kosten lopen uit de klauwen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

kosten lopen uit de klauwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 20:31

Vandaag maar eens de financiën bijgewerkt en ik schrok van wat ik maandelijks aan mijn paard uitgeef: gemiddeld 433 euro per maand over het laatste half jaar.

mijn stalling kost 255 pm en ik heb een paar DAbezoekjes gehad maar geen dramatische dingen. Mijn paard is niet beslagen en ik heb voor mijn gevoel geen gekke dingen gekocht; aan kleding alleen een paar nieuwe jodhpurs en een sportbh en verder alleen mijn zadel een keer laten opvullen (200 euro). Setjes doe ik sowieso al net aan. Verder is mijn paard niet beslagen en heb ik geen startkaart.

Het viel me zwaar tegen. Ik had gehoopt dat ik afgezien van de stalling wel met 100 euro per maand uit zou kunnen...
Hoe is dat bij jullie?

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:38

ik geef ook veel geld uit aan mijn paard, hij krijgt dan ook de dingen die hij nodig heeft.

Die van mij staat ook niet op ijzers, wel wordt hij 1 keer in de 8 weken bekapt. Om de 10 weken komt de sportmasseur om hem helemaal van top tot teen te masseren.
Dit vindt ie heerlijk.

Het zadel opvullen vind ik trouwens wel duur, volgens mij kan dat wel goedkoper. Ik geloof dat als ik hem straks laat opvullen ik iets van 50 euro per keer kwijt ben.

Heb mijn zadel vorig jaar gekocht, op maat laten maken en het eerste jaar aanpassen is gratis.

Omdat ik alleen ben heb ik ook een aparte spaarrekening voor mijn paard. Mochten er nou een keer hele hoge da kosten zijn, dan kan dat gewoon betaald worden.

Volgens mij zou je gemiddeld wel met 100 euro per maand uit moeten komen, dat lukt mij ook nog. Dan heb ik mijn lessen er al bij in gerekend. Ik heb 1 keer in de week een half uur prive les.

De ene maand ben ik wat meer kwijt en de andere maand wat minder. Ligt er net aan wat er allemaal gebeuren moet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 20:55

nou, dat opvullen was wel een complete nieuwe vulling, dus niet bijvullen.
Mijn paard krijgt wel alles wat hij nodig heeft, wordt netjes elke 8 weken ontwormd en bekapt.

Ik had trouwens geen idee dat het zoveel was maar ik houd sinds een half jaar alle uitgaven bij, echt alles dus ook de likstenen enz. En dat was toch wel confronterend...

ikke20

Re: kosten lopen uit de klauwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:01

aan het onderhoud ben ik de afgelopen maanden niet vel kwijt geweest zit dan rond de 250 voor 2 paarden inc stalkosten. wel aan overige uitgaven door eczeemdeken en wat hogere da kosten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:28

dat zijn idd wel hoge kosten maar dat is vaak zo als je alle kleine dingetjes bij elkaar optelt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:33

In de regio waar jij woont is het best veel lijkt mij.
Maar 200 euro om een zadel te laten opvullen??? Waar hebben ze dat mee gedaan...gouddraad??? En 255 euro per maand aan stalling in Drente is ook aan de hoge kant volgens mij? Hier, in regio Haarlem is het welliswaar vele malen duurder, maar Drente is toch een stuk goedkoper?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 22:38

Het zadel heeft volledig nieuwe vulling gekregen en is passend gemaakt incl. voorrijdkosten.
Ja, het is misschien aan de dure kant maar dat zijn nou net de dingen die ik heel belangrijk vind dat het goed is.

En de stal: als je hier in de buurt kijkt bij stallen met binnenbak, ben je hier in de buurt overal ruim boven de 200 kwijt. OK dit is voor hier een dure maar het is echt een geweldige stal met zeer ruime boxen, dagelijks lang weidegang, hele goede faciliteiten en een super verzorging. Mijn paard is heel gelukkig en heeft er nog nooit zo goed uitgezien.

Het gaat me trouwens niet om de stallingskosten, ook niet om dat ik het niet kan opbrengen, maar ik schrik er gewoon van dat alle kleine dingetjes bij elkaar zoveel blijkt te zijn als je de kosten daadwerkelijk bijhoudt...

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:42

Wij redden het niet met € 100 euro maar we hebben er dan ook 4. De laatste paar maanden alleen al extra hoge kosten gehad, omdat mijn fries met een grote wond naar de kliniek moest en daarna nog een aantal dierenarts bezoeken, de kosten lopen zo heel snel op

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:30

Ik houd het niet bij, maar veel verder dan een paar potjes vliegenspray, een zoutblok en een zak knoflookpoeder bij de Makro kom ik niet.
Ik schat dat de lessen wel haast de grootste kostenpost is, naast de stalling. Af en toe de smid erbij en dat is het wel zo'n beetje. Die 100 euro red ik dus wel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:42

Hmm zelfs ik red het met 100 euro (incl. bekappen)in de maand en ik heb er 5 :o

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:49

ik red het ook niet hoor met 100 euro extra, denk dat het bij mij toch zeker 150 -175 is, maar die van mij heeft wel voor ijzers.
Ik tel dan ook de verzekering mee en het extra voer dat hij krijgt.
Ook ik kan goedkoper staan, maar hij staat hier eigenlijk best.
We hebben binnenbak,buitenbak, stapmolen, wei en paddock (winter). Ik ben er zo tussen de 225 en 250 per maand kwijt (afhankelijk van stro gebruik, maar zit geen voer bij, want hij krijgt anders dan de rest), dus kom ook wel boven de 400 in maand uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:52

Hier liggen de kosten ook torenhoog.
De onderhoudskosten zitten per paard rond de 250 Euro en dan nog allerlei tralalala die je erbij koopt...
en dan heb ik dus nog dingen goedkoper omdat ik in grotere hoeveelheden inkoop.
Elke week les, 40 Euro per keer, af en toe naar Jo voor 80.
Straks de wedstrijdkosten er weer bij...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:50

Volgens mij gaan we hier ook dik over de 100 per maand. Muesli (half kg per dag dus dat zal misschien 10 euro per maand zijn), rondom beslaan met slidingijzers achter iedere 2 maanden. Vliegenspray gaat nogal hard en dat spul is achterlijk duur. En dan idd de dingen die zo nu en dan moeten, wormenkuur, enten, vage actie waarvoor VA nodig is, al even vage actie waardoor er nieuwe spullen nodig zijn, en dan nog alle zooi voor mezelf... en dan reken ik de kosten voor mezelf om daar te komen nog niet mee :n

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:55

Met 6 stuks red ik het wel met 100 euro in de maand. Ik heb wel het voordeel dat we ze aan huis hebben staan. Ook de samenstelling van de kudde scheelt behoorlijk. 4 fjorden en 2 shetjes. Van de fjorden is er dan ook nog een veulen en een jaarling. Die kosten dus vrijwel niets. De duursten zijn de 2 volwassen fjordenmerries. Daar rij ik ook mee en dan gaat het aantikken. Een grasmaaier kost een stuk minder.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:04

Ik heb de paarden aan huis staan en was afgelopen jaar gemiddeld 260 euro per paard per maand kwijt. Maar daar zat ook àlles bij in: een rijbroek, sjabrak, kapotte omheining, doorzaaien grasmat, dierenarts, bekappen, enten, hooi, vlas, stro, krachtvoer, halster wat kapot was, mestput, lessen etc. etc. Paarden staan dan wel 's nachts op stal en overdag in een (vrij kleine) wei (ze kunnen absoluut niet leven van het gras, elke dag hooi bij voeren). Ik rij geen wedstrijden, dus dat zit er nog niet eens bij. En ook niet fanatiek gelest. En geen setjes.
(Ik hou een hele administratie bij van alles wat uitgeef aan de paarden.)
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 27-06-09 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:05

ik red het denk ik ook niet met 100 euro per maand naast de stallingskosten. 2 x per week les a 18 euro per keer, 1 keer in de week/2weken zitles a 19,- per keer, staat voor op ijzers, verzekering, masseur, spulletje voor zijn litteken, extra zadelkastje, en ik koop wel vaak wat in de paardenwinkel.Denk dat ik al met al totaal met stalling zo rond de 500- 600 euro betaal. Maar deze maand al ver daaroverheen gegaan want heb een nieuw zadel gekocht. Moet gewoon echt minder spulletjes kopen ook....hahah verslaving gewoon die paardenwinkel op de hoek!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:13

ik red het ook niet met 100 euro per maand hoor. inderdaad, tel de kleine dingetjes maar bij elkaar op en je komt aan een aardig bedrag.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:13

Vonnie84 schreef:
Ik heb de paarden aan huis staan en was afgelopen jaar gemiddeld 260 euro per paard per maand kwijt.

Ha.. ik heb hier 3 paarden aan huis, en met weideonderhoud en alles bij kom ik aan 300 de maand (voor 3 dus wel). Zonder de lening op huis+weidegrond te verrekenen. Als ik dat bij tel haal ik ook het dubbele denk ik.. iets van 200 per paard. Eigenlijk heb ik eentje die 250 scoort, want die is erg ziek geweest afgelopen winter, en met alle da kosten, en extra maatregelen achteraf.. ;)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:20

Misschien is het handig om naast het bijhouden van wat je uitgeeft ook een begroting op te stellen van wat je moet of wilt uitgeven. En dan onderverdeeld in rubrieken. Behalve medische kosten zijn veel kosten best goed uit te rekenen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:53

Caira schreef:
Hmm zelfs ik red het met 100 euro (incl. bekappen)in de maand en ik heb er 5 :o

Leg mij eens uit hoe je dat doet? Hoevaak worden ze bekapt en wat kost dat? Wat eten ze? En waar staan ze dan?
Natuurlijk kan het soms 'low budget' maar aangezien ik gisteren weer een minder mooi voorbeeld heb meegemaakt van 'bezuinigen'

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:54

Ik snap ook niet hoe het zo goedkoop kan.. Ik ben gemiddeld (inclusief stalling 250) per maand 400 euro kwijt. En ik heb al jaren geen dekjes meer gekocht of andere zooi.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:02

Tulandro : ik snp het andersom weer niet :p

ik ben naast mijn stalgeld (100 euro) een 50 euro max kwijt per maand
dit is inclusief ontwormen en bekappen
en troep voor de eczeem ...

dalijk als ik haar rijd verwacht ik niet veel meer kosten , ja het zadel als ze eenmaal ingereden is en een eigen zadel krijgt
en eventueel ijzers in het wedstrijdseizoen
want blote voeten op de ovaalbaan is niet aan te raden

voor het veulen ben i wel 400 euro in een maand wijt geweets, maar dit was medisch, en dat tel ik even niet mee, dat zijn geen normale kosten die maandelijks terugomen zeg maar

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:09

fjordnina schreef:
Met 6 stuks red ik het wel met 100 euro in de maand. Ik heb wel het voordeel dat we ze aan huis hebben staan. Ook de samenstelling van de kudde scheelt behoorlijk. 4 fjorden en 2 shetjes. Van de fjorden is er dan ook nog een veulen en een jaarling. Die kosten dus vrijwel niets. De duursten zijn de 2 volwassen fjordenmerries. Daar rij ik ook mee en dan gaat het aantikken. Een grasmaaier kost een stuk minder.

Maar dan heb je de rente en aflossing van de grond nog niet gerekend? En de ozb? En je hebt geen omheining, het gras is vanzelf gegroeid en verder krijgen ze niks? Hoevaak komt de smid, dierenarts en krijgen ze een wormenspuit? Wat kost de afvoer van de mest en ze staan nooit op stal? (stallen op zich, strooisel etc.) haal je het water uit de sloot?
Ik vrees dat veel mensen of niet kunnen rekenen, óf de helft vergeten. Of het geluk hebben alles gratis te krijgen? (of ik doe iets heel erg fout)
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 28-06-09 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:10

Sonja_vR schreef:
Tulandro : ik snp het andersom weer niet :p
ik ben naast mijn stalgeld (100 euro) een 50 euro max kwijt per maand
dit is inclusief ontwormen en bekappen
en troep voor de eczeem ...

Tel je wel goed dan?
Bekappen kan je zelf, maar voer, ontworming en exeem verzorgen voor 50 €??
En als het voer en de weidegang al in die 100 € zit: niet weggaan daar :+

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:15

Durf niet eens alles eerlijk op te tellen. 100 Euro red ik sowieso al niet. Als ik alleen al de extra kosten reken dat je een (als je met trailer rijdt) een zware sterke auto moet hebben om de trailer te trekken.
Afschrijving auto en trailer. Benzine, auto wordt met trailer een enorme slurpbak.