Hoe kom je aan een kwalitatief, goed en jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Hoe kom je aan een kwalitatief, goed en jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:16

Titel zegt eigenlijk al genoeg..

Ik word er ondertussen een beetje moedeloos van dat ik maar geen geschikt paard kan vinden, terwijl ik normale, redelijke eisen heb.

Ik vraag mij dan ook af, waar andere bokkers hun goede, talentvolle wedstrijdpaarden vandaan hebben gehaald. Uit de opfok 'geplukt'? Via fokkers? Stoeterijen? Zelf gefokt? Of toch gewoon bij particulieren?

Ik hoor vaak dat er, zeker in deze tijd, je makkelijk aan een goed paard moet kunnen komen. Nou, ik vraag mij dan af waar deze goede paarden te vinden zijn! ;)

Om verwarring te voorkomen: Het budget waar ik over beschik moet voldoende zijn om een goed paard van te kunnen aanschaffen. Voordat ik hierover reacties krijg.
En ik ben al geruime tijd op de hoogte van internetsites als sporthorses, paardentekoop, marktplaats en kapaza. Ik zoek dus niet naar het doorsnee gemiddelde paard wat hier wordt aangeboden. Af en toe staan er weleens goede op, maar die zijn weer te klein. Of te duur. Of te oud. Of hebben een gebrek. Of een combinatie hiervan ;)

Conclusie: Ik ben echt op zoek naar een jong, talentvol paard (springgefokt mét dressuuraanleg, of andersom), van min. 1.70m, hoeft niet eens al ingereden te zijn, liefst wel zadelmak. En ik zou willen weten wáár ik dit soort paarden kan vinden. En ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten wat een goed paard betreft, maar beschik helaas ook weeer niet over een grote som geld ;)

Moet er wel bij vermelden dat ik in ruim een half jaar tijd welgeteld één paard ben tegengekomen dat veel springvermogen had, dressuurmatig zeker tot het Z zou kunnen komen, 4 jaar was en > 1.70m, maar door een onontdekte ziekte is dit paard helaas afgkeurd. :(

Graag hoor ik tips en ervaringen van andere bokkers. Eventuele goede stallen kunnen per pb gestuurd worden, of in dit topic worden gezet.

Casarell

Re: Hoe kom je aan een kwalitatief, goed en jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:24

Misschien ook wel handig als je vermeld vanaf welke leeftijd je een paard zoekt, mocht iemand er 1 te koop hebben voor je..

Ook kan ik je deze handelstal aanbevelen..
http://www.maartenkamphuis.nl/

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:27

ik denk dat goede paarden niet op marktplaats terecht komen maar al via via zijn door verkocht :)

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:30

Zou als ik jou was proberen overal bij stallen te laten vallen dat je op zoek bent.
Zo heb ik het zelf ook gedaan en t was raak bij de eerste de beste waar ik ging kijken. Hij was wel 5 en nog niets gedaan, maar dat vond ik niet zo erg.
Zoals alja al zegt, de echte zijn vaak al via via verkocht.
Heel veel succes met zoeken....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:32

stip
ik ben erg benieuwd hoe andere aan hun topper komen :)
ik heb zelf voor mijn toppertje gekocht via internetsite 2ehands.nl
maar ik zocht dan vooral een braaf paard , wat van alles een beetje kan
lopen kan ze :) springtalent is wat minder , maar ze vindt t wel geweldig leuk
voor mij is ze mijn tophorse

maar niet wat jij zoekt
heel veel succes en omschrijf eens wat je zoekt en rond welke prijs
misschien kan ik mijn ogen hier eens open houden voor je

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:44

Ik heb mijn paard voor een habbekrats gekocht als paard van 2,5 jaar, van een particulier die adverteerde op Kapaza. Die was toen idd veel te klein, maar ik had aan de hand van de bloedlijn al wel verwacht dat het een laatbloeier was en inderdaad is hij nog meer dan tien cm gegroeid.
Als je iets 'goedkoops' wilt hebben voor het paard wat je krijgt, moet je niet op dressuurstallen kijken bij ingevlochten paarden in de witte bandages. Dan moet je dat boertje zonder internet maar met twintig tweejarigen op een weiland hebben, of de gok durven nemen met een paard wat nu nog geklitte manen tot zijn schouders heeft en in wintervacht staat, wat nu net nog wat te klein is of nog overbouwd staat of wat dan ook. Die ene waar niemand tijd in steekt maar waar jij op grond van papieren en bewegingen het mooie paard achter ziet.
(en is het hem niet, dan verkoop je hem voor het driedubbele door)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:59

Precies!!!!

Als je zo'n paard koopt en je gaat em poetsen en toiletteren, pak je al gelijk je winst..

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:18

Ik ben aan mijn nieuwe paard gekomen via mijn instructrice.
Wij vertelden haar dat we op zoek waren naar een jong paard met veel capaciteiten voor de dressuur, en of zij misschien nog wat te koop wist staan.

Op dat moment wist ze niks, maar een paar dagen later belde ze ons op en zei ze dat haar zus er eventueel wel 1 te koop had staan. Dus zo zijn we gaan kijken en uiteindelijk is dat hem geworden.

Ik heb ook dagen lang op sporthorses lopen rondneuzen, maar daar vond ik echt niks.

Je zou het dus bij je instructice kunnen proberen, of naar fokkers bellen. Ook zijn er goede handelsstalen te vinden op internet, maar die hun paarden niet op sporthorses zetten.

Zoek en gij zult vinden :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:26

Er zijn best goede fokkers die onbekend zijn maar thuis (een) fijne fokmerrie(s) hebben staan en die verkopen de producten vaak voor redelijke prijzen.

Net wat Urielle zegt, je moet dan wel door langere manen, rauw op het lijf enz. heen kunnen kijken.

Bovendien zijn die paarden vaak nog niet gereden, dus je moet dat wel zelf willen of je paard wegbrengen.

Verder vraag ik me af wat je eisen precies zijn, want een paard dat Z-dressuur kan lopen is gauw gevonden hoor.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:31

ga eens op wedstrijden kijken, en als je iets leuks voorbij ziet komen de ruiter?eigenaar gewoon aanspreken.nee heb je en ja kun je krijgen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:35

Dat is idd zeer moeilijk.

Zoals gezegd een leuke 2 jarige gaan uitzoeken in een hele groep, en een beetje er doorheen kunnen kijken.
Beweging zie je direct. In dit geval zou ik wel gaan voor eentje die er uit spring voor jouw. Dus kijk maar naar een leuke beweger, eentje met een goed fundament en die correct op de benen staat. Dat zijn al voorwaarden die ik voorop stel.

Ja als je een ouder paard wil, kan je mss ook gewoon de concoursen afgaan. En gewoon op de man af gaan. Zo ben ik meestal mijn paarden kwijt :-)

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:40

Als je ze weet te vinden zijn er heel wat 'hobby' fokkers. Een ruiter hebben ze niet altijd, dus ze verkopen de paarden wat jonger en niet altijd voor een dubbele hoofdprijs.
Inderdaad, deze paarden staan soms misschien wat onverzorgd in de wei, maar ik denk dat je hier veel kans maakt op een leuk, goed betaalbaar jong dier.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:41

Zou inderdaad de boeren afgaan en als het in Nederland niet lukt in België of Duitsland proberen. Ben nu ook al een tijdje op zoek en aan kennissen heb ik door laten schemeren wat ik zoek en zo ben ik via hun al aan een aantal adressen gekomen waar ik binnenkort zal langsgaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:43

Je zou ook de KWPN keuringen (stamboekopnames) eens af kunnen gaan, kom je eventueel wat tegen.

EDIT: of probeer eens de grote hengstenhouders, die hebben altijd veel overschot over uit de opfok dat voor de handel wegmoet, en die hebben er redelijk kijk op. ;) Misschien kan je daar ook zaken mee doen.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 14-05-09 09:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:43

Mijn paard is gefokt bij de pretendent hoeve, ik denk dat veel mensen op bokt met een KWPN het wel wat zegt.
Ik heb haar via een particulier. Maar hij heeft haar van een handelaar in wenum wiesel. Paard heeft prima papier, leuk koppie enz. Prima gangen. Dus hoe ze ooit bij een handelaar kwam; geen idee. Maar daar kan je ze dus prima vinden.
Ook had hij bij diezelfde handelaar een Damiro x Purioso merrie gekocht.
Met een beetje mazzel heb je het paard dan nog goedkoper ook.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:47

er zijn meer paarden dan kerktorens, rustig aan en je zal je paard vinden.

http://www.dwhstables.nl
Hebben jonge, goede sportpaarden, en zijn zeer eerlijk!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:50

Het gaat ook vaak via via. En inderdaad: op wedstrijden zie je heel wat langs komen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:50

Wij hebben onze topper zelf gefokt, maar ik denk dat je het beste via via aan een goed paard kan komen. Ik weet niet of je op dit moment bij een vaste stal rijdt, maar anders zou je eens kunnen informeren bij de hoefsmid. Deze komt op veel verschillende stallen en is vaak op de hoogte van paarden die hier en daar te koop staan. Tenminste, onze hoefsmeden wisten altijd wel wat adresjes.

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:53

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar hier in België zijn er wedstrijden specifiek voor jonge paarden (ik veronderstel dat er in Nederland ook wel zoiets bestaat; indien niet: kom eens in België kijken ;) ). Daar komen echt alle types paarden bij elkaar: zowel de grote sportstallen als de kleine hobbyfokkers en recreatieruiters zijn er vertegenwoordigd. Dan zie je op korte tijd heel veel paarden passeren, en kan je inderdaad meteen de ruiter of eigenaar aanspreken. Succes met je zoektocht!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:53

ik weet niet waar je woont? maar ik kreeg laatst een jong zeer goed springpaard aangeboden. maar hij staat wel in omgeving drenthe weet niet of er dan een probleem is?
moet je anders maar even een PB sturen ;)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:54

Als je budget er naar is, zal ik naar een betere dressuur- of springstal gaan. Die verbinden hun naam aan kwaliteit en vaak kun je een paard meerdere keren gaan proberen voordat je een beslissing maakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:55

kimnytocize schreef:
Moet er wel bij vermelden dat ik in ruim een half jaar tijd welgeteld één paard ben tegengekomen dat veel springvermogen had, dressuurmatig zeker tot het Z zou kunnen komen, 4 jaar was en > 1.70m, maar door een onontdekte ziekte is dit paard helaas afgkeurd. :(

Wat bedoel je met voldoende springvermogen. Elk normaal paard kan naar de Z gereden worden, daar heb je echt geen bewegingswonder voor nodig. Sterker nog, die zijn voor de meeste ruiters te hoog gegrepen.
Springpaarden kunnen eerder dressuren dan dressuurpaarden springen..

Ik denk dat je er zelf meer 'oog' voor moet hebben, wil je ze eruit kunnen halen.
Nu ben ik een dressuurmuts, maar had totaal geen moeite om een leuk betaalbaar paard te vinden.
Toen ik haar kocht was ze idd ook minder mooi, maar met wat werk en geduld is ze erg opgeknapt.
Dier moet nog groeien (hoogte en breedte) als je voor een jong paard gaat.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:42

Ik heb mijn beide paarden bij de fokker vandaan gekocht, als veulen zijnde. Daar neem je toch een risico mee, aangezien je nooit garantie hebt over de manier waarop ze uitgroeien. In mijn geval heeft het prima uitgepakt. De twenter die ik uit dezelfde moederlijn nu heb, heb ik ook deels gekocht omdat ik weet dat er uit die lijn fijne gebruikspaarden komen. Ik ken de lijn en de fokker, en van daar uit heb ik een beslissing genomen. Wellicht dat er bij jou in de buurt ook zat fokkers zitten die fijne gebruikspaarden fokken en deze te koop aanbieden?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:35

Nog een tip: blijf niet binnen de grenzen.

Hier in Duitsland worden veel jonge sportpaarden aangeboden, dat hoeft niet eens zo ver weg te zijn. Een uur langer in de auto zitten levert je misschien wel nét dat ene goede paard op.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:37

femmefatale1 schreef:
Misschien ook wel handig als je vermeld vanaf welke leeftijd je een paard zoekt, mocht iemand er 1 te koop hebben voor je..

Ook kan ik je deze handelstal aanbevelen..
http://www.maartenkamphuis.nl/

Heb je ervaringen met Maarten? Wist ik helemaal niet..

Ik zou hem ook aanbevelen :j mijn merrie komt bij hem vandaan!