Beenbescherming trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Beenbescherming trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 09:29

Ik heb even een vraagje over het vervoeren per trailer en niet in het bezit zijn van transportbeschermers... Is er een andere optie om de benen te beschermen? Ik neem aan de strijklappen achter niet veel nut hebben, misschien peesbeschermers voor dan?

Ik had hier helemaal niet aan gedacht... iemand een idee?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:32

autumn08 schreef:
Ik heb even een vraagje over het vervoeren per trailer en niet in het bezit zijn van transportbeschermers... Is er een andere optie om de benen te beschermen? Ik neem aan de strijklappen achter niet veel nut hebben, misschien peesbeschermers voor dan?

Ik had hier helemaal niet aan gedacht... iemand een idee?

Ook de strijklappen hebben een functie hoor..misschien nog wel meer dan de peesbeschermers. Ik heb altijd pees, strijklappen en hoefschoenen om. Ook omdat ik daar mee rijd. Heb wel eens benen zien openliggen vandaar ;)

autumn08

Re: Beenbescherming trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 09:36

Dus gewoon zijn peesjes en strijklappen omdoen? Dit biedt dus wel enige bescherming? :)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:54

autumn08 schreef:
Dus gewoon zijn peesjes en strijklappen omdoen? Dit biedt dus wel enige bescherming? :)

Ja hoor, dit doe ik altijd. Net als bij het rijden beschermt het prima, heb zelf wel beenbescherming voor in de trailer maar vind dat van die onhandige dingen. Wel handig voor langere reizen. Peesbeschermers en strijklappen geven de nodige bescherming. Precies de zwakkere plekken van het been worden goed beschermd,, de plekken die in de knel kunnen komen of kunnen worden aangetikt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:25

aangezien mijn transport beschermers altijd afzakken, doe ik nu bandages en springschoenen om.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:31

Ja, inderdaad springschoenen!
Ik heb nu transportbeschermers, maar eerder deed ik het ook gewoon met springschoenen, peesbeschermers en achter strijklappen/ pijpkousen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:18

Springschoenen, voor de rest is niks nodig. Ik doe naar wedstrijd transportbeschermers aan omdat hij anders onder poept :)) Maar als hij schoon bleef, was dat ook niet nodig geweest. Als mijne in een 2-paard trailer staat, mét een ander paard, doe ik wel zijn beschermers om want dan kan hij zn benen nog weleens open halen omdat hij minder ruimte heeft dan in een 1½ paardstrailer.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:58

Gewoon springschoenen, peesbeschermers en stijklappen omdoen :)
En bij mij pony doe ik als hij even alleen moet staan op de trailer transportbeschermers om, maar dit is omdat hij nogal gek word als hij er alleen op staat, en dan zichzelfs helemaal open trapt...
Maar anders doe ik altijd gewoon springschoenen, peesbeschermers en strijklapjes om :)

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:07

Hier hebben we de paarden helemaal niks om in de vrachtwagen (sommige kluisters) ook omdat ze er de hele dag opstaan.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:51

mijn paard staat eigenlijk altijd helemaal met niks om, alleen voor wedstrijden krijgt is bandages en springschoenen achterom zodat ie zich niet vies maakt :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:18

Meestal alleen 3 in 1 beschermers, dat is naar de club en een ritje van 10 minuten, ga ik lang onderweg dan doe ik er springschoenen bij.

Op een of andere manier blijven de transport beschermers niet goed zitten en zakken af.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:23

Ik heb nooit wat om in de trailer/vrachtwagen. En nog nooit meegemaakt dat er iets open lag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:59

Ook mijn paard heeft bewezen prima zonder beenbescherming te kunnen reizen, toen we 'm in Friesland gingen ophalen :P Het is maar net hoe gek je paard doet, en wat hij dan doet, of hij ijzers heeft enz. Als mijn paard met zijn achterbenen zou trappen zou ik idd iets van springschoenen en peesbeschermers overwegen voor de voorbenen maar hij reist rustig dus is het niet nodig :) Die transportbeschermers lijken me helemaal niks, is gewoon een lapje stof. Dat biedt alleen bescherming tegen hele kleine schrammetjes, nou, daar kan m'n paard best tegen hoor. Als er echt wat gebeurt lijkt me zo'n "beschermer" alleen maar in de weg zitten, lekker eerst een hoop textiel uit een grote wond plukken... :n

xNele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:08

Ik doe hem niets om, hij blijft kalm staan.
Ipv transportbeschermers kan je gewoon peesjes aandoen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:17

Handig topic! Mijn pony heeft straks een lange reis voor de boeg. (naar Zwitserland) Speciale transportbeschermers wil ik hiervoor niet aanschaffen omdat dit de enige keer is dat hij echt lang vervoerd wordt en hij er enorm van uitflipt. Nu heb ik wel rondom bescherming voor hem: springschoenen, peesjes en pijpkousen maar is het verstandig om hem hiermee op de trailer te zetten? Ivm de hitte die deze dingen produceren, maakt het de benen erg warm of valt het allemaal wel mee door de grote luchtstroom in de trailer? Ik twijfel nu enorm omdat hij wel bescherming nodig heeft; hij heeft al jaren niet meer op de trailer gestaan en het is tot op heden nog niet gelukt een trailer te lenen om te oefenen. (hij krijgt daarom wel op advies van de dierenarts een halve spuit tranquigel) Maar voor mij dus de keuze, warme benen of groot risico op verwondingen. Wat raden jullie aan? (hij draagt normaal bijna nooit bescherming, dus de pezen zijn wat dat betreft nog kerngezond)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:53

Als je paard geen bescherming gewend is is de kans groot dat ie gaat flippen op de bescherming, bovendien zit je met het warm worden van de pezen. Niets om doen dus. Ervaren transporteurs willen niet eens bescherming om de benen bij paarden voor langere reizen.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:36

paarden bij ons op stal, staan of met transportbeschermers op de trailer of rondom helemaal ingebandageerd.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:57

Neonlight schreef:
Als je paard geen bescherming gewend is is de kans groot dat ie gaat flippen op de bescherming, bovendien zit je met het warm worden van de pezen. Niets om doen dus. Ervaren transporteurs willen niet eens bescherming om de benen bij paarden voor langere reizen.

Juist wel, vooral als een paard alleen op transport staat. Ervaren transporteurs al helemaal..ze hebben flink wat geld/waarde in de trailer voor verkoop of eigen gebruik. Als paarden met meerdere in de trailer staan kunnen ze elkaar nog wel op de plek houden maar als een paard alleen staat biedt het schot niet heel veel steun en kunnen ze (hoe voorzichtig je ook rijdt) hun benen flink openhalen. Buiten dat valt die hitte enorm mee vooral als ze stil staan, bij training valt het al mee. Liever ietwat warmere benen dan open pezen, dan kan je een paard inslapen want dat is zo enorm schadelijk. Hierbij komt ook nog dat door meerdere dierenartsen/deskundigen is bewezen dat de schade door hitte in de pezen achterhaald is. Als je paard er niet aan gewend is kun je beter een paar keer oefenen op het erf. Het paard reageert dan wel even gek maar flippen valt reuze mee. Ik heb het dan wel over lange- afstand reizen. Een half uurtje kan ook zonder echte grote beschermers, pees en kogel beschermers vind ik een must in trailers, een keer verstappen en het is gebeurd.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:00

hestejente schreef:
Ook mijn paard heeft bewezen prima zonder beenbescherming te kunnen reizen, toen we 'm in Friesland gingen ophalen :P Het is maar net hoe gek je paard doet, en wat hij dan doet, of hij ijzers heeft enz. Als mijn paard met zijn achterbenen zou trappen zou ik idd iets van springschoenen en peesbeschermers overwegen voor de voorbenen maar hij reist rustig dus is het niet nodig :) Die transportbeschermers lijken me helemaal niks, is gewoon een lapje stof. Dat biedt alleen bescherming tegen hele kleine schrammetjes, nou, daar kan m'n paard best tegen hoor. Als er echt wat gebeurt lijkt me zo'n "beschermer" alleen maar in de weg zitten, lekker eerst een hoop textiel uit een grote wond plukken... :n

Gebruik ze zelf niet, maar zulke beschermers zijn meer dan een lapje stof en beschermen wel degelijk! Opgebouwd uit meerdere stevige lagen en gemaakt (dat is vanzelfsprekend) zodat het niet kapot kan gaan. Iedergeval als je een goed merk pakt..hoeft niet meteen heel duur ofzo. Ik pluk liever wat textiel (snap ik eigenlijk niet?) uit een wond dan dat ik met een lap de open pezen dicht mag drukken tot een dierenarts komt om alle te hechten..als het nog mogelijk is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:09

Ik gebruik voor transportbeschermers en achter sinds kort bandages. Mijn paard flipt ook van die transportbeschermers voor achter, dus kreeg hij niets om. tot we laatst van een wedstrijd thuis kwamen en mevrouw zo onrustig was geweest dat ze zich zelf had getrapt achter. En had ze dus 2 schaafwonden (ze heeft achter geen ijzers) en de volgende dag een dik been. Vervolgens heeft het anderhalve week geduurd voor het been weer dun was. Sinds dien krijgt ze achter bandages om met onderlappen. Ook die heeft ze vertrapt en dus gelukkig niet haar been. Die van mij is een ontzettende miep in de trailer. We hebben voor ook wel eens peesbeschermers omgedaan. De eerste keer dat ze in de trailer stond met transportbeschermers voor, heeft ze de ene beschermer finaal kapot getrapt. Zo rats, alle klittenbanden afgescheurd. Gelukkig ben ik handig en heb ze weer vast genaaid. Maar ze is erg onrustig, dus zonder bescherming blessert ze zichzelf en met bescherming is ze ook onrustig, maar is de kans op wonden wat minder.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:16

Joceline schreef:
Neonlight schreef:

Juist wel, vooral als een paard alleen op transport staat. Ervaren transporteurs al helemaal..ze hebben flink wat geld/waarde in de trailer voor verkoop of eigen gebruik. Als paarden met meerdere in de trailer staan kunnen ze elkaar nog wel op de plek houden maar als een paard alleen staat biedt het schot niet heel veel steun en kunnen ze (hoe voorzichtig je ook rijdt) hun benen flink openhalen. Buiten dat valt die hitte enorm mee vooral als ze stil staan, bij training valt het al mee. Liever ietwat warmere benen dan open pezen, dan kan je een paard inslapen want dat is zo enorm schadelijk. Hierbij komt ook nog dat door meerdere dierenartsen/deskundigen is bewezen dat de schade door hitte in de pezen achterhaald is. Als je paard er niet aan gewend is kun je beter een paar keer oefenen op het erf. Het paard reageert dan wel even gek maar flippen valt reuze mee. Ik heb het dan wel over lange- afstand reizen. Een half uurtje kan ook zonder echte grote beschermers, pees en kogel beschermers vind ik een must in trailers, een keer verstappen en het is gebeurd.

Met ervaren transporteurs doel ik op mensen die beroepsmatig paarden transporteren, de transportbedrijven voor paardentransport over grotere afstanden, niet voor het ritje van een uur naar een wedstrijd. Deze beschikken ook over vrachtwagens en niet over een instabiel trailertje.
Zelf is mijn eigen ervaring ook dat paarden 10 keer zo rustig op een trailer of vrachtwagen staan zonder transportbescherming als met. Het kriebelt aan de benen, waardoor ze vaker de benen optillen, en daardoor juist onstabieler staan.
Ik reageerde ook op de post van Lara_Silver die haar pony naar Zwitserland transporteert, en waarvan de pony dus heel veel uren op een vrachtwagen/trailer staat.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:21

Juist wel, vooral als een paard alleen op transport staat. Ervaren transporteurs al helemaal..ze hebben flink wat geld/waarde in de trailer voor verkoop of eigen gebruik. Als paarden met meerdere in de trailer staan kunnen ze elkaar nog wel op de plek houden maar als een paard alleen staat biedt het schot niet heel veel steun en kunnen ze (hoe voorzichtig je ook rijdt) hun benen flink openhalen. Buiten dat valt die hitte enorm mee vooral als ze stil staan, bij training valt het al mee. Liever ietwat warmere benen dan open pezen, dan kan je een paard inslapen want dat is zo enorm schadelijk. Hierbij komt ook nog dat door meerdere dierenartsen/deskundigen is bewezen dat de schade door hitte in de pezen achterhaald is. Als je paard er niet aan gewend is kun je beter een paar keer oefenen op het erf. Het paard reageert dan wel even gek maar flippen valt reuze mee. Ik heb het dan wel over lange- afstand reizen. Een half uurtje kan ook zonder echte grote beschermers, pees en kogel beschermers vind ik een must in trailers, een keer verstappen en het is gebeurd.[/quote]

Met ervaren transporteurs doel ik op mensen die beroepsmatig paarden transporteren, de transportbedrijven voor paardentransport over grotere afstanden, niet voor het ritje van een uur naar een wedstrijd. Deze beschikken ook over vrachtwagens en niet over een instabiel trailertje.
Zelf is mijn eigen ervaring ook dat paarden 10 keer zo rustig op een trailer of vrachtwagen staan zonder transportbescherming als met. Het kriebelt aan de benen, waardoor ze vaker de benen optillen, en daardoor juist onstabieler staan.
Ik reageerde ook op de post van Lara_Silver die haar pony naar Zwitserland transporteert, en waarvan de pony dus heel veel uren op een vrachtwagen/trailer staat.[/quote]

Ja en ik reageerde op het stuk over hitte en (jeuk?) omdat dat naar mijn mening niet waar is, ken enorm veel mensen (ook transporteurs voor de lange afstanden en ja ook in vrachtwagens) die dat kunnen bevestigen. Vele van hen vinden het al snel onzin, dat zou kunnen voorkomen, maar echt stabiel staat een paard nooit en als het trapt o.i.d. heeft het dus bescherming maar ook in geval van nood, als de vrachtwagen dus wel een keer op de rem klapt of nog erger. Ik heb benen/pezen open zien liggen en dan is de situatie reddeloos. Zowel in trailers als vrachtwagens. Maar ik denk dat dat verschillende meningen zijn en blijven, maar ik denk dat ieder van ons de beste bedoelingen heeft en goed kijkt naar de eigen verschillende paarden :)

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:19

Waarom geen transportbeschermers trouwens?
Transportbeschermers zijn toch het beste.
Wordt niet heel warm, klemt niet, en beschermt van boven tot onder.

Niets omdoen wat klemt in ieder geval.
Wat je wél kan proberen is bandageren met grote onderlappen waar paarden ook mee op stal staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:20

Transportbeschermers worden warm, irriteren, jeuken en zakken af.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:24

Nee, bij mij totaal niet. Ik heb van die hoge Bucas transport beschermers. Geen last van afzakken, niet te warm.

No way dat ik mijn paard dus zonder bescherming op de wagen zet.
Peeskappen doe ik nooit meer om op de trailer. Dat heb ik wel geleerd. 1x gehad dat een paard wat ik reed er met dikke benen vanaf kwam.

Die flut transportbeschermers zakken inderdaad af ja, die dingen zijn echt rommel.
Die stevige van BR zijn ook erg fijn.