roekeloos? neem je de bochten soms te snel? Rem je te hard af? Je paard kan ook bang zijn in de trailer.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:36

Misschien is het verstandiger je eerst af te vragen waarom je paard dit doet?
Stress vanwege de naderende wedstrijd? Te vaak mee moeten. Geen prettige trailer, veel lawaai, wind of slechte wegligging.
Er kunnen tal van redenen zijn, zoek dit eerst eens uit.

Kluisteren is niet alleen levensgevaarlijk en dom, maar ook symptoom bestrijding die het probleem alleen maar zullen verergeren.
Accepteer het schrapen of doe er iets aan in de vorm van training/beloning, minder wedstrijden andere trailer rijstijl of weet ik wat meer.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:37

We hebben idd een dikke rubberen mat op de bodem en ook nog een flink pak zaagsel om het stampen te dempen. Maar na 5 minuten ligt dat ook op een hoop achterin.
We rijden altijd wel door, maar harder dan 50 km/u lukt bijna niet omdat ze dan wel heel erg schraapt en soms begint te springen ofzo!

We hebben het raampje aan de weg kant afgeplakt omdat ze eerder niet kon kiezen door welk raampje ze moest kijken en ze schrok erg van voorbijkomend verkeer. Dat is nu wel minder gelukkig.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:42

Kluisteren wordt het dus sowieso niet! Bedankt voor de (negatieve) reacties in ieder geval =).

We hebben verschillende combinaties gebruikt. Verschillende trailers/ auto's. We rijden altijd super rustig. Stapvoets door bochten, nemen alleen maar kleinere wegen zodat we 30 km/u kunnen blijven rijden.
Onze nieuwe trailer is een ifor williams met een echt perfecte wegligging en vering. Hij maakt ook geen lawaai omdat we alle rammeldingetjes met isolatietape hebben afgeplakt.

Ze loopt ook altijd netjes de trailer in en uit. Als we op de wedstrijd zijn is ze ook heel rustig en staat stil en eet hooi. We merken ook echt aan haar dat ze het heel erg naar haar zin heeft op wedstrijden en hier geen stress heeft. De enige stress die ze heeft is dus in de trailer.

Wat in de paard en sport stond is denk ik niet het probleem bij mijn paard. We hebben haar toevallig vandaag in een tweepaardstrailer zonder tussenschot gehad en ze staat gewoon helemaal in het midden en leunt niet tegen de zijkanten aan in bochten maar hangt netjes tegen. (voor zover dat nodig is met onze snelheid =p)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:46

Er zijn paarden die ook het langsrazende verkeerd op snelwegen bijv doodeng vinden, ook vrachtwagen,tractoren of gewoon auto's achter de trailer kunnen ze eng vinden en daardoor onrustig worden. Dus daar zou de stabiele wegligging weer minder mee te maken moeten hebben.

Ik heb door kluisters het vreselijkste ongeluk met paarden in mijn leven zien gebeuren. Dus nooit maar dan ook nooit dat die dingen bij mijn paarden in de buurt komen.

wizewo

Re: Paard kluisteren in de trailer? (of een gouden tip ;) !)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:48

en de klepbovenkant is die volledig gesloten of juist open, daar al mee geexperimenteerd? Of een draagbaar radiootje of oorstopjes tegen het geluid? Schraapt ze ook als ze in een wasbox moet staan ofzo?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:51

Is ze niet gewoon hartstikke ongeduldig en verveelt ze zich? Helpt een jollybal of hooinet ophangen misschien?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:52

wizewo schreef:
en de klepbovenkant is die volledig gesloten of juist open, daar al mee geexperimenteerd? Of een draagbaar radiootje of oorstopjes tegen het geluid? Schraapt ze ook als ze in een wasbox moet staan ofzo?

Oordopjes schudde ze uit. Deurtjes open en dicht maken niet zo een groot verschil. Ze heeft alleen een keer de laadklep er half uitgeslagen toen de deurtjes dicht zaten. Deze laten we sinds dien eigelijk altijd open (ook lekker voor de frisse lucht).

Op een wasplaats doet ze het inderdaad ook. Ook hebben we haar eens op de vrachtwagen gezet (zonder te gaan rijden of de klep dicht te doen hoor, alleen even neergezet). Daar deed ze het dus ook. Zelfs op stal (al hebben wel meer paarden dat) staat ze soms te schrapen.

We hebben ook een hooinet in de trailer hangen maar zodra je gaat rijden raakt ze dat niet meer aan. Op stal heeft ze haar zoutblok en joybal waar ze inderdaad wel veel mee doet!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:53

Volgensmij is het inderdaad een mix van opgewondenheid, stress en ongeduld....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:54

Dan klinkt het toch wel sterk als ongeduldigheid, lang stilstaan is niet voor ieder paard weggelegd :D
Misschien die jollybal in de trailer hangen toch eens proberen dan? Mijn pony is ook ontzettend ongeduldig en die staat constant te etteren op de trailer, die wil gewoon niet zo lang stilstaan en wil er gewoon uit.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:57

BrittKitt schreef:
Dan klinkt het toch wel sterk als ongeduldigheid, lang stilstaan is niet voor ieder paard weggelegd :D
Misschien die jollybal in de trailer hangen toch eens proberen dan? Mijn pony is ook ontzettend ongeduldig en die staat constant te etteren op de trailer, die wil gewoon niet zo lang stilstaan en wil er gewoon uit.

Ga ik proberen! :Y) Thnx!
En dat idee heb ik inderdaad ook. Ze wil niet alleen zo lang (soms maar 2 minuten naar de club ><) stilstaan in een ruimte anders dan haar stal ofzo.
Wat ze trouwens ook is dat ze uit de wei springt als ze als laatste eruit wordt gehaald. Zou het dan toch een beetje met verlatingsangst te maken hebben??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:00

Mijn pony is ook ontzettend ongeduldig in de trailer, hij klimt zelfs regelmatig over de voorstang heen! Op de snellere wegen is hij juist rustiger, hoe harder we rijden, hoe stiller hij staat :+

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:06

Race paard? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:06

In ieder geval nooit een paard kluisteren in een rijdende trailer. Stilstaand zou je het wel kunnen proberen, maar dan misschien een voorbeen vastmaken aan de middenpaal bijvoorbeeld.
Overigens zou ik geen los hooinet of jollybal in de trailer hangen, je moet je voorstellen dat dat met elke bocht beweegt en naar het paard toekomt, dat vindt niet elk paard tof. 30 kmu is wel erg langzaam, als je iets vlotter rijdt kan het zijn dat je paard wat meer bezig gaat met op zichzelf letten en niet met schrapen.
Je hebt trouwens kans dat dit nooit over gaat en dat jij je er maar bij neer moet leggen, er zijn paarden die dit blijven doen ondanks alles.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:09

Je moet hem ook niet helemaal los hangen, boven en onder vastknopen is best veilig.

Shanna; dan moet ie zich zeker vastgrijpen aan de voorstang, omdat jullie zo onrustig rijden! Is gewoon een wanhoopspoging voor stevigheid :D

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:12

BrittKitt schreef:
Je moet hem ook niet helemaal los hangen, boven en onder vastknopen is best veilig.

Shanna; dan moet ie zich zeker vastgrijpen aan de voorstang, omdat jullie zo onrustig rijden! Is gewoon een wanhoopspoging voor stevigheid :D

Hahahahaha!!