Kan een stalhoudster het dragen van een cap verplichten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_1

Kan een stalhoudster het dragen van een cap verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 23:45

Dit vraag ik me echt af.
Het gaat erom dat ik altijd in de veronderstelling ben geweest dat dit niet kan als je volwassen bent.
En dat wettelijk gezien de stalhouder niet aansprakelijk gesteld kan worden als ik van mijn paard afdonder en mezelf beschadig door het niet dragen van een cap.
Hoe zit dit wettelijk nu precies?
En dan graag echt de feiten of eventueel een link naar een artikel,want ik wil dit echt zwart op wit weten.
Het is niet de bedoeling dat deze vraag een discussie zal uitlokken of het nu wel of niet slim is.
Aangezien dit mijn eigen keuze is,verstandig of niet :D

Dus nog een keer concreet,is een stalhouder verantwoordelijk voor mij als ik van mijn paard kukel zonder cap en hierdoor gewond raak....
Ik ben 32 jaar en officieel volwassen (haha zeggen ze :+ )

anneliesdj

Re: Kan een stalhoudster het dragen van een cap verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:47

Volgens mij kan ze niet verantwoordelijk gehouden worden als jij van je paard valt, iig niet zolang het je eigen paard is. Rijd je op een paard van haar dan wordt het een ander verhaal.

Maar ze kan je wel degelijk verplichten om met een cap te rijden, je rijd tenslotte op haar terrein. Dat geld ook voor manege's en rijverenigingen, zolang je op hun terrein bent moet je hun regels volgen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:47

als iemand op haar terrein in haar bak wil dat je een cap op doet dan kan iemand dat verplicht stellen op elke leeftijd dat is op een manege toch ook zo? het gaat niet om leeftijd op paard maar om het terrein van de eigenaar en welke keuzes daarbij gemaakt worden...

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 23:49

Het gaat om mijn eigen paard.
En de reden dat ze wil dat ik een cap draag is omdat ze niet aansprakelijk wil gesteld worden als er iets met mij zou gebeuren.
En zolang dat niet kan is het ook zinloos om een cap te dragen imo.
Ik heb het gewoon niet op hoofddeksels }:0

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 23:51

Mjay schreef:
als iemand op haar terrein in haar bak wil dat je een cap op doet dan kan iemand dat verplicht stellen op elke leeftijd dat is op een manege toch ook zo? het gaat niet om leeftijd op paard maar om het terrein van de eigenaar en welke keuzes daarbij gemaakt worden...

Ik weet wel dat een manege wel aansprakelijk gesteld kan worden voor ongelukken.
Maar iemand die een stal verhuurt kan dat volgens mij niet overkomen.
Best grappig,volgens mij weten echt weinig mensen hoe dit nu wettelijk in elkaar steekt.
En dat wil ik nu juist weten.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:53

Nee hoor. Paardrijden geschiedt altijd op eigen risico. Dit geldt trouwens voor alle sporten

Op een manege kunnen ze het dragen van een kamp op manegepaarden/pony's verplicht stellen omdat het hier niet gaat om een eigen paard. Mensen betalen ervoor om op andermans paarden te rijden, en dan kun je ze verplichten tot deze of gene. Doch kun je de manege niet aanklagen als je van een paard pleurt!

Wat jij op je eigen paard doet, dat mag jij zelf weten mits het uiteraard binnen de grenzen van de dierenwet valt.

Jij kan de pensionhouder hoe dan ook niet aansprakelijk stellen als jij van je paard pleurt.

Volgens mij kan je een grondeigenaar wel aansprakelijk stellen als zij in gebreke blijft met onderhoudt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:06

Jawel, want het is haar terrein, ze kan het wel degelijk verplichten hoor.

Staat het niet in je contract?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:08

Ik denk dat het kan verplichten om haar eigen terrein, net als alle andere regels bijvoorbeeld: Stallen om de dag uitmesten. bUiten het terrein is het haar pakkie-an natuurlijk niet meer.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:09

Smokey,ik dacht dat het voor een manege net anders was.
Maar dat hoef ik ook niet te weten.
Ik weet hoe het zit met het onderhoud en het in gebreke blijven van degelijk en veilig onderhoud,hier draag ik zelf mijn steentje ook aan bij op mijn huidige stal.
Maar ik heb echt nog nooit eerder meegemaakt dat een stalhoudster mij verplicht om een cap te dragen.
Hier baal ik best van,want ik draag die dingen alleen met springen en een buitenrit.
En ik wil haar toch zien te overtuigen dat ze echt niet aansprakelijk is voor een ongeluk van mij,met of zonder cap.
Ik sta net op deze stal en wist dit ook niet,maar baal er nu wel als een stekker van.
Komt ook nog eens bij dat de dame in kwestie niet helemaal op de hoogte is van de reglementen en echt denkt dat ze deze regel in moet voeren.
Bij een kind kan ik het me voorstellen,maar in mijn geval zou het toch echt onder mijn eigen WA vallen.

Geen contract en geen stalreglementen;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:12

Alleen al voor een goede verstandhouding zou ik het ding op zetten... het is haar terrein, haar bedrijf met bijbehorende reglementen.
Lijkt me gewoon netjes dat je je daaraan houdt.
Een cap op je hoofd zetten is minder gedoe dan het gehele wetboek erop naspitten en met haar in discussie gaan met het risico dat je jezelf niet erg populair maakt.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:14

Ik ben echt niet van plan om de boel op zijn kop te zetten hoor,no worries.
Maar ik wil kunnen onderbouwen waarom ze het niet hoeft te verplichten.
Dat ze echt niet aansprakelijk gesteld kan worden,want daar gaat dit alles om;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:17

Waarschijnlijk boeit dat haar niet. Ze voelt zich verantwoordelijk voor de paarden en de ruiters op haar terrein, dat is een mooi en uniek gegeven lijkt me.
Ik zou lekker dat ding op je knar zetten en gaan genieten van je nieuwe plek.
Als je nu met haar eindeloos in discussie gaat zal de sfeer niet beter worden en van gedachten zal ze niet veranderen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:17

Er zit een addertje onder het gras voor stalverhuurders/pensionstaleigenaren etc.
Zij hebben namelijk een soort van verplichting om jou als klant te behoeden voor onveilige situaties op hun terrein. Daarbij hoort het goed onderhouden van terreinen en gebouwen, maar ook het waarschuwen dat met cap rijden veiliger is.
Er is jurisprudentie van zaken die opgespeeld zijn door verzekeringsmaatschappijen om schade te verhalen op staleigenaren omdat die het capdragen niet verplicht hadden, of toch minimaal de stalhuurders erop gewezen hadden dat zonder cap rijden onveiliger was.
Daarom zijn er ook stallen waar je een verklaring moet ondertekenen dat de stalhouder je verzocht heeft voortaan een goedgekeurde veiligheidshelm te dragen, maar dat jij als volwassene daar zélf geen gehoor aan wenst te geven, maar dus wel aangeeft gewaarschuwd te zijn en alle gevolgen te dragen.
In hoeverre zo'n verklaring standhoudt, dat weet ik echter niet...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:19

smokey17 schreef:
Nee hoor. Paardrijden geschiedt altijd op eigen risico. Dit geldt trouwens voor alle sporten

Op een manege kunnen ze het dragen van een kamp op manegepaarden/pony's verplicht stellen omdat het hier niet gaat om een eigen paard. Mensen betalen ervoor om op andermans paarden te rijden, en dan kun je ze verplichten tot deze of gene. Doch kun je de manege niet aanklagen als je van een paard pleurt!

Wat jij op je eigen paard doet, dat mag jij zelf weten mits het uiteraard binnen de grenzen van de dierenwet valt.

Jij kan de pensionhouder hoe dan ook niet aansprakelijk stellen als jij van je paard pleurt.

Volgens mij kan je een grondeigenaar wel aansprakelijk stellen als zij in gebreke blijft met onderhoudt.

@smokey: dit is niet waar. Er zijn gevallen waarbij de manege aansprakelijk werd gesteld voor letsel opgelopen tijdens een manegeles. Manegehouders hangen graag bordjes op dat alles op eigen risico geschied, maar deze zijn niet rechtsgeldig..

@ts: jouw pensionhoudster kan niet aansprakelijk worden gesteld. Als het jouw paard is, ben jij altijd volledig aansprakelijk! En niet zij! Zelfs niet als zij erop zit of haar dochter, jij bent ten alle tijde aansprakelijk.

Maar staat het ook in jouw stallingsovereenkomst?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:20

@sonja: interessant, maar ook sneu! Als paardeneigenaar mag je toch wel weten dat het slim is een cap op je kop te zetten? Wat je ermee doet moet je zelf weten, maar we weten toch wel hoe het zit of niet?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:22

Sonja schreef:
Er zit een addertje onder het gras voor stalverhuurders/pensionstaleigenaren etc.
Zij hebben namelijk een soort van verplichting om jou als klant te behoeden voor onveilige situaties op hun terrein. Daarbij hoort het goed onderhouden van terreinen en gebouwen, maar ook het waarschuwen dat met cap rijden veiliger is.
Er is jurisprudentie van zaken die opgespeeld zijn door verzekeringsmaatschappijen om schade te verhalen op staleigenaren omdat die het capdragen niet verplicht hadden, of toch minimaal de stalhuurders erop gewezen hadden dat zonder cap rijden onveiliger was.
Daarom zijn er ook stallen waar je een verklaring moet ondertekenen dat de stalhouder je verzocht heeft voortaan een goedgekeurde veiligheidshelm te dragen, maar dat jij als volwassene daar zélf geen gehoor aan wenst te geven, maar dus wel aangeeft gewaarschuwd te zijn en alle gevolgen te dragen.
In hoeverre zo'n verklaring standhoudt, dat weet ik echter niet...

Grappig dat je begint over zo'n overeenkomst,want dat heb ik haar vanmiddag voorgesteld,dat ik de volledige aansprakelijkheid op me neem,zwart op wit en getkend en wel :D
En ik heb al eerder gemeld dat ik geen contract of reglementen heb gekregen.
Kijk,als je zulke regels wilt invoeren,zorg dan ook dat dit soort zaken voor elkaar zijn,toch?

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het nogal irritant vind om zo bemoedert te worden.
Ik ben oud en wijs genoeg om dit voor mezelf te kunnen beslissen.
Nogmaals,het is mijn hoofd en mijn lichaam en ook nog eens mijn paard.
En ja,het is haar terrein,maar ik vraag me af of ze dit mag verlangen zonder veiligheidscertificaat.
Laatst bijgewerkt door Danielle_1 op 04-07-09 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:22

Tja, dat is Nederland... Betuttelend...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:23

Mag ik iets anders vragen? Wat is er nu zo erg aan een cap? (ik begrijp het probleem niet echt)
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-07-09 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:24

Niks. Maar eerlijk is eerlijk, de wind door je haren is lekkerder!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:24

Sonja schreef:

De wind tussen je bilnaad ook, maar toch is het niet wenselijk om naakt naar je werk te gaan....

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:26

Ninx schreef:
Mag ik iets anders vragen? Wat is er nu zo erg aan een cap? (ik begrijp het probleem niet echt)

Nee,dat was niet de bedoeling van dit topic,jouw mening was me ondertussen al duidelijk;)
Het gaat niet om een discussie,het gaat mij om wettelijke feiten,niets meer en niets minder....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:26

Als de stal waar je staat een veiligheidscertificaat heeft zal je een cap moeten dragen. Om dat certificaat te krijgen zal je als staleigenaar de ruiters moeten verplichten met een cap te dragen ongeacht leeftijd. Als een stal met zo'n certificaat een controle krijgt en ruiters rijden zonder cap, lopen ze geloof ik risico het certificaat te verliezen.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:27

precies en dat heeft ze dus niet;)
Ik geloof dat ik nog gelijk heb ook zeg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:28

Ninx schreef:
Sonja schreef:

De wind tussen je bilnaad ook, maar toch is het niet wenselijk om naakt naar je werk te gaan....

Ja ik kan je nog wel meer dingen vertellen die verrekte lekker zijn maar die je beter niet in het openbaar kan doen. Maar daar gaat het denk ik niet om ;)

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:30

Kom op zeg,zo lust ik er ook nog wel een paar :D
Maar laten we even ontopic blijven,dit is een serieuze vraag ;)