Wie rijd er een oldtimer voor een 1,5 paards trailer, welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wie rijd er een oldtimer voor een 1,5 paards trailer, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:20

Hallo allemaal!

Wij hebben een geweldige gezins auto maar helaas mag deze auto onze trailer niet trekken ;( dus moeten we opzoek gaan naar iets anders.

Maar, we willen niet de ontzettend hoge kosten hebben die vaak komen kijken bij zwaardere auto's of de hoge brandstof kosten in combi met de wegenbelasting die je tegenkomt bij bijv. de Jeeps en Terreinwagens.
Dus goedbedoelde adviezen over zulke auto's is dus niet nodig ;)

Dus willen we opzoek gaan naar een goede oldtimer die mijn vriend ook kan gebruiken voor woon/werk verkeer en die ook als gezinsauto functioneel is.
Het voordeel is dat je geen wegenbelasting betaalt en een gereduceerd tarief voor de verzekering waardoor je dus een grotere en zwaardere auto kunt rijden die dan de brandstof kosten compenseerd of wie weet zelf diesel of LPG.

De trailer is een 1,5 paards die we zelf met pony erop kunnen laten terugwegen naar 1100/1200 kg op papier, dus een auto hoeft geen 3000 kilo te mogen trekken.

Wie o wie heeft suggesties en ervaringen :D

PatriesCarm

Re: Wie rijd er een oldtimer voor een 1,5 paards trailer, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:22

euhm

wij hebben toen rond gekeken maar merendeels heeft geen gordel achter in dus dat was zo van de baan

onderdelen zijn vaak moeilijk te krijgen en harstikke duur

wij rijden nu een astra station caravan ofzoiets en trekken met gemak de trailer kadootje van schoonpaps

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:23

Een Range Rover oldtimer zou ik gerust aandurven hoor....

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:25

Ja het geluk is dat mijn schoonbroer automonteur is en mijn vriend aan autocross doet, dus het enige sleutelwerk en zoektocht naar onderdelen zal voor ons iets gemakkelijker worden.

Gordels kun je er wel in laten zetten, even laten omkeuren bij de RDW en klaar, dat is ook niet het probleem.
Maar je hebt gelijk, voor een kinderstoeltje moeten ze er wel in ;)

Range Rover hebben we al eens naar gekeken, ik zie ze ook vaker voor de trailer, maar vraag me af of die niet ontzettend duur zijn?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:26

Ik heb een dodge op grijs kenteken. mag men met 6 personen in en rijd op gas is goedkoper in de wegen belasting en deze mag een behoorlijk aantal kilo's trekken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:27

Ik heb een oldtimer, mercedes 300 SD en heb er een 2paards trailer achter. Prima te doen, ook met 2 paarden erin.
Onderdelen kopen we veelal via ebay.de en vaak voor hele mooie prijsjes.
Indien nodig is alles ook nieuw te bestellen. Verder doet mijn man alles zelf, tot een revisie van de motor aan toe, dus dat scheelt.
Als het toevallig verkrijgbaar is, kopen we een oud vergelijkbaar model op, voor reserve delen. Kan zijn carrosserie (zoals een deur of motorkap), maar ook interieur. Inmiddels is die van mij van alle luxe voorzien, denk aan airco, leren stoelen, stoelverwarming, standkachel, electrisch bedienbaar zonnescherm achterruit, electrische ramen, stoelen met memory etc etc :)

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:28

Loes'sCorner schreef:
Ja het geluk is dat mijn schoonbroer automonteur is en mijn vriend aan autocross doet, dus het enige sleutelwerk en zoektocht naar onderdelen zal voor ons iets gemakkelijker worden.

Gordels kun je er wel in laten zetten, even laten omkeuren bij de RDW en klaar, dat is ook niet het probleem.
Maar je hebt gelijk, voor een kinderstoeltje moeten ze er wel in ;)

Range Rover hebben we al eens naar gekeken, ik zie ze ook vaker voor de trailer, maar vraag me af of die niet ontzettend duur zijn?

kijk dat geluk hebben wij niet zwager werkt met psysich (ken het niet schrijven wel uitspreken )patienten en schoonpa is timmerman in de vut hahaha zien di allebei geen klussen aan de auto verrichten

ik weet wel dat er bij ons hier in de straat een old timer staat een jeepje gebruiken ze ook voor de paardentrailer

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:30

ik zou er niet aan beginnen.... het is vragen om kosten ipv besparen...

waarom kies je niet een goede gezinsauto en dan een occassion?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:44

Vragen om kosten ipv besparen ligt natuurlijk geheel aan het merk auto, verkrijgbaarheid (onder)delen en de handigheid van iemand, cq iemand die handig genoeg is om te helpen. Wat ons betreft, oldtimer nummer 2 en 3 (voor man en zoon) staan al in de wachtrij om onderhanden genomen te worden. Zodra ze klaar zijn, worden ze gekeurd en rijden maar :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:47

Een mercedes zitten we ook aan te denken, dan heb je toch duitse degelijkheid ;) en idd veel en makkelijk aan onderdelen.

Een Dodge p grijs had ik nog niet aan gedacht, is het dan verzekering technisch ook in orde met 6 pers.?

Het nadeel van een gewone occasion/youngtimer is dat ze zoals ik al zei vaak veel kosten in houden, als je er een beetje eentje heb die wat mag trekken.
Vandaar dat we willen kijken wat er met een oldtimer mogelijk is!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:59

Onderdelen etc voor mercedes zijn echt heel goed verkrijgbaar en m.n. die 'oude' diesels zijn bij juist gebruik amper stuk te krijgen.
500.000 km op de teller is wat ons betreft meer regel dan uitzondering.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 17:01

@Aslo,

heb je een bepaald model of moter?
Of zijn die allemaal hetzelfde?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 17:03

Dat is dan de w126 serie, toch?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:11

Ik heb een daihatsu feroza gehad van begin jaren 90 is nog geen oldtimer maar kost weinig, was super zuinig en bovendien mocht er op kenteken 1500 kg achter hangen. Deze auto's heb je zowel op grijs als op geel kenteken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:14

Ik heb de 300SD, das de Amerikaanse uitvoering. W126 idd. We hebben er nog precies zo 1 staan en onlangs nog een benzine erbij gekocht. Dacht ook een 126 serie, maar daar gaat dus een gastank in. Verder hebben we nog twee 123 types, 1 coupé en 1 4deurs. in de coupé heeft ie jaren terug een dieselmotor ingebouwd. Maar die staaninmidels al een tijdje in stalling. Hobby project voor mijn man als ie met pensioen is :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 17:15

Nou, de Feroza's hebben we een tijd terug voor gekeken en wij vonden ze alles behalve zuinig?
En bepaald goedkoop waren ze ook niet in de wegenbelasting.......

Ok dan gaan we eens kijken naar die 126, we hebben ooit wel eens naar een w123 gekeken maar die had naar ons idee net te weinig power, maar de 126 is natuurlijk het grotere broertje!
En ze staan er ook wel een paar te koop in een leuke prijsklasse,.

Heeft er hier iemand ervaring met een Opel Senator?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:32

Dan heb ik geluk gehad denk ik.. met gewoon stadsverkeer (lees rondom de kerk) reed ik bijna 600 km met een volle tank.. mijn zwager heeft een senator gehad en die slurpte behoorlijk. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het allemaal slurpers zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:38

een daihatsu rocky doet het ook goed....zo sterk als een tractor...op marktplaats staan er verschillende en niet zo heel duur......zelfs een voor 1950 euro.....ze kunnen makkelijk 500.000 km rijden zonder (teveel) problemen.

ikzelf droom van een toyota bj 42 landcruiser....ik blijf lekker dromen....

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:13

een rocky heb ik ook gehad.. idd beresterk die was helaas erg duur in de wegenbelasting (lpg) maar ook erg zuinig.
Tja en de prijs.. je moet een beetje onderhandelen het is maar net hoe graag willen de verkopers er vanaf. Mijn feroza kocht ik voor nog geen
€ 1000,= en verkocht hem voor € 2500,= lekker een aantal maanden goedkoop rond gereden en met vette winst verkocht :D Ik heb al diverse terreinwagens gehad maar ik heb het liefste een nissan patrol.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:26

De aanschaf is het vaak niet...ik kan ook wel een feroza of rocky kopen maar het onderhoud en de maandelijkse kosten zijn nou niet echt voordelig. Helemaal niet als je elke dag van HHW naar Schiphol moet voor je werk.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:37

Feroza, rocky en zelf Patrol zijn te duur om te houden.
Patrol heb ik vroeger gereden, als ik het kon deed ik het nog maar dat is een groot GAT in mijn portemonnee ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:18

Elke oldtimer kost veel geld, wanneer je onderhoud moet laten doen. Niet aan beginnen dus wanneer je niet zelf wilt of kunt sleutelen.

Ik rijdt al jaren Range Rover en ben nu op het punt om de wagen als wrak te verkopen of slopen en opnieuw opbouwen. Ik ga voor het laatste; ik heb al een donorauto en in de laatste jaren veel onderdelen gevonden op diverse beurzen dus ik kan zonder veel problemen beginnen met demontage en herbouw van de auto.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:22

Heb jaren een oudere Chevy Van gereden. Grote zware bak waar je met gemak een dikke aanhanger achter kunt hangen. Je moet wel van autoknutselen houden met zo'n auto, maar het was een fijne wagen om in te rijden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:00

Ik gebruik een SAAB 900 T16S voor de trailer. Uit 1985 dus bijna oldtimer, maar je hebt ze ook wel ouder natuurlijk.

Prima dagelijks vervoer ook, rijdt echt goed en mag 1500 kilo trekken, daarmee kom je met een 1,5 paards met een pony erop prima uit. Met (inmiddels) >200 pk is het bepaald geen stakker.

[TAO] Trailer trekken met een klassieker

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:45

Ik rijd met een Ford Bronco uit 1978 voor de 2-paards trailer, inderdaad wegenbelastingvrij, op gas: scheelt een berg. MAAR: zorg dat je zelf kunt sleutelen en niet bang bent om een keer pech te hebben, anders echt niet aan beginnen.
Ik heb helaas 2 x panne gehad toen ik van ver terug kwam, ANWB heeft super geholpen en tja Tha Bronc... die vergeef ik het :+: :+: :+:

Laatst van iemand een Saab oldtimer geleend: trok perfect een 1,5 paards trailer!