je paard verzekeren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zicootje

je paard verzekeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:53

ik ben aan het rekenen of het haalbaar is om weer een eigen paard te hebben maar nu kan ik er niet helemaal achter komen hoe ik mijn eventuele toekomstige paard zou moeten verzekeren..
mijn ouwetje is voor zover ik weet alleen wa verzekerd geweest.
wat verzekeren jullie wel en wat is complete geldklopperij als je dat verzekerd ?
ik ben benieuwd wat jullie wel en wat jullie niet verzekeren ( :D met betrekking tot je paard natuurlijk)

jesito

Re: je paard verzekeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:57

Ik heb mijn pony's beiden niet verzekerd.
Dit omdat de waarde van hun te laag is.
Ik zou graag voor ziektenkosten willen verzekeren maar dan moet dat in combinatie met een basisverzekering.
En dat maakt het voor mij intresante pakket erg prijzig.
Ik heb besloten dit niet te doen.
Dan komt er ook nog bij, als je altijd wil blijven rijden liefst ook nog wedstrijden en je paard is onbruikbaar geworden, dan wil je wel de mogelijkheid hiervoor hebben.
Zo iemand ben ik dus niet, als ik een paard heb blijft die ook al is die niet meer te rijden.

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:11

Ik heb sinds een paar maanden ook een eigen paardje, en wil dit dus even blijven volgen!

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:18

ik heb mijn paard verzekerd. verzekerd tegen dood-ongevallen + uitgebreiden ziektekosten

Maar het is maar wat je zelf fijner vind.
De ene zet elke maand iets apart, wilde ik eerst ook doen. Maar kwam er al snel achter dat het eerder op is dan aangevult als hij B.V zoals bij mij een langdurige kreupelheid.

Toen hij goed liep laten verzekeren en heb er nu al mijn geld uit gehaald.

Maar ik heb ook echt een paard met pech. even afkloppen het gaat nu al 5 maanden goed!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:21

Niet verzekeren! Je kan beter maandelijks een bedrag in een potje/ spaarrekening stoppen. Als er dan eens geld nodig is voor de DA kan je daar uit putten.
Ik heb vroeger mijn paarden wel verzekerd gehad, maar uiteindelijk heb ik meer aan de premie uitgegeven dan er is teruggekomen ( over 20 jaar gerekend) zelfs met zeer pittige DA rekeningen.
Toen mijn oude paard 20 werd kreeg ik een kort briefje van de verzekering dat de dekking verviel i.v.m. de leeftijd van het paard! Het dier was van veulen af daar verzekerd geweest ( en is nu 29 !).

Een ander paard heb ik tot een paar jaar terug verzekerd gehad voor een laag bedrag en ziektekosten. Maar bij ziektekosten rekenen ze tegenwoordig een pittig eigen risico en krijg je daarbij maar iets van 80% vergoed. Zinloos dus!

Verkopen aan de verzekering zou ik ook nooit doen; als ze niet meer te redden zijn laat ik ze inslapen.

We hebben er nu 3 lopen, als ik daar allemaal premie voor moet betalen kost me dat een klein kapitaal, zonde van het geld.

Over het algemeen komen de echt dure DA zaken niet zo vaak voor, als je er tenminste van uit gaat dat je paard de rest van zijn leven bij je blijft.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:08

Onze paarden zijn ook niet verzekerd, een beetje om de zelfde redenen als Elcid.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:09

Mijn paard is wel verzekerd, ik vind het fijn om naast mijn spaarpot een vangnet te hebben mochten de kosten wel de pan uit rijzen.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:54

Ik heb al een embryoverzekering voor mijn veulen dat bijna geboren gaat worden, had al best veel geld uitgegeven en dat relatief kleine bedrag kon er ook nog wel bij. Het ligt er ook wel aan waar je verzekert, sommige zijn echt super duur!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:56

Wij hebben gewoon een of andere boerenverzekering, hahaha. Maar ja het is tenminste iets.. Ik denk dat het wel slim is om jezelf in zoverre te verzekeren dat als je paard iets aanricht dat niet zo'n erge consequenties heeft.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:58

ik heb mijn paard voor een bepaald bedrag verzekerd
dan is zij verzekerd voor koliek
blijvend kreupel
en dingen die dood als gevolg hebben

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:01

Die van ons is ook verzekerd. Hij is alleen niet verzekerd voor de dierenartskosten op stal maar alleen voor de kliniek. Dus gaan we daarheen als er wat is.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:05

mijn eerste hengst hadden we wel verzekerd. die had op een gegeven moment OCD maar omdat de verzekering niets uitkeerde, omdat het op een verkeerd formulier stond! heb ik hem terug moeten doen naar de eerste eigenaar. + dat ik alle gemaakte kosten zelf moest betalen, + dat ze ook nog premie vroegen, voor niets.
stelletje oplichters.
ik heb haar nu bij mijn wa in. als het hobbie matig is kan paard daar gewoon bij. extreem hoge kosten komen niet elke maand voor en dat is een risico wat wij bewust nemen. je krijgt toch niets terug.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:16

Als je het geld hebt liggen om een koliekoperatie te kunnen betalen (en reken op een aantal duizenden Euro's), hoef je niet te verzekeren.
Als je het geld hebt liggen om in geval van overlijden of ongeschiktheid voor de rijsport een ander paard te kunnen kopen, zou ik niet verzekeren.

Ik zou het voor mezelf alleen heel wrang vinden om een dier in te moeten laten slapen dat een goede kans op herstel heeft, alleen omdat ik het geld niet heb voor een operatie.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 03:57

Ik heb mijn paard alleen voor dood en ongevallen verzekerd bij een onderlinge verzekering en natuurlijk bij mijn wa-verzekering gemeld dat ik een paard heb.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 04:52

Moet je je WA er van op de hoogte stellen dat je een paard hebt?

Ik heb hem nu verzekerd voor dood en ongevallen en levensbedreigende dingen en beperkte ziektekosten...

Hij is nu inmiddels 2 dus eind vh jaar als ik m zadelmak ga maken moet ik t nog maar een keer bekijken ivm evt premieverhogen...
Ben overgens verzekerd bij EFO

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 07:33

:o dank jullie wel voor alle antwoorden!
wa verzekering is toch voor schade die je paard aanricht bij derden, tenminste zo interpreteer ik dat ;)
dus die verzekering lijkt me zowiezo nodig (zijn toch net als kinderen :+ ongelukje in een klein hoekje)
maar wat betreft ziektekosten en ongevallen met dood tot gevolg ben ik er nog niet uit of dit nu wel of niet verstandig is :\
hangt dat ook af van de waarde van je paard? of het een veulen is of een volwassen dier ? of je fanatiek wedstrijden gaat rijden (lees echt voor de sport) of gewoon lekker recreatief en jaren plezier beleven samen met je paardje? :?
kunnen jullie me daar nog bij helpen ?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:29

Ik heb er nu voor het eerst ook voor gekozen om Duran wel te verzekeren voor een bepaalde waarde. Ik heb hem ook verzekerd voor ziektekosten. Ik was vanaf januari jl. verzekerd en in februari kreeg hij een einschussbeen, ze hebben gewoon alles vergoed en mijn eigen risco is 50 euro, dus dat valt mee, de rest is keurig overgemaakt op mijn rekening.
Ik heb de keuze gemaakt om te verzekeren, omdat ik niet voor verassingen wil komen te staan en het spaarpotje nu voor andere dingen dient, zoals een andere auto, zadel, noem maar op......
En omdat het een ruin is, dus gebeurt hem iets kan ik er verder niks mee, waar je bij een merrie kan kiezen voor fokmerrie.
Ik hoef Duran als hem iets gebeurt niet te laten slachten, maar kan hem laten inslapen.
Op dit moment krijgen de verzekeringen trouwens ook bijna niets voor slachtpaarden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:36

WA is inderdaad voor het geval schade aan derden veroorzaakt, maar dat zit bij je gewone WA in. Het is wel handig om daar even te informeren hoe dat zit als je een paard hebt.

De waarde van je paard kan je voor een deel zelf betalen, jij betaalt de , steeds hoger wordende, premie. Verzekeringen willen overigens boven bepaalde bedragen wel rontgenologische keuringen, maar die kosten mag jij betalen.
Als je bijv. samengesteld rijdt of heel fanatiek wedstrijden op hoog niveau wordt de risico factor voor de verzekering groter en betaal je meer premie, dat geldt bijv. ook voor dekhengsten ( zeker als de natuurlijk dekken) en fokmerries.
Een recreatie paardje kan je bijv. ook best wedstrijdjes mee rijden, zolang dat niet professioneel gebeurd maakt dat niets uit. Maar tot welk niveau het een "recreatie" paard is weet ik niet exact ( in de dressuur tot L niveau geloof ik, in western; geen idee).
Een volwassen paard is meer waard dan een veulen, maar verhogen van de waarde kost ook meer premie. Toen ik mijn jonge hengst uit Amerika liet komen was hij verzekerd tegen het aankoopbedrag bijv., daarna is hij uit de verzekering gehaald.

Het laatste paard wat ik verzekerd had was voor een bedrag van ca. 2000,- zodat ik bij ziektekosten op een ( schamele) vergoeding kon rekenen.
Bij dood kreeg ik dan 80% uitbetaald. Ik weet niet hoe de premie's nu liggen, maar je kan snel rekenen op minstens 200,- per jaar, de meeste verzekering rekenen een eigen risico bij ziektekosten, dat lag toendertijd op ca. 100,- en vanaf dat bedrag kreeg ik dan 80% van de nota's vergoedt.
Dus, bij ziekte, was ik altijd rond de 300,- + de 20% die ik zelf mocht betalen, per jaar kwijt.
Als je voor meer verzekerd loopt het bedrag op.
Je kan het paard vaak meeverzekeren voor brand, diefstal, blikseminslag, etc. = meer premie.
Uitgebreide ziektekosten = meer premie.

Ga maar eens informeren bij verzekering wat de premie's zijn, kijk goed naar eigen risico's, kleine lettertes, leeftijdsbepalingen, sport / recreatie/ fok risico etc. en ga dan voor jezelf uitrekenen wat je aan premie kwijt bent en wat je er mee opschiet.
Als ik de premie die ik 20 jaar lang voor mijn oude paard heb betaald had opgespaard had ik daar, met aftrek van de DA kosten, minstens 1 heel leuk paard voor kunnen kopen! Nu kreeg ik niets, omdat hij notabene nog leefde als 20 jarige en dan heb je dus al die tijd voor l*l betaald. Geen verzekering zal dan een restitutie dan van premie, maar je kan ook geen aanspraak meer doen op al het geld wat je er in de loop van de tijd heen hebt gedragen.
Gezien het de bedoeling is dat al mijn paarden oud worden, vind ik dat dus zonde van mijn geld.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 13-05-09 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:38

Ik ben toen ook echt dagen aan het spitten geweest, welke verzekering ik zal nemen, want er zit inderdaad heel wat verschil in, ook in kosten!!!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:39

Ik heb mijn Fjord niet verzekerd, hij was 16 toen ik hem kocht. Door zijn leeftijd krijg je een hoge premie en idd je kan dan beter een spaarpotje maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:46

Ik heb mijn paard ook niet verzekerd.
Toen ik mijn paard aanschafte heb ik verschillende verzekeringen bekeken qua voorwaarden en qua kosten.
Het klinkt bot, maar als hij onverwacht dood zou gaan, dan heb ik het geld wel om een nieuw paard wat qua prijs gelijkwaardig is aan te schaffen. Bovendien krijg je bij lang niet alles het bedrag uitgekeerd.
Verzekeringspremies voor het medische vond ik dermate hoog, dat het volgens mij niet in verhouding staat met de risico's. Dus ik spaar het geld liever zelf op.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:57

Ik ben net toevallig deze week mijn verzekeringen aan het doorspitten.Ik wil ze eigenlijk allebei stopzetten.Voor allebei betaal ik ruim 65 euro per maand,per paard.En dan zijn ze nog maar voor een gedeelte verzekerd.Welke verzekering hebben jullie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:58

Ik heb voor de eerste Amev/Hippo
De tweede Interpolis/Equine Risk
De derde Equipe.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:20

Hatchet is verzekerd bij Hippo. Heb hem o.d.a verzekerd en daarbij nog de uitgebreide(kreupelheden e.d).Ook voor ziektekosten is hij verzekerd.
Je kan wel elke maand wat opzij leggen als je dat wil.Alleen die van mij heeft toen ik hem 3 maanden had een gescheurde broekspier opgelopen en dan de meeste in die drie maanden 700 euro bij elkaar gespaard ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:26

Ik verzeker niet meer. Alle aandoeningen die hoog op kunnen lopen worden al zo veel mogelijk uitgesloten en vergoeding beperkt, i.c.m. hoge premies. Ik spaar liever iedere maand in een "apart potje".