Pony kopen = altijd klinisch keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pony klinisch laten keuren?

Ja, altijd
79 (71%)
Nee
7 (6%)
Bij twijfel wel
24 (21%)

Totaal aantal stemmen: 110

Magica

Pony kopen = altijd klinisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 06:53

Ik ben op zoek naar een pony en vind het ook niet iets wat je zomaar doet want als ik een pony
koop, hoop ik daar nog vele jaren plezier van te hebben.

Daarom vroeg ik mij af of het ook verstandig is om een pony voor de aankoop klinisch te laten keuren.
Ook al is er grote vertrouwen met de verkopers.

Wat vinden jullie?

Zo ja, wat heeft het jullie dan gekost om een pony klinisch te laten keuren?

mirror666

Re: Pony kopen = altijd klinisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 06:55

ik zou het wel laten doen :j
je hebt niet álle zekerheid, maar hij wordt toch even helemaal gecheckt aan de buitenkant :)

(moet eerlijk bekennen dat ik de mijne niet heb laten doen.. maar ik reed hem al een half jaar elke dag zowat.. omgang enzo, en behalve een kronkeltje in z'n kop had ik niks ontdekt ;) )

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 06:56

een klinische keuring kost rond de 100 euro, en kan je een hoop ellende besparen. Het is een momentopname dus zonder foto's zegt het nog niet alles (en met ook niet altijd). Maar een klinische keuring zou ik altijd doen, bij elke pony, in iedere prijsklasse.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 07:08

Er zijn al vele topics over dit onderwerp geweest,even de zoekfunctie gebruiken ;)

Het is verstandig om een klinische keuring te laten doen...helemaal als je weinig ervaring hebt.Hoewel een keuring maar een moment opname is kunnen er toch dingen aan het licht komen die je zelf niet gezien hebt of niet aan hebt gedacht.

Dat wil niet zeggen dat het paard niet geschikt is voor je maar dan kun je zelf bekijken of je kunt leven met dit "probleem" of niet.Eventueel kan er opnieuw onderhandeld worden over de prijs.

Ook een "goedkope" pony kan duur worden namelijk...als hij iets mankeerd wat makkelijk herkend had kunnen worden bij een keuring en je nu steeds DA of kliniekkosten krijgt.

Wat ook een goede is,is dat je voldaan hebt aan de onderzoeksplicht,mocht er later nog iets anders aan het licht komen sta je juridisch net iets sterker ;)

Gut...wat heb ik betaald....geloof iets van E60,- of E80,- euro voor een heel uitgebreid onderzoek van een uur of 2.Dit kun je gewoon navragen bij je DA hoor.Prijzen kunnen per regio verschillen en per DA.

Wat wel enorm belangrijk is,is dat je heldere en duidelijke afspraken maakt met de verkopende partij.Desnoods wat op papier zet (heb wel een standaard contractje voor je) zodat het voor alle partijen duidelijk is.Bovendien is dat contract meteen een aankoopsbewijs ;)

Veel plezier en succes met het zoeken naar een pony...
Nog een klein tipje,ik vond het prettiger om 1 paard per dag te bekijken en daar een nachtje over te slapen.Dit overlegde ik ook met de verkopende partij en maakte de afspraak binnen 24 of 48 uur terug te bellen.
Op deze manier kan de verkoper afspraken maken met een eventuele andere geïnteresseerde en kun jij rustig een nachtje erover slapen ;)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 07:24

@Tinky12: bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb eventueel wel belang bij zo'n standaard contractje. Ja ik wil er ook een verstandige keuze van maken en niet na 1 keer al moeten beslissen. Hebben die mensen het geduld niet dan gaat het voor mij gewoon niet door want het is geen pakje boter wat je gaat kopen. Maar goed ik zie wel. Ik heb vanavond een proefritje dus ik hoop dat er wat positiefs uitkomt ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 07:33

Geen dank hoor,ik heb meerdere paarden bekeken en gekocht op deze manier.Eerlijk afspraken nakomen is fijn voor alle partijen.
Stuur via pb even je mail adres dat stuur ik het contract even naar je toe ;)

Heel veel plezier bij het uitproberen,je hebt een goede instelling dus dat zit wel goed :)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 08:58

Dankje wel ;-) ik heb je al ge pb't.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:11

Mij kosten het 140 euro volgens mij, om mijn paardje klinisch te laten keuren,

Met rontgenfoto's kwam ik uit op 500 euro, dit heb ik achter wegen gelaten, omdat ik vertrouwen in de verkoper had (net zo oud al mij,20)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:42

ik heb gestemd op : " ja, altijd"
hoewel ik mijn paarden tot nog toe altijd zonder heb gekocht en zelf heb gekeken, gevoeld en geluisterd heb :+

maar ik raad eingelijk altijd aan het wel te doen, gewoon voor de zekerheid , stel je voor dat je het niet hebt gedaan en er iets iets aan de hand wat je door middel van een KK had kunnen weten, dat zou heel rot zijn...

ik zelf heb tot nog toe alleen jonge dieren gekocht waarbij ik geen buigproeven wilde en heb dus zelf gangen op het harde en zachte bekeken en vitale functies gecheckt

evix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:00

Ik ben wel van plan mijn paard te laten keuren, (ik heb haar nog maar heel kort) maar ik moet eerst nog even op zoek naar waar ik dat kan doen. Maar ik hoor altijd als ik er naar vraag dat het rond de 300 euro kost. Nu hoor ik dat het veel minder is... Wat hield bij jullie dan de keuring in? Waarop controleerde ze jullie paarden? (ik weet dat niet want ik heb nog nooit eerder een paard laten keuren omdat dit pas mijn eerste éigen paard is :P)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:02

Ja ik zou het wel altijd doen. Zo weet je gewoon zeker dat het paard niks mankeert. :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:06

Het is inderdaad wel verstandig om te doen ja,maar ook ik moet bekennen: ik heb geen van mijn pony's of paarden laten keuren :o .
Ik ga meestal af op mijn eigen verstand.
Ik heb op een handelsstal gewerkt en weet wel waar je ongeveer op moet letten, maar ben natuurlijk geen dierenarts.
Ik heb tot nu toe ook alleen maar jonge paarden gehad, niet dat dit iets uitmaakt hoor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:09

Ik heb op nee gestemd. Als ik zelf al twijfel laat ik hem staan. Ik vertrouw erop dat ik dat zelf wel kan zien en heb altijd iemand bij me die nog veel meer kan zien dan ik. Daarnaast hebben we het niet over grote bedragen en kan je daar nog wel een gokje mee wagen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:09

tja het ligt er een beetje aan... ik heb een aantal jaren terug een 2.5 jarige pony gekocht voor een heeeeeel klein prijsje. die heb ik niet laten keuren, voor dat geld kan er namelijk weinig aan mis gaan.
uiteraard wel zelf goed gekeken, gevoeld en geluisterd, weet vrij goed waar ik op moet letten namelijk.

als ik een duurder paard zou kopen waar ik ook echt de sport mee in zou willen zou ik volledig laten keuren

kroolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:34

Ik zou het wel doen. Tenzij je zelf echt zoveel ervaring hebt met paarden dat je van de medische wereld al erg veel kent, in combinatie met veel geld hebben, ja, dan kan het misschien wel zonder. Toch lijkt het me voor de zekerheid het beste. Ik heb eens een pony gekocht zonder keuring, maar dat was omdat die mensen betrouwbaar waren. De keer daarvoor heb ik wel een paard laten keuren. :j

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:08

Ik zou het alleen bij twijfel doen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:10

Ik kocht bijvoorbeeld mijn verzorgpony die ik al 3/4 jaar verzorgde en toen heb ik het niet gedaan. Ik zou ook alleen bij twijfel laten testen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:36

Anne_GTI schreef:
Daarnaast hebben we het niet over grote bedragen en kan je daar nog wel een gokje mee wagen.

Ik heb dit wel vaker gelezen van mensen maar dat snap ik nooit zo goed. Als je een leuke recreatiepony koopt van 1500,- dan is het toch wel de bedoeling dat je er heel wat jaartjes goed mee kan rijden en misschien ooit weer kan verkopen?
OK, je verliest misschien minder aan de aanschafwaarde als het dier niet gezond blijkt maar het probleem is hetzelfde, je zit met een grasmaaier of hoge dierenartskosten en kan het dier niet goed meer verkopen.

Dus ook bij een goedkope pony zou ik laten keuren.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:44

Ik zal wel een klinische keuring doen, gewoon omdat het niet "veel" kost, de rontgenologische keuring zou ik zelf vanaf zo'n 3500euro doen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:50

Als het een "grasmaaiertje" zou zijn, keur ik niet.
Beestjes hebben weinig belasting, als je een beetje verstand van zaken hebt, kun je wel globaal zien of zo een beestje gezond is.
Zodra het een pony is waar iets van gevraagd gaat worden, altijd klinisch keuren.... Voorkomt een hoop sores, die je achteraf niet meer goed kan maken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:53

Liezel1 schreef:
Als het een "grasmaaiertje" zou zijn, keur ik niet.
Beestjes hebben weinig belasting, als je een beetje verstand van zaken hebt, kun je wel globaal zien of zo een beestje gezond is.
Zodra het een pony is waar iets van gevraagd gaat worden, altijd klinisch keuren.... Voorkomt een hoop sores, die je achteraf niet meer goed kan maken.

Hier hetzelfde, mijn paard heb ik laten keuren, maar ik hoop in de toekomst een ouder manegepaard over te kopen, gewoon als grasmaaier, dus die ga ik niet laten keuren. Weet nu al dat het paard met haken en ogen aaneen hangt ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:49

Waves schreef:
Anne_GTI schreef:
Daarnaast hebben we het niet over grote bedragen en kan je daar nog wel een gokje mee wagen.

Ik heb dit wel vaker gelezen van mensen maar dat snap ik nooit zo goed. Als je een leuke recreatiepony koopt van 1500,- dan is het toch wel de bedoeling dat je er heel wat jaartjes goed mee kan rijden en misschien ooit weer kan verkopen?
OK, je verliest misschien minder aan de aanschafwaarde als het dier niet gezond blijkt maar het probleem is hetzelfde, je zit met een grasmaaier of hoge dierenartskosten en kan het dier niet goed meer verkopen.

Dus ook bij een goedkope pony zou ik laten keuren.

Ligt er maar net aan hoe de verhoudingen tussen netto waarde en emotionele waarde liggen bij mensen. ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:51

Onze Fjord koste destijds 1300 euro, ok niet enorm veel maar we hebben hem wel laten keuren. Het was toen de bedoeling dat hij een maatje voor het leven werd en een keuring kan een boel ellende voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:55

Ja, altijd!
Wij hadden een (dachten we) hele leuke pony op het oog. Zag er mooi uit, fit en gezond, liep 100% zuiver etc.
Bij de klinische keuring liep hij echter totaal onzuiver na een buigproef. Later hoorden we via via dat de pony een jaar daarvoor een heftige peesblessure had gehad, nog wel licht bereden mocht worden (springen was wel verboden) maar niet voor in de sport. Terwijl wij bij de verkoper hadden aangegeven juist de sport in te willen, ook springen en SGW.

Dus vertrouw mensen niet op hun blauwe ogen ;)

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:44

Wat heeft de prijs er nu mee te maken... mijn pony was ook niet duur maar voor mij is hij wel veel waard. Zou het verschrikkelijk vinden als hem iets zou mankeren.
Als je slim bent laat je je pony altijd keuren als hij bedoeld is om op te rijden enzo.