ervaring halen E-Rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biancavos

ervaring halen E-Rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:48

Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met het halen van je E-Rijbewijs, hoe moeilijk jullie het vonden, hoeveel uur les je hebt gehad etc.
Ik ga namelijk mijn E-Rijbewijs halen, heb 13 juli 4 uurtjes les, 17 juli 3 uurtjes en dan 20 juli nog 1,5 uur en daarna afrijden.
Ik moet zeggen dat ik het echt heel erg spannend vind...

sander72

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:57

Ik heb m'n E jaren geleden gehaald en eigenlijk reed ik al jaren illegaal. Als achteruitrijden goed gaat, dan is het aantal uren ruim voldoende.

Zorg even dat je de dingen waar weinig aandacht aan gegeven wordt, zoals aan- en afkoppelen, ook even goed weet.

Bereid je even voor op wat mondelinge vragen, zoals: mag ik met mijn aanhanger hier onder door? hoe weet je dat? Door 'm op te meten (hoogte).

suc6

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:58

8,5 uur les?
Dat is behoorlijk te noemen.

Normaalgesproken is het zo'n 6 uur.
En dan of 6 uur op een dag en aanvullend examen, of verdeeld over twee dagen.

Tja, voor mij is het al weer ongeveer een jaar geleden, maar haalde het niet direct de eerste keer. Kwam puur door het kijkgedrag.
Ze willen echt zeker weten dat je goed kijkt en besef hebt van de lengte/breedte van de combinatie.

De speciale verrichtingen, achteruit rijden is dan natuurlijk het voornaamste. Waar ze bij mij op letten was of ik bij een bocht achteruit goed dicht langs de stoeprand kon blijven of dat ik ook gebruik maakte van de rijstrook voor de tegenliggers.
Verder moet je met een bocht achteruit voor een laaddok kunnen uitkomen. Dat vond ik toen ook erg lastig aangezien je precies op het goede moment moet gaan insturen, doe je dit te vroeg of te laat, moet je heel erg gaan corrigeren om nog goed uit te komen.

Het is niet echt moeilijk opzich, maar het is wel makkelijk als je reeds wat ervaring hebt. Echter, met 8,5 uur les zou ik me daar niet al te druk over maken.
Verder moet je je tijdens je examen vooral niet opgejaagd voelen, gewoon rustig en beheerst je combinatie verplaatsen, goed laten zien dat je kijkt en besef hebt van eventuele fietsers rondom, en dan moet het eigenlijk wel goed komen.

Ik weet overigens niet hoe lang je je B rijbewijs al hebt, maar zorg dat je eventuele slechte gewoontes niet laat zien op je examen, ik stuur bijv. regelmatig met één hand, en hoewel ik geslaagd was zei de examinator er toen wel wat over. :D

Tegenwoordig rijd ik dagelijks met vele diverse aanhangers, simpele tandemasser, lange aanhangers van 6/8 meter, zware diepladers van 3,5 ton enz.
Daar heb ik totaal geen problemen meer mee, steek hem zo achteruit een oprit op enz. Ervaring en gevoel komt toch pas naarmate je er langer mee rijdt.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 23:01

Ik heb van de rijschool een boekje gehad waarin al heel erg veel staat, een hele uitleg over hoe je moet aan en afkoppelen, gewichten etc (meer heb ik nog niet gelezen)

Tja 8,5 uur is in elk geval niet weinig, maar ik heb dan ook echt 0,0 ervaring met aanhangers

stefanvi

Re: ervaring halen E-Rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:04

Over het aan en afkoppelen, laat je hierover goed informeren, want sommige examinators vereisen ook nog een specifieke volgorde van handelingen.

Bijv. (weet niet of het goed is)
Koppeling over kogel
Neuswiel opdraaien
Stekker bevestigen
Losbreekrem kabel bevestigen

Verder kan het ook nooit kwaad om voordat je het neuswiel opdraait, dit eerst nog even verder omlaag te draaien zodat je de achterkant van de auto mee omhoog ziet komen en je daardoor zeker weet dat hij goed vast zit.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:05

Ik heb totaal iets van 10 lessen gehad, 2 x op geweest en 1300 euro kwijt, woppa. Maar goed ik heb het nu!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:18

Probeer met je vader/moeder of een kennis te oefenen met de caravan of een trailer. Zoveel mogelijk en als het kan dagelijks. Oefen op industrieterrein en zoek de moeilijkste manouvres om uit te voeren met de trailer. Liever thuis en je betaald geen drol dan dat je zoveel geld kwijt bent. Ik was 415 euro kwijt inclusief examen (afgelopen juni) Hierin zaten 3 x een les van 2 uur en de rest heb ik met mijn vader geoefend met de boot-trailer en daarna de caravan die een totale lengte heeft van 14 meter inclusief VW bus. Die zocht de beroerdste plekjes voor mij op om te oefenen met vooral achteruit rijden. Zowel rechtsom achteruit als linksom achteruit. Eerst geoefend met een lege boot-trailer omdat die heel gevoelig is en snel schaart, dan leer je het snelst.
Het koppelen van de trailer moet je ook blijven oefenen.

biancavos schreef:
Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met het halen van je E-Rijbewijs, hoe moeilijk jullie het vonden, hoeveel uur les je hebt gehad etc.
Ik ga namelijk mijn E-Rijbewijs halen, heb 13 juli 4 uurtjes les, 17 juli 3 uurtjes en dan 20 juli nog 1,5 uur en daarna afrijden.
Ik moet zeggen dat ik het echt heel erg spannend vind...

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:46

Ik heb een proefles gehad van een uurtje, de dag erna twee uurtjes les gehad.
Week erna cursusdag gehad (8.00-14.00 theorie en geoefend) en 's middags afgereden.

In één keer gehaald, ben nog geen 600 euro kwijt geweest eraan :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:49

mij viel t tegen
lessen ging super, achteruit rijden ook, reed wel al jaren aanhanger/ trailer zonder rijbewijs

ben gezakt op t kijken, steeds 1 handeling ded ik niet (nooit op gewezen door rijschoolhouder)
2e keer wel geslaagd

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:53

ik heb van tevoren veel met een aanhanger gereden is een enkelasser dus daar al leren achteruit rijde daarna met lege trailer wat geoefent. heb 1 proefles gehad van 2 uurtjes en 1 dag voor examen 2 uurtjes les en ochted voor examen 4 uurtjes met goed wat pauzes en koffie. examen zo goed had ik nog nooit gereden op een examen allemaal heel lekker en soepeltjes. na 15 min rijden mocht ik al terug hij was al tevreden en byz verrichting had ik de 1ste half gedaan(recht achteruit)en toen mocht ik al verder want snapte hoe het moest. 2de ging gewoon perfect.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:57

stefanvi schreef:
8,5 uur les?
Dat is behoorlijk te noemen.

Normaalgesproken is het zo'n 6 uur.
En dan of 6 uur op een dag en aanvullend examen, of verdeeld over twee dagen.

Dagcursussen of tweedaagse cursussen zijn niet voor iedereen even geschikt. Sommige mensen lessen prettiger als ze hooguit twee uur les op een dag hebben, daarna nemen ze niets meer op. Laat staan dat ze nog energie en/of concentratievermogen hebben voor een examen op dezelfde dag. Zonde van je lessen, kun je het beter wat spreiden.

'Normaal gesproken' bieden rijscholen ook verschillende mogelijkheden aan. Het is dus niet zo dat dagcursussen standaard zijn en losse lessen de uitzondering.

Gelukkig heb je die keus. Niet ieder mens is hetzelfde, niet iedereen leert op dezelfde manier. En het gaat er uiteindelijk om dat je veilig leert rijden, of je dat nou op een dagcursus leert of met losse lessen. ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 00:43

Downhill schreef:
Probeer met je vader/moeder of een kennis te oefenen met de caravan of een trailer. Zoveel mogelijk en als het kan dagelijks. Oefen op industrieterrein en zoek de moeilijkste manouvres om uit te voeren met de trailer. Liever thuis en je betaald geen drol dan dat je zoveel geld kwijt bent. Ik was 415 euro kwijt inclusief examen (afgelopen juni) Hierin zaten 3 x een les van 2 uur en de rest heb ik met mijn vader geoefend met de boot-trailer en daarna de caravan die een totale lengte heeft van 14 meter inclusief VW bus. Die zocht de beroerdste plekjes voor mij op om te oefenen met vooral achteruit rijden. Zowel rechtsom achteruit als linksom achteruit. Eerst geoefend met een lege boot-trailer omdat die heel gevoelig is en snel schaart, dan leer je het snelst.
Het koppelen van de trailer moet je ook blijven oefenen.

Dit gaat zowieso niet lukken, de enige die ik ken die met een aanhanger kan rijden is mijn vader en die is kwa gezondheid op het moment nogal slecht, dat is ook de reden waarom ik mijn E-Rijbewijs 'moet' halen, hij reed me altijd naar de wedstrijden toe, maar dit gaat niet meer...

Ik moet er zelf niet aan denken om een dagcursus te doen, ben dan aan het eind van de dag zo vermoeid dat ik me echt niet meer genoeg kan concentreren, heb nu dus op de dag van het examen eerst 1,5 uur les, dit lijkt me dan wel weer lekker. Daarnaast is dat voor mij lichamelijk ook niet haalbaar, ik ben geboren met een verlamde schouder en arm, deze is op het moment wel aardig goed, maar de hele dag auto rijden is wel iets teveel gevraagd. Het is trouwens verder niet zo dat het niet verantwoord is om er mee auto te rijden, mijn arm is gewoon wat sneller vermoeid.

Ik heb trouwens ondertussen al 7,5 jaar mijn B-rijbewijs, moet er idd op letten dat ik wel mijn 2 handen aan het stuur ga houden.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:14

Is het dan een idee om alleen ergens te oefenen dicht bij stal of huis. Het gaat vooral om het achteruit rijden en je hebt er echt heeeeel veel aan. Gewoon lekker fouten MOGEN maken en dan op je lessen verfijnen, een keer op een ochtend heel vroeg. Ik heb inderdaad ook 2 uur voor mijn examen nog les gehad. Echt fijn is dat. Die andere 2 x 2 uur is in de week ervoor gedaan.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:49

Zit er ook over te denken om mijn E rijbewijs te gaan halen, wilde eerst even een jaartje ervaring opdoen met de auto maar nu blijkt dat het E rijbewijs toch wel erg handig zou zijn. Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk? Ik zie heel veel rijscholen die het in 1 dag doen...

Heb even de reacties door gelezen en het is dus erg handig als je thuis even wat oefent... Wat zijn de belangrijkste dingen om te oefenen? Bochtje achteruit, inparkeren ...

En qua kosten?
Laatst bijgewerkt door Lilliputter op 29-06-09 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:53

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:54

Had mijn reactie even aan gevuld ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:58

Ik ben nu bezig met bij BE. Ik heb een pakket gekocht en daar zitten standaard 10 uur aan lessen in. Het viel mij niet echt tegen, ging eigenlijk gelijk goed, de bijzondere verrichtingen ook wel, alleen mijn examen niet gehaald door de zenuwen. Dus ik moet volgende week voor de 2e keer op.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:09

10 juli moet ik afrijden. vind het wel spannend, weet niet wat me te wachtten staat. heb 1 keer een uur proefles gehad.
en 10 juli de dagcursus.

met de proefles ging alles fout. fietspad geblokkeerd, vuilniswagen geblokkeerd, en achteruit ging nog niet zo soepel.
ik moest trouwens niet een bocht achteruit de stoeprand volgen. Komt dit wel voor op examens?

ik kan je dus 10 juli meer vertellen. en hopelijk goed nieuws dat het wel te doen valt ;)

sterkte met je vader.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:23

Succes alvast! Heb net even rond gebeld en ben bij een hele bekende rijschool hier in de buurt 530 euro kwijt voor een dagcursus. Denk dat ik dat ga doen, moet ik over 4 a 5 weken die dag doen en heb ik tot die tijd om thuis nog even te oefenen!

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:58

ik ga mijn e dus ook halen na mijn vakantie.Ga ook voor de dagcursus....
binnen nu een kort aantal jaren gaat t verplicht worden dus lijkt t me erg verstandig om t nu te doen.
Ik weet bijna wel zeker dat als t verplicht wordt er heel veel ogen en haken aan gaan zitten..nederland heeft dan weer nieuwe melkkoe.
Zal mij niet verbazen als je verplicht wordt tot tig aantal uren les,je theorie enz.....
dus veel meer geld.
Rond 5 a 600 euro zal je nu kwijt zijn,tegen die tijd waarschijnlijk t dubbelle!!
Tevens ook totaal geen gezeur meer over je mag wel met aanhanger je mag niet,1 paard 2 paard enz.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:59

530 is wel erg duur toch?
ik moet iets van 430 betalen voor de dag cursus.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:17

530 was voor een hele grote rijschool, zal zo even een wat kleinere bellen... 530 vond ik ook wel wat veel.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:20

weet niet of blom bij je in de buurt zit en je lid bent van de knhs?
dan kan je korting krijgen.

verder geen bokker die in je buurt woont die je kan helpen oefenen met achteruit

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:21

Nou inderdaad duur!
Waar ik gereden heb is het stukken goedkoper maar ik weet 123 niet of ze een dagcursus hebben. Volgens mij kunnen ze dat wel regelen dat je een dagje onder de pannen bent en dan aan het eind van de dag examen kan rijden.

Persoonlijk zou ik nooit een hele dag gaan lessen. Je bent dan echt gaar van de lange zit en je kunt het vergelijken met een ritje naar Frankrijk alleen nu heb je er een trailer achter EN je krijgt daarna nog examen. Ik vind het knap dat mensen slagen op de dagcursus!

Hier heb ik afgereden, dan aanklikken bij aanhangwagen en vooral de tarieven bekijken, dat vind ik wel meevallen:
http://www.deweerd.net/

EDIT: bij het CBR kan je zien dat deze rijschool goed aangeschreven staat met het hoogste percentage mensen die GESLAAGD zijn. ;)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:23

Heb net gebeld en deze rijschool doet het in 2 halve dagen, omdat hun 1 dag te lang vinden en vooral voor je concentratie. Ben hier 510 euro kwijt en die dag zou pas de laatste week van augustus of de eerste week van september zijn. Kan ik dus mooi even oefenen en de rijschool gaf al aan dat dat erg handig is...

Korting via knhs? Iemand een linkje toevallig :D?